bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:55

Wettelijk mogen honden niet los op een ruiterpad in Nederland, HC. Ik snap niet waar jij je wetten op stoelt maar hier in Nederland ben je strafbaar als je een hond los laat lopen op een ruiterpad en in de meeste gemeentes mag de politie ze nog doodschieten ook mits ze niet zijn aangelijnd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:55

Een ruiter is inderdaad een bestuurder maar geen bestuurder van een voertuig zoals HC dat stelt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:56

detour schreef:
HC, je hebt wel lef, mensen temmen gister om vervolgens elders denigrerend verder te gaan Clown

Nou inderdaad!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:57

Huertecilla schreef:
detour schreef:
En daarom mogen imo honden NIET op ruiterpaden komen.

Jouw imo is irrelevant want wettelijk mag het wél en JIJ hoort daarmee om te kunnen gaan. Ook met loslopende kinderen die als felgele vleermuizen in een regencapeje over het pad op jouw paard af dwarrelen. Bijvoorbeeld.

Daarover kan je boos worden en persoonlijke beledigingen over gaan rondslingeren doch het is simpel een gegeven en een vaardigheidseis.
Take it or leave it: hou je eraan of rij niet buiten.

hc

Mijn imo is zeer relevant, HC, want ik ben een heel wijs en leuk mens dat weet wat ze wil en vindt! Haha!

denk je nou echt dat ik me boos maak? Als zo'n hond mijn paard bijt hoop ik van harte dat het dier een 1e klas enkeltje hemel krijgt. Wat de consequenties daarvan zijn zie ik wel verder.

Ik maak me verder niet zo druk tijdens het rijden hoor, ben vrij relaxt, wel eens TE misschien. Haha!

Wat jij in Spanje doet met rijden is aan jou. daar val ik jou ook niet op aan.

Rijvaardigheid en vorospellen van onvoorspelbaar gedrag?!? Bull, jij hebt vast de capaciteiten van Jomanda niet.
Clown
Laatst bijgewerkt door detour op 06-11-08 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:57

Huertecilla schreef:
Nee. Heb nog nooit iets anders geschreven Haha!

Ik schrijf keer op keer dat 'vluchtdier' niet bestaat en een paard wél voorpselbaar is.

Schrik = normaal = reflex.

Flight or fight = gedrág.

Het schrikken is voorspelbaar en het gedrag ook. Het gedrág behoor je te kunnen besturen.

Het wegenverkeersreglement is heel helder in dit laatste: de bestuurder behoort diens voertuig te beheersen.
Je behoort in de openbare ruimte te anticiperen of fouten van anderen.
Als ruiter heb je daarbij een éxtra verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier én een extra verantwoordelijkheid naar andere verkeersdeelnemers vanwege de eigen overlevingsagenda welke een paard wel en een auto niet heeft.

hc

'T is verdorie nog aan toe geen auto zeg...!

En ik vind het knap dat jij alle grote wetenschappers en onderzoeken tegen durft te spreken door te zeggen dat een paard geen vluchtdier is...Dat is het namelijk wel.

Ik kan er in komen dat je zegt dat fight inderdaad gedrag is...Maar flight en schrik zijn reflexen die niet in alle situaties te onderdrukken valt....

Als achter mij een tak van een boom afbreekt en op straat valt zal mijn paard een paar passen wegrennen, het zegt iets over de band tussen paard en ruiter hoe de verdere reactie zal zijn: Gaat het paard in volle galop naar huis of laat het zich terugnemen door de ruiter die aangeeft dat er niks aan de hand is...

Als het goed is dat laatste, maar zoals je ziet kun je dus wel anticiperen op het schrikgedrag, maar het schrikgedrag niet voorkomen...

Die paar passen dat het paard 'vlucht' wanneer de tak afbreekt zijn te vergelijken met de trap die de hond krijgt: Snelle handeling zonder ratio, puur uit bescherming van het eigen lijf. Wat daarna komt is een andere zaak, maar de eerste reactie is in veel gevallen niet uit te schakelen.

Dit kun jij niet ontkennen omat je aan hebt gegeven dat jouw paarden ook wel eens schrikken, blijkbaar heb jij dus ook niet alle reflexen van paarden onder controle. Dat is niet erg, ik vind dat juist goed, maar doe dan hier niet alsof wij allemaal slechte ruiters zijn die halfgestoorde knollen mee naar buiten nemen...!

