Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:09

MyWishMax schreef:
IHN schreef:
Enfin.. met zo'n wildebras ben je aut schuld aan alles. Laatste incident:mijn hond liep los. Ik zag mensen met russrl komen. Ik roep de mijne en lijn haar aan (had alleen korte lijn). Echter vliegt, terwijl ik sta te wachten om hun te laten passeren, de russel op de mijne af (die was dus los). Russel vs herder is geen partij. Ik zie de frustratie bij mijn hond en laat haar los... volle vaart achter russel aan die piepend wegrent. Mijn hond doet niks als ie los is anders had ik dit niet zo opgelost natuurlijk... maar goed.. mensen beginnen te krijsen. Ik zeg: geen paniek, ze doet niks. Boos dat ze waren!! Jij moet hier niet gaan lopen met je hond als je hem niet onder controle hebt.

uhmmm pardon? Ik had haar aangelijnd, jullie hond stormt op de mijne af. Ik los het vervolgens op op de voor mij passende manier en ik heb geen controle???

enfin. om van dat soort gezeik af te zijn lange lijn gekocht. Kan ik gewoon laten vieren. En ik vind het ideaal.

Nee, jij had ook geen controle, want jouw hond vliegt achter die andere aan. Dus dat hij doet niks was ook een leugen, hij jaagt achter die ander aan. Zij horen hun hond bij zich te houden, maar jouw hond hoort er niet achteraan te vliegen. Beide fout dus.

Het hele verder rijden als het ergens druk is doe ik altijd al met de hond. En absoluut niet over iemand anders zijn terrein, tenzij toestemming. Zouden die mensen het ook goed vinden als er door hun tuin een hond komt crossen, hij rent alleen een rondje dus kan geen kwaad?

huh? Hun loslopende hond springt op mijn aangelijnde hond die ik aan een korte lijn heb. Mijn hond kon er niks tegen doen, andere hond dreigt verstrikt te raken in mijn lijn. Ik laat de mijne los in de wetenschap dat ze niks doet behalve willen spelen. En dan heb ik mijn hond niet onder controle???

er is bijna geen enkele hond die blijft zitten op commando als er een andere hond bovenop springt. Dat is juist het hele idee van aanlijnen.

Ik had mijn hond vast kunnen houden. Ik had niet durven garanderen dat het dan zonder gaatjes was opgelost. Ik heb dus hiervoor gekozen (en in mijn ogen:zodra je zelf je hond loshebt en die op een andere hond afvliegt leg je het probleem bij de ander neer en moet je niet zeiken als de oplossing je niet aanstaat)

Ik trek best makkelijk het boetekleed aan, maar in dit geval toch echt niet. Maar heb wel een oplossing bedacht om de fouten van niet zelfreflecterende baasjes op te kunnen vangen.Nl een lange lijn, zodat ik haar los kan laten en gelijk kan terughalen zodra andere hond weg is (iets wat ze overigens ook nog gelijk deed toen ik haar riep, maar de russel piepte zodra ie doorhad dat ze vrij was en de mensen begonnen acuut te gillen en vooral door dat gegil bevroor ik ook ff en reageerde ik eerst op hun en daarna op hond. da's het enige wat me te verwijten valt).

IHN

Re: Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:13

ik wist trouwens niet dat koeien doid konden gaan door hondenstront. Nu lopen de mijne nooit op weilanden, maar wel goed om te weten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:15

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:33

Cayenne schreef:
karuna schreef:
Maar als de uitjes plaatsvinden in jou woonomgeving moet je zelf weer verder weg om de hond beweging te geven. De enige uitjes buiten nu zijn wandelen en fietsen

Dat is dan heel vervelend en dat snap ik.
Maar dat hoeft dan toch niet het probleem van een ander te worden?
En ja, ik vind loslopende honden -waar het niet mag- ook heel vervelend.

Wat is jouw oplossing dan?

Op zondagen met mooi weer is er gewoon echt niet leuk meer te wandelen in mijn thuis omgeving en al helemaal niet met een loslopende hond. Dan doe ik het enigste wat ik juist acht: een officieel losloopgebied opzoeken, zodat de natuur én andere mensen geen last hebben van mijn hond. (Als er vervolgens mensen in het losloopgebied gaan wandelen met kleine angstige kinderen is trouwens óók niet slim....)

