Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:43

Pauline schreef:
Vlgs mij wordt er niet gezegd dat de ene groep wel en de ander geen controle heeft. Dat is erg zwartwit. Maar er zijn wel gradaties te bedenken en vlgs mij is samengevat het idee: heb je geen controle over je paard kun je beter een verkeersarme locatie uitzoeken. Neckrope of bit, slof, zweep sporen enz.

Dat ben ik zeker met je eens.

Hoewel ik groot voorstander ben van de neckrope zal ik zeker niet zeggen dat het net zo veilig is al met teugels (al dan niet bitloos).
Ik denk echter wel dat er door sommigen erg zwart wit wordt gekeken als zij hier in dit topic direct stellen dat het 'levensgevaarlijk' is. Tegen hen zeg ik dan ook "don't knock it till you try it". Dat kan ook gewoon in de bak.

Het werkt bij mij gewoon redelijk op mijn irritatie knobbel als er direct wordt gereageerd dat wij paardenfluisterende penny's zijn...
Ik ben niet zonder nadenken naar buiten gegaan, heb er juist heel bewust voor getraind.
Daartegenover staat dat mijn eerste buitenritje op mijn paard, met bit, ik wel gewoon op de bonnefoi naar buiten ben gegaan.

Ik denk wel dat ik kan stellen dat de meeste neckropers heel bewust zijn over wat ze aan het doen zijn. Misschien nog wel meer dan anders.

joelledsr

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:51

en ik blijf erbij dat het een onverantwoorde actie is en ben er dan ook zwaar op tegen.
Een paard is en blijft een vluchtdier en dient dan dus ook ten alle tijden zo behandeld te worden, zeker gezien zijn gewicht en kracht...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:02

maar mag ik weten wat het bezwaar ertegen is als hij aan de kletter gaat in een natuurgebied?
Je valt niet eerder doordat je een neckrope hebt en ik ben het zeker eens dat het remmen langer duurt/lastiger gaat maar so what? dan rent ie een stukje langer...
Langs de weg is dat gevaarlijk maar als paard een paar honderd meter langer rent over het ruiterpad? Tja is niet wenselijk maar dit zou echt alleen zijn in het geval van blinde paniek en op hol geslagen paard. In alle andere gevallen ga ik er van uit dat neckropers hun paard gewoon onder controle hebben

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:05

Die natuurgebieden hebben wij hier al niet.
Nee, in de bak of op veilig terrein vind ik het prima, maar op de openbare weg vind ik het not done.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:20

noujah, misschien staat daar iemand, of een kind dat op het ruiterpad zit te spelen... al vaak genoeg mee gemaakt... en tuurlijk hoort het kind er niet, maar ik ben altijd nog blij geweest mijn paard dan bruusk te kunnen omtrekken... liever dan een kind overhoop te rijden

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:28

ik denk dat wij het dan oneens blijven :=
De keren dat ik naar het Meijendel ben geweest ben ik niemand tegen gekomen, voor mij dus geen goee reden om het niet te doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:31

Ik weet niet waarop het gebaseerd is dat neckropers een gevaar op de weg zijn.
Er is niet dat er op wijst behalve de aaname dat er maar wat gebeuren moet en je ze dan niet zo makkelijk weer onder controle hebt.
Neckropers gaan niet op pad met paarden waarbij het risico groot is dat er wat gebeurt. Ze denken er langer en dieper over na voordat ze de stap nemen om zo het verkeer in te gaan. Dus ze zijn feitelijk verantwoordelijker bezig dan iemand die het "gewoon maar doet".
En er is, tot nu toe, geen enkel bewijs dat een paard van een nesckroper ook maar enig ongemak heeft bezorgd bij wie dan ook en er is een lange lijst van ongevallen sinds paarden bereden worden, van ongelukken met ruiters die wel een hoofdstel om hun paard hangen...
Wellicht, als we verder zijn er er zijn duizenden neckropers, zien we daar verschuivingen, maar ik denk toch dat ze over het algemeen een stuk voorzichtiger zijn.
Je ziet ze hier ook zeggen van "met dit paard wel en met dat paard niet" of "thuis wel maar buiten niet". Ze schatten het prima in wanneer het kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:35

joelledsr schreef:
noujah, misschien staat daar iemand, of een kind dat op het ruiterpad zit te spelen... al vaak genoeg mee gemaakt... en tuurlijk hoort het kind er niet, maar ik ben altijd nog blij geweest mijn paard dan bruusk te kunnen omtrekken... liever dan een kind overhoop te rijden

