politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lot189

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 20:55

keep it on topic!

en laten we het gezellighouden ladies ;)

maaar wat ik wel een intressante waarneming vindt, is dat er allemaal mensen zijn die dingen voor logisch aanzien.
net zoals ik, sommige dingen vinden wij heel simpelweg logisch.
maar, vind een bestuurder van een auto dit ook?
vind een man op een bizar veel lawaaimakende motor dit ook?
vinden jongens van net 16 die stoer willen doen bij de mooie meiden op de paard dat ook?

zo zijn er nog 1000 miljoen voorbeelden, ik merk zelf dat we door verschil in ' logisch zien' vaak misverstanden hebben.

het hoeven geen regels te zijn perse in ons als ruiterzijnde voor of nadeel, maar ook voor andereweg gebruikers geven regels, zekerheid.

na mijn ongeluk, vond ik het niet logisch dat er een man met een pickup auto waarin los gereedschap lag met 60 kmph voorbij kwam op een smalle straat met kleine keien wat heerlijk trilt...
de bestuurder daarentegen vond dit absoluut doodgewoon, dit zijn allemaal kleinigheden die wel voor een heftig ongeluk hebben gezorgt waar ik, mijn paard, mijn bijrijder en de automobilist enorm van geschrokken waren en we het allemaal nog op onze netvliezen hebben staan als de dag van gister.

en ja, tuurlijk kunnen dit soort ongelukken gebeuren, maar zowel ik als de bestuurder waren het er absoluut over eens dat dit had kunnen voorkomen als hij wist dat hij niet zo hard voorbij moest rijden.
gelukkig gaf deze bestuurder zijn fout toe, en gaf ook toe dat hij inderdaad 60 kmph reed, en gaf ook toe dat hij zich niet bewust was van de reactie van mijn paard.

ik had ook een vooral buiten makkelijk te rijden paard, maar het blijven vluchtdieren..!

Ik ben mij na mijn ongeluk eigenlijk heel erg gaan storten op het buitenrijden, ik heb het een half jaar niet gekund, door het ongeluk. het was me te heftig.
en nee tuurlijk overkomt dit niet iedereen.

maar moeten we allemaal niet een klein beetje toegeven dat de regels scheef staan als we vergelijkingen maken..?
meiden van 6 mogen bijwijze van spreken met een shire van 1000 kilo deelnemen aan het verkeer...
dit is een extreem voorbeeld, maar ik heb het ook gedaan als 10 jarige...

ik vind dat we best eens mogen kijken hoe we de soms kantjeboord, en lompe acties waarbij paarden die deelnemen aan het verkeer betrokken zijn, fijn en goed dat we hier zo open en mooi over kunnen discussieren!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:03

Meiden van 6 hebben ouders die verantwoordelijkheid dragen voor het gedrag van hun kinders. De verantwoordelijkheid van de ouders om in te schatten dat die absoluut niet zonder begeleiding van een (min of meer) volwassen persoon in het verkeer mogen komen, zowel met als zonder paard.

Persoonlijk vind ik niet dat je van automobilisten mag verwachten dat ze zomaar snappen wat een willekeurig paard voor reactie zal hebben op zijn auto, rammelende aanhanger of knallende uitlaat. Zorg dat jijzelf je paard fatsoenlijk in de hand hebt en dat jijzelf vooruit denkt over risico's van bepaalde zaken en daar je maatregelen op neemt (zoals het even wachten om een auto te laten passeren omdat er een te smal stuk aankomt).

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:41

leonie87 schreef:
ZeSteigert schreef:
Ik vind eigenlijk dat cap op wel verplicht moet zijn. Waarom moet je in de auto wel een gordel om voor je eigen veiligheid maar op een paard geen cap? Zonder ruiterbewijs vind ik niet een heel groot probleem eigenlijk. Zonder zadel achterstevoren doe je maar in de bak of in je eigen tuin. Vind ik niet heel verantwoord in het verkeer. Alleen zonder zadel vind ik nog wel kunnen, mits je dit gewoon kan. Maarja waar ligt de grens dan? Kun je ook weer over discussieren..
Wat een onzin! Ik vind de verplichting van de gordel overigens ook onzin ondanks dat heb ik hem wel altijd om. Wij willen niet meer zelf denken. Alles moet maar in regeltjes staan. je kunt toch zelf kiezen welke maatregelen je treft voor je eigen veiligheid? Daar heeft helemaal niemand iets mee te maken zolang je niemand anders in gevaar brengt. Ik denk dat je met achterstevoren gaan rijden wel een gevaar kan zijn voor iemand anders want je kan niet snel reageren mocht dat nodig zijn. Maar met of zonder cap, bodyprotector ed, is helemaal eigen keus! Een papiertje gaat daar helemaal niks aan veranderen.

