Trekkers rijden veelste hard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:53

mick75 schreef:
Als je na een paar weken rondlopen in het buitengebied nog niet door hebt dat trekkers in principe niet uitwijken en ook niet binnen 2 meter stilstaan, ook niet vanuit kruipstand als ze een beste aanhanger erachter hebben, dan missen er ergens een paar hersencellen.

Nogmaals, rekening houden met moet wel van 2 kanten komen. Iedereen heeft het altijd alleen maar over wat de ander wel niet fout doet en hoe de ander zich zou moeten gedragen (en daar hebben nog geen 2 mensen dezelfde mening over ook! Maak je het Jantje naar de zin heb je ruzie met Pietje), maar vrijwel niemand die eens naar zichzelf kijkt over wat je zelf kan veranderen om het voor alle partijen gezellig en veilig te houden. Nee, de ander moet maar uitkijken, de ander moet maar de sloot in rijden met jouw hooivoorraad (en dan steen en been klagen dat de hooiprijs zo hoog is), de ander moet maar geduld opbrengen en gaan wachten ook als die donderwolk wel heel rap dichterbij komt en er nog een paar balen geperst moeten worden, is voor een gemiddeld paard toch een paar weken! voer, de ander moet en moet en moet, terwijl even in de spiegel kijken naar wat je zelf kan doen teveel moeite is.

Jep, ons hooiland ligt in niet- standaard gebied, een recreatiegebied. Dat betekent kronkelige, zeer smalle paadjes, bermen die niet gemaakt zijn op groot verkeer, weilanden in onmogelijke vormen, ellendig veel water. En veel dagjesmensen, die willen dat het er tot in de puntjes verzorgd uitziet, maar geen last willen hebben van de mensen en machines die dat voor elkaar krijgen. Ze willen wel de koeien en de schapen in de wei zien, maar owee als je ze verplaatst en ze even 2 minuten moeten wachten tot de kudde voorbij is. Ze willen wel netjes gemaaid gras zien, maar owee als ze een maaimachine spotten. Dan regent het klachten. Net zoals wanneer het gras 2 cm te lang is. Er wordt geeist dat het ruiterpad goed onderhouden wordt, gebeurt dat, dan is het ook niet goed want dan staat er een machine op of pal naast het ruiterpad om ervoor te zorgen dat jij niet bij elke boom van je paard gezwiept wordt, en het pad niet zo mul is dat het bijna onbegaanbaar is.

Maar waar woon jij nu ergens? in het westen van NL? want je klinkt erg gefrustreerd. :=

Wij hebben zowel hooiland als koeien lopen in recreatiegebieden(ook op een soort van naaktstrand :+), hier komt weliswaar vooral plaatselijke bevolking (uit de stad), maar nog nooit zulke reacties gehad hoor? Vraag me ook af waar ze dan dan gaan klagen? bij de gemeente? :')
Hier zou de gemeente die klachten niet eens aan ons doorgeven, want die willen daar juist koeien hebben lopen.. en die koeien moeten in de winter ook te vreten hebben..

Kinke

Re: Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:01

Zo...lekker vriendelijk Mick. Je bent volgens mij echt gefrustreerd. Je spreekt jezelf in je eerste 3 zinnen volledig tegen. Eerst (heel aardig trouwens van je) melden dat iemand (ik denk dat je mij bedoelt) een paar hersencellen mist als je niet door hebt dat trekkers in principe niet uitwijken, en dan in de volgende zin zeggen dat 'rekening houden met' van 2 kanten moet komen. In al jouw berichten is duidelijk dat het helemaal niet van 2 kanten moet komen maar alleen van de kant van de weggebruikers die niet op die trekker zitten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:30

Waar ik woon gaat jullie niets aan.

En waar de klachten komen? Bij ons op de boerderij (ook klachten over dingen waar wij niets mee te maken hebben), of bij het bezoekerscentrum, of bij de horecagelegenheden. Of bij de jongens die het onderhoud aan de bomen doen zelf, en die pauzeren bij ons.

