Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:16

KiWiKo schreef:
nounounou nou paarden haten :D :D overdrijf je niet een beetje nou?

overdrijven? nee eigenlijk niet. Ik word op de fiets zelden van de weg gedrukt eerlijk gezegt en al helemaal zelden opgedreven met claxon en al, jij wel?
Waarom mag dat bij een paard wel volgens jou? omdat het niet te leren is dat dat niet normaal is?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:19

JessAndHope schreef:
Euhm... geen idee wat het met het topic van doen heeft :p
Maar ik werk en woon in de bollenstreek!

Dit was het eerste bericht van topstarter.
Ik vroeg me gewoon af wie die studenten zijn die dit onderzoek willen starten en wat/waar ze dus studeren.
Gaat het om een universitair wetenschappelijk onderzoek of niet?
Dat lijkt mij namelijk wel een verschil uitmaken.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:02

Wat naast midden op de weg rijden ook heel effectief is: Je paard even actief laten wijken richting weg. Mijn paard beheerst dit kunstje erg overtuigend. :o

Waar ik regelmatig mee buitenritten maak heeft weleens de actie om ergens bang van te worden dan te steigeren en om te draaien. Probeer deze dan met mijn paard af te schermen. Meestal zijn medeweggebruikers erg attent als zoiets gebeurd. ;)

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:07

montaz_sanne schreef:
Hallo Lezers

Door auto's bewust te maken van het gedrag van een paard.
(snelheid minderen, niet toeteren, ruimte nemen)

het lijkt mij handiger de bestuurders bewust te maken van hun gedrag :+ die blikken dingen kun je niks leren :Z

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:21

Ik woon en rij in de Bollenstreek, Noordwijk en Noordwijkerhout dan met name. Soms een klein stukje Katwijk of Voorhout maar dat is zelden.

Citaat:
Wat een heleboel automobilisten niet beseffen , is dat wanneer ze een paard aanrijden, ze zelf in het ergste geval ook het leven kunnen laten. En anders ruiter en paard wel en hoe willen ze verder met dat (schuld)gevoel...? Of de familie....
Wat ruiters niet altijd beseffen, hoe gaan zij om met het gevoel dat een aanrijding weleens fatale afloop kan hebben voor mens en dier.

Wie heeft nu gelijk, wie moet er nu zonodig...

Heel goed gezegd ! Zo is het ook precies. En ik denk zelf, automobilisten die niet geinteresseerd zijn in paarden, zullen zich er dan ook vast niet ''voor de veiligheid'' in gaan verdiepen. Dat is hetzelfde als mensen die bellen achter het stuur, geen gordel om doen of te hard rijden, iedereen weet dat het niet mag omdat het stomweg hartstikke gevaarlijk is, maar stiekem doen wel veel mensen het toch. Dus daarom vind ik dat iedereen zijn eigen veiligheid op zichzelf moet nemen, meer dan dat kun je denk ik ook niet doen. Ongelukken zullen toch hopelijk niet expres veroorzaakt worden en ik hoop dat ook de asociale weggebruikers toch liever veilig thuis komen zonder brokken te maken. Wat houdt eigen veiligheid volgens mij in als ruiter ?

- Cap op en rij met zweep, ook als je paard het niet nodig heeft maar als ''afwering'' voor honden en om fietsers op afstand te houden (zweep opzij = kunnen ze nooit vlak langs je).
- Rij niet alleen als je paard niet verkeersmak is en begin in rustige gebieden met weinig tractoren, bouw werkzaamheden, drukke wegen, etc.
- Kweek een goede vertrouwensband met je paard en laat hem jou als zijn leider zien, zodat hij zich door jou laat begeleiden langs enge dingen. Dat zal hij niet doen als hij je niet (genoeg) vertrouwt. Dat kun je thuis ook expres trainen met de tractor, paraplu's, wapperende tasjes / zeiltjes, schreeuwende kinderen, etc. zodat je zelf leert beter met de reactie van je paard om te gaan en je paard mss minder angstig wordt.
- Stap af als je echt angst voelt bij je paard en hij ergens echt niet langs durft. Haal de teugel van de hals, laat het paard rustig even naar ''het gevaar'' kijken of evt. mogelijk eraan snuffelen zodat hij wat kalmeert en probeer het paard daarna hier rustig langs te begeleiden. Bij mijn paard helpt een tikje ter aansporing ook goed zodat hij naar voren loopt en niet weer terug deinst. Daarna heeeeel goed belonen, evt. snoepje geven als je die bij je hebt. Geef het paard een positieve ervaring na het ''gevaarte'' zodat hij dat snel vergeten is en dat hopelijk onthoudt.

