Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ronja

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:20

KiWiKo schreef:
nou heb ik een kennis die bij de bereden werkt, en die is toch bijna van een viaduct afgeklapt met paard en al tijdens de begravenis van Bernhard............

dus dat is ook geen garantie

Hihi en das dan nog een redelijk rustig evenement Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:21

Henrike schreef:
Ook is het zo dat de meeste (jonge pubers) het gevaar van buitenrijden op de openbare weg niet in zien en dat dus ook bijna altijd zonder cap en op een onverantwoorde manier doen..meestal leren ze door het halen van het vodje Knipoog zich een beetje normaal te gedragen..

Ik betwijfel het. Diezelfde pubers moeten ook een papiertje halen voor de brommer, maar ik heb niet de indruk dat hun wil om netjes aan het verkeer deel te nemen nou zoveel groter is dan voordat het papiertje verplicht was. De meeste pubers weten best hoe het hoort, ze vinden het alleen niet zo nodig om zich daaraan te houden.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:22

Nee maar das ook geen reden om het brommerrijbewijs niet verplicht te stellen toch Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:23

een brommer heeft geen eigen wil, een brommer doet gewoon altijd wat je zegt............. is bij paarden soms wel eens anders Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:31

ben eens dat erbij aanschaf van paard, start van rijden misschien wel een theoriecursus kan worden gevolgd, of iets dergelijks, maar ik vind de inhoud van dit ruiterbewijs absoluut geen "bewijs van goed gedrag" is.
Integendeel, ik heb dat papiertje gehaald toen ik 11 en misspennypony was (nu 22 jaar geleden en inmiddels fanatiek buitenrijder). Ik heb het laten verlopen,omdat de waarde ervan zich gewoon nooit heeft bewezen (kostte alleen maar geld)en nu zou ik met al mijn extra ervaring opnieuw zo'n ding moeten halen...
een dier heb je nooit voor 100% onder controle,zeer getraind of niet
(zou anky dan ook zo'n bewijs moeten voor het buitenrijden Knipoogniet te persoonlijk opvatten anky-lovers)
leer bij de basis(ponyclubs en maneges) al wat meer theorie, dan pak je de oorzaak misschien wat beter aan.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:31

Shadow0 schreef:
Henrike schreef:
Ook is het zo dat de meeste (jonge pubers) het gevaar van buitenrijden op de openbare weg niet in zien en dat dus ook bijna altijd zonder cap en op een onverantwoorde manier doen..meestal leren ze door het halen van het vodje Knipoog zich een beetje normaal te gedragen..

Ik betwijfel het. Diezelfde pubers moeten ook een papiertje halen voor de brommer, maar ik heb niet de indruk dat hun wil om netjes aan het verkeer deel te nemen nou zoveel groter is dan voordat het papiertje verplicht was. De meeste pubers weten best hoe het hoort, ze vinden het alleen niet zo nodig om zich daaraan te houden.

Dan derbij: diegene die vaak ongelukken maken met brommers is denk ik voor 90% jongen..en hoeveel jongens rijden er op die leeftijd paard?? En die zijn het dat sowieso niet gaan doen omdat het op die leeftijd zo enorm stoer is om paard te rijden.....

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:32

Narya schreef:
Ik zou het niet fijn vinden. Je moet er flink voor kunnen springen, en voor zo'n watje als ik ben, is dat best wel een grote hoogte. Mijn verzorgpony springt dat ook niet zo makkelijk, maar op een ander durf ik het al helemaal niet. Dilemma :/

Dat is gewoon een kwestie van oefenen.
Mijn vriendin had dat ook, maar met veel oefenen, en er voor gaan lukte het!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:33

Ronja schreef:
Nee maar das ook geen reden om het brommerrijbewijs niet verplicht te stellen toch Lachen

Nee, maar naar mijn mening ook niet genoeg reden om het wel verplicht te stellen. Ik vind dat je dat aan moet pakken wat ook daadwerkelijk het probleem is. Als 'men' (ruiters, bromfietsers, automobilisten) de regels niet weten, dan moet je zorgen dat ze die regels leren. Maar als iedereen de regels best kent maar zich er niet aan houdt, moet je zorgen dat je de regels beter handhaaft.

