Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:56

Ik hoorde laatst dat je onder het zadel ook met je paard op de weg moet rijden weet iemand of dit klopt???misschien beetje domme vraag en staat het antwoord al in topic maar heb nog niet alles gelezen
Als dit idd zo is dan doe ik het namelijk al die tijd al fout. Bloos

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:02

Als je het topic even een stukje doorleest dan weet je het antwoord Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:31

NoGo schreef:
Ik hoorde laatst dat je onder het zadel ook met je paard op de weg moet rijden weet iemand of dit klopt???misschien beetje domme vraag en staat het antwoord al in topic maar heb nog niet alles gelezen
Als dit idd zo is dan doe ik het namelijk al die tijd al fout. Bloos

Anders wil ik het antwoord ook nog wel een keer opnieuw posten.
Het staat in het reglement verkeersregels en verkeerstekens namelijk verspreid over verschillende artikelen.

Artikel 1, lid g:
Citaat:
bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers
Artikel 1, lid ap:
Citaat:
weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen
In dit artikel staan de begripsbepalingen, dus o.a. wie er tot de weggebruikers behoren en wie er uit die groep dan weer bij de bestuurders horen. Volgens dit artikel behoren "ruiters, geleiders van rij- of trekdieren en bestuurders van een bespannen wagen" dus allen tot de bestuurders.

Artikel 8:
Citaat:
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Lijkt me duidelijk.
Voor de ruiters (dus degenen die op een paard zitten) is de plaats op de weg dus bekend.
Blijven alleen "geleiders van rij- of trekdieren en bestuurders van een bespannen wagen" nog over.

Artikel 10:
Citaat:
1. Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Zij mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2. Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.

In de artikelen 5 t/m 8 worden "geleiders van rij- of trekdieren en bestuurders van een bespannen wagen" niet genoemd, dus slaat artikel 10 wel op hen.

Nu is het dus allemaal duidelijk.

Als je op je paard rijdt, maar ook als je je paard aan de hand of los (maar wel op zo'n manier dat het onder jouw controle staat of zou moeten staan) meevoert, of wanneer je een wagen ment, hoor je dus op de rijbaan. Op een fietspad mag je in geen geval komen. Op een ruiterpad mag je alleen als ruiter komen, dus als menner hoor je ook daar niet thuis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:57

oomens schreef:

ROFL ROFL ROFL

Het is wel veel tekst Oomens en ook erg ingewikkeld verwoord, bovendien, veiligheid voor alles dus dat maak je toch zelf uit!!!

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:24

nee jij verwoord je voor de gemiddelde mens makkelijk ..

ALTIJD zelf nadenken maakt niet uit wat de wet zegt
als de andere optie veiliger is voor de rest van het verker en jezelf (je mag imo niet verkeer hinderen of in gevaar brengen..)
gewoon doen dus

of je nu met je paard wandelt (voor de belgen onderons ..paard aan de hand mens te voet meenemen ..) rijd of ment
je hoort op de weg
je mag NIET op het voetpad of fietspad
daar er erug weinig ruiterpaden zijn
is het leuk om te weten dat daar alleen maar RUITERS mogen komen ..mocht je er ooit eentje tegen komen (een ruiterpad dus Pling )

maakt nks uit wat de wet is de KAPSTOK zegt en hou je je zelf erug graag aan
veiligheid voor iedereen!!! nr 1 wet 2

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:40

Ach ja, de overheid is weer eens gruwelijk inconsequent...

om een voorbeeld te noemen: in Groningen dichtbij de stal van de bereden politie zijn op een druk kruispunt OP HET FIETSPAD de knopjes voor het oversteken op ruiterhoogte gezet....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:20

niet alleen daar geloof me

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:28

nickyu schreef:
nee jij verwoord je voor de gemiddelde mens makkelijk ..

Het was sarcastisch Pling

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:06

Huertecilla schreef:
oomens schreef:

ROFL ROFL ROFL

Het is wel veel tekst Oomens en ook erg ingewikkeld verwoord, bovendien, veiligheid voor alles dus dat maak je toch zelf uit!!!

hc

In het eerste deel van je post heb je inderdaad wel een beetje gelijk en het tweede deel is natuurlijk sarcastisch bedoeld.

Ik zal het ook nog even aan Jip en Janneke uitleggen.

Ruiters moeten op de rijbaan, de berm of het ruiterpad en mogen NIET op het fietspad.
Menners moeten op de rijbaan en mogen NIET op het fietspad, het ruiterpad of in de berm.
Geleiders van paarden moeten op de rijbaan of de berm en mogen NIET op het fietspad of ruiterpad

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:32

Huertecilla schreef:
Met een 'onvoorspelbaar vluchtdier' hoor je niet op de weg en de verantwoordlijkheid voor dit risico ligt uitsluitend en alleen bij..... de ruiterij Pling

Het spijt me het te moeten schrijven, maar..... Er zijn zóveel ruiters die geen idee van de verkeersregels, noch fatsoenregels, noch van paardengedrag hebben dat de ruiterij op de openbare weg eigenlijk een gevaar voor de samenleving is. Het is geen recht anderen in gevaar te brengen.