Dezelfde Rano hebben we namelijk dit jaar mee gehad op een tocht met huifkar waar we ong. 100 km in twee dagen hebben gemaakt. Daarbij is hij langs een gracht gekomen waar een enrome machine met enorm geweld grote palen de grond in stampte. Het geluid was oorverdovend en de aarde beefde, Rano gaf geen kik....
Laatst bijgewerkt door Adil op 06-11-08 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:59

Adil18 schreef:
Ach en Hc...als laatste, geef me toch eens een antwoord op mijn vraag: Hoe kan je een paard zo dresseren dat hij deze reflexen onderdrukt? Lachen

Vertrouwen opbouwen.
Als mijn paard iets eng vindt, dan hoef ik hem alleen maar aan te sporen. Dat is voor hem een teken dat het niet eng is, en hij vertrouwt daarop Ja

Echter kan ik me wel indenken dat als een paard echt panisch is voor iets, dat ze blinde paniek hebben dat ze niet meer luisteren
Als ik het eng vind om te bungee-jumpen, echt doodeng, dan zal niemand mij over kunnen halen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:03

Weet iemand toevallig wat de regels zijn in hondenlosloopgebieden? Daar mogen ze toch gewoon los lopen op de "paden". (vaak wel onverhard, maar zonder borden of beperkingen erbij, dus in principe toegankelijk voor alle verkeer)
Als er een ruiterpad door zo'n gebied loopt, dan mogen ze daar toch ook los?

Verder is mogen/niet mogen niet zo van belang hier.
Als jij ieder weekend loslopende honden tegenkomt op hetzelfde stuk ruiterpad, dan kun je ze verwachten en moet je daar als bestuurder op inspelen. Zelfs als ze daar illegaal lopen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:04

griebels schreef:
Adil18 schreef:
Ach en Hc...als laatste, geef me toch eens een antwoord op mijn vraag: Hoe kan je een paard zo dresseren dat hij deze reflexen onderdrukt? Lachen

Vertrouwen opbouwen.
Als mijn paard iets eng vindt, dan hoef ik hem alleen maar aan te sporen. Dat is voor hem een teken dat het niet eng is, en hij vertrouwt daarop Ja

Echter kan ik me wel indenken dat als een paard echt panisch is voor iets, dat ze blinde paniek hebben dat ze niet meer luisteren
Als ik het eng vind om te bungee-jumpen, echt doodeng, dan zal niemand mij over kunnen halen

Dus als er, zoals ik in het voorbeeld hierboven aangeef, een tak achter jou afbreekt en op straat valt hoef jij alleen maar je paard sporen te geven en hij weet dat hij niet weg hoeft te rennen? (euh....?) Clown

En hoe DRESSEER je dat? Dat was mijn vraag? Bestraf je hem wanneer hij een reflex laat zien?

Anoniem

nee Oomens, ze mogen niet óp het ruiterpad. Wel ernaast.

detour

Als honden paarden bijten is de eigenaar verantwoordelijk voor het dier dus hoort het dier aangelijnd te zijn.

Tenzij hij soms zin heeft in een nieuwe.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:05

Een hond die bijt is ten alle tijde fout.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:05

oomens schreef:
Verder is mogen/niet mogen niet zo van belang hier.
Als jij ieder weekend loslopende honden tegenkomt op hetzelfde stuk ruiterpad, dan kun je ze verwachten en moet je daar als bestuurder op inspelen. Zelfs als ze daar illegaal lopen.

Hoe kun je inspelen op een hond die niet onder appèl staat? als dat de baas als niet lukt, lukt het jou waarschijnlijk ook niet.

Het enige wat ik kan doen (en wat ik ook doe) is zeggen dat ze de hond terug moeten halen omdat het kan zijn dat mijn paard trapt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:07

Reflexen KAN je niet 'onderdrukken'.

Het is het daarop volgende gedrág wat je dient te sturen.

Hoe is elementaire dressuur.

Dít http://www.mijnalbum.nl/Foto-3AYI4I3K.jpg
is een voorbeeld van zwijnvast maken Cool

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:08

Tja typisch voorbeeld van appels met peren vergelijken, als ik dat zo zie!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:09

Adil18 schreef:
En hoe DRESSEER je dat? Dat was mijn vraag? Bestraf je hem wanneer hij een reflex laat zien?

Zoek éven op mijn site en je vindt een hoofdstuk met een basisuitleg over leren.