Dan verplaats ik de drukte misschien naar verderop, maar ik zie geen andere mogelijkheid meer.

Aangelijnd wandelen met een 10M lijn eraan is in mijn thuisbos dan zelfs niet mogelijk, er rijden ontzettend veel mountainbikers die vervolgens constant lopen te vloeken op mijn 10M lijn....En de vele wandelaars die honden niet tof vinden, óók niet als ze braaf aan een 10M lijntje vast zitten....

Voor één wandelaar pak ik de lijn dan wel kort. Maar als het bijna file lopen is, dan heeft dat dus géén zin, dan loopt mijn hond alsnog strak naast mm been de hele wandeling.

Beter dan naar het losloopgebied, waar hij lekker zn ei kwijt kan en lekker kan rennen en gek doen. Dat heeft mijn hond gewoon nodig. Tis geen Franse Bull zeg maar die na 10 minuten scharrelen met zn tong op de grond hangt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:03

Maar 99% van de tijd op de akker, rent hij vol gas even een rondje en komt en weer terug het fietspad op. Of hij snuffeld aan de rand van de akker lekker rond.

Ik zie er geen kwaad in dat hij even een rondje rent.

[/quote]

Jij ziet er geen kwaad in... maar wat met de haas die juist aan de rand van de braakliggende akker nu zijn jonkies neer gelegd heeft ?
Een schrik of alleen een druppeltjes speksel van de hond is genoeg dat moeders niet meer naar dit ene jong gaat en die dus ellendig verrekt.
Hier al over na gedacht ?
Of dat ie even n paar eieren van een nest " per ongeluk" verspreid of kapottrapt door zijn "rondje rennen" ?

Ik heb zelf 2 grote energieke honden en gun hen vrij rennen en spelen - maar niet in zomaar op akkers ,in't bos of hei.

Dat find IK ronduit asociaal tegenover de al kwetsbare dieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:06

Ik woon vlakbij de bossen. En een deel is loeidruk, dus daar kom ik niet. Maar er zijn zat stukken die nog rustig genoeg zijn. Dus ja, is de ene parkeerplaats vol.. dan zoek je een andere. Of je gaat toch maar niet naar het bos, rondje polder of uiterwaarden of whatever. Er zijn echt zoveel opties dan je auto maar in de berm te mikken en aan te sluiten in de wandelfile. Met of zonder hond, maar ja moet je wel even schakelen met je idee. Dat is voor velen schijnbaar te lastig.

Ach mvdende denkt dat ze heilig is ofzo en haar hond geen enkel vliegje kwaad doet. Dat waanbeeld kan je er denk niet uit discussiëren. Regels zijn er alleen voor ons, niet voor haar. Wij zijn denk vergeten die eindnoot te lezen :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:07

mvdende schreef:

Op zondagen met mooi weer is er gewoon echt niet leuk meer te wandelen in mijn thuis omgeving en al helemaal niet met een loslopende hond. Dan doe ik het enigste wat ik juist acht: een officieel losloopgebied opzoeken, zodat de natuur én andere mensen geen last hebben van mijn hond. (Als er vervolgens mensen in het losloopgebied gaan wandelen met kleine angstige kinderen is trouwens óók niet slim....)

Dan verplaats ik de drukte misschien naar verderop, maar ik zie geen andere mogelijkheid meer.

Aangelijnd wandelen met een 10M lijn eraan is in mijn thuisbos dan zelfs niet mogelijk, er rijden ontzettend veel mountainbikers die vervolgens constant lopen te vloeken op mijn 10M lijn....En de vele wandelaars die honden niet tof vinden, óók niet als ze braaf aan een 10M lijntje vast zitten....

Voor één wandelaar pak ik de lijn dan wel kort. Maar als het bijna file lopen is, dan heeft dat dus géén zin, dan loopt mijn hond alsnog strak naast mm been de hele wandeling.

Beter dan naar het losloopgebied, waar hij lekker zn ei kwijt kan en lekker kan rennen en gek doen. Dat heeft mijn hond gewoon nodig. Tis geen Franse Bull zeg maar die na 10 minuten scharrelen met zn tong op de grond hangt.

