Over het spoor met je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: Over het spoor met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:27

Frank schreef:
griebels schreef:
Ikke, kan het ook niet zo zijn dat als de trein net voorbij is dat er dan nog een soort pik op staat?

Als de trein voorbij is, dan is de pik plat, Griebels Nagelbijten / Gniffelen Vork

Whahaha auw!! ROFL

Zou inderdaad ook het geluid kunnen zijn aangezien paarden veel gehoriger (raar woord goed geschreven zo?)zijn dan mensen maar zou dan niet elk paard huiverig worden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:31

Die pik bedoelde ik niet Frank Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik snap hem niet. Liek schrikt echt nergens van maar hij heeft dus 2x (van de 100.00 x dat ik over het spoor ben gegaan Knipoog ) 'iets' gevoeld...

Het geluid is het zeker niet, tenminste niet bij Liekie. Hij staat namelijk pal langs het spoor Ja

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:33

Heb jij ook iets van nylon op of aan je paard hangen @griebels?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:34

Nylon? Nee...
Biothane hoofdstel of leren hoofdstel, en een sjabrak met zadel. Verder niets

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:12

Oke dank je voor je antwoord dacht dat het misschien iets met statische geladenheid te maken had wat erger word door nylon.
Ook dit gaat dus niet op Bloos .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:47

Ik van de week het antwoord binnen gekregen. Omdat ik niet zo handig ben met computers Bloos heb ik het eerst van mijn email op papier over moeten schrijven (ik heb nog geen printer), en nu ga ik het weer overtypen. Eventuele schrijffouten komen dus op mijn naam te staan Haha! .

In reactie op uw vraag inzake de stroomschokken die paarden krijgen kunnen we u het volgende berichten.

Paarden zijn uitermate gevoelige voor elekrische spanning. De belangerijkste reden hiervan is dat paarden die op de openbare weg rijden meestal beslagen zijn en de hoefnagels ver doordringen in de hoef waardoor er een goed elektrish contact komt met spoorstaven.

Dit heeft niets te maken met de prikspanningsspoorstroomlopen (PSSSL). Enige jaren geleden zijn er wel spoorwegovergangen geweest waar PSSSL werd toegepast. Dit gaf dermate vaak narigheid met onder meer paarden (echte horror scenario's) en blindegeleidehonden dat ProRail heeft besloten om dit niet meer toe te passen. Er is in Nederland nog maar 1 overweg met PSSSL en die ligt ver weg op de Maasvlakte in een gebied waarvan wij verwachten dat er niemand met een paard zal gaan rijden.

Op de rails staan echter wel elektrische spanningen. Deze spanningen hebben twee bronnen, n.l. de stroomspoorloop en de tractieretourstroom van de treinen (deze is dus alleen aanwezig op baanvakken met bovenleiding).

De spanning van de spoorstroomloop is een wisselspanning die tussen beide rails staat. Deze spanning is maximaal 10V en wordt alleen gevoeld als er elektrisch contact is met beide spoorstaven gelijktijdig. Bij paarden kan dit dus makkelijk optreden.

Ook staat er op de spoorstaven een gelijkspanning t.a.v. aarde t.g.v. de tractiestroom door de trein. De tractiestroom loopt via de bovenleiding, de beugel van de trein en de motor terug naar het voedingsstation (via de spoorstaven). Omdat de spoorstaven een geringe elektrische weerstand hebben staat er t.g.v. deze stroom een gelijkspanning op de spoorstaven. De hoogte van deze spanning is van vele factoren afhankelijk. Ik noem de hoogte van de afgenomen stroom door de trein, de weerstand van de spoorstaven naar aarde, de afstand van de overweg tot de voedingsstations enz.. de spanning ligt in de praktijk tussen enkele Volts en enkele tientallen Volts. Maximaal kan er kortstondig 100V optreden. De aanraakspanning zal echter niet een dergelijke hoge waarde bereiken omdat de omgeving van de overweg ook wat wordt "opgetild" in spanning. Ik verwacht een aanraakspanning van kortstondig zo'n 50V.

Wij hopen dat dit voldoende is als antwoord. Het probleem is ongeveer al zo oud als het rijden met treinen. Mischien is een gelijmd hoefijzer een oplossing. Ik vond op Google dat dit mogelijk is. Zie http://www.vettec/pdf/Adhere Dutch.pdf.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet.

Nou ik vind het iig een duidelijk antwoord. Mijn nieusgierigheid is bevredigd Haha! .
Ik neem mijn petje af voor die meneer van ProRail die het allemaal uitgezocht heeft en nog actief heeft nagedacht voor een oplossing, mijn complimenten Afgod .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:57

dus toch.
Ben benieuwd of Ikke nu ook bijdraait, of gaat uitzoeken waaorm haar theorie dus niet blijkt te kloppen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:57

Jolliegirl schreef:
dus toch.
Ben benieuwd of Ikke nu ook bijdraait, of gaat uitzoeken waaorm haar theorie dus niet blijkt te kloppen.

Waarom zou ik? Ik zou het verhaal zelf getikt kunnen hebben, om niet te zeggen dat ik dat al gedaan heb, eerder in dit topic en met mijn eigen bewoordingen. De strekking blijft hetzelfde.
Elektriciteit is mijn vak, ik heb bij de spoorwegen gewerkt EN ik heb vastgesteld dat er 6Volt op de spoorstaven staat; in rusttoestand. Wat is daar anders aan dan het verhaal van Prorail? Wat moet er bijgedraait of onderzocht worden? Wat klopt er niet aan mijn "theorie"?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:58

Schijnbaar kan het dus wel Ja
Dit is de enige verklaring die ik maak.

