[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:59

Ik heb een staprit gemaakt...helaas begon pony best weer te hoesten.
Morgen maar de veearts erbij,maak me beetje zorgen want het is nu al 2 weken op/af met hoesten.
Hij hoest eigenlijk op de weide niet echt,ben bang dat het irritatie door stof ofzo is..

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:40

Darkkristal, dan kan ik je de hand schudden. Die van mij doet dat ook helaas. Zaterdag is de dierenarts geweest en vond hem verkouden. Ik heb op zijn advies de goedkope variant van bisolfon gekocht en dat kruid, kan even niet op de naam komen. Ik ga hem straks nog even checken..
Sterkte.
Hoest die van jou wel eens vaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:42

Foenegriek?Dat voer ik nu al 10 dagen,helpt helaas niet.
Ik ben bang dat ik van stro af zal moeten....of dat het misschien hooi is ofzo.

Hij heeft in de bijna 3 jaar dat ik hem heb nooit gehoest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:47

Anoniem schreef:
Foenegriek?Dat voer ik nu al 10 dagen,helpt helaas niet.
Ik ben bang dat ik van stro af zal moeten....of dat het misschien hooi is ofzo.

Hij heeft in de bijna 3 jaar dat ik hem heb nooit gehoest.

Gewoon een beschimmelde partij stro in je maag gesplitst gekregen? je zal de eerste niet zijn........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:51

Dit stro ligt er al een tijd.
Was ingekocht door de staleigenaar, die hele grote balen zeg maar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:54

Anoniem schreef:
Dit stro ligt er al een tijd.
Was ingekocht door de staleigenaar, die hele grote balen zeg maar.

Die ja, die wil er aan de buitenkant nog weleens goed uitzien en dan vanbinnen vol schimmel zitten, wat dan niet per se zichtbaar is.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:03

Komt er geen snot uit zijn neus of is het een droge hoest. ?
En inderdaad Foenegriek bedoelde ik. Daar ben ik gister mee gestart.
Hadden jullie wel eens vaker van dat Bisolfon gehoord, vond het wel een apart advies zeg maar. Hij vond het trouwens erg vies :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:22

Nee geen snot..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:23

Hooi natmaken helpt niet?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:55

Ik heb toen een drankje gekregen en dat is een wonderspul. Ik zal morgen eens kijken hoe het ook al weer heet als ik er aan denk!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:03

Geen ritje voor mij vandaag.
Moest overwerken... Dag van 12 uur gemaakt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:14

Ben benieuwd of ik morgen wel kan werken. Van het weekend een keertje verkeerd gelegen met slapen en ben toen verschillende keer wakker geweest vanwege een arm die sliep. Gevolg nek/schouder verrekken van de pijn en vandaag wel gewerkt, maar vond het eigenlijk geen succes. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:24

Ik maak het hooi idd nat maar helpt niet genoeg.
Wij hebben binnenstallen mét luik naar buiten,helaas met deze vorst gaan de luikjes dicht want anders hebben we alle leidingen bevroren(het is kkkkkoud)...
Dus te weinig frisse lucht in combi met (denk ik)stof.

Drankje:ventipulmin?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:52

Hopelijk ben je snel terug beter Marcella!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:01

Beterschap!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:36

Beterschap Marcella!

darkchrystal, ik zou erg oppassen met mogelijke schimmel in hooi of stro. Dat is waarschijnlijk de reden dat ik mijn vorige paard ben kwijtgeraakt namelijk. Dat begon ook met een hoestje zonder verkoudheid (geen snot, traanogen of slijm wat mee kwam met hoesten), en ondanks medicatie werd mijn paard zo benauwd dat ze vorig jaar mei ingeslapen moest worden. Het hele verhaal is te lezen in mijn profiel. Zij kapte met haar voorbeen in de bodembedekking als ze wilde eten, en na controle bleek de onderste laag van de bodembedekking één en al schimmel te zijn omdat het uitmesten niet grondig genoeg werd gedaan. Ik heb haar daarna niet meer op stal gehad, maar het kwaad was al geschied. Doordat de medicatie bij haar niets deed, is het een chronische aandoening geworden. Daar bovenop had ze nog een allergie ontwikkeld voor allerlei soorten bomen en grassen, en zodoende had ze binnen twee jaar tijd bijna geen longfunctie meer ondanks allerlei middeltjes.

Een paard heeft buitenlucht absoluut nodig! Hij heeft maar 1 setje longen en wat kapot is komt niet meer terug. Zeker als hij nu hoest zou ik toch overwegen om te vragen of dat buitenluik toch gewoon open mag. Die van mij staat nu altijd buiten, ik wil haar niet meer op stal hebben. Als het door omstandigheden toch eens moet (oud en nieuw bijvoorbeeld) zit me dat toch niet lekker. Al dat stof wat op stal altijd op de spullen komt te liggen, wordt ook continu ingeademd door de paarden die binnen staan.

Ik hou helemaal niet van spookverhalen en bangmakerij, maar als Alanda hoest (op een andere manier dan "er zit even een strootje verkeerd), gaan bij mij toch wel wat alarmbellen rinkelen.