Als je het kind overhoop rijdt ligt het juridisch toch heel simpel dat de ouder van het kind schuld heeft en jij niet.
Verder zal een paard niet zomaar op een zittend mens stappen, maar uitwijken of springen. Ook meegemaakt.
Dat is weer anders in een groep galopperende paarden, die willen wel eens dingen vertrappelen, maar daar hebben we het niet over.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-09-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:35

Uiteindelijk.. als een paard écht in paniek is (en dan heb ik het over blinde paniek) dan kun je nog zo'n goede band hebben, nog zo'n goede leider zijn en alles, maar dan gáát een paard gewoon. Uiteindelijk stopt het dier wel weer, zeker als de leider kalm blijft. Maar in die paar/tientallen/honderden meters kan er wel van alles gebeuren.
En dan kun je met neckrope rijden, met een sidepull, trensje of met stang en trens.. het is wél een paar honderd kilo die er vandoor knalt.

Ik zie zelf de meerwaarde van het rijden met een neckrope niet zo. Rijdt zelf bitloos, en mijn paard wordt er heus niet blijer of gelukkiger van als ik met neckrope ga rijden. Teugels hangen altijd in een boog, paard snackt hier van een boomtak en daar wat kruiden en zo kachelen we door het bos. Zij blij, ik blij en dat zonder neckrope :P

Wat andere ruiters doen, moeten ze eigenlijk heel erg zelf weten. Zolang je maar wél je verantwoordelijkheid neemt. Want die heb je, als deelnemer van het verkeer. Als ruiter val je onder de categorie 'bestuurders', en daar heb je je naar te gedragen. Net zoals alle andere bestuurders dat ook hebben. Of jij nou je verantwoordelijkheid neemt met bit of met neckrope, dat maakt imo vrij weinig verschil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:41

Er is niks wat werkelijk een paard kan stoppen als ze echt gaan in zo'n geval.

Voor mij is de meerwaarde de uitdaging om met zo weinig mogelijk middelen een zo groot mogelijk resultaat te krijgen, maar dat doe ik uiteraard op zich niet in het verkeer.
Maar ik zie geen bezwaar om met een goed opgeleid neckrope paard door het verkeer te gaan.

Andere weggebruikers dienen ook nog enigszins rekening te houden met ruiters (net zoals met kinderen op een fiets bv), door de lichte onvoorspelbaarheid, zoals ruim passeren en niet toeteren.
Daar schort het nog veel meer aan dan aan ruiters zelf die het verkeer in gaan, maar dat is een ander onderwerp.
Ik heb wel gemerkt dat het dragen van een reflecterend vest met een uitroepteken er op enorm helpt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:47

Klopt hoor Lusitana :j
Ik heb een paard wat geïnteresseerd naar die ene pol gras loert terwijl er een enorme, lawaaiige landbouwcombinatie in volle vaart langs dendert. Jessie krijg je niet gek met verkeer.
Maar dat is ook dat stukje verantwoordelijkheid waar ik op doel. Die heeft élke bestuurder. En helaas schort het daar inderdaad aan, als ik zie hoe lomp sommige bestuurders langs ruiters scheuren..

Ik zie voor mij en mijn paard de meerwaarde van een neckrope niet, maar ik ben het met je eens dat een goed opgeleid 'neckrope-paard' net zo veilig/onveilig is als een goed opgeleid paard met een volledige ijzerhandel in z'n mond.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:17

en daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Een paard dat aan de klettergaat met een hoofdstel, daar kun je van proberen het hoofd om te trekken, je kunt dusdanige prikkels geven dat je weer tot hem door dringt.
Een neckrope is heel knap en heel mooi, maar op het moment dat er wat gebeurd en je paard niet meer luistert, heb je niets, maar dan ook niets te vertellen! Je kunt leuk aan je touwtje hangen en hopen dat er niets gebeurd. Met teugels in je handen kun je in ieder geval nog het een en ander proberen en eens goed aan de noodrem hangen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:20

Net wat ik al eerder zei, als een paard écht gaat, dan kun je nog zo hard aan het hoofdstel trekken maar dat 'win' je nooit :n
Een hoofdstel/bit zijn eigenlijk een schijnveiligheid, waarmee we denken/hopen/verwachten 500-600 kilo bij ons te houden. Als een paard wil, dan gaat hij.
Een goed getraind paard kan net zo scherp reageren op een bit of op een neckrope. Bij beide heb je dan even veel te vertellen.