Dit geldt vooral voor de ervaringen die ik heb met mijn eigen paard, natuurlijk werkt elk paard weer anders. Maar ik denk wel dat dit op zich in veel gevallen goed kan werken.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:32

ik vind dat het tijd wordt dat men de ruiter of menner eens gaat zien als een volwaardig deelnemer aan het verkeer.
vaak worden ruiters en menners onrespectvol bejegend in het openbaar verkeer, en word er met deze groep dus ook niet of nauwelijks rekening gehouden.
op het fietspad zijn we niet welkom, we blokkeren de fietser, en op de weg zijn we niet welkom, we zijn te traag.
veel schrikongelukken worden niet door het paard veroorzaakt,maar hebben een oorzaak van buitenaf, toeteren, lichten knipperen, en als het even kan dan heel dichtbij en keihard voorbij scheuren.
wij worden geacht rekening te houden met het overige verkeer, en het zou dan ook heel fijn zijn als dat verkeer ook eens rekening hield met ons!!!!! actie of campagne? kom maar op!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:36

KiWiKo schreef:
en er vallen ook paarden dood in de wei........... ook worden fietsers aangereden, en voetgangers.........

en heel gek hoor, soms botsen auto's ook wel eens onderling!!! ja echt!!!

mensen maken fouten, ook in het verkeer!!!

het is aan jezelf om het risico zo klein mogelijk te maken

Oke nu even een [persoonlijke vraag. Jou kleine meid rijdt op de weg , er komt een auto die toetert zo hard dat de pony/paard schrikt en ervan door schiet. Ze valt.......... Zeg je dan tegen haar tja dat kan gebeuren? Je kan het die man niet kwalijk nemen dat hij geen verstand van paarden heeft.

Uhm ik denk toch wel dat je flink kwaad wordt op die man? Het is tenslotte je kleine meisje die daar ligt

Maar goed we hebben het nu over automobilisten, maar wat dachten jullie van wielrenners? die komen in hele groepen kei hard aan scheuren, gillen hard of je aan de kant wil gaan en zo niet dan rijden ze gewoon door :n Die zijn zo aso bah

Ra_chel

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:30

wielrenners??? breek me daar de bek niet over open...........

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:31

@xantaatje....
Ik heb zovaak wielrenners meegemaakt die dat op een klein en smal fietspaadje deden. Nu heb ik al een hekel aan wielrenners, maar daarna zo mogelijk nog meer!
Ze doen altijd alsof de weg van hun is, rijden waar ze niet mogen rijden en iedereen moet maar voor hun stoppen, anders zijn ze uit het ritme.... (niet álle wielrenners zijn zo!)
Nou mijn paard word dus best zenuwachtig van het zoevende geluid van die fietsen (jaja... mijn eigen probleem).
Maar als je dan het lef hebt om zó dicht langs me te rijden dat je stuur de benen van mn paard raakt, heb ik geen medelijden met je dat mn paard dr kont omgooit en daarmee een domino effect in de hele groep veroorzaakt.
En dan ben ík de schuldige??? Want hun zouden niet weten wat een paard is. Dat noem ik, plat gezegd, gelul. Iedereen kent paarden, ziet paarden, hoort van/over paarden en er word zovaak gewaarschuuwd voor paarden. Dat mensen die alsnog associaal rijgedrag vertonen richting paarden, gewoon rondlopende randdebielen zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:45

KiWiKo schreef:
omdat het ONZE hobbie is............. betekend dat nog niet dat de rest van Nederland moet leren over paarden........