Vast aan de lijn, en dan op zondag maar niet aan een 10 meter lijn.
Daar gaat ie echt niet dood van. Of idd naar een losloopgebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:09

idinn schreef:
Ik woon vlakbij de bossen. En een deel is loeidruk, dus daar kom ik niet. Maar er zijn zat stukken die nog rustig genoeg zijn. Dus ja, is de ene parkeerplaats vol.. dan zoek je een andere. Of je gaat toch maar niet naar het bos, rondje polder of uiterwaarden of whatever. Er zijn echt zoveel opties dan je auto maar in de berm te mikken en aan te sluiten in de wandelfile. Met of zonder hond, maar ja moet je wel even schakelen met je idee. Dat is voor velen schijnbaar te lastig.

Ach mvdende denkt dat ze heilig is ofzo en haar hond geen enkel vliegje kwaad doet. Dat waanbeeld kan je er denk niet uit discussiëren.
Helemaal mee eens. :j
Er zijn ook met mooi weer nog genoeg plekken waar het helemaal niet zo druk is en waar je vrijwel ongestoord kunt wandelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:15

mvdende schreef:

Alleen nog maar naar een officieel losloopgebied. En anders je hond naast de fiets of zelf zo'n riem voor om je middel kopen en lekker gaan hardlopen!

Ik vind het vreselijk... al die loslopende honden.
Mijn honden hebben ook enorm veel energie, en het is soms even zoeken naar voldoende mentale en fysieke uitdagingen.
Maar de natuur heeft het lastig met al die idioten, dus gebruik je verstand en doe er niet aan mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:17

Die worden hier langzaam aan erg schaars helaas. Daar waar de wandelaars over elkaar struikelen wijken de mtb ers uit naar stukken waar zij niet mogen komen. En die fietsen een eind.

Zou ik nu (los van de wind dus bos is een no go) rustig willen wandelen moet ik met de auto een eind rijden en over nu verzopen modderpaden om een rustige plek te vinden voor een aangelijnde hond. De losloop paden zijn nu te vol ivm mtb ers en autos die er mogen rijden van lokale mensen die ook op zoek zijn naar een rustige plek.

Terwijl het bos bijna op spuugafstand zit (150 m tot het eerste bosje maar daar inmiddels helaas ook mtb ers) of het grote bos op pakweg 350 m maar daar kun je nu kiezen tussen file lopen of overhoop gefietst worden door mensen van ver weg. Met precies 1 boswachter die het moet controleren.onbegonnen werk om dat te doen. Mtb ers op verboden paden, losse honden waar het niet mag, mensen van de paden af. Ruiters daar waar ze niet mogen komen. Met als nieuwe uitje op zaterdag de illegale motorcrosser als extra

Ik hoop dat die druk er wat afgaat langzaam aan. Gelukkig heb ik door de week tijd, dan gaan ze in het weekend maar kortere stukjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:32

Maar gebruik dan je vindingrijkheid. Er zijn toch meer plekken om te wandelen dan de officiële parken en natuurgebieden?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:33

Hier zijn ze de afgelopen weken in het bos flink aan het controleren geweest op loslopende honden.
En dat valt nu ook echt op, want je ziet opeens veel meer honden die netjes aan de lijn lopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:33

Gini schreef:
Maar gebruik dan je vindingrijkheid. Er zijn toch meer plekken om te wandelen dan de officiële parken en natuurgebieden?

ja de akkers van een boer..... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:54

Gini schreef:
Precies. Ik woon in het westen van het land en zelfs hier zijn er echt nog genoeg plekken waar je, ook op zonnige dagen, prima kunt wandelen. En dat is niet omdat iedereen hiervandaan naar de Veluwe rijdt, er komt ook nog zat verkeer deze kant op. :=

Alleen zal je hond niet overal los kunnen, maar zoals al gezegd: daar gaan ze niet dood van.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:13

Geen hond nemen is ook nog een oplossing he. Altijd maar denken dat je recht hebt op alles en dan nog even andere mensen hun eigendom gaan gebruiken omdat je vindt dat er toch echt een oplossing moet zijn voor JOUW probleem.