Alleen al vandaag staat de teller met klachten over het hooien op 6, en dat is wat er bij ons zelf binnenkomt. Deze gaan allemaal over die levensgevaarlijke trekkers met maaibalken en schudders waar pennen aan zitten (duh), die precies breed genoeg zijn voor de paadjes en de bruggetjes. En ja, het is frustrerend dat je het hoe dan ook nooit goed doet. Ga je onderuit met je combi staat iedereen op z'n achterste benen en eisen dat de rijopleiding verbetert. Rij je door me je combi ben je een asociaal, rij je de berm aan gort ben je een lomperik (en krijg je een schadeclaim). Rij je rustig hou je het verkeer op, rij je door dan kijk je niet uit.

Rekening houden komt wel degelijk van 2 kanten. En op voorhand een trekkerchauffeur wegzetten als aso, zonder ook maar enig idee te hebben waarom hij zo rijdt, is ook niet bepaald van 2 kanten kijken. De ander moet alles maar dat merk je niet alleen met trekkers, kijk maar hier op Bokt hoe er gemiddeld tegen andere verkeersdeelnemers wordt aangekeken. Iedereen doet altijd alles fout behalve de heilige bokstertjes.

Dat trekkers niet uitwijken leer je snel genoeg lijkt me, dat het vaak verdomd moeilijk voor ze is om uit te wijken, als het al kan, dat merk je inderdaad snel genoeg als je zelf op het platteland woont, of werkt op een boerderij. Of eens een dagje meeloopt met de loonwerker. Heeft niets te maken met geen rekening willen houden met anderen (hoewel er altijd aso's zijn), maar met dat het levensgevaarlijk is om uit te wijken (omgaan, scharen, schade), en als het tevaak gebeurt ook nog eens stervensduur. Het van 2 kanten komen moet namelijk wel mogelijk zijn en als je 30 balen achterop hebt op een weg die de volle aandacht vraagt omdat die precies breed genoeg is, en als je een paar centimeter afwijkt je op de kant gaat, is dat een stuk lastiger dan als je "alleen maar" op je paard hoeft te letten, of op je fiets, of op je kind.(niet dat dat makkelijk is!). Ja, wij remmen af voor zover mogelijk (wij rijden, zoals ik eerder al zei, stapvoets of langzamer, omdat de paden echt niet toestaan dat je met 25km/u rondracet, dat zou je dood zijn en ik wil de rekening die dan achteraf komt ook niet weten). Wij wijken niet uit, want dat gaat niet. Wij geven anderen de ruime te passeren, maar vooral fietsers moeten wel vaak afstappen. Rot? Ja. Maar het gaat niet anders.

Met elk ander voertuig ben ik een keurige, defensieve verkeersdeelnemer die zo min mogelijk mensen tot last is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:34

Ik woon 19 jaar op het platteland en rijd 3 jaar zelf tractor (met volle lading ronde balen of stro..), maar ik herken niet wat je zegt, dus vandaar dat ik benieuwd ben waar jij nou woont.

Hier heb je ook wel dagjesmensen, maar die komen vaak zelf ook uit het buitengebied en zijn dus niet zo 'dom' of nou ja onwetend..

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:42

(heb niet alles doorgelezen!)

Er zijn volgens mij gewoon heel veel mensen die niet weten dat ruiters en geleiders van paarden (vee) ook bestuurders zijn, zelfs mijn vader die toch wel een ervaren automobilist is vergeet soms gewoon voorrang aan ruiters/menners te geven daar wijs ik hem dan wel op als ik dr naast zit.

En volgens mij weten dus ook niet alle boeren of loonwerkers dat als je van rechts komt, of rechtdoor gaat terwijl hun afslaan, dat jij gewoon voorrang heb.

Maar ik rijd ook wel eens over rotwegen, ik gebaar gewoon naar trekkers of ze langzamer aan willen doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:45

Lilian, voorrang is geen recht, het is een plicht. En soms is het handiger om juist voorrang te geven, ook als het je volgens de regels verleend zou moeten worden. Dat vergt alleen wat inzicht van de betrokkenen en daar schort het wel eens aan in het verkeer }>

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:00

het blijft lastig, met je paard in het verkeer. Gelukkig kan ik met deze topdagen voor de loonwerkers op ons gemaaide grasland rijden zodat ik niet naar buiten hoef.
Als ik buiten wil rijden moet ik eerst over een weg waar ze hard rijden. Dit doe ik tevoet naast mijn paard in de smalle berm om de situatie voor alle partijen veilig te houden. Zodra ik bij de buren het fietspad op kan stijg ik pas op.

