Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:25

licorne schreef:
Citaat:
Ja, zoeentje met een verkeerde genenmix..... De looplust van de Arabier met de lompheid van de Haflinger.... veel plezier.........

Goh wat zijn we toch weer lekker positief :D Neeeeeee eentje met de GOEDE genenmix natuurlijk! Heb er 15 jaar eentje gehad en dat was, inderdaad, het ideale trektochtpaard. Sterk, fit, vrolijk, onvermoeibaar, overal voor in en nergens bang van.
Volgens mij zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, en die kun je dus met meerdere types paarden bewandelen. Kies binnen je eisenpakket gewoon voor iets dat bij je past, want DAT is het belangrijkste. Als jij graag een fjord wilt, dan zoek binnen fjordenland jouw ideale trektochtfjord, want ze bestaan NET zo goed als de ideale trektochtdraver, haflo-arabier, KWPN-er, Merens, Criollo of whatever.
Ik ken fjorden die voor een woonwagen MEERDERE keren naar Zuid-Frankrijk EN terug zijn gelopen, en ik ken een draver die het tot Madrid geschopt heeft. Als ze fysiek gezond zijn, goed in elkaar zitten, ze zijn goed in de kop, en ze willen graag lopen en kunnen economisch lopen, dan kom je héél héél ver, zeker als je geen haast hebt. Beetje geluk moet je altijd hebben, maar mijn ervaring is dat, ALS er al zoiets als een "God" bestaat, hij zonder enige twijfel een zwak heeft voor echte reizigers :j

De boodschap is, dat er geen ras is, maar een individu dat geschikt is om mee op reis te gaan, zelfs als dat individu barst van de sportpaard-genen :D

Elke goede genenmix voldoet. Sterker nog; het is zeer waarschijnlijk dat het probleem meer bij de ruiter (M/V) ligt, als in het gebrek aan opvoeding, dan dat daadwerkelijk die foute genenmix een rol speelt. Oftewel, daar is ie maar weer eens: it all depends (citaat: Licorne) Dat de eigenaar bij het betreffende paard moet passen en het paard bij het beoogde gebruiksdoel.

Om terug te komen op de oorspronkelijke reactie: Nee, DE Haflo bestaat niet en daarmee is DE Haflo dus ook niet geschikt, maar moet TS op zoek naar een geschikt paard, dat best een Haflo kan worden, maar misschien ook wel een kruising Frans trekpaard..........

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:36

noviceh schreef:
Ik heb even de eerste reacties in je topic gelezen en daar zag ik dat de draver ook al benoemd werd. Mijn ervaring is dat de draver zeer geschikt is voor lange afstand ritten, ook een aantal dagen op een rij. Je hebt dravers dan ook in in verschillende hoogtes en ze zijn lang niet allemaal zo rank. Ook het karakter verschilt per paard. Ik weet niet wat je gewicht is bij een lengte van 1.75? Ik rij met mijn 1.72 en 65 kg op een rank dravertje van 1.55 hoog en dat gaat prima.
Wat wordt er trouwens onder 'afgeragde' dravers verstaan? Een paard wat heel wat koersen heeft gewonnen en met een leeftijd van 8 bijvoorbeeld afscheid moet nemen van zijn carriere, kan juist heel sterk zijn, omdat deze anders nooit zover heeft kunnen komen in de drafsport.
Uiteindelijk gaat het erom wat je zelf wilt, want buiten het karakter en de bouw die toch erg belangrijk zijn voor je, wilt het oog natuurlijk ook wat!

Af en toe 3-5 dagen op rij km's maken is iets heel anders dan een tocht die (weliswaar met rustdagen) 3-5 (of meer) maanden gaat duren. Dat eist een paard wat niet voor het geheel volwassen is al zo zwaar belast is geweest.
Nu kan een gezond paard wat met beleid getrained en opgefokt is bij volwassenheid (8 jaar!) veel meer belasting aan dan meestal wordt aangenomen, maar daar gaat flink wat tijd en kennis in zitten.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:58

Citaat:
Beetje geluk moet je altijd hebben, maar mijn ervaring is dat, ALS er al zoiets als een "God" bestaat, hij zonder enige twijfel een zwak heeft voor echte reizigers.

Mooi gezegd !!

Waarschijnlijk helemaal off topic, maar wil het toch even kwijt. Als vaste meelezer en meeprater, begin ik me langzamerhand vreselijk te storen aan de posts van Ikke en Waratje, die bijna in elk nieuw topic betreffende trektochten, mensen afzeiken, alsof zij de wijsheid en ervaring in pacht hebben. Ben benieuwd of anderen dit gevoel ook hebben.

HG. A3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 22:05

Tja ik geloof niet echt in god, en zeker niet in wiskunde.