Nu de discussie van een neckrope of hoofdstel of wat dan ook. Ik ging dus met mijn paard toen, zonder cap, zonder zadel, zonder hoofdstel, zonder neckrope. Nopes! Langs de grote weg af, onder een viaduct door, alles! Het ligt er gewoon aan hoeveel controle heb je en niet hoeveel controle lijk je te hebben.

Waarom doe je dan wel altijd braaf je gordel om maar niet een cap als jij daar toevallig geen zin in hebt? Een papiertje zal dat niet veranderen zeg je..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:48

m.i. moeten ze bij het halen van het auto rijbewijs, meer aandacht schenken aan de ruiters. Menig automobilist denkt dat paarden machines zijn en brengen deze zonder dat ze er erg in hebben in gevaar. We hebben hier allemaal wel een voorbeeld van.....

over druk knopjes gesproken, ik neem mijn zoon daarvoor mee :D (hoezo is paardrijden geen sport :D )

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:58

Als "ze" meer aandacht moeten geven aan ruiters in het verkeer bij de rijscholen, dan zullen de ruiters moeten zorgen dat er ook gelegenheid voor is. De meeste lesklantjes komen geen ruiters "in het wild" tegen, dus hoe moet je dan ervaring opdoen met ruiters in het verkeer? Bekend probleem voor mensen van buiten de randstad is dat ze niet precies meer weten hoe het zit met trams en de regels die daar bij horen. Je hebt er niet mee te maken, dus zakt die theorie als een baksteen uit je werkgeheugen. Zo gaat het dus ook met ruiters in het verkeer. Het kan leuk in de theorie worden aangegeven hoe je een ruiter passeert, maar als je het nooit in de praktijk tegenkomt is dat zo uit je werkgeheugen verdwenen. Als je dan ook nog een rij-instructeur treft die er geen benul van heeft, gaat het dus ook in dat enkele geval dat je wel een ruiter tegenkomt niet altijd volgens het boekje.
Kort en goed, als ruiter zorg je gewoon dat je voorbereid bent op allerlei domme acties van je medeweggebruikers en dan zijn al die mensen die wel op een prettige manier reageren een hele serie meevallers waar je vrolijk van kan worden. ;)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 09:13

Waratje schreef:
Meiden van 6 hebben ouders die verantwoordelijkheid dragen voor het gedrag van hun kinders. De verantwoordelijkheid van de ouders om in te schatten dat die absoluut niet zonder begeleiding van een (min of meer) volwassen persoon in het verkeer mogen komen, zowel met als zonder paard.

Persoonlijk vind ik niet dat je van automobilisten mag verwachten dat ze zomaar snappen wat een willekeurig paard voor reactie zal hebben op zijn auto, rammelende aanhanger of knallende uitlaat. Zorg dat jijzelf je paard fatsoenlijk in de hand hebt en dat jijzelf vooruit denkt over risico's van bepaalde zaken en daar je maatregelen op neemt (zoals het even wachten om een auto te laten passeren omdat er een te smal stuk aankomt).

maar een vluchtdier, :')

die kun je nog zo goed in de hand hebben schrikken doen ze eenmaal..!!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:17

lot189, maar die kans kan je wel zo klein mogelijk maken. Mede door training (schriktrainingen etc.), door hulp van andere paarden (die wel rustig blijven), maar ook dingen uit de weg gaan.

Als je weet dat je paard bang is voor treinen, moet je niet bij een spoor gaan rijden. Dat is dom.

Edit:
Het is nog altijd jouw keuze om met dat paard op weg te gaan, jij moet je paard kennen en het is jouw verantwoordelijkheid, niet die van je medeweggebruikers. Het is jouw verantwoordelijkheid dat je je paard bij je houdt, en zorgt dat hij niet als een kip zonder kop gaat rennen. Niet die van je medeweggebruikers.
ZIj hebben er immers niet voor gekozen dat jij met dat paard op weg gaat, toch? Dat heb je zelf gedaan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:34

lot189 schreef:
Waratje schreef:

Een paard is een prooidier, dat is niet hetzelfde als een vluchtdier!!
Paarden hebben de optie om te vluchten, maar kunnen er evengoed voor kiezen het gevecht aan te gaan. Daar zijn voorbeelden genoeg van te vinden; google maar eens op paard + hond, kom je de nodige bejaagde honden tegen.....

