met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:49

Volgens mij praten hier paardenmensen en mensen met paarden tegen elkaar.

Ik zou het zo doen , met alle 4 mijn paarden zou ik dat gerust doen, zonder allerlei oefeningen vooraf.
Gewoon aan de hand er mee op nemen en de boel niet moeilijker maken dan het is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:50

Mijn paard raakt gewoon niet in paniek, klaar. Maar ik zou er gewoon op gaan, met de twee die ik heb. Andere paarden zou IK het persoonlijk niet snel mee doen, maar nu zijn de paarden in mijn omgeving ook gewoon slecht opgevoed.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 23:00

Bubbleee schreef:
ikke schreef:
Jemig, Bokt weer op z'n smalst!

Al degenen die het levensgevaarlijk vinden, wat hebben die allemaal al meegemaakt?

Er is niks gevaarlijks aan oversteken met een pont zolang je een paar dingen in de gaten houdt:
Toestemming van de schipper. Overleg dit eerst, voordat je met je paard op de steiger staat.
Geen ijzers onder het paard bij een pont met een stalen dek. Houten dekken zijn veiliger.
Neem materiaal mee om de poep op te ruimen, wel zo netjes naar de pontbaas.

Bewijs voor jullie kleinzieligheid staat gewoon op Bokt, 2e pagina, onderaan:
[TAO] Paard op de pont?

Hee wat leuk, mijn topic, ook al over dezelfde discussie, een paard op de pont!
Waarvstaa je ?? Wij in Assendelft
Die foto uit dat topic was vorig jaar, toen heb ik haar (zoals je kunt lezen) eerst op de pont een paar rondjes laten lopen zodat ze het geluid hoort van de holle 'grond' zegmaar.
Het is even spannend maar ze reageerde er heel goed op, en net als jou TS, heb ik bij ons tegenover dus ook een heerlijk bos zitten, waar ik dolgraag wil rijden.

Komende zomer ga ik het proberen, misschien eerst mijn Shet erop proberen, die is net wat makkelijker in de hand te houden dan een lompe haflinger, als dat goed gaat neem ik én mijn Shet én mijn Haf mee!
Mijn vader gaat ook mee, is meestal de rust zelve en blijft in eventuele panieksituaties altijd kalm.

Ook al is het 'levensgevaarlijk' 'gek' en 'waarom zou iemand dat willen', ik ben benieuwd om deze ervaring zelf te ondervinden deze zomer! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:02

Ik zou me eerder afvragen of ik paardlief er nog wel af krijg! Van de week nog besloot ze op buitenrit dat zij het nog prima uithield, en dat we dus nog niet naar huis hoefden. Hoe meer van dit soort dingen je doet hoe interesanter het voor je paard wordt. +:)+ uiteraard wel met inachtneming van de veiligheid. Maar meestal zijn diegenen die aks eerste over gevaar gillen en afhaken zelf het grootste gevaar. Niet personen zoals ikke met paarden die nergens meer van opkijken.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 23:02

vuurneon schreef:
Ts, vindt de eigenaar van je verzorgpaard het wel goed? Want als het paard wel brokken maakt en bv schade aan een auto mag de verzekering van de eigenaar (of indien er geen verzekering is) de schade betalen.

De schade neem ik op mezelf heb dit met me ouders besproken daar heb ik een verzekering voor :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:04

Gypsy schreef:
Maar meestal zijn diegenen die aks eerste over gevaar gillen en afhaken zelf het grootste gevaar.

Van die paarden die in paniek raken als ze 'per ongeluk' en tractor, vrachtwagen of langs dravend paard zien. _O-

Gewoon doen TS, jij kent je paard het best, als het goed is vertrouwd het dier je.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:11

Ooohnee trek de slof strak!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:47

spatter schreef:

Yep, ik denk dat dat de kern van het probleem is.........

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:25

ikke schreef:
spatter schreef:

Dooddoener eerste klas. Dat is toch de discussie niet. Zegt eerder iets over het narrow minded, egocentrisch denken van die so called paardenmensen (ben al tegen vakjesdenken). Als je met een paard iets wil avonturieren is dat tof, leuk, al wat je wilt. Maar als je er andere mensen bewust bij gaat betrekken, dan breng je die mensen in een situatie en dan ben jij verantwoordelijk en dan heb ik mijn vragen/bedenkingen bij mensen die een paard nog geen trailer opkrijgen of die zomaar ongewild ergens op/afspringen.