Ik ben zelf ook boerin, weggebruiker met de trekker, auto, fiets en paard. Weet dus wel hoe en wat. En tja
als ik ga hooien ben ik breder maar kan niet altijd helemaal opzij vanwege de hoogte. Dan rem ik optijd af om te passeren. niet iedereen is hetzelfde en de mensen die het niet doen bereiken we met dit forum niet.
Wordt tijd voor een campagne van verkeers veiligheid. Via tv bereik je veel meer.

Andersom kom ik het ook tegen. van het voorjaar bijna een paard aangereden omdat de ruiter na zonsondergang op de weg reed zonder licht of fluorhesjes. Was levensgevaarlijk en ben gestopt en heb ze erop aangesproken. Trok ze wel op fatsoen en gelukkig sinds dien netjes verlicht over de weg.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:03

Waar ik moe van word zijn de bussen, ik en een aardig groot aantal andere kinderen fietsen netjes 2 aan 2 over een bruggetje waar nog geen 2 auto's overheen passen.
Net als de twee laatste kinderen (waaronder ik) over het bruggetje gaan denkt de buschauffeur dat hij er wel even langs kan, allemaal goed afgelopen maar zat bijna bij de ander in het stuur en met de andere kant van mijn stuur zit ik op een paar cm van de bus af!

Nu snap ik dat ze gezeur krijgen als ze te laat komen maar als je ziet wat voor snelheid ze maken op de weg waar ook gewoon kleine kinderen fietsen vind ik het erg asociaal. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:08

mick75 schreef:
Waar ik woon gaat jullie niets aan.

En waar de klachten komen? Bij ons op de boerderij (ook klachten over dingen waar wij niets mee te maken hebben), of bij het bezoekerscentrum, of bij de horecagelegenheden. Of bij de jongens die het onderhoud aan de bomen doen zelf, en die pauzeren bij ons.

In hoeverre komt dat voort uit het imago wat je blijkbaar in de buurt hebt, gezien de indruk die je wekt dat die klachten alleen bij jullie terecht komen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:56

Ik zeg niet, de klachten komen niet alleen bij ons terecht, en wij rijden alleen hooi. Dus beperkt, een paar weken op jaarbasis. De onderhoudsploegen werken wel het hele jaar door, en de klachten daarover komen ook o.a. bij ons terecht. Terwijl wij die niet inhuren en er ook niet verantwoordelijk voor zijn (en zij zich ook prima gedragen).

Klagen doen mensen bij de eerste die ze tegenkomen, en dat zijn wij vaak door onze ligging en het feit dat zowel wandel- als fietsroutes bijna voor onze deur beginnen/ eindigen. Of bedrijven nou voor ons aan het werk zijn of voor onze buren, of voor het recreatieschap. Net zoals dat de klachten bij het bezoekerscentrum komen, of bij de horeca. Volgens mij heeft de horeca zelf geen land in beheer, dus die laten ook geen materieel rijden. Maar krijgen wel de klachten. Onze loonwerker, en wijzelf, rijden netjes in mijn ogen. Maar die mening deelt niet iedereen en dat hou je toch. Je kan het niet iedereen naar de zin maken, en uiteindelijk gaat de oogst toch voor. En het is per definitie onmogelijk het alle ruiters naar de zin te maken.

Zoals ik ook al eerder zei, men wil hier graag recreeren. Op een net onderhouden terrein, met schoon zwemwater, gemaaide ligweides en wat dieren om zich heen (een koe die aan je handdoek snuffelt is toch zo gezellig). Maar ze willen geen mest zien, geen onderhoudsmachines of op enige andere manier last hebben van het onderhoud want dat gaat ten koste van de kwaliteit van de recreatie. En zo werkt het simpelweg niet. Of je hebt een goed onderhouden gebied, waar je dus regelmatig groot materieel doorheen ziet gaan dat her en der wel eens een weg blokkeert maar ervoor zorgt dat je geen takken op je hoofd krijgt, de bermen en weides er netjes uitzien, er geen woekerende planten over de paden hangen en en passant ook nog even het voer voor het vee van de winter verzorgt (jawel, datzelfde vee dat zo gezellig is op de ligweide), over fietspaden rijdt of op een andere manier "storend" bezig is, of je hebt een niet goed onderhouden gebied met overwoekerde paden, takken die elk moment kunnen afbreken en huizenhoog gras. You can't have it both ways.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:47

Ajooooo, er zijn maar weinig boeren die een mercedes kunnen betalen. Dusja zon dikke busnis is het niet!