WIJ dienen ons aan te passen................ of ben ik nou helemaal gek?

Nee hoor, dat is wat ik op de eerste pagina ook al duidelijk probeer te maken. ;)

Hoe haal je het in je hoofd om met een paard dat toch een groot risico op de weg vormt allerlei verwijten bij een automobilist neer te leggen?

De automobilist brengt niet paard en ruiter in gevaar, de ruiter brengt met zijn onberekenbare dier het verkeer in gevaar!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:49

KiWiKo schreef:
een fiets luisterd en stuk beter dan een paard, is wendbaarder, smaller en staat een stuk makkelijker stil@@@

Pfff...vertel dat mijn fiets eens. Als ik whoa zeg staat ie echt niet stil hoor, in tegenstelling tot paard... ;)
gaellehtc schreef:
Wat een heleboel automobilisten niet beseffen , is dat wanneer ze een paard aanrijden, ze zelf in het ergste geval ook het leven kunnen laten. En anders ruiter en paard wel en hoe willen ze verder met dat (schuld)gevoel...? Of de familie....
Wat ruiters niet altijd beseffen, hoe gaan zij om met het gevoel dat een aanrijding weleens fatale afloop kan hebben voor mens en dier.

Ik denk idd ook dat dat voor allebei de partijen een goed punt is om over na te denken, zeker die rare toeteraars die denken dat het leuk is om een paard te laten schrikken (helaas bij die van mij krijgen ze dan alleen een sjaggerijnig omkijkende paardekop te zien :D ). Ik rij verzorgpaarden, ook buiten, dus, vind ik, dubbele verantwoordelijkheid. Naast dat ik het niemand gun om een paard tussen de wielen, over je heen of door het raam te krijgen wil ik ook niet de eigenaar hoeven vertellen dat z'n paard stuk is. Pas me daarom wel degelijk aan aan het feit dat je op een potentieel dodelijk wapen zit.

Vind toch ook wel dat mensen voor mij niet alle ins en outs over paardengedrag moeten leren, al zou 'Een paard kán uitwijken en onvoorspelbaar reageren, net als fietsers, kinderen en huisdieren' dat wel een aardige zijn voor de theorieboekjes. Voor de ruiters zou 'Mensen kunnen uit angst voor het paard 'rare' dingen doen' een goeie zijn. Ik vind het persoonlijk best raar dat veel paardenliefhebbers niet begrijpen dat er veel mensen rondlopen met een doodsangst voor paarden. Het zijn nu eenmaal rare, grote wezens met tanden en hoeven...

Verder blijf ik erbij dat je ook zelf een aandeel hebt in hoe je behandeld wordt door het verkeer. De ondertussen beroemde aso's daargelaten natuurlijk, reageren mensen best aardig als je ze op een attente en vriendelijke manier benaderd. Zelfs wielrenners en mountainbikers. Die vinden het prachtig als je even aan de kant gaat, getuige de stralende gezichtjes en het koor van goeiedag dat volgt. Dat wil zeggen, waar ik meestal buitenrij dan. Hier werkt het 'wie goed doet, goed ontmoet' erg aardig.

@JessAndHope: Ja, iedereen weet wel wat een paard is, neem ik aan, maar hoe ze reageren niet. Bovendien kunnen mensen ook uit angst raar reageren, misschien wel omdat ze weleens gehoort hebben van trappende paarden oid. Om die nu randdebielen te noemen...
(okay, daar telt dat zo dichtbij langskomen dat het stuur het paard raakt imo niet, zij hadden netjes achter elkaar kunnen fietsen, zeker als de weg te smal is voor jou om ook nog wat uit kunnen wijken, geven en nemen - dan telt imo niet of je nu op een fiets of paard zit, als zo'n stuur je eigen fietsstuur aantikt lig je denk ik ook op je snufferd)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:55

KiWiKo schreef:
buiten rijden is prima, zolang je je er maar van bewust bent dat jij voor heel veel mensen een vreemde weggebruiker bent waarvan ze niet in kunnen schatten hoe die reageert........