Jezus.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:14

SinneJ schreef:
Geen hond nemen is ook nog een oplossing he. Altijd maar denken dat je recht hebt op alles en dan nog even andere mensen hun eigendom gaan gebruiken omdat je vindt dat er toch echt een oplossing moet zijn voor JOUW probleem.

Jezus.

Maar iedereen heeft toch altijd recht op alles? Ook al kan het eigenlijk niet?!

:+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:15

SinneJ schreef:

Jezus.

Mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:19

SinneJ schreef:

Jezus.
Ik wilde het niet zeggen, maar het is wel meermalen in me opgekomen. :') Ik wil ook dolgraag een hond, maar het formaat hond dat ik wil past niet bij mijn woning en woonomgeving nu. Ergo: ik heb geen hond.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:19

SinneJ schreef:

Jezus.

Tjonge ja, echt dit. Of koop zelf een akkerland waar je je hond op los laat dan. Wat een geneul.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:27

Ninx schreef:
SinneJ schreef:

Jezus.

Inerdaad.
Ik wil een hond ook al heb ik geen tijd/plek/zin
ik wil een paard ook al heb ik geen plek/geld/ weet ik veel wat.

ik wil een dolfijn, past best in een zwembad :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:30

DuoPenotti schreef:
Ninx schreef:

Inerdaad.
Ik wil een hond ook al heb ik geen tijd/plek/zin
ik wil een paard ook al heb ik geen plek/geld/ weet ik veel wat.

ik wil een dolfijn, past best in een zwembad :j

Ach, die mag je vast elke dag wel een keer loslaten in het plaatselijke zwembad :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:36

Topic is mooi ontspoord zie ik. Hoe je van een boete op de Veluwe naar een dikke discussie kunt gaan over loslopende honden. :')

Voor de TS: Ja, k u t voor je, voortaan toch maar een andere route kiezen waar je wel mag komen.

Voor de mensen doe schijt hebben en een bak excuses om hun schijt goed te praten, ik wens jullie vele BOA’s toe. Met een bak bekeuringen leer je je aso gedrag vanzelf wel een keertje af. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:37

ja top idee, is nu toch gesloten, dus plek zat!
Thanks, ik ga eens kijken op MP of er een leuke dolfijn aangeboden word. Dat word Dol fijn :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:41

Soms heb je een hond al he? Dus is het geen kwestie van niet nemen,maar een kwestie van oplossingen zoeken als de losloopgebieden verdwijnen.

Een oplossing is alleen niet op het terrein van iemand anders loslaten zonder toestemming.

Aan de andere kant hebben wij hier een boer die je bijna bedreigd als je op het fietspad met hele brede bermen langs de dijk de hond loslaat lopen. Die heeft schapen staan onder aan de dijk met een brede sloot ertussen. Dus sloot, berm van 10 meter, fietspad en dan berm de dijk op van 15 meter. Ik loop op de dijk. Het is buiten de bebouwde kom en daar mogen ze loslopen. Ik snap dat hij bang en ik zou daar dus ook nooit met een hond gaan lopen die op schapen reageert, maar ik ga me niet laten uitschelden en weg laten jagen. ik loop daar juist omdat het geen officieel omheid losloopgebied is en het dus een stuk rustiger is. En ik 100 procent zeker weet dat die van mij niet op schapen reageert, of eenden of wat er daar nog meer zit. Officiële losloopgebied loop ik periodes (in rustige niet corona tijden) juist niet vanwege broedseizoen. Hond jaagt niet, maar aanwezig zijn is al genoeg stress. Dan is ergens weggejaagd worden waar je ook mag lopen niet tof.

Edit: haha offtopic ja. :') ik houd me aan de regels of als ik dat niet doe dan is die boete gewoon terecht. Of ik dat nu expres of per ongeluk doe

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:45

Maar een hond moet toch niet per sé altijd los op wandeling? Met een tuin waar ze in kan rondrazen en een flexlijn van 8 meter met een baasje dat lekker meeloopt, heeft mijn hond echt meer dan voldoende om gemakkelijk haar dagelijkse dosis looppret te hebben. Eens in de zoveel tijd kan je dan wel de moeite doen om naar een losloopzone te gaan als je daar echt behoefte aan hebt.