Maar wel in karma!!! Geef een zwerver een broodje, luister 15 min actief naar een goedendoelenpraatje terwijl je jezelf ECHT voorneemt om te doneren, en zoals wiskunde zou moeten kloppen maar het bij mij niet doet, heb ik de rest van de dag belachelijk veel geluk. (Lees, ik kom waar ik wezen moet, vind daar vrienden/aardige mensen, eten en een warm bed. Da's voldoende! :) )

@Adrian: Ha ik had je blok al es gelezen, maar wist niet dat je ook op bokt zat!
Mag ik meteen even mijn jaloezie uiten wat betreft je zadeltassen? :o
Zou zelf graag mooie bruine van leer hebben, maar die prijzen, poeh.
Het hoeft niet supersjiek te zijn, gewoon bruin leer, maar uiteindelijk geloof ik dat ik beter zelf een mooie stevige stof kies en aan de slag ga....

Verder hoef je niet persé te doen wat ikke en waratje zeggen he? Alles op bokt altijd met een korrel zout lezen. Ik krijg veel goede tips van ikke, ik neem mee wat ik gebruiken en da's prima zo.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:24

Nee.. ik doe beslist niet wat Ikke en Waratje zeggen.. ik trek mijn eigen plan wel. Ik luister liever naar mensen zoals Licorne. Die weet van wanten en daar heb je wat aan. Neemt niet weg dat bepaalde mensen storend werken op dit forum. Mijn zadeltassen zijn inderdaad geweldig gebleken. Na 1700 km nog perfect in orde. Eind volgend jaar komen ze te koop, misschien iets voor jou ? :9

HG.A3

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 22:29

Euh kweenie, tis wel net mijn kleurtje niet... :o (IK BEN EN BLIJF EEN WIJF! :D ) Maar... Wat zou je er voor vragen?

Heb jij dan nog bepaalde tips voor mijn tocht mischien?
Wat ik uit je blog heb gehaald is dat je je paard moet laten goedkeuren als je naar het buitenland wil. Hoe regel je dat nou precies?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:48

Tassen kan je overal kopen en ook in jouw lievelingskleur(lekker belangrijk!)
Ik heb geen tips voor een reis die nog virtueel is..(vraag maar aan Ikke, die weet alles)
Paard naar Frankrijk is exportkeuring a la 150 euro. Nooit iemand gezien bij de grens, dus ook niet meer gedaan na de eerste keer. Geen probleem gehad bij de grenswissels daarna.

Ik doe onze reis gewoon met een Friese ruin, geen probleem. Alles gaat gewoon in stap met volledige bepakking. 5 km per uur, met tussendoor vreetpauzes van een uur. 30 km per dag hoogstens!!!

HG. A3

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:26

Ja dat weet ik, maar soms vraag ik me af of die 300 euro nou voor het merkje, het uiterlijk of de kwaliteit van de tas is...
Hhhm oké lekker banketstaaf van die keuring dan, maargoed stel er word wel naar gekeken of je komt in de problemen heb je mis een extra probleem als je t niet hebt....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:16

er is hier iemand die zon dingen op bestelling maakt, vroeger heette ze shyla en nog iets dacht ik, te vinden in het boomloze topic, ik kijk effe of ik nog het emailadres oid heb.zij doen ook verstellingen aan boomloze zadels, dus kunnen mss wel maken wat je zoekt voor een mooie prijs ;)

ik heb vorige zondag weer eens bewezen dat de trekpaarden goede paarden zijn voor dit gedacht
eebn fikse rit gemaakt van ruim drie uur, waarvan de helft van de tijd in goede galop (lees: de helft van de rit ging over asfalt = voornamelijk stap en stukken vlotte draf, de andere helft over onverharde wegen/velden die we in een goede vlotte galop overbrugden, ongeveer stukken van 1-2 km, afgewisseld met wat stap tussendoor (korte stukken, enkele minuutjes amper)
paardlief liep op het einde van de rit vlotter dan in het begin :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:19

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:41

Mijn tassen zijn gemaakt door http://www.zadelatelier.nl (een foto van mijn Waldo staat op haar site als fotomodel met de tassen) en horen bij het Spaanse zadel dat ik gebruik en zijn dus niet te gebruiken in combinatie met een ander zadel. Geloof me, die tassen met de bijhorende tuigage heb je echt niet voor 300 euro.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 20:06

Nee dat snap ik wel.
Ik denk trouwens dat ik eerst eens ga zien of ik het niet zelf in mekaar kan zetten zoals ik wil. Dan kan ik het perfect op maat maken immers. En dan eventueel als het bevalt een mooie leren stevige versie laten maken. Kan ik het eerst testen...