De reflex negeer je. Trappen is geen reflex, maar gedrág!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:10

Trappen is wel degelijk een reflex, net als dat je been omhoog schiet als de dokter je een pets tegen de kniepees geeft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:11

We zijn er weer... zijn site. Slapen

HC, ik vind je zoontje knapper dan jij, no offense. Bloos

Mensen, ik nok ermee, want er hangt nu vast een ban boven het hoofd omdat ik onze hautaine medebokker op endemische wijze heb vernietigd.. Koe

Sorry HC, kon het niet laten.

Succes verder allen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:14

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:

Zoek éven op mijn site en je vindt een hoofdstuk met een basisuitleg over leren.

De reflex negeer je. Trappen is geen reflex, maar gedrág!

hc

Ik neem even de vrijheid off topic te gaan, ik heb even geTemt want dit valt onder spam.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:15

Adil18 schreef:
Dus als er, zoals ik in het voorbeeld hierboven aangeef, een tak achter jou afbreekt en op straat valt hoef jij alleen maar je paard sporen te geven en hij weet dat hij niet weg hoeft te rennen? (euh....?) Clown

Mijn paard is geen vluchter en zal niet weg rennen
Hij verschiet echter wel Ja En dat mag hij ook, dat is een reflex, ik zou ook verschieten van die tak.
Uiteraard bestraf ik hem daar niet voor. Het is van de zotte om een een relfex door het verschieten af te straffen.

Mijn vorige paard trapte naar andere paarden. Ik wil dat niet hebben. Onder het zadel moet ze naar mij luisteren en niet haar kuddegedrag gebruiken. Die heeft dus direct op het uithalen een paar flinke zweepslagen gekregen, ze heeft het daarna nooit meer gedaan.

Mijn paard vind rennende koeien eng, ik spoor hem dan aan en hij loopt door, wel voorzichtig en op zijn hoede, maar hij loopt door omdat hij MIJ vertrouwt. Deed ik dat niet, draaide hij om en zou de andere kant in lopen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:18

Oh en ik dresseer mijn paard daar niet voor, dat is niet nodig. Vertrouwen is het sleutelwoord Ja

Verschieten mag, maar vluchten of trappen is not-done!

Een hond die in zijn hakken hangt, vind ik een ander verhaal, dat is geen reflex of gedrag, dat valt bij mij onder verdedigen, en ik zal hem daarbij helpen Duivel

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:19

suleilitha schreef:
nee Oomens, ze mogen niet óp het ruiterpad. Wel ernaast.

Heb jij toevallig ergens de wet- en regelgeving bij de hand over ruiterpaden?

Ik heb van alles kunnen vinden over de plaats op de weg voor ruiters en geleiders van paarden, en daar staat dat ze op het ruiterpad moeten, of op de rijbaan of in de berm.

Ik heb echter nergens beperkingen kunnen vinden voor het gebruik van het ruiterpad. Kun jij misschien vertellen waar ik kan vinden wie er wel en niet gebruik mogen maken van ruiterpaden? Mag ook per PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:21

Ik heb die wel ergens liggen, Oomens, maar dan moet ik naar zolder.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:24

griebels schreef:
Adil18 schreef:

Mijn paard is geen vluchter en zal niet weg rennen
Hij verschiet echter wel Ja En dat mag hij ook, dat is een reflex, ik zou ook verschieten van die tak.
Uiteraard bestraf ik hem daar niet voor. Het is van de zotte om een een relfex door het verschieten af te straffen.

Kijk, daar wilde ik heen! Die paar passen wegschieten is reflex en kun je niet onderdrukken!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:25

griebels schreef:
Oh en ik dresseer mijn paard daar niet voor, dat is niet nodig. Vertrouwen is het sleutelwoord Ja

Verschieten mag, maar vluchten of trappen is not-done!

Een hond die in zijn hakken hangt, vind ik een ander verhaal, dat is geen reflex of gedrag, dat valt bij mij onder verdedigen, en ik zal hem daarbij helpen Duivel

Griebels, wij begrijpen elkaar! Kijk, jij ziet tenminste in dat een paard dan kam/mag trappen ter verdediging! Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:27

suleilitha schreef:
Ik heb die wel ergens liggen, Oomens, maar dan moet ik naar zolder.

Om je een keer voor niks lopen te besparen: In de Wegenverkeerswet en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens heb ik niets daarover kunnen vinden.