Ik rijd er zelf niet mee hoor, ik rijdt mijn paarden op verschillende optomingen, zowel met bit als zonder. Ik heb graag breed opgeleide paarden :))
Maar dat je meer te vertellen hebt in 'nood' met een hoofdstel is imo een illusie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:23

Al eerder genoemd dat bij een hoofdstel je ook kunt hebben dat een paard met zijn kin bij jouw teen nog doordenderd of dat je het bit door de mond trekt en
bij een neckrope heb je niet "niets, maar dan ook niets vertellen", maar een neckrope op de keel die echt wel gevoeld wordt en daarbij kun je bv voor de zekerheid een stokje mee nemen en het paard daarmee af laten buigen door het bij of op het hoofd te gebruiken in een noodgeval.
Maar waarom uitgaan van noodgevallen?
De kans dat iets erg misgaat is misschien wel groter bij een paard dat zich belemmerd voelt in een panieksituatie, dan een die heeft geleerd zelfstandiger te denken en koel te blijven, daar weleens over nagedacht?

Alleen tests kunnen iets uitwijzen.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:30

dus jij denkt dat als jouw paard in paniek is dat ie nog naar zijn goede opleiding luistert? Als dat zo was hoefde ik ook niet aan dat bit te hangen of hem om te trekken.
En ja noodsituatie is inderdaad datgene wat van belang is, omdat als ie gewoon doorsloft er niets aan de hand is...
en ja, situaties waarin je dier schrikt zijn nogal belangrijk in het verkeer en op de openbare weg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:37

Er is imo nogal een verschil tussen schrikken en blinde paniek. Een paard in blinde paniek reageert nergens meer op, die dendert gewoon door. Een paard wat schrikt kun je naar gelang van zijn opleiding op verschillende manieren terug sturen naar kalmte.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:38

Precies, je hoeft ook helemaal niet aan het bit te hangen als een paard goed opgeleid is.
Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is wat een goede opleiding is. Dat zijn niet manieren leren die ze vergeten, maar gewoon zo zeker van de ruiter zijn dat ze niet in paniek raken.
Elk paard kan schrikken maar hoe ze met schrik omgaan, is verschillend en voor een groot deel afhankelijk wat ingeprent is en het andere deel is hoe de ruiter reageert.

Waar denk je dat een politie paarden opleiding bv nuttig voor is?

Jullie doen net of er op elke hoek iets staat dat er op uit is een paard op hol te jagen.
Als het zo gevaarlijk is waarom gaat men dan nog de weg op?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:43

Precies, en je kunt een paard ook leren hoe om te gaan met 'schrik'. Mijn driejarige komt al vanaf dat hij een klein guppie was langs de weg, en dingen die 'spannend' zijn worden uitgebreid onderzocht. Met als gevolg dat hij nou naar spannende dingen toe stapt om te onderzoeken, in plaats van te schrikken. En ook bij onverwachte schrikmomenten is er eerst die onderzoeksdrang voor de echte schrikreactie komt. Daarnaast is hij heel zelfstandig opgeleid, waardoor hij niet alleen op mij, maar ook veel op zichzelf vertrouwd. Hij was als tweejarige al stoerder dan menig volwassen paard, puur door zijn zelfverzekerdheid en onderzoeksdrang. En dat terwijl het naar mensen echt een doetje is, je kunt je geen grotere knuffel voorstellen.