Als er te veel ongelukken gebeuren met paarden op de weg, vind ik dat je moet kijken hoe dat komt. En ik ben er van overtuigd dat het NIET komt door te weinig 'rijvaardigheid'. Maar vooral doordat mensen meer risico's nemen dan ze aankunnen. En te weinig vooruit kijken, te weinig proberen te voorkomen dat ze in een gevaarlijke situatie komen. En daarnaast onduidelijke of lastige regels, te weinig kennis van die regels, gevaarlijke verkeerssituaties etc.

Maar als je puur op rijvaardigheid gaat selecteren sluit je een boel rustige, verantwoorde ruiters uit, maar pak je niet de ruiters die met een paard op stap gaan dat ze eigenlijk nog niet onder controle hebben. En dan worden de verkeerde mensen de dupe. En het helpt niet om de veiligheid te verbeteren!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:34

Maarja, wat zou dan wel een bewijs zijn van een degelijke rijvaardigheid?

Of zou dit überhaupt niet belangrijk moeten zijn?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:35

Het ís toch al verboden om zonder ruiterbewijs van je terrein af te gaan? Tenminste, dit heb ik vaker gehoord. Maarja, ik overtreed dan de regels Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:35

ik denk dat het eerder komt omdat automobilisten geen idee hebben dat een paard een dier is
en het normaal vinden dat ze met 80 langs je heen schuren op 30 cm afstand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:39

runningkawa schreef:
ik denk dat het eerder komt omdat automobilisten geen idee hebben dat een paard een dier is

De grofste actie die ik heb meegemaakt was nota bene een auto MET paardentrailer erachter. Dus opnieuw vraag ik me af of het een kwestie is van 'niet weten' of 'niet willen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:41

dat is idd heel erg..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:42

Eleandra schreef:
Het ís toch al verboden om zonder ruiterbewijs van je terrein af te gaan? Tenminste, dit heb ik vaker gehoord. Maarja, ik overtreed dan de regels Clown

onzin, alleen in sommige natuurgebieden is een RB verplicht.

Puur enkel geldklopperij, ik heb het niet, en snap echt wel dat ik niet door jonge aanplant heen mag rijden

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:45

celticpony schreef:
ben eens dat erbij aanschaf van paard, start van rijden misschien wel een theoriecursus kan worden gevolgd, of iets dergelijks, maar ik vind de inhoud van dit ruiterbewijs absoluut geen "bewijs van goed gedrag" is.
Integendeel, ik heb dat papiertje gehaald toen ik 11 en misspennypony was (nu 22 jaar geleden en inmiddels fanatiek buitenrijder). Ik heb het laten verlopen,omdat de waarde ervan zich gewoon nooit heeft bewezen (kostte alleen maar geld)en nu zou ik met al mijn extra ervaring opnieuw zo'n ding moeten halen...
een dier heb je nooit voor 100% onder controle,zeer getraind of niet
(zou anky dan ook zo'n bewijs moeten voor het buitenrijden Knipoogniet te persoonlijk opvatten anky-lovers)
leer bij de basis(ponyclubs en maneges) al wat meer theorie, dan pak je de oorzaak misschien wat beter aan.

Ik snap best dat het geen garantie is dat je paard nooit een keer op hol kan slaan of een keer de weg op springt(zoals bij mij gebeurt is) maar ik vind het wel belangrijk dat je toch alle basis-dingen leert. Zeker omdat een heleboel manege`s hierin tekort schieten!!
En dat het fijn is dat je verzekerd bent via het ruiterbewijs. Dat iemand anders die problemen die bij een ongeluk komen kijken oplost neemt toch een hoop stress weg (die je dan al genoeg hebt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:46

ik blijf hollander en vertik het om 2x te betalen voor dezelfde verzekering

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:48

runningkawa schreef:

Exact de oorzaak van mijn ongeluk een half jaar geleden, jongen van 19 snapte niet dat ik mijn paard zomaar de weg op liet komen Hamer , sukkel!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:48

precies, de schade die ik en mijn paard aanbrengen aan derde is verzekerd via mijn WA