Er is een minderheid aan ruiters welke nooit problemen in hetzélfde verkeer hebben, rara...
Er hoeft maar één ding te veranderen: de ruiterij

hc

Jammer dat jij van de week niet bij mij op de bok zat Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:13

Kelly_ann schreef:
Maar de aso's... Dat is een onvoorziene omstandigheid, .

Mijn punt is dat ze dit NIET zijn, maar een zekerheid. Net als alle andere onvoorziene omstandigheden en de eigen overlevingsagenda van het paard; zékerheden.

De ruiter maakt zelf een keuze om een aantal extra verantwoordelijkheden op zich te nemen. De ethisch zwaartswegende is de veiligheid van anderen. Daarna de veiligheid van je paard en als laatste je eigen veiligheid.
Het is joúw verantwoordelijkheid als gevolg van joúw keuze voor de lol op de openbare weg te gaan rijden. Jíj bent de 'interface'.

Mijn punt is dat als een ruiter ervoor kiest op een 'onvoorspelbaar vluchtdier' het verkeer in te gaan, deze bewust kiest voor het risico anderen in gevaar te brengen en dat is zowel ethisch als wettelijk een NoNo.

Het 'ruiterbewijs' van een stichting wil ik hierbij niet betrekken want dat is irrelevant. Wel een goed voorbeeld van hoezeer de ruiterij FOUTIEF bezig is: deze stichting maakt geen onderscheid tussen feit en fictie, leert verkeerde dingen aan, zelfs inherent onveilige. Let wel, vanuit de hoofdstroom ruiterij achterban!

De ruiterij heeft alleen een plaats in het verkeer als ze zich aan de wettelijke en maatschappelijke regels houdt en in EERSTE instantie geen gevaar is voor de overige verkeersdeelnemers.
Dat de overheid in het ALGEMEEN!!! een voorlichtende taak heeft aan IEDEREEN staat hier los van. Dat of wat een 'ander' doet is geen reden, geen excuus.

Terug naar het topic blijf ik er dus bij: de ruiterij en fíks Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:27

oomens schreef:
In het eerste deel van je post heb je inderdaad wel een beetje gelijk en het tweede deel is natuurlijk sarcastisch bedoeld.

Het eerste deel was ook sarcastisch.....

De werkelijke wereld is niet geheel in regels te vatten. Daarom zijn regels een ráámwerk. Als je niet het vermogen hebt dit raamwerk via begrijpend lezen naar vergelíjkbare doch niet beschreven situaties te vertalen, hoor je wat míj betreft niet als bestuurder van welk voertuig dan ook in het verkeer.
Voor vervoer is er dan het openbaar vervoer en voor de hobby paardrijden de manege.

Paardrijden is een complexe, geestelijke en lichamelijke, vaardigheid waar niet iedereen het pakket eigenschappen voor heeft.
Paardrijden op de openbare weg is een hele set verantwoordelijkheden meer en daar hebben nog minder mensen het benodigde pakket eigenschappen voor.
Hoe meer mensen gaan paardrijden hoe groter het deel incompetenten wordt.

Wat ik voorál niet begrijp is dat de wel competenten niet lijken in te zien hoe schadelijk dit voor hén is. Het is in het belang van de ruiterij de hand in eigen boezen te steken.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:44

Cowgirl schreef:
Jammer dat jij van de week niet bij mij op de bok zat Boos!

Is dit sarcastisch, persoonlijk kritiek, een inhoudelijk argument of had je een begeleider nodig?

Mijn menig over mennen is nog veel 'extremer'.
Ik zie mennen als inherent onveilig en vind dat de voorwaarden om met een span de openbare weg op te mogen HEEL zwaar dienen te zijn.

Elke verkeersdeelnemer dient sociaal te rijden doch de realiteit is dat poep gebeurt en een paard voor een kar is een véél kitischer en makkelijker escalerende situatie dan een paard onder de ruiter en de potentiéle gevolgen vee groter DUS mag je de eisen omtrent kennis en vaardigheid om daar veilig en betrouwbaar mee om te gaan aan de menner als voorwaarde opleggen.

Zoals ik het zie zouden de meeste menners met een begeleider te voet naast het paard op pad moeten en zou geen enkele menner zonder begeleider op de bok de weg op mogen.
Een leidraad van het RDW mbt de technische voorzieningen zoals een rem en parkeerrem en een APK voor rijtuigen lijkt me ook niet meer dan normaal.

hc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:18

HC, je uithoudingsvermogen in dit topic is bewonderingswaardig, ik heb het allang opgegeven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:44

Mag ik als menner ook even dan antwoorden.

