Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
detour schreef:HC, je hebt wel lef, mensen temmen gister om vervolgens elders denigrerend verder te gaan
Huertecilla schreef:detour schreef:En daarom mogen imo honden NIET op ruiterpaden komen.
Jouw imo is irrelevant want wettelijk mag het wél en JIJ hoort daarmee om te kunnen gaan. Ook met loslopende kinderen die als felgele vleermuizen in een regencapeje over het pad op jouw paard af dwarrelen. Bijvoorbeeld.
Daarover kan je boos worden en persoonlijke beledigingen over gaan rondslingeren doch het is simpel een gegeven en een vaardigheidseis.
Take it or leave it: hou je eraan of rij niet buiten.
hc
Huertecilla schreef:Nee. Heb nog nooit iets anders geschreven![]()
Ik schrijf keer op keer dat 'vluchtdier' niet bestaat en een paard wél voorpselbaar is.
Schrik = normaal = reflex.
Flight or fight = gedrág.
Het schrikken is voorspelbaar en het gedrag ook. Het gedrág behoor je te kunnen besturen.
Het wegenverkeersreglement is heel helder in dit laatste: de bestuurder behoort diens voertuig te beheersen.
Je behoort in de openbare ruimte te anticiperen of fouten van anderen.
Als ruiter heb je daarbij een éxtra verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier én een extra verantwoordelijkheid naar andere verkeersdeelnemers vanwege de eigen overlevingsagenda welke een paard wel en een auto niet heeft.
hc
Adil18 schreef:Ach en Hc...als laatste, geef me toch eens een antwoord op mijn vraag: Hoe kan je een paard zo dresseren dat hij deze reflexen onderdrukt?

griebels schreef:Adil18 schreef:Ach en Hc...als laatste, geef me toch eens een antwoord op mijn vraag: Hoe kan je een paard zo dresseren dat hij deze reflexen onderdrukt?
Vertrouwen opbouwen.
Als mijn paard iets eng vindt, dan hoef ik hem alleen maar aan te sporen. Dat is voor hem een teken dat het niet eng is, en hij vertrouwt daarop
Echter kan ik me wel indenken dat als een paard echt panisch is voor iets, dat ze blinde paniek hebben dat ze niet meer luisteren
Als ik het eng vind om te bungee-jumpen, echt doodeng, dan zal niemand mij over kunnen halen

oomens schreef:Verder is mogen/niet mogen niet zo van belang hier.
Als jij ieder weekend loslopende honden tegenkomt op hetzelfde stuk ruiterpad, dan kun je ze verwachten en moet je daar als bestuurder op inspelen. Zelfs als ze daar illegaal lopen.
Adil18 schreef:En hoe DRESSEER je dat? Dat was mijn vraag? Bestraf je hem wanneer hij een reflex laat zien?
Huertecilla schreef:Adil18 schreef:En hoe DRESSEER je dat? Dat was mijn vraag? Bestraf je hem wanneer hij een reflex laat zien?
Zoek éven op mijn site en je vindt een hoofdstuk met een basisuitleg over leren.
De reflex negeer je. Trappen is geen reflex, maar gedrág!
hc
Adil18 schreef:Dus als er, zoals ik in het voorbeeld hierboven aangeef, een tak achter jou afbreekt en op straat valt hoef jij alleen maar je paard sporen te geven en hij weet dat hij niet weg hoeft te rennen? (euh....?)
En hoe DRESSEER je dat? Dat was mijn vraag? Bestraf je hem wanneer hij een reflex laat zien?

En dat mag hij ook, dat is een reflex, ik zou ook verschieten van die tak.
suleilitha schreef:nee Oomens, ze mogen niet óp het ruiterpad. Wel ernaast.
griebels schreef:Adil18 schreef:Dus als er, zoals ik in het voorbeeld hierboven aangeef, een tak achter jou afbreekt en op straat valt hoef jij alleen maar je paard sporen te geven en hij weet dat hij niet weg hoeft te rennen? (euh....?)
En hoe DRESSEER je dat? Dat was mijn vraag? Bestraf je hem wanneer hij een reflex laat zien?
Mijn paard is geen vluchter en zal niet weg rennen
Hij verschiet echter welEn dat mag hij ook, dat is een reflex, ik zou ook verschieten van die tak.
Uiteraard bestraf ik hem daar niet voor. Het is van de zotte om een een relfex door het verschieten af te straffen.
griebels schreef:Oh en ik dresseer mijn paard daar niet voor, dat is niet nodig. Vertrouwen is het sleutelwoord
Verschieten mag, maar vluchten of trappen is not-done!
Een hond die in zijn hakken hangt, vind ik een ander verhaal, dat is geen reflex of gedrag, dat valt bij mij onder verdedigen, en ik zal hem daarbij helpen
suleilitha schreef:Ik heb die wel ergens liggen, Oomens, maar dan moet ik naar zolder.