Ik las hier op de vorige pagina over voorzorgmaatregelen als id zin dat je als begeleider dan de mensen op afstand gaat houden... Dat is je functie niet als begeleider, berijder van dat dier. Jij dient dat dier gewoon meester te zijn in alle omstandigheden, tenminste als je je paard wil blootstellen om deel te nemen aan het verkeer.
Kunnen paarden een pont op? Ja, zeker, mits het een pont is dat daarvoor voorzien is en je geen mensen die situatie opdringt. (ik las eerder een pont waarbij ponies overgezet werden om te grazen (ik vermoed dat de opbouw ervan anders is dan deze commerciele pont en het risico ligt daar alleen bij de schipper en de verantwoordelijke van de ponies/paarden)
Maar waar ik meen te lezen is dit een pont dat gewoon gebruikt wordt door fietsers, motards, wagens etc en dan is het maar de vraag of je (als paardenmens) een paard dan in dergelijke situatie wenst te brengen.

Dan om terug te komen op het respect/vertrouwen verhaaltje over de trailer. Een paard denk niet in termen als klein donker hok. Donker is relatief (paardenmensen horen dat te weten), want hun nachtzicht (de mogelijkheid om dus in het donker te zien) is veel meer ontwikkeld dan het onze. Een paard dat dus een trailer niet opgaat, gaat eerder af op de onrust/lichaamstaal van de begeleider. Dus in dat geval vertrouwt het paard zijn begeleider niet, miskent hem als leider en weigert dus dienst. En dat is wel tekenend voor de relatie paard-ruiter/eigenaar. Want in noodsituatie blijft het een vluchtdier. En laat ons een kat een kat noemen, als het thuis in de vertrouwde omgeving niet lukt, dan lukt het de meeste zeker niet op een vreemde plek waar er heel andere prikkels zijn.

Risicoloos leven, dat kan je inderdaad niet. Maar een risicoanalyse kan je wel maken. In dit geval heb je verschillende zaken. Ten eerste is het al geen eigen pony, dus eindverantwoordelijkheid ligt bij die eigenaar (verleggen van verantwoordelijkheid is leuk gezegd, maar ik denk niet dat die persoon tevreden zal zijn, als het verhaal catastrofaal afloopt, denk dat maar puur verzekeringstechnisch). Dan heb je het gevalletje geen leiderschap (of allessinds niet voldoende) Om dan nog te zwijgen van het heel naieve , ik-neem-wel-wat-biks-mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:25

bulck schreef:
ikke schreef:

Dooddoener eerste klas. Dat is toch de discussie niet. Zegt eerder iets over het narrow minded, egocentrisch denken van die so called paardenmensen (ben al tegen vakjesdenken). Als je met een paard iets wil avonturieren is dat tof, leuk, al wat je wilt. Maar als je er andere mensen bewust bij gaat betrekken, dan breng je die mensen in een situatie en dan ben jij verantwoordelijk en dan heb ik mijn vragen/bedenkingen bij mensen die een paard nog geen trailer opkrijgen of die zomaar ongewild ergens op/afspringen.

Ik las hier op de vorige pagina over voorzorgmaatregelen als id zin dat je als begeleider dan de mensen op afstand gaat houden... Dat is je functie niet als begeleider, berijder van dat dier. Jij dient dat dier gewoon meester te zijn in alle omstandigheden, tenminste als je je paard wil blootstellen om deel te nemen aan het verkeer.
Kunnen paarden een pont op? Ja, zeker, mits het een pont is dat daarvoor voorzien is en je geen mensen die situatie opdringt. (ik las eerder een pont waarbij ponies overgezet werden om te grazen (ik vermoed dat de opbouw ervan anders is dan deze commerciele pont en het risico ligt daar alleen bij de schipper en de verantwoordelijke van de ponies/paarden)
Maar waar ik meen te lezen is dit een pont dat gewoon gebruikt wordt door fietsers, motards, wagens etc en dan is het maar de vraag of je (als paardenmens) een paard dan in dergelijke situatie wenst te brengen.

Dan om terug te komen op het respect/vertrouwen verhaaltje over de trailer. Een paard denk niet in termen als klein donker hok. Donker is relatief (paardenmensen horen dat te weten), want hun nachtzicht (de mogelijkheid om dus in het donker te zien) is veel meer ontwikkeld dan het onze. Een paard dat dus een trailer niet opgaat, gaat eerder af op de onrust/lichaamstaal van de begeleider. Dus in dat geval vertrouwt het paard zijn begeleider niet, miskent hem als leider en weigert dus dienst. En dat is wel tekenend voor de relatie paard-ruiter/eigenaar. Want in noodsituatie blijft het een vluchtdier. En laat ons een kat een kat noemen, als het thuis in de vertrouwde omgeving niet lukt, dan lukt het de meeste zeker niet op een vreemde plek waar er heel andere prikkels zijn.