Ook ik vind het not done dat mensen alleen met hun aanspanning de weg op gaan.
Helaas zie ik dit maar al te vaak gebeuren, waarbij je dus niemand hebt
die kan ingrijpen mocht het verkeerd gaan.

Over apk voor wagens, denk dat dit niet door te voeren is, maar zolang
men met een zeepkist achter een shetlander(andere pony) geknoopt de weg
op gaat en men denkt dat dit mennen is, helaas dan blijf
je ongelukken houden.

Een rem is op authentieke wagens niet altijd te realiseren, echter mensen die met zo een aanspanning in het kader
van hun hobby de weg op gaan, weten vaak beter waar ze mee bezig (en het feit dat ze met kostbaar
goed rijden)zijn dan de gemiddelde pony eigenaar die denkt dat hij/zij te groot is voor de pony
en er dus hup een karrtetje achter knopen...

Bovendien vind ik dat je pas op de openbare weg mag komen indien je zeker weet
dat je paard niet zomaar schrikt van een kliko en mocht hij
wel schrikken dat je hem binnen no time weer rustig hebt, zonder dat je
ondertussen het overige verkeer in gevaar hebt gebracht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:06

Echwel schreef:
Een rem is op authentieke wagens niet altijd te realiseren, echter mensen die met zo een aanspanning in het kader.

Voor historische voertuigen heeft de wegenverkeerswet al een voorziening.

Dat is dus geen reden om geen eisen te stellen. Eerder een reden het juist wél te doen.

hc

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:09

De wegenverkeerswet miss niet.
Maar als je authentiek wedstrijden rijdt, krijg je minpunten voor het
aanwezig zijn van rem(helaas)..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 11:11

Huertecilla ik ben het deels met je eens, maar toch ook niet geheel hoor.
Het deel waar ik het wel mee eens ben, is dat je je met je paard in het verkeer behoort te gedragen.
Rijd netjes langs de kanten, ga niet achterstevoren/binnenstebuiten/ondersteboven op je paard zitten.
Zorg dat je voorzien bent van verlichting. Zorg dat je communiceerd met ander verkeer.

Waar ik het vervolgens niet met je eens ben:
Wanneer je je netjes gedraagd in het verkeer, verwacht je dat andere dat ook doen.
Op het moment dat dat niet gebeurt en je beland met je net gedrag alsnog in een gevaarlijke situatie, kun je niet even zeggen, het ligt aan de ruiterij.
Sommige delen van Nederland zijn bommetje vol gebouwd. Overal huizen en wegen. Dat houd in dat wanneer jij met je paard een bosrit wil maken, of lessen wil volgen op een manege/in een rijhal etc, dat je dwars door dat verkeer heen moet.
Als enkele mensen in dat verkeer een stemmetje in het hoofd hebben zitten dat steeds maar weer fluisterd, dat paard hoort hier niet, dat paard hoort hier niet, krijg je soms rare situaties.
Mensen die je bewust afsnijden, mensen die je bewust wat na roepen, mensen die je bewust omver proberen te rijden, mensen die je achterna gaan zitten.

Dus stel even dat jij je netjes gedraagd, niemand tot last bent en toch iemand tegenkomt die een paard maar een stom dier vind en vind dat jij niet in het verkeer thuis hoort (ondanks dat je er mag zijn). Wat in hemelsnaam doe jij dan op zo'n moment?
Jezelf de schuld geven?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:02

holly schreef:
Dus stel even dat jij je netjes gedraagd, niemand tot last bent en toch iemand tegenkomt die een paard maar een stom dier vind en vind dat jij niet in het verkeer thuis hoort (ondanks dat je er mag zijn). Wat in hemelsnaam doe jij dan op zo'n moment?
Jezelf de schuld geven?

Als jij op dat moment bezig bent met iemand de schuld geven - jezelf of de "anderen" - dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.
Op dat moment is het enige waar je mee bezig zou moeten zijn het voorkomen van escalatie. Probeer te zorgen dat er door het wangedrag van die ander geen ongeluk ontstaat.

De schuldvraag is iets "leuks" voor achteraf als je weer veilig thuis op de bank zit (of niet). Nogmaals: In het verkeer heb je er niets aan om je op dat moment met de schuldvraag bezig te houden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:15

holly ik ben het volledig met je eens!

Alleen zie ik niet in waarom alleen de ruiters zich zouden moeten aanpassen aan het andere verkeer. Is het dat zo teveel gevraagd dat het andere verkeer ook rekening houd met ruiters? Er dan even van uit gaande dat de ruiter zich vatsoenlijk gedraagt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:36

woeliej schreef:
holly ik ben het volledig met je eens!