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:49

Lovely1 schreef:
Zou het wel een goede zaak vinden.. maar idd eerst zien dan geloven.. het mag ook wel wat strenger en iets meer eisen aan het rijden. Ik heb hem al op zak.. gewoon elke keer braaf betalen en dan kan ik er weer even tegenaan:)

nou heb m al 24 jaar .. nog nooit nodig gehad Haha!
zelfs niet op het strand in oostvoorne Knipoog

daarbij zegt het geen Hooooooollllll

weet je wat ..gaan we met zijn alle naar een manege met hele brave paardjes
halen we daar op die makke paardjes ons ruiterbewijs en gaan daarna op onze 3 /4 /5 jarige lekker naar buiten Clown

zolang ze nog kromme regels hebben zoals"je mag alleen examen doen met engelse optoming , je moet springen *(al mag jouw paard dat niet ..en spring je nooit en is de sprong zo hoog dat je er overheen kunt stappen) etc etc etc etc etc ...

zie k het nut er niet van in
het theorie gedeelte bevat dan weer een aantal positieve punten
maar het belangrijkte ANTICIPEREN OP WAT DE REST VAN NEDERLAND DOET IN DE BUUR VAN EEN PAARD.... en de kennis VAN DE REST VAN NEDERLAND OVER DE PLAATS EN WEZEN(schrik vluchtdier) VAN EEN PAARD
ANTICIPEREN WAT JE EIGEN PAARD EVENTUEEL ZOU KUNNEN DOEN ..

word daar helaas maar mondjes maat behandeld ...

nee geldklopperij is het ,,veel meer positiefs kan ik er iig niet over melden

het verzekerings verhaal , leuk maar heb al een wa verzekering Knipoog
Laatst bijgewerkt door nickyu op 08-05-07 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:50

henrike: welke basis dingen? dat je niet door jonge aanplant mag rijden? dat je richting aan moet geven? zijn allemaal dingen die ieder mens met gezond verstand snapt

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:09

Maar zoiezo is heel dat ruiterrijbewijs gezondverstand en ietwat paardenkennis. Ik heb jaren geleden op de manege het theorieblaadje in handen gehad en moest er serieus TOEN al om lachen.
Een kind van 8 kan het in principe halen, tja leuk, maar zelfs voor een kind is het niet meer als leuk. Al die dingen leer je uit de penny en van de manege.

En zoiezo denk ik niet dat je met een ruiterrijbewijs het probleem aanpakt, imo ligt het grootste probleem bij automobilisten. Mijn paard doet niks, maar ik verschiet zelf ook als er een auto met 100 ofzo rakelings voorbij scheurt, zodat ik bijna (als ik het kan doe ik het) met mn beugel heel die auto bekras Scheve mond En een ander deel (in mijn ogen) van het probleem ligt bij manege's/verhuurders die pony's verhuren en die zo aan elke idioot meegeven die centen op tafel legt. Hier in de buurt zit er ook zoeen, tja dan krijg je ongelukken en onverantwoorde situaties.

Verder blijf ik bij mn standpunt, denk dat ik uit principe al nooit aan die onzin mee zou doen. Pff net of ze er geld in zouden steken om controleurs het bos in te sturen Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:16

Is er eigenlijk wel eens onderzoek naar gedaan, hoe die cijfers liggen? Iedereen heeft er meningen over, ook ik Knipoog, maar weet iemand dat?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:22

Ik heb niet alles gelezen. Ruiterbewijs heb ik al heel lang, gewoon verlengen elke keer. Het ruiterbewijs betaald uit bij schade en gaat het op je eigen WA-verhalen. Lekker laten doen. Ik heb er nog niet mee te maken gehad, maar voor EURO 30,-- ben ik weer 2 jaar verzekerd. Het zal mij een worst wezen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:26

ulisa dus je hebt je ruiterbewijs
om dat de door jou schade gekregen persoon dan direct uit betaald word en er daarna eens tussen de verzekeringen uitgevochten word welke wat betaald ..!?!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:28

Ik heb een normale WA-verzekering. Maar het ruiterbewijs schiet het voor. Mocht het onverhoopt niet te verhalen zijn dan hebben zij pech en niet ik. Eigenlijk is het dus overbodig, maar ik heb geen zin in al die ellende.