Gisteren heb ik weer lekker gereden met Alanda. De afgelopen dagen even druk geweest met andere dingen, dus ik was er helaas niet aan toe gekomen. Ze liep weer super, ondanks de drukte in de binnenbak. En we hebben ook nog lekker in de sneeuw gespeeld op de wei! Ze leek er echter niet veel van te begrijpen dat haar vrouwtje allemaal duiken in de sneeuw maakte en door de sneeuw ging rollen :') Heerlijk, zo'n mooie, verse laag sneeuw!! (zolang je maar warm ingepakt bent).

Hetlevenwint: leuke filmpjes! Gelukkig dat je knie er nog aan zit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:49

Dankje Snadrem.
Ik vind hoest ook eng hoor.
Hij staat gelukkig wel overdag op de weide, en zoals gisteren hoeste hij alleen toen hij binnen stond.
ik mest elke dag zelf uit en ga vanmiddag over op Rapsodie.
Zodra de vorst weg is gaan de luiken weer open.
Anders bevriest de waterleiding...ik krijg het niet voor elkaar dat ze open gaan,helaas.

Wel heel sneu verhaal van je vorige paard....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:06

Snadrem: wat een verdrietig verhaal van je vorige paard... mijn oude paard heeft ook chronische bronchitis (om die reden is hij bij mij op pensioen gegaan, was een manegepaard) en ik maak me soms zorgen om hoe het verder gaat lopen. Zijn linkerlong is het bovenste gedeelte van afgestorven (emfyseem) maar hij doet het tot nu toe goed, hij heeft ook een lange tijd niet meer gehoest, deze herfst terug enkele kuchen maar dat lijkt ook weer over. Mag ik vragen, hoe merkte je aan je paard wanneer de benauwdheid te erg werd?

Darkchrystal: had al in je topic gereageerd geloof ik, mijn hoester staat op rubber matten. Hopelijk helpt die rapsodie ook al!

hetlevenwint: leuke filmpjes! Bij jullie dus ook zoveel sneeuw, leuk he :D

Hier is ook een goed dik pak sneeuw gevallen, dus wij hebben ons allereerste sneeuwritje ooit gemaakt :D Noah was super flink, 't is toch ook zo'n held :+:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:10

Anoniem schreef:
Dankje Snadrem.
Ik vind hoest ook eng hoor.
Hij staat gelukkig wel overdag op de weide, en zoals gisteren hoeste hij alleen toen hij binnen stond.
ik mest elke dag zelf uit en ga vanmiddag over op Rapsodie.
Zodra de vorst weg is gaan de luiken weer open.
Anders bevriest de waterleiding...ik krijg het niet voor elkaar dat ze open gaan,helaas.

Wel heel sneu verhaal van je vorige paard....

Wellicht je stalbaas eens wijzen op het bestaan van tracing?
Ik ken een stal hier in de buurt waar de stalhouder tracing heeft aangebracht en sindsdien heeft ie geen enkel probleem meer met bevroren leidingen, al is het -20°C terwijl de luiken en ramen gewoon open zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:13

Wij gaan vandaag ook eens kijken of we een sneeuwritje kunnen maken :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:22

Ik weet nog niet wat ik met ze ga doen vandaag.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:36

Solleke_Noah schreef:
Snadrem: wat een verdrietig verhaal van je vorige paard... mijn oude paard heeft ook chronische bronchitis (om die reden is hij bij mij op pensioen gegaan, was een manegepaard) en ik maak me soms zorgen om hoe het verder gaat lopen. Zijn linkerlong is het bovenste gedeelte van afgestorven (emfyseem) maar hij doet het tot nu toe goed, hij heeft ook een lange tijd niet meer gehoest, deze herfst terug enkele kuchen maar dat lijkt ook weer over. Mag ik vragen, hoe merkte je aan je paard wanneer de benauwdheid te erg werd?

Zoals ik al zei begon het met een hoestje. De veearts heeft haar toen Ventipulmin gegeven en antibiotica. Na twee weken controle leek het weg te zijn, hij hoorde niets verkeerds aan de longen. Korte tijd later ging ze weer hoesten. Weer ventipulmin. Toen ik haar 's avonds uit de stal haalde, begon ze als een idioot te hoesten. Alle vier de benen wijd uit elkaar en hoesten alsof het uit haar tenen kwam. Ze liet haar hoofd hangen, was doodmoe, snakte naar adem. Toen kwam ik er dus achter dat haar stal vol schimmel lag. Paard acuut op de wei gezet, verboden haar nog in die stal te zetten en naar andere stalling verhuisd. Daar ging het een tijd lang goed. Zodra ze een hoestje kreeg, kreeg ze foenegriek bij haar brokken. Ik ben toen ook andere middelen tegen hoest gaan proberen, want het bleef steeds in een lichte vorm terugkomen. Zo nu en dan eens een hoestje waar je je eigenlijk niet echt druk om zou maken, maar het was er wel. Door vergunnings-omstandigheden moesten we weer van stalling wisselen.