Oh bij de spoorwegen gewerkt? dat had je nog niet eerder vermeld ofwel?

Naja ik zoek iig wel een andere manier om over het spoor te moeten gaan, expres maar blijven pesten met een ''shock'' gevoel is ook neit prettig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:05

Jolliegirl schreef:
Schijnbaar kan het dus wel Ja
Dit is de enige verklaring die ik maak.

Het KAN niet, het IS zo. Alleen het feit dat er spanning op de rails staat, wil niet zeggen dat het paard het ook voelt!
Jolliegirl schreef:
Oh bij de spoorwegen gewerkt? dat had je nog niet eerder vermeld ofwel?

D'r zijn wel meer dingen die jij niet weet van mij en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven..........

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:06

Nou bij deze : Jij blijft bij jou mening
ik bij de mijne, k weet wel beter voor m'n pony inmiddels Lachen

succes nog Doei!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:09

Inoterry schreef:
Nou ik vind het iig een duidelijk antwoord. Mijn nieusgierigheid is bevredigd Haha! .
Ik neem mijn petje af voor die meneer van ProRail die het allemaal uitgezocht heeft en nog actief heeft nagedacht voor een oplossing, mijn complimenten Afgod .

Idd ik vind het ook een heel duidelijk antwoord en nu zijn we allemaal uit eindelijk wat wijzer. Dank je wel dat je dit gevraagd hebt aan prorail en inderdaad petje af dat hij nagedacht heeft voor een evt oplossing.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:14

Grappig...vorige week zondag heeft mijn pony voor het eerst een schok van het spoor gehad, we zijn er al vaker over geweest maar dit keer was het raak en maakte ze een reuzesprong. Ik was even bang dat ze er op de terugweg niet weer over zou durven, maar blijkbaar had ze door dat we op weg waren naar huis en stapte er wel wat aarzelend, toch braaf over. In mijn omgeving waren ook meteen mensen die vroegen hoe het dan zit met die stroom...en zie hierboven dus het antwoord...handig! Het staat trouwens ook in het theorieboek van het ruiterbewijs dat je rekening moet houden dat paarden een schok kunnen krijgen als ze op de rails stappen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:14

en daarom ben en blijf ik er zo van overtuigd Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:37

Dus toch! Ik wist dat mijn paard zich niet aanstelde en echt iets voelde...

Jolliegirl, je kunt best over het spoor gaan. Je moet gewoon leren te bepalen waar je paard zijn voeten neerzet.
Ik zorg dat hij ze niet op de rails zet. Pas verkorten, en pas verlengen etc...

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:55

Ik had er nog nooit van gehoord, maar inderdaad best logisch.
Goed dat ik het nu weet Knipoog

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:12

Wat goed zeg, dat uitgebreide antwoord!

Weet niet of het al gemeld is, maar spoorbomen gaan dicht op het moment dat op laat zeggen 500m voor de overgang een trein rijd. Er zijn een soort open stukjes in het spoor en zodra er een trein overrijd maakt het wiel contact met beide kanten waardoor er een sein naar de spoorbomen gaat van hé er komt een trein aan. Stel je zou een muntje op dat punt leggen gaan de spoorbomen ook dicht.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:25

Heerlijk, al die mensen die dingen in de twijfel trekken. En andere mensen doen denken dat ze gek zijn. Nu worden ze goed op hun plek gezet. En wat bepaalde personen betreft. Ze denken een hoop te weten ze vinden zichzelf geweldig, maar ze begrijpen er niks van. Misschien nog wat extra jaartjes in de boeken?Arrogantie omdat ze volgens hun beter weten en ervoor geleerd hebben, BAH!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:26

Lieve mensen wees dus gewaarschuwd, ben voorzichtig met de paardjes over het spoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:10

arnjojo schreef:
Heerlijk, al die mensen die dingen in de twijfel trekken. En andere mensen doen denken dat ze gek zijn. Nu worden ze goed op hun plek gezet. En wat bepaalde personen betreft. Ze denken een hoop te weten ze vinden zichzelf geweldig, maar ze begrijpen er niks van. Misschien nog wat extra jaartjes in de boeken?Arrogantie omdat ze volgens hun beter weten en ervoor geleerd hebben, BAH!

Als ik het topic zo lees zijn er inderdaad mensen die er niets van snappen, maar ik geloof niet dat ik aan dezelfde mensen denk als jij Tong uitsteken
Nou moet ik zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met oversteken van het spoor en ik heb het toch echt wel met regelmaat gedaan, ook als er net een trein was gepasseerd. Maar ja, misschien scheelt het dat mijn paard goed heeft geleerd uit te kijken waar ze haar voeten neerzet en dus een rails niet zal raken..... (ik wil haar ook niet met een hoef in de buurt hebben van die groef van de rails, lijkt me logisch dat je daar als ruiter aandacht voor hebt)

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:31

Jeetje, dit wist ik niet!
Wat een duidelijk antwoord heb je gekregen via die brief zeg!
We gaan met stal regelmatig het bos in en aangezien we aan het spoor staan, moeten we dus het spoor over om in het bos te komen.
De paarden hebben nog nooit last gehad van een statische lading.

* even afkloppen * Pling

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 13:40

mij is het gelukkig ook nog nooit overkomen, maar ik hoor het de laatste tijd wel geregeld.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:41

Ik had er daarentegen dan weer nóóit van gehoord, maarja, wie ben ik Clown

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:48

ik wist het helemaal niet!
mijn paard staat op ijzers en gaat er ook altijd overheen zonder problemen

Bandii_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:35

Vanochtend gingen we mennen en toen de trein er net over geweest was, gingen wij eroverheen. en er was niets aan de hand!
Dus het is niet altijd zo!