Risicoloos leven, dat kan je inderdaad niet. Maar een risicoanalyse kan je wel maken. In dit geval heb je verschillende zaken. Ten eerste is het al geen eigen pony, dus eindverantwoordelijkheid ligt bij die eigenaar (verleggen van verantwoordelijkheid is leuk gezegd, maar ik denk niet dat die persoon tevreden zal zijn, als het verhaal catastrofaal afloopt, denk dat maar puur verzekeringstechnisch). Dan heb je het gevalletje geen leiderschap (of allessinds niet voldoende) Om dan nog te zwijgen van het heel naieve , ik-neem-wel-wat-biks-mee.

HET verschil, dat jij als dooddoener wegzet, is denken in gevaar/onmogelijkheden of denken in oplossingen.
Het is erg gemakkelijk om zoiets als dooddoener weg te zetten want het geeft je de schuilmogelijkheid om niet na te hoeven denken over oplossingen. Als iemand dan een iets simpele voorstelling van zaken geeft, zet je dat weg als naieve onnadenkendheid en je bent klaar.
Als de mensheid zo in elkaar gestoken had, hadden we nog in een berenvel en een knots achter de konijnen aangehold om maar iets te eten te hebben........

vakmensen denken in oplossingen, gebruikers denken doorgaans in problemen. Dat zie je bij auto's, dat zie je bij de paarden en het scheid de mannen van de jongetjes; zo je wil, de mensen-met-paarden van de paardenmensen (in opleiding).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:33

Ik vind juist al die mensen die gelijk roepen dat het niet kan, gevaarlijk is bladiebla heel narrow-minded.

Ik ga er standaard van uit dat het meeste wel kan en bedenk wat er voor mogelijkheden zijn om het te bereiken.
Mensen vinden mijn paarden altijd zo braaf maar dat zijn ze gewoon geworden omdat ik ze overal mee heen neem en natuurlijk in mijn achterhoofd hou wat er kan gebeuren maar ook vertrouwen heb ik mijn dier.
Het eerste wat een paard doet als hij schrikt, is kijken naar de rest, schrik jij niet en blijf je ontspannen, ontspant het paard ook, maak gebruik van het kudde effect!
Maar als jij er al aan begint met "hij zou het toch niet eng vinden, ojee, het zal toch wel goed gaan, bibber bibber" dan wordt het een gevaarlijke onderneming.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:41

Ik ken de pont (pontje buitenhuis) die je wilt gaan nemen. Ik zou daar absoluut niet met een paard opgaan. Iemand anders hier had het over een shetlander, dat is imo toch heel wat anders dan een paard/pony.

Het gaat hierbij overigens om deze locatie:

Afbeelding

het is daar geregeld vrij druk met auto's, fietsers, voetgangers, scooters, etc. En het duurt 20 minuten om naar de overkant te komen. Dat is lang hoor, zeker als je op een drukke pont over het water gaat en een paard hebt die dus rustig/stil moet blijven staan.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:50

maak eens een afspraak voor een rustig moment met die veerman en neem een boel biks mee, gaat hij/zij stekkerend de pond op kan hij altijd terugkeren maar ik geloof dat het goed gaat als jij maar rustig blijft, geen vriendin met een kalme Shet of andere pony?

ik ben eens in het ruim van de veerboot naar Terschelling gegaan met "Blacky", lopend over een paar planken de boot op, ik was rustig dus het paard ook, maar ik was wel 17 jaar en dacht dat ik de hele wereld aan kon, erg arrogant maar het lukte wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:51

Dat zijn 2 totaal verschillende ponten, die van het filmpje is wel erg open en bloot, de tweede is veiliger

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:57

chaaya schreef:
vuurneon schreef:
Ts, vindt de eigenaar van je verzorgpaard het wel goed? Want als het paard wel brokken maakt en bv schade aan een auto mag de verzekering van de eigenaar (of indien er geen verzekering is) de schade betalen.

De schade neem ik op mezelf heb dit met me ouders besproken daar heb ik een verzekering voor :)

Zo werkt dat helaas niet.
De eigenaar is gewoon wettelijk verantwoordelijk en dat kun je niet overnemen.
Tenzij je alle schade uit je eigen zak betaald (als de tegenpartij dat zou willen).
Maar jouw verzekering betaald niet als de verzekering van de eigenaar moet betalen.