Bovendien zijn veel paarden dat "prooidieridee" volstrekt kwijt.
Vluchtgedrag kun je beleren zodat ze weten dat er niet gevlucht hoeft te worden zolang de baas zegt dat het goed is.
Dat de meesten hier volstrekt geen idee hebben hoe ze dat gedrag kunnen beinvloeden, maakt nog niet dat de rest van de wereld zich maar aan moet passen aan die onkunde!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:38

Vluchten hoeft niet, maar in een schrikreactie een meter opzij of naar voren springen is vaak al te veel.
En dat kun je niet afleren, dat is de eerste oer reactie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:07

little_king schreef:
Vluchten hoeft niet, maar in een schrikreactie een meter opzij of naar voren springen is vaak al te veel.
En dat kun je niet afleren, dat is de eerste oer reactie.

Zelfs dat kun je ze afleren!

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:11

De enige 2 regel die ik raar vind is als je met je paard 'loopt' ben je bestuurden... dat zou je dat met een grote hond toch ook moeten wezen?
Hier bij mag je dus niet op de stoep nou ja opzich vind ik dat niet zoooo heel vreemd.
Maar wat ik wel apart vind als je ment met pony's voornamelijk zie ik altijd dat ze op de stoep worden gestuurd terwijl in de regelementen staat dat je dan een voertuig bent en dus op de weg moet begeven. Tuurlijk de echte kleintjes gaan niet heel snel en kunnen het verkeer belemmeren maar ja het zijn de regels.

Verder heb ik nog nooit iemand bekeurd zien of horen worden. wel dat ze op de stoep gestuurd worden terwijl dat kwa regels helemaal niet zo is. Door politie agenten dus.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:11

Nee. Ja een koudbloed wel, maar een jazz niet.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:20

Ook hoeft het paard niet te schrikken om er af te donderen hoor als hij struikelt of erger zelf valt dan kun je wel roepen hij is altijd braaf maar daar heb je dan alsnog weinig aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:43

Gytrash24 schreef:
De enige 2 regel die ik raar vind is als je met je paard 'loopt' ben je bestuurden... dat zou je dat met een grote hond toch ook moeten wezen?
Hier bij mag je dus niet op de stoep nou ja opzich vind ik dat niet zoooo heel vreemd.
Maar wat ik wel apart vind als je ment met pony's voornamelijk zie ik altijd dat ze op de stoep worden gestuurd terwijl in de regelementen staat dat je dan een voertuig bent en dus op de weg moet begeven. Tuurlijk de echte kleintjes gaan niet heel snel en kunnen het verkeer belemmeren maar ja het zijn de regels.

Verder heb ik nog nooit iemand bekeurd zien of horen worden. wel dat ze op de stoep gestuurd worden terwijl dat kwa regels helemaal niet zo is. Door politie agenten dus.

Dat is heel simpel en de regel kwam al eerder langs: je mag het overige verkeer niet hinderen. Het is aan de politie om de situatie in te schatten, waarbij veiligheid van weggebruikers boven de regel gaat die de plek op de weg bepaalt; het zgn "kapstokartikel".

Ik heb ooit eens een overleg gevoerd met de politie omdat ik ergens een grote mobiele torenkraan wilde hebben op een plek die verkeerstechnisch absoluut niet gewenst was. In overleg met de politie, de kraanverhuurder en mijn opdrachtgever is toen een compromis gesloten tussen technische mogelijkheden van kranen en gewenste verkeerveiligheid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:53

xSlvna schreef:
Zeg dat het onverantwoord is, iedereen ligt zonder zadel eerder dan met beugels, dat is toch wel duidelijk hè.

Dat weet ik niet, je kunt bv gemakkelijk een pluk manen vastpakken. Het ene paard zit ook vaster dan het andere. Er zijn ronde ponies waar je makkelijker op schuift bv, maar ik ging op mijn merrie gewoon de duinen in en het strand over in rengalop zonder zadel enkon ook een parcoursje afleggen zonder zadel en hoofdstel...
Als ze opzij sprong, zat ik wel wat scheef maar lag er niet zomaar naast hoor...
Je kunt ook beargumenteren dat je met beugels altijd wel gevaar loopt om meegesleurd te worden. Heb ik zelf ooit meegemaakt nadat ik met pony en al over de kop was gegaan, zelfs met open veiligheidshaak...
Er valt altijd wel wat aan te wijzen, maar het gata in eerste instantie om je eigen gedrag en rijkunst.