Sorry! Bericht werd heel laat geplaatst heb inmiddels bijgelezen.

Ik denk dat Mick zichzelf nu beetje aan het opvreten is.
Wat mij namelijk opvalt is dat de trekkerchauffeur hier denkt dat ie alles is en de ruiter ook... En waarschijnlijk omdat de ruiters en chauffeurs beide niet het beeld kunnen vormen van elkaar, dus de ruiter in de trekkerstoel en chauffeur te paard.

Daar zit namelijk het grootste probleem, waardoor trekkers vaak asociaal doen/lijken. En Ruiters maar niet aan de kant gaan.
Nogmaals, de snelheid van bepaalde trekker chauffeurs valt hiermee niet geod te praten! Bij mij geld altijd in het dorps 30 buiten volgas. En met buiten bedoel ik dan de 60 km wegen.. In de toekomst zal er wel meer op gelet worden vermoed ik!

Hier overigens nooit geen klachten

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:59

Hier in de omgeving neemt men vaak iemand mee op de trekker om zo diegene te laten inzien wat wij zien! Mensen vinden het vaak leuk, en krijgen hierdoor ook een beter inzicht!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:08

Lizet1994 schreef:
Ajooooo, er zijn maar weinig boeren die een mercedes kunnen betalen. Dusja zon dikke busnis is het niet!

zat boeren hier die dikke auto's rijden :')

als ik het goed heb mogen trekkerts 45 km/h ??
zo hard gaat dat niet toch? sommigen gaan wel harden maar vrachtwagens auto's en brommers gaan ook 'oerend' hard

vind het trouwens altijd mooi gezicht, balen, opdieken, hakselen enz enz

ik vind niet dat je boeren en loonwerkers over een kam moet scheren

zat auto's en brommers, zelf fietsers die geen rekening met ons houden

maar aan de andere kant

houden ruiters wel rekening met trekkers en de rest van de bestuurders?

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:17

Nogmaals, trekkers MOGEN 25km per uur wettelijk, dit word gedoogd omdat ze anders heel veel verkeer ophouden. Trekker KUNNEN zo rond de 50 km.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:25

Ha, dan heb je ons oudje nog niet gezien. Die haalt 25 hellingafwaards wind mee en zonder lading net. Maar volgens heel wat mensen rijden we er heus minstens 80 mee want dat hebben ze zelluf gezien... Met dat ding rijden we zo min mogelijk op de weg, dat zou bijna een moordaanslag zijn wegens het grote snelheidsverschil. Onze "nieuwe" haalt wel ongeveer 50/55, maar daar mag niet iedereen bij ons op rijden.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:59

De oudjes zorgen ook nie voor overlast,magoed dat soort extreme hoor je hier niet...overj aa je gaat minstens 80...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:10

Er zijn wel degelijk trekkers die harder kunnen dan 50, ik heb er meerdere geklokt die minimaal 65 gingen.

Dat ze niet kunnen uitwijken kan ik me best in vinden maar als je op 150 meter een ruiter ziet naderen en je doet geen enkele moeite af te remmen terwijl je weet dat je een enorme combi onder je kont hebt dan ben je bij mij gewoon asociaal. Of dat paard nu wel of niet verkeersmak is heeft er totaal niets mee te maken.
Je houd rekening met andere weggebruikers, wandelende mensen, kinderen of fietsers passeer je ook niet op die manier.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:17

ik snap sommige reactie ergens wel MAAR een paard leert rustig te zijn buiten door veel buiten te zijn. Ik ken een paard die vrachtwagens etc op het erf niet eng vond maar buiten was t een ramp. Veel oefenen aan de hand wil al helpen, gaat dat goed dan kun je het erop proberen.