Niobe

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:58

Ik zou het niet doen, maar ik ben dan ook een mieperd en vind veel dingen eng als het om mijn paard gaat. Ik bedoel met buitenrijden etc. Ja, meestal schrik ik harder van dingen dan mijn paard en ik zie overal doemscenarios := Nouja, ik noem mezelf liever voorzichtig..

Ik ben wel benieuwd wat de ervaring uiteindelijk is, als TS het gaat proberen :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:04

spatter schreef:
Dat zijn 2 totaal verschillende ponten, die van het filmpje is wel erg open en bloot, de tweede is veiliger

Heb je het over mijn post?
Op het filmpje is de pont aan de overkant en op de foto zie je de daadwerkelijke pont :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:05

chaaya schreef:
vuurneon schreef:

Ehm lief, maar zo werkt het dus niet. Er wordt hoe dan ook verhaald op de verzekering van de eigenaar van het paard. Jouw verzekering gaat echt niet betalen voor iets waar een andere verzekering voor moet betalen. Als je het uit eigen zak wilt betalen kan, maar alleen als de tegenpartij het goed vindt en auto schade kan erg duur zijn. Dus ga er maar vanuit dat het verzekeringswerk is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:06

Jeetje, het gaat hier niet over het denken in oplossingen, noch over problemen.
Kan een paard een pont op om naar de overkant te komen? Ja. Dat beweer ik nergens.
Enkel de omstandigheden waarin hebben een heel ander verhaal. Dan kom je terecht in een maatschappij met regels en verantwoordelijkheden.
En dan moet je, op basis van de aangegeven informatie, een risicoanalyse maken. En dat is niet problemen opzoeken, wel (h)erkennen en daarop anticiperen. "vakmensen"denken en doen, gebruikers doen gewoon.
En dan wordt een pont een maatschappelijk vraagteken. Kan je stellen dat een paard los op een pont gezet wordt ( ze staan immers niet apart van de mensen of voertuigen), samen met mensen en motorische voertuigen? Allicht dat dit meestal goed zal gaan, maar doe je dat? Uit jullie optiek kan je dan ook zo de bus/metro opstappen, of om het even welke plaats betreden, de mensen moeten maar oppassen voor jou als ruiter met het paard. En dat vind ik een verkeerde mentaliteit. Jij beslist om die situatie aan te gaan, het paard in die situatie te dwingen, en nog erger je dringt het op aan andere mensen. Dus jij bent verantwoordelijk. Niets van 'mensen moeten afstand houden, plek vrij houden etc. Al is het dat ze naast je een motor opstarten, een peloton fietsers passeert, of een kind dat rondhuppelt en roept. Dat zijn zaken die kunnen gebeuren. Logisch je neemt deel aan het verkeer? Met dat nadeel dat je op een pont geen kant opkan. (eigenlijk wel :-), maar dat is wellicht niet de bedoeling)
En dan is een paard gewoon onhandig. Dat dier kan er niets aan doen, maar een trap is of duw is snel gebeurd.

Een pont dat ingezet wordt om vee over te zetten, prima dat is ervoor gemaakt. Risicoverhaal beperkt zich tot je eigen daden en de situatie waarin je jezelf zet. In het slechtste geval gaat er eentje overboord en heb je mss beschadiging aan het pont zelf. Boeien, dat is eigen verantwoordelijkheid. En allicht dat een kudde rustiger zal zijn, dan een enkel paard in een artificiele situatie.

Op een commercieel/publiekelijk pont is die vraagstelling anders. Een paard blijft een dier, dus een dier in een ongekende situatie en op een beperkte oppervlakte, is al een risico aansich. Zet daar voertgangers, fietsers, motards en automobilisten bij, dan heb je gewoon een risicovolle situatie. loopt dat verkeerd? Dat zeg ik niet. Veel zal afhangen van de bezetting, de bereidwilligheid van de mensen (maar daar mag je niet van uitgaan) en vooral je paard. Nu zal je allicht dalmomenten opzoeken om zo'n oversteek te maken, maar je kan nooit uitgaan van de ideale situatie.
Laatst bijgewerkt door bulck op 25-02-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:09

Dooddoener vind ik zo'n stom woord.. Gelijk wordt maar het einde van een discussie ingeluid als die reddeloos verloren is.. :+

Sorry, wat wat een gezemel. Again, laat ieder lekker voor zich besluiten of het vertrouwd is of niet.
Dat sommige mensen in risico's denken, prima, maar je kan het ook overdrijven.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:14

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:23

Cardy schreef:
spatter schreef:

Heb je het over mijn post?
Op het filmpje is de pont aan de overkant en op de foto zie je de daadwerkelijke pont :Y)

Oh, vandaar, hier ziet het fietspontje er zo uit, dat wordt getrokken met een kabel naar de overkant, maar daar gaan dan ook alleen fietsers en wandelaars op, is ook maar een klein stukje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:31

bulck schreef:
Kan een paard een pont op om naar de overkant te komen? Ja. Dat beweer ik nergens.
Enkel de omstandigheden waarin hebben een heel ander verhaal. Dan kom je terecht in een maatschappij met regels en verantwoordelijkheden.
En dan moet je, op basis van de aangegeven informatie, een risicoanalyse maken. En dat is niet problemen opzoeken, wel (h)erkennen en daarop anticiperen. "vakmensen"denken en doen, gebruikers doen gewoon.
En dan wordt een pont een maatschappelijk vraagteken. Kan je stellen dat een paard los op een pont gezet wordt ( ze staan immers niet apart van de mensen of voertuigen), samen met mensen en motorische voertuigen? Allicht dat dit meestal goed zal gaan, maar doe je dat? Uit jullie optiek kan je dan ook zo de bus/metro opstappen, of om het even welke plaats betreden, de mensen moeten maar oppassen voor jou als ruiter met het paard. En dat vind ik een verkeerde mentaliteit. Jij beslist om die situatie aan te gaan, het paard in die situatie te dwingen, en nog erger je dringt het op aan andere mensen. Dus jij bent verantwoordelijk. Niets van 'mensen moeten afstand houden, plek vrij houden etc. Al is het dat ze naast je een motor opstarten, een peloton fietsers passeert, of een kind dat rondhuppelt en roept. Dat zijn zaken die kunnen gebeuren. Logisch je neemt deel aan het verkeer? Met dat nadeel dat je op een pont geen kant opkan. (eigenlijk wel :-), maar dat is wellicht niet de bedoeling)
En dan is een paard gewoon onhandig. Dat dier kan er niets aan doen, maar een trap is of duw is snel gebeurd.

Een pont dat ingezet wordt om vee over te zetten, prima dat is ervoor gemaakt. Risicoverhaal beperkt zich tot je eigen daden en de situatie waarin je jezelf zet. In het slechtste geval gaat er eentje overboord en heb je mss beschadiging aan het pont zelf. Boeien, dat is eigen verantwoordelijkheid. En allicht dat een kudde rustiger zal zijn, dan een enkel paard in een artificiele situatie.

Op een commercieel/publiekelijk pont is die vraagstelling anders. Een paard blijft een dier, dus een dier in een ongekende situatie en op een beperkte oppervlakte, is al een risico aansich. Zet daar voertgangers, fietsers, motards en automobilisten bij, dan heb je gewoon een risicovolle situatie. loopt dat verkeerd? Dat zeg ik niet. Veel zal afhangen van de bezetting, de bereidwilligheid van de mensen (maar daar mag je niet van uitgaan) en vooral je paard. Nu zal je allicht dalmomenten opzoeken om zo'n oversteek te maken, maar je kan nooit uitgaan van de ideale situatie.

Je bent al lang aan alle kanten ingehaald door de praktijk!

Er gaan mensen probleemloos met hun paard over de pont, dus je kunt zeuren tot je een ons weegt het is een achterhoedegevecht zonder zinnig resultaat!

Die mensen denken na op voorhand, hebben constructief contact met de veerbaas en komen veilig aan de overkant.

Dat jij daar niet aan wil of aan durft, prima, jouw keuze, maar houd op met jouw angst/beperking te projecteren op anderen, die hun zaakjes wel voor elkaar hebben.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:37

ikke schreef:
bulck schreef:

Je bent al lang aan alle kanten ingehaald door de praktijk!

Er gaan mensen probleemloos met hun paard over de pont, dus je kunt zeuren tot je een ons weegt het is een achterhoedegevecht zonder zinnig resultaat!

Die mensen denken na op voorhand, hebben constructief contact met de veerbaas en komen veilig aan de overkant.

Dat jij daar niet aan wil of aan durft, prima, jouw keuze, maar houd op met jouw angst/beperking te projecteren op anderen, die hun zaakjes wel voor elkaar hebben.

I couldn't agree more! _O_

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:42

Maar dan opnieuw het gaat hier over TS en niet over anderen. En op basis van TS haar verhaal heb ik mijn bedenkingen. Dat jij dat op jouw krachten neemt/projecteert is niet mijn probleem.