Alleen zie ik niet in waarom alleen de ruiters zich zouden moeten aanpassen aan het andere verkeer. Is het dat zo teveel gevraagd dat het andere verkeer ook rekening houd met ruiters? Er dan even van uit gaande dat de ruiter zich fatsoenlijk gedraagt.

Waarom niet? Per slot van rekening rij jij (en ik) daar voor je plezier. In principe hoef je niet buiten te rijden. In principe kun je gewoon in je eigen bak blijven en als dat niet kan met een trailer naar een andere bak.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel waarom je buiten rijdt. Alleen al voor het werkplezier van het paard is het leuk en soms is het de beste of enige optie om een beetje redelijk te kunnen rijden. Maar het moet niet, er zijn altijd meer mogelijkheden. En daarom dient een ruiter zich aan te passen, vind ook ik.
In de perfecte wereld houdt iedereen rekening met elkaar, zolang dat nog niet zo is, is het aan jezelf om het goede voorbeeld te geven en alsnog dat wel te doen. Kan zeker te paard soms hele grappige en leuke reacties opleveren...
En feit blijft dat niet iedere verkeersdeelnemer verstand heeft van paarden (sommigen zijn er ronduit doodsbang voor), dus is het aan de ruiter (waarvan ik voor het gemak uitga dat die het wel heeft) om dat te accepteren en er mee om te gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:53

woeliej schreef:
Alleen zie ik niet in waarom alleen de ruiters zich zouden moeten aanpassen aan het andere verkeer. Is het dat zo teveel gevraagd dat het andere verkeer ook rekening houd met ruiters? Er dan even van uit gaande dat de ruiter zich vatsoenlijk gedraagt.

De ruiters moeten zich evenveel aanpassen aan het andere verkeer als ieder ander. Iedere verkeersdeelnemer is het namelijk VERPLICHT om te doen wat in zijn/haar macht is om een ongeluk te voorkomen. Dat er idioten aan het verkeer deelnemen die vinden dat zij meer rechten hebben dan een ander, verandert niets aan die wet. Het is juist die mentaliteit van "ik heb recht op", die de gevaren op de weg oplevert. Als iedereen braaf defensief aan het verkeer deelneemt, er op uit is om op een prettige manier met elkaar om te gaan in het verkeer en als dat zo uitkomt iemand gewoon even voor laat gaan, ook als dat niet volgens de regels hoeft, maar gewoon het leven vergemakkelijkt, dan zouden er veel minder ongelukken zijn op de weg.

Verder is het voor ruiters natuurlijk wel zo dat de ruiter zelf eerst de afweging moet maken of hij/zij met een (specifiek) paard wel veilig deel kan nemen aan het verkeer, vergelijkbaar met afwegingen of je bijvoorbeeld met 40 graden koorts nog wel op een fiets zou mogen stappen. Als je je paard niet fatsoenlijk onder controle hebt, heb je op de weg niets te zoeken.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:04

het probleem word nu alleen bij de ruiter gelegd.. Dat vind ik onterecht. En dat ruiters in ander belang aan het verkeer deel nemen vind ik volkomen irrelevant. Als ruiters er voor kiezen aan het verkeer deel te nemen vind ik dat zij gewoon voor vol aangezien moeten worden. En dan uiteraard wel dat de ruiter zich fatsoenlijk gedraagd, maar overig verkeer ook. Er zijn ook wel mensen bang voor honden. Om die rede laat je je hond toch ook niet thuis zonder ooit nog uit te laten? Dit is mischien wel wat anders maar ik vind het er wel op lijken..

Het eenige wat ik verwacht is wederzijds respect, ongeacht de rede waarom je aan het verkeer deelneemt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:20

Zelf vind ik dat je een paard onder de kont moet hebben die goed verkeersmak is en wat vooral belangrijk is dat het paard goed dingen aanneemt van de ruiter voordat je echt het verkeer in kunt.

Je kan nog z'n verkeersmak paard hebben, zodra er een iets gebeurd waarvan het schrikt, moet het wel luisteren naar de ruiter.
Daarbij kun je imo 1000x beter een slecht verkeersmak paard hebben dat dingen snel aanneemt van de ruiter, dan het eerste geval.

Zo ook mijn pony, schrikt niet heel snel van basisdingen, maar helaas kom je buiten nog wel eens niet basis dingen tegen (boomstammen die van een vrachtwagen vallen bijv) waar ze helemaal van uit haar plaat kan gaan, maar omdat ik weet dat ik haar schrikreactie heel makkelijk kan bewerken (snel geruststellen en dus niet 50 meter zeuren om een plantenbak) durf ik het goed aan om met haar buiten te rijden. Moet ik kiezen tussen dit en een paard dat bijna bomproof is maar niet te bewerken valt, neem ik liever een wat schrikkerig paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:28

Ben ik helemaal met je eens. Knipoog