Als het gaat om ongevallen, gaat het in heel veel gevallen over situaties waarbij het paard onderuit gaat en dan ga je als ruiter sowieso, of je nu met of zonder zadel rijdt, met of zonder hoofdstel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:56

lot189 schreef:

Lang niet ieder paard heeft vluchten als eerste reactie. En het is aan de ruiter om te beoordelen of een paard veilig is om mee de weg op te gaan, niet aan de andere verkeersdeelnemers. Als een paard voor alles aan de ren gaat, dan kom je er niet mee op straat totdat je dat gedrag hebt bijgesteld. Je zult zelf moeten beoordelen welke schrikreactie van je paard acceptabel is op de plek waar jij wil buitenrijden. Mijn oude merrie heeft bijvoorbeeld dat ze bij erge schrik een tapdansje op de plaats doet, mijn jonge merrie heeft een vergelijkbare eerste reactie op schrik. Dat vind ik dus acceptabel om mee het bos in te gaan en onder wat extra voorwaarden langs de weg.

Ook het meest ervaren paard kan flink schrikken van iets heel raars, klopt, maar dan nog moet er contact blijven tussen paard en ruiter en dient de ruiter zodanig te reageren dat het paard er niet als een dolle vandoor gaat. En ja, dat is wel iets gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar zolang jij niet zo zeker bent van je paard hoor je niet (alleen) met dat paard over straat te gaan. Verantwoordelijkheid van de ruiter!!!
@little_king, je kunt schrikreactie heel sterk beïnvloeden en bij paarden waarbij je dat niet kunt moet je ernstig nadenken of je daar wel mee naar buiten moet of zelfs of je daar op moet gaan zitten. Niet ieder paard is daar geschikt voor. Ik denk trouwens dat jij zowel de koudbloeden als de Jazzen onderschat, tenslotte moeten ook Jazzen leren om op een concoursterrein niet alle kanten op te vliegen :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:03

Gytrash24 schreef:

Een paard is een gebruiksdier, nl een rij- trek en last dier, ook al wordt hij op dat moment niet voor die functie gebruikt.
Een hond is een huisdier en hoort in die zin bij de voetganger, niet bij het verkeer.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:12

Waratje
je ziet een hete warmbloed ook regelmatig in de ring eens opzij springen.
Nog steeds goed te rijden maar wel een keer opzij.

Daar kun je best mee naar buiten, maar daar moet je gewoon heel goed bij inschatten wat er kan gebeuren.
maar dan gaan vermelden dat elk paard kan lopen als een volleerd politie paard, nee.
Die kiezen niet voor niets een paard uit wat van karakter al koel in de kop is.
Als je meent dat je bij elk paard de schrik reactie geheel kunt wegnemen ben je geen paardenmens want dan weet je echt te weinig van paarden af. En heb je alleen ervaring met paarden die braaf geboren zijn.
En ja die bestaan er voldoende.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:28

Een paard wordt in NL gezien als voertuig. En moet dus, bij gemis aan een ruiterpad, over de weg. In sommige situaties mag gebruik worden gemaakt van het fietspad. Verder zijn er niet zoveel regels. Niet over wat een ruiter zou moeten dragen, hanarchement o.i.d. Dat wordt aan het gezonde verstand van de ruiter overgelaten. Ik vind dat een beetje raar.
Om een vergelijk te maken met autorijden: het dragen van een veiligheidsgordel is verplicht. Heel in het verleden werd dat ook aan de bestuurder overgelaten, maar blijkbaar schatten mensen het gevaar te laag in waardoor het dragen van een autogordel verplicht is gesteld. Daarbij mensen tegen zichzelf in bescherming nemend.
Met paardrijden vind ik zeker, dat het gevaar te licht wordt ingeschat. Ik zie bij ons in de buurt ook vaak meisjes te paard, zonder cap, met uggs aan of zonder zadel langs de (redelijk drukke) weg rijden. Ik vind dat echt levensgevaarlijk. Ook al heb je een braaf beestje, de omgeving is nooit voorspelbaar. Wat mij betreft zouden er best strengere regels voor mogen komen en mag er op worden gehandhaafd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:29