Ikzelf heb een paardje dat onwijs lief is en eigenlijk t allemaal niet zo eng vind. Bij ons houden ze op de landwegen ook allemaal rekening met elkaar. wij met hun en hun met ons. Bij ons zijn het de automobilisten die niks op landwegen te zoeken hebben die dan ff met t gas open langs scheuren. Gelukkig is het maar een enkele en mijn paardje kijkt er niet van om zolang ze ze maar heeft zien aankomen.

Wat ze wel doodeng vind is als ik op een weg rijd waar fietspad gelijk naast de weg is en dus zoon 5 cm van dr vandaan een vrachtwagen met 50 komt aanrijden met aanhanger. Dan schrikt ze wel. Als er een groenstrook tussen zit boeit haar dat ook niet zoveel.

maar zoals gezegt gelukkig valt t hier mee. Als ze bezig zijn op t land en t is wat dichtbij de weg waar ik loop, dan word ze wel wat onrustig en kijkerig maar loopt er verder braaf langs. De mijne gaat ook nooit rennen maar verspringt gewoon ff. Zo kom ik ook elke dag langs kippen en opeens vind ze het een keer te spannend en zit bijna op dr kont.

Mijn raad is eigenlijk als je ze ziet aankomen, ga even in een stukje land staan waar al geoogst is indien dit mogelijk is en wacht even tot ze langs zijn. Ben toch blij dat hier zoon95% rekening houd met de ander op de weg *wat betreft paarden en verkeer*
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 14-08-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:17

Over het algemeen, is 50 max hoor,,,, en wat jou km teller aangeeft is ook niet de werkelijke snelheid...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:53

Hier in de omgeving krijgen kinderen van de basisscholen ieder jaar les in combi met landbouwvoertuigen :) Dan lenen de plaatselijke loonwerkers hun grootste trekkers met machines uit en laten ze oa de dode hoeken zien... Vind dat zowiezo wel een nuttige actie om kinderen er vanaf jongs af aan te laten wennen.

mick75 schreef:
Ze willen wel de koeien en de schapen in de wei zien, maar owee als je ze verplaatst en ze even 2 minuten moeten wachten tot de kudde voorbij is

Hier krijgen we alleen maar leuke reacties als we een kudde vee over de weg naar een ander perceel grasland brengen. We bieden altijd onze excuses aan voor het wachten, maar alle mensen zeggen dan dat ze het geweldig vonden om te zien en vaak is dat aan de hoeveelheid telefoons/camera's ook wel te merken! en vragen soms zelfs wanneer ze weer over de weg heen gaan want dan kunnen ze komen kijken :D

Ook met hooioogsten en dergelijke hebben we nog nooit echt problemen/klachten gehad. Wij houden ook wel rekening met de buurt en werken bijv. de percelen in bepaalde volgorde af zodat mensen er het minste last van zullen hebben... Dus savonds/snachts werken we bijv. alleen langs onze boerderij of op percelen in de middle of nowhere en de percelen die langs het dorp liggen zijn overdag al aan de beurt geweest.

Maar volgens mij wonen wij gewoon in een erg beleefde omgeving ofzo :') Hier gaan trekkers ook bijv. de kant in zodat de automobilisten ze avn achter af kunnen inhalen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:50

Lizet1994 schreef:
Over het algemeen, is 50 max hoor,,,, en wat jou km teller aangeeft is ook niet de werkelijke snelheid...

Dat weet ik en heb ik rekening mee gehouden.
Geld voor een trekker overigens net zo.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:08

De meeste johndeeres geven 45 op de teller max _o-

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:35

@Rianneke: Hier is dat allemaal ook zo. Daarom ben ik ook benieuwd in welke regio Mick dan ongeveer woont, maar die wil nog niet eens een windrichting noemen.. :(

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:51

Ach, het is iets wat je opbouwt in het dorp. Hier staan ook boeren bekend als de aso, waarvan je weet datj e altijd opzij moet gaan...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:03

Wij rijden hier ook gewoon door de stad, vaker dan door het dorp, dus waar niemand je kent, maar nooit iemand die zo negatief reageert dat je dat merkt. (dus klachten, middelvinger, etc. :P )