buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sempre

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:12

Die van mij rij ik het meeste met lange teugels, behalve als ze vervelend is. Maar nagevelijk hoeft ze niet, ik vind buitenrijden gewoon ontspanning... trainen doe ik wel in de bak Haha!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:21

Een buitenritje rijd ik voor mijn ontspanning en om lekker uit te waaien, dus rijd ik met een lange teugel..

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:48

Ik ook met lange teugel..en als ze dan wat engs ziet dan pak ik meestal wel iets korter..maar over het algemeen mag ze gewoon (op straat) sterren kijken.. het is immers maar voor de lol..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:14

het verschilt eigenlijk, ik hem mijn teugel er wel altijd goed bij omdat hij een hengst is. Soms als hij iets ziet dan komt die nek zo naar boven en dan kan ik hem niet houden en dan rijd ik hem wel rond. Meestal ga ik voor mijn plezier naar buiten (komt alleen niet zo vaak voor....) maar ik doe buiten ook wel eens een pasje wijken of stelling enzo

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:22

Ik vertrek meestal met lange teugel.
En als we gaan draven dan pak ik meestal de teugels wel op en dan begint ze wel een beetje te buigen maar dat maakt me niet veel uit als ze het niet doet.
Verder in de galop pak ik altijd de teugels op.
Echt dressuur rijden doe ik buiten niet ga wel eens na een buitenbak in de buurt en rij daar dan een beetje dressuur maar voornamelijk rij ik recreatief.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:22

met buiten rijden heb ik meestal wel lange teugels en ga ik niet echt oefening doen Knipoog

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:31

ik let dan echt niet op dat ze na gaat geven enzo. dat doet ze ook niet dan!
daarom doe ik soms dan een thiedermann om of elastiek, want soms hou ik haar dan ook niet (ligt aan haar bui)

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:17

Ik probeer die van mij zoveel mogelijk aan de lange teugel te houden. Wanneer hij iets engs ziet, neem ik hem wel wat meer op omdat hij anders wel eens wil gaan lopen. In draf en galop vraag ik hem wel aan de teugel omdat ik dan meer controle over hem heb. Het is niet echt een paardje om met een lang teugeltje door het bos te rijden. Maar ik let wel op de ontspanning, is die er niet dan rijd ik hem er wel naar toe. Hij hoeft echter niet in 'die mooie wedstrijdhouding' te lopen.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:12

buiten=lekker ontspannen recreatief rijden! Dus lekker een lang teugeltje, geen hulpmiddelen en lekker buiten sjokken. Heerlijk! Dan moet je die oortjes eens naar voren zien schieten! Ik hou trainen en recreatief rijden gewoon gescheiden voor de afwisseling!

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 02:25

buiten denk ik dat je het een beetje moet afwissellen boven dien kan je buiten ook trainen voor in de ring

Natje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:49

Hij mag lopen hoe hij wil als hij maar braaf is en geen gekke dingen gaat doen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:51

Als ik buitenrij ga ik geen dressuur dingen van haar vragen, dan ga ik wel in de bak rijden..
Buitenritjes zijn gewoon gezellig met mn pony hobbelen..

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:21

Buitenrijden zie ik als ontspanning, tenzij je geen bak hebt en je dressuuroefeningen buiten een beetje wilt onderhouden.
Maar met stappen zijn mijn teugels gewoon lekker lang en als we gaan draven of galopperen uiteraard op normale lengte.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:54

Normaal gesproken rijd ik mijn pony op de heenweg met wat aanleuning/korte teugels omdat hij dan nog wat fris is en we een stukje langs de weg moeten. Daarna rijd ik meestal met een los teugeltje wat ik alleen soms oppak (in het hondenlosloop-gebied bijvoorbeeld) om te voorkomen dat hij schrikt.
De laatste weken had ik alleen wat minder tijd en de binnenbak was steeds een soort sauna waardoor ik alleen maar heb buitengereden. Dan pak ik de teugels wat langer op en oefen ik wat stelling zodat hij niet heel stijf wordt, maar dit komt niet vaak voor.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:07