Je zult mij niet horen zeggen dat je alle schrikreactie bij elk paard kunt wegnemen, maar wel dat je de schrikreactie van elk paard flink kunt beïnvloeden. Daarnaast is er ook nog zoiets als voerbeleid dat veel invloed heeft op de reacties van het paard, als je op hoog niveau dressuurwedstrijden rijdt (dus verder dan Z) zul je je paard wat explosiever voer geven dan wanneer je een rondje stuurt in de B of L. Ook dat is een keuze van de ruiter en daarmee kiest de ruiter ook waarvoor die het paard gebruikt. Als jij je paard vlooien voert, moet je niet raar opkijken dat het gaat springen, toch?
Politiepaarden hebben ongetwijfeld ook een ander voerregime dan de GP-paarden van Anky :j

Of je naar buiten kunt met een paard dat zomaar een sprong opzij doet zal ook afhangen van de omstandigheden/regio waar je buiten wil rijden. Er zit nogal wat verschil tussen een bijna verlaten bos en de binnenstad van Amsterdam, zeg maar ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:29

En het is juist het opzij springen waar geen hoofdstel of zadel verandering in kan brengen....
Als een paard dat doet, loop je gevaar, hoe je het ook wendt of keer, met of zonder tuig.

Wat wel soms kan helpen is een jets met je zweepje, die je dan ook eigenlijk altijd bij je moet hebben en aan de kant van het verkeer, maar in de meeste gevallen zie je opzij springen niet echt aankomen.
Paard springt dan nl eerder naar voren.

Reden waarom je met paarden die nieuw zijn in het verkeer altijd aan de binnenkant van een mak paard moet rijden is juist om die opzij spring reflexen af te leren/te leren onderdrukken.

Ik wil trouwens ook even zeggen dat veel schrik, en met name hoe het paard daar mee omgaat, tussen de oren van de ruiter zit.

Ik reed ooit eens op een paard dat zogenaamd bang was voor trekkers. We kwamen een trekker tegen en ik kriebelde het paard eens in de manen. Er ging niet eens een oor opzij.
Waar het paard nerveus van wordt, in de meeste gevallen, is het van te voren spannen van de ruiter en het extra aannemen van de teugels en andere signalen die aangeven dat er wat te gebeuren staat. Dan gaat het paard zoeken.
Als jij niet reageert, heeft het paard veel meer vertrouwen dat "het wel niks zou zijn" ook al vertrouwt hij het maar half.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:34

Elk paard kan schrikken, koudbloed, Jazz, EV, whatever.

Ik denk dat het hele grote verschil in dit topic niet zozeer zit bij het 'in de hand houden en controleren' van de reacties van je paard als wel bij het anticiperen op mogelijke problemen.
Als voorbeeld de rammelende aanhanger. Als je goed vooruit kijkt en anticipeert op de situatie dan zie je zo'n ding al van verre aankomen en kun je voor jezelf besluiten wat de meest veilige optie is voor jou en je paard. Als je je paard kent dan weet je of het verstandig is om even een uitrit op te zoeken, om even juist midden op de weg te gaan rijden zodat de aanhanger moet afremmen, om even stil te gaan staan en het paard te laten kijken, of om juist helemaal niets te doen zodat het paard ook niet het idee krijgt dat er wat aan de hand is. De beslissing hoe te reageren hangt helemaal af van wat het beste werkt voor deze combinatie.
Als je een paard hebt dat nog niet helemaal vertrouwd is buiten dan zoek je dus rustige wegen of tijdstippen op (om 7 uur op zondagochtend is het al licht en is er geen kip op de weg bijvoorbeeld).

Als je met een paard op pad bent moet je altijd goed voor je uit kijken en anticiperen op het overige verkeer. Jij moet denken voor de overige weggebruikers, de meeste weggebruikers zien een paard als een soort harige fiets en zullen dus hun scooter ongeveer onder jouw staart zetten, krap inhalen, hun auto starten als je er net naast bent (of hun deur dichtgooien als je er naast bent). Aan jou om al deze mogelijke situaties al in de smiezen te hebben en daar op te reageren. Of je nu met je koudbloed of je Jazz op pad bent.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:36

Klopt dat voerbeleid veel doet.
Maar gelukkig zijn de gewone doorsnee mensen zich daar al steeds vaker van bewust. wat nog altijd niet het karakter veranderd.
Hier op stal staat er 1. Krijgt geen krachtvoer en is toch 1,72 groot.
Deze kan in een bos prima mee, maar op de smalle landweggetjes niet. Want hij springt eerst opzij en gaat dan kijken wat het is.
Paard heeft alle vertrouwen in zijn ruiter, zijn een geweldig team.
Schriktraining in de bak en hij loopt zo over een zeil, onder een boog met plastic slierten.
Maar als er ineens iets in zijn ooghoek opdoemt gaat hij standaard eerst op zij.