Maar ook bij hem, blinde paniek is blinde paniek.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:52

joelledsr schreef:

Dat lukt je ook niet gegarandeerd met een bit. :)
Mensen moeten gewoon zelf ook opletten en in een dergelijk geval zou ik al zo vroeg mogelijk schreeuwen dat ze aan de kant moeten, daar heeft een neckrope niks mee te maken :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 00:06

Ik ben vaak met mijn pony het bos in gegaan met alleen een halstertouw om haar hals.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:35

Zolang je niet de "grote" weg opgaat, rijdt in een omgeving die bekend is voor het paard en zelf relaxed bent en niet achter elk bosje een vreselijk monster verwacht is er niks aan de hand.
Wat er al eerder gezegt is; probeer het eens zelf voordat je anderen als onverantwoorde idioten bestempelt die alleen maar zo rijden om zichzelf een beter gevoel te geven.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:45

Als ik alle berichten zo lees dat moeten we er elke dag weer vanuit gaan dat het helemaal fout gaat met het paard. Dat die zich doodschikt en onbestuurbaar word.
Uiteraard weet ik dat het een vluchtdier is en weet met name dat het een dier is. Maar als ik eerlijk ben sta ik daar niet elke dag bij stil en maak mij daar zeker niet elke dag zorgen om.
Mensen die maar blijven roepen dat paardrijden zo gevaarlijk is want het paard kan altijd schikke moeten misschien helemaal niet op een paard gaan zitten.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:27

Dus omdat ik niet iedere dag van mijn paard val en mijn paard niet iedere dag wild doet of is hoef ik geen cap te dragen?

Of omdat er niet iedere dag zomaar een kind tussen de geparkeerde auto's vandaan loopt hoeven auto's niet uitgerust te worden met speciale computergestuurde remmen om ongelukken te voorkomen?

Het gaat hier niet alleen om jouw eigen veilgheid maar vooral om die van je mede weggebruikers. Dat jij jezelf te pletter wilt laten rijden of het niet erg vindt om onder een trein te belanden omdat je je rem en stuur thuis laat liggen en erop vertrouwt dat je paard uit liefde en respect wel naar je luisterd moet je helemaal zelf weten. Maar op het moment dat je de openbare weg betreed dien je je te conformeren naar de rest. Nederland is nu eenmaal geen land met uitgetrekte vlaktes zonder verkeer en eindeloze natuur. De postzegels natuur zijn druk bevolkt met andere recratie mensen en misschien kunnen jullie je eens meer afvragen hoe het voor die mensen is als het mis gaat...

Ik ben niet tegen neckrope en bitloos, maar wel tegen onverantwoord gedrag ten opzichte van je medeweggebruikers!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:58

joelledsr schreef:
Dus omdat ik niet iedere dag van mijn paard val en mijn paard niet iedere dag wild doet of is hoef ik geen cap te dragen?

Of omdat er niet iedere dag zomaar een kind tussen de geparkeerde auto's vandaan loopt hoeven auto's niet uitgerust te worden met speciale computergestuurde remmen om ongelukken te voorkomen?

Het gaat hier niet alleen om jouw eigen veilgheid maar vooral om die van je mede weggebruikers. Dat jij jezelf te pletter wilt laten rijden of het niet erg vindt om onder een trein te belanden omdat je je rem en stuur thuis laat liggen en erop vertrouwt dat je paard uit liefde en respect wel naar je luisterd moet je helemaal zelf weten. Maar op het moment dat je de openbare weg betreed dien je je te conformeren naar de rest. Nederland is nu eenmaal geen land met uitgetrekte vlaktes zonder verkeer en eindeloze natuur. De postzegels natuur zijn druk bevolkt met andere recratie mensen en misschien kunnen jullie je eens meer afvragen hoe het voor die mensen is als het mis gaat...

Ik ben niet tegen neckrope en bitloos, maar wel tegen onverantwoord gedrag ten opzichte van je medeweggebruikers!

Kijk, hoe druk het in Nederland is....daar kan ik geen reactie op geven, maar hier bij mij heb je dus nog wel uitgerekte vlaktes en eindeloze natuur.
Op de grote weg rijden met neckrope...niet verstandig, maar bitloos heb ik wel door kleine stadjes gereden.
Nu is mijn paard moeilijker met bit dan zonder.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:59

nobel1 schreef:
joelledsr schreef:

Kijk, hoe druk het in Nederland is....daar kan ik geen reactie op geven, maar hier bij mij heb je dus nog wel uitgerekte vlaktes en eindeloze natuur.
Op de grote weg rijden met neckrope...niet verstandig, maar bitloos heb ik wel door kleine stadjes gereden.
Nu is mijn paard moeilijker met bit dan zonder.
En met cap rijden...dat is eigen keus.:-)