Buitenrijden is ontspanning, maar mijn paard moet wel aan de hulpen staan. Een losse teugel is prima als mijn paard daarop te rijden is. Zo niet, dan rijd ik met meer spanning op de teugels.
Echt trainen doe ik buiten niet. Hoewel ik met mijn vorige paard weleens een bochtig paadje gebruikte om spelenderwijs wat galopwissels te proberen. (Paard beheerste ze wel, maar ik nog niet zo goed Lachen )

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:38

Ik wilde iets tiepen, maar yorghos heeft het al verwoord... ontspanning, maar wel luisteren Ja

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:44

Kon ik hem maar netjes laten lopen... ik ben nu al blij als hij buiten uberhaubt loopt! Het is echt een gevecht om hem langs al die engen dingen te krijgen!

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:13

misschien zelf beetje bang voor enge dingen buiten..... was bij mij wel het geval ..... ik geen angst paard bijna geen enge dingen meer zien buiten....

en ik denk dat je buiten en in de ring gewoon netjes moet rijden
buiten trainen voor in de ring bevaltmij super

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:19

ik ga regelmatig de duinen in en dat is meestal gewoon lange teugel.
soms is ze iets te heet en zeker op het zand als ze voelt dat we gaan galoperen .
Ze kan dr eigen dan behoorlijk sterk maken en let niet meer op mij .
Dan is het heel ff tijd voor wat wijken schoudervoor en travers .
Zodra de aandacht bij mij is dan gaan we pas en zelfs dan nog niet altijd in galop .
Die van mij lijkt af en toe voorgeprogrameerd Clown dus soms heel flauw drafje .
Maar zolang ze dr aandacht bij mij houd de boel lekker los .
Het is tenslotte voor ons allebei ontspanning . Haha!

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:47

Gewoon lekker ontspanenn en niet naar beneden vragen .
Maar als het paard zelf gespanne word vraag ik zijn aandacht maar ik pak niet de teugels korter!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:23

Onlangs nog gaan wandelen, en ik voelde dat ze totaal niet gespannen was, dan mogen de teugels gewoon los. Is ze in een dribbeldagje, dan moet ze iets luisteren naar mijn hand.

Rafarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:22

Ik let een beetje op hun gedrag. Maar over het algemeen zorg ik wel dat er contact is, maar verder hoeft het paard echt niet aan de teugel of wat ook. Meestal sjok ik maar wat rond.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:39

ik laat mijn haffie buiten gewoon flierefluiten en in de bak moet ze echt werken, dus ook aan de teugel lopen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:16

Ik rij alleen maar buiten in het duingebied, nooit in de bak, ook niet om te longeren. In het begin is het wel eens nodig om haar door te laten lopen, maar wanneer ze eenmaal op gang is, dan wordt stap draf en draf galop. In stap geef ik altijd lange teugel, in draf en galop hou ik de teugel erbij, want ik heb al een keer meegemaakt dat ik te laat de rem erop had, het liep gelukkig goed af. Een rustig drafje of galopje dat zit er niet in. Ik laat het zo, want ik heb liever een voorwaarts paard, dan eentje welke je steeds moet aandrijven. Ik rij dan ook vrijwel altijd alleen omdat ons tempo nu eenmaal of erg laag of erg hoog is. Op de terugweg mag ik haar op de weg wel eens laten wijken voor het been, voor de rest niets.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:38

ik rij mijn paard in een buitenrit aan een lange teugel maar wel op zodanige manier dat ik er wel controle over heb wanneer ze iets ziet wat ze vreemd vindt(wat zelden voorkomt).
ik ga dan vaak naar het bos daar mag ze even draven, galoperen en eventjes in rengalop maar ik heb er wel rust in.
sommige paarden worden er heet en willen vaak weer galoperen, en daarom is het belangerijk dat er is rust er in zit, rust kan je tijdens dress. of springen trainen.