Zijn hoofdstel brengt daar zeker wel verschil in.
Dan is hij toch meer opgesloten. Zij sprong opzij is dan kleiner.
En ik weet zeker dat dit paard anders ook nog naar voren zal gaan.
Hij wordt met weinig hand gereden, maar geen hand op die momenten zou helemaal gevaarlijk zijn.

De ruiter die hem rijd is erg allround en voor de duvel niet bang.

maar een paard is een paard met ieder zijn eigen karakter. En iemand die gaat beweren dat je van elke een bijna machine kan maken moet toch eens uit zijn eigen wereldje komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:36

Waratje schreef:
Daarnaast is er ook nog zoiets als voerbeleid dat veel invloed heeft op de reacties van het paard, als je op hoog niveau dressuurwedstrijden rijdt (dus verder dan Z) zul je je paard wat explosiever voer geven dan wanneer je een rondje stuurt in de B of L. Ook dat is een keuze van de ruiter en daarmee kiest de ruiter ook waarvoor die het paard gebruikt. Als jij je paard vlooien voert, moet je niet raar opkijken dat het gaat springen, toch?
Politiepaarden hebben ongetwijfeld ook een ander voerregime dan de GP-paarden van Anky :j

Waarom iemand een paard explosief wil hebben voor dressuur zal voor mij altijd een raadsel blijven, maar buiten dat zijn er genoeg GP paarden waar je gewoon mee de weg op kan.
Dressuur draait feitelijk om gehoorzaamheid en hoe hoger het paard komt, hoe beter het in de hand zou moeten staan en hoe minder het dus op andere dingen zou moeten reageren. Een hoog opgeleid paard zou dus theoretisch helemaal niet moeten schrikken.
:D
Maar noem eens een reden waarom je een paard zou opfokken om explosief en bijna onhandelbaar te zijn en daar dan mee de weg over te willen?
Waar is dan je gezonde verstand gebleven dat we hier ook zo vaak genoemd hebben?

Als mens hebben we de capaciteit om vooruit te denken en dingen in te schatten. Gebruik die dan ook.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:37

Apple schreef:
Elk paard kan schrikken, koudbloed, Jazz, EV, whatever.

Ik denk dat het hele grote verschil in dit topic niet zozeer zit bij het 'in de hand houden en controleren' van de reacties van je paard als wel bij het anticiperen op mogelijke problemen.
Als voorbeeld de rammelende aanhanger. Als je goed vooruit kijkt en anticipeert op de situatie dan zie je zo'n ding al van verre aankomen en kun je voor jezelf besluiten wat de meest veilige optie is voor jou en je paard. Als je je paard kent dan weet je of het verstandig is om even een uitrit op te zoeken, om even juist midden op de weg te gaan rijden zodat de aanhanger moet afremmen, om even stil te gaan staan en het paard te laten kijken, of om juist helemaal niets te doen zodat het paard ook niet het idee krijgt dat er wat aan de hand is. De beslissing hoe te reageren hangt helemaal af van wat het beste werkt voor deze combinatie.
Als je een paard hebt dat nog niet helemaal vertrouwd is buiten dan zoek je dus rustige wegen of tijdstippen op (om 7 uur op zondagochtend is het al licht en is er geen kip op de weg bijvoorbeeld).

Als je met een paard op pad bent moet je altijd goed voor je uit kijken en anticiperen op het overige verkeer. Jij moet denken voor de overige weggebruikers, de meeste weggebruikers zien een paard als een soort harige fiets en zullen dus hun scooter ongeveer onder jouw staart zetten, krap inhalen, hun auto starten als je er net naast bent (of hun deur dichtgooien als je er naast bent). Aan jou om al deze mogelijke situaties al in de smiezen te hebben en daar op te reageren. Of je nu met je koudbloed of je Jazz op pad bent.

+1

en dat zei ik in een eerdere reactie ook.
Daar zit het verschil, wat is de ervaring van de ruiter en hoe goed kijkt die vooruit.
Maar domweg roepen je kunt een paard afleren te schrikken, nee dat gaat niet bij alle.
Je kunt wel voorkomen dat ze schrikken.