In het voorjaar van 2011 merkte ik dat Zelano snel buiten adem was. Ik stapte over op bitloos, omdat ik dat een prettiger idee vond (ik wilde minder om haar hoofd hebben, aangezien ze zo snel benauwd was). In mei 2011 was het warm en was de benauwdheid ineens zo erg dat Zelano zelf in paniek raakte. Ze week niet van mijn zijde, kroop bijna op schoot. Je merkte dat ze bang was. Veearts gebeld. Die hoorde bijna geen longfunctie meer. Aangezien tot nu toe alle middeltjes en medicijnen niets hadden uitgehaald, schetste hij het plaatje voor me. Het meest humane was om haar in te laten slapen.

Omdat ik zeker wilde zijn dat er echt niets meer mogelijk was, wilde ik zelf zien hoe haar luchtpijp en longen er aan toe waren. Naar een andere veearts gegaan (die kliniek was het dichtstbij, ik durfde met een naar adem snakkend paard geen groot stuk met de trailer te gaan rijden) en een bronchoscopie laten doen. Haar luchtpijp leek wel een slijmrivier. De veearts benadrukte ook dat dit écht niet normaal was, zo'n grote hoeveelheid, en dat het chronische bronchitis was. Weer medicatie gekregen, nu ventipulminstroop in combinatie met Equimucin (slijmoplossers). Deze medicatie leek heel goed te helpen en ze knapte onwijs op! Stukken minder benauwd. Het nadeel was dat al snel bleek dat ze na verloop van tijd spierbevangen raakte van de medicatie. Ze kreeg alleen medicijnen als ik merkte dat ze weer benauwder werd of weer begon te hoesten, en dat moest dan zo kort mogelijk omdat ze ook last had van de medicatie. Het was letterlijk kiezen tussen twee kwaden. Mijn oude veearts zag haar nog toen ze haar jaarlijkse enting kreeg, die sprak van een wonder dat ze er nog was en er nog zo goed uit zag. Zelano liet aan de buitenkant bijna nooit zien hoe erg het gesteld was van binnen.

Bij Zelano was de benauwdheid in de zomer het ergste. Vanaf oktober ongeveer begon het seizoen waarin zij het wat makkelijker had: meer regen, minder stof, minder pollen waar ze last van had. In de winter was ze in haar element. Het nadeel kwam dan wel weer met het voer, want omdat je richting de winter gaat moet er hooi bijgevoerd gaan worden. Hooi werd geweekt en als dat niet kon door winterse omstandigheden werd het goed uitgeschud. Voordroog daar wilde mijn pensionhouder niet aan, en de voordroog die wel geprobeerd werd, werd niet goed gegeten. Zodra het voorjaar aanbrak, was de lol weer over en stond Zelano continu met een neusnetje om stof en pollen tegen te houden. Op warme, zomerse dagen kon je Zelano op een paar honderd meter afstand horen ademen |( Je hoorde een piep in haar ademhaling, vergelijk het maar met een mens die naar lucht snakt. Je zag het ook aan haar flanken: ze stond te pompen, en in het beste geval zag je alleen de versnelde ademhaling. Als je op het tempo mee ging ademen, ging je al snel hyperventileren: hele snelle, korte ademstoten.

In de eerste maanden van 2012 merkte je al dat Zelano al benauwd was nog voor haar seizoen op zijn eind was. De zomer zou een hel gaan worden voor haar, ze had niet veel longfunctie meer over. Ik heb altijd naar haar gekeken om te beslissen of we verder gingen met knokken, of dat we moesten stoppen. Zolang zij plezier had, zou ik door gaan. Ik merkte aan haar dat ze gefrustreerd werd. Ze reageerde zich af op Alanda, op mij. Ze was boos, ze wilde van alles maar ze kon niets en stond continu te snakken naar meer lucht. Daarom heb ik haar het mooie weer bespaard en een einddatum geprikt. Ze is op 8 mei 2012 ingeslapen, één dag voor het mooie weer los barstte.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:48

zo heftige verhalen lees ik hier. ga met de haflinger niets doen vandaag. wel gaan we gipsy onze shet misschien voor de slee zetten. die vind dit ook heel leuk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:10

Snadrem: bedankt voor je uitgebreide antwoord, arm paard :(:) Ze ziet er op de foto's inderdaad gewoon happy uit :) De piepende ademhaling herken ik bij mijn paard, toen ik hem pas had was dat heel erg, je hoorde hem vanop een afstand ademen. Sinds hij 24/7 buiten staat, is dat steeds verbeterd, nu hoor je het enkel als hij een slechte periode heeft en je met je oor vlak bij z'n neusgat gaat hangen.. Ik lees op bokt veel over een pompende ademhaling, sta dus zijn flanken altijd in de gaten te houden, maar op den duur wordt je bijna paranoia, ja, hij ademt wat anders dan mijn andere paard, maar kan ik echt spreken van pompen alsof hij een marathon gelopen heeft? Nee dat ook niet...

Paarden, het zijn zo'n grote dieren maar zo gevoelig...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:12

Heftig inderdaad.