Hier noem je een goed punt.
Kan de gemiddelde automobilist dit wel inschatten bij een kindje op de fiets? Dan pas jij je rijgedrag toch ook aan, aan de situatie?
Is geen "vreemde" medeweggebruiker, maar wel onvoorspelbaar :j
En tja, eigenlijk kunnen wij niet om het feit heen, dat een ieder heeft moeten leren tijdens zijn rijexamen paarden als medeweggebruiker, rustig (met aangepaste snelheid) en voldoende ruimte te passeren.

Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Wij weten immers door de hobby hoe paarden exact reageren. En daarom is juist een campagne een goed feit voor de andere weggebruikers. :)

montaz_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 09:12

Woooow bedankt voor jullie reacties!!!
Hier kunnen we zeker iets mee.
Ik ga nu even beginnen met lezen :D

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:18

LDRD schreef:
KiWiKo schreef:
omdat het ONZE hobbie is............. betekend dat nog niet dat de rest van Nederland moet leren over paarden........

WIJ dienen ons aan te passen................ of ben ik nou helemaal gek?

Nee hoor, dat is wat ik op de eerste pagina ook al duidelijk probeer te maken. ;)

Hoe haal je het in je hoofd om met een paard dat toch een groot risico op de weg vormt allerlei verwijten bij een automobilist neer te leggen?

De automobilist brengt niet paard en ruiter in gevaar, de ruiter brengt met zijn onberekenbare dier het verkeer in gevaar!

En wat nu als ik met mijn berekenbare paard de weg op ga? Mag dat dan in hemelsnaam wel? En als ze dan toch schrikt als ze word aangetikt.... ook mijn schuld zeker?

Kom nou zeg! Een kind wat valt omdat je het aantikt krijgt toch ook niet te horen dat het dan maar niet op de weg mag. Of een kat die aangereden word omdat het oversteekt. 'Nou, meneer kat, wij vinden het onverantwoord dat u de weg op gaat. Voortaan binnen blijven!'

Pfff... ook wij zijn weggebruikers. Ongeacht of mensen weten hoe het paard reageert of niet, ze dienen rekening met ons te houden, net als ze rekening met kinderen, honden en andere weggebruikers houden.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:26

Een kind wat leert fietsen doet dit toch ook op openbare weg? Een paard die verkeersmak moet worden doet dit in de bak of weiland? :?

En natuurlijk heb je gelijk, het komt van 2 kanten. Maar het is geen slecht punt om (nogmaals) het paardengedrag en rijgedrag weggebruiker onder aandacht te brengen.

montaz_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 09:28

Frantic schreef:
ik vind dit verdraaid veel op een huiswerktopic lijken. TS lijkt ook niet erg betrokken, al 2 pagina's met reacties, maar geen TS om te vertellen wat ze al allemaal gedaan hebben.

Omdat ze zelfs de KNHS campagne niet noemt in haar openingspost, lijkt zelfs goggle te veel werk te zijn geweest.

Nou sorry maar moet ik ons hele marketing plan en project plan en final report op bokt zetten. Wij zijn ons er zeker wel van bewust van andere campagnes maar die hebben nooit de gewone mens bereikt. Ik heb niet kunnen reageren omdat we druk bezig zijn met ons project.

Mijn vraag was of mensen behoefte hebben aan onze campagne. Ik denk dat die vraag beantwoord is.
Ik ben niet van plan om met iedereen in discussie te. Toch bedankt voor je ''feedback''

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:17

Xantaatje schreef:
KiWiKo schreef:
en er vallen ook paarden dood in de wei........... ook worden fietsers aangereden, en voetgangers.........

en heel gek hoor, soms botsen auto's ook wel eens onderling!!! ja echt!!!

mensen maken fouten, ook in het verkeer!!!

het is aan jezelf om het risico zo klein mogelijk te maken

Oke nu even een [persoonlijke vraag. Jou kleine meid rijdt op de weg , er komt een auto die toetert zo hard dat de pony/paard schrikt en ervan door schiet. Ze valt.......... Zeg je dan tegen haar tja dat kan gebeuren? Je kan het die man niet kwalijk nemen dat hij geen verstand van paarden heeft.

Uhm ik denk toch wel dat je flink kwaad wordt op die man? Het is tenslotte je kleine meisje die daar ligt

Maar goed we hebben het nu over automobilisten, maar wat dachten jullie van wielrenners? die komen in hele groepen kei hard aan scheuren, gillen hard of je aan de kant wil gaan en zo niet dan rijden ze gewoon door :n Die zijn zo aso bah

Bewust een gevaar creeren is iets heel anders dan niet beter weten :) :)

Een landbouwvoertuig dat uit onwetendheid achter het paard blijft hangen en niet inhaalt waardoor dat paard steeds grager weg wil van dat grote engen ding...... denkt het goed te doen, door niet in te halen, afstand te houden en geen gekke dingen te doen....... terwijl die feitelijk de situatie verergerd door het paard te blijfen confronteren met diens aanwezigheid. Dat kan je diegene niet kwalijk nemen. Hij kan niet weten dat het handiger is om gewoon in te halen en te zorgen dat hij snel uit het oog verdwijnt :)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:41

Nee oke dat ben ik helemaal met je eens, maar een bestuurder die express loopt de jagen, toeteren, schreeuwen dat is toch iets waar ze best eens over na mogen denken? Beetje respect dus.
Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat een bus bewust gas terug nam en wachte tot we met de paarden voorbij waren, onwijs lief bedoeld maar door te stoppen ontluchten de remmen wat een voor een paard nogal maf geluid geeft en dus schrok 1 van de paarden. Niets ergs gebeurd verder , maar toch. Dit soort mensen kan je het inderdaad niet kwalijk nemen, maar wel als ze bewust lopen te zieken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:43

die bestuurder die dat doet, gaat zn gedrag echt neit aanpassen vanwege een campagne.......... die mensen zijn asociaal, en zullen dit niet veranderen :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:39

JessAndHope schreef:
En wat nu als ik met mijn berekenbare paard de weg op ga? Mag dat dan in hemelsnaam wel? En als ze dan toch schrikt als ze word aangetikt.... ook mijn schuld zeker?

Kom nou zeg! Een kind wat valt omdat je het aantikt krijgt toch ook niet te horen dat het dan maar niet op de weg mag. Of een kat die aangereden word omdat het oversteekt. 'Nou, meneer kat, wij vinden het onverantwoord dat u de weg op gaat. Voortaan binnen blijven!'

Pfff... ook wij zijn weggebruikers. Ongeacht of mensen weten hoe het paard reageert of niet, ze dienen rekening met ons te houden, net als ze rekening met kinderen, honden en andere weggebruikers houden.

Een beetje appels/peren verhaal vind ik dit.

Ik leg juist de vraag neer of het nou wel zo wenselijk is dat paarden weggebruikers zijn.
Even los van wat automobilisten allemaal fout doen, een paard langs de weg kan overal van schrikken. Besef je wel hoe ernstig je andere mensen in gevaar kan brengen, die part nog deel overal aan hebben?
Wat nou als jij eraf valt omdat jouw paard schrikt van een boterbloem, de weg oprent (met of zonder jou nog aan het stuur) en waarop een gezin met kinderen zich doodrijdt?
Ik denk dat er veeeeeel te veel 'mensen met paarden' langs de weg zitten die veel beter in de beslotenheid van de bak kunnen blijven.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:16

Ik denk dat er veeeeeel te veel 'mensen met paarden' langs de weg zitten die veel beter in de beslotenheid van de bak kunnen blijven.[/quote]

Persoonlijk denk ik dat ook.
Hoeveel automobilisten schelden op zowiezo langzaam verkeer en denken niet aan de consequenties van een ongeluk, want de weg behoort hen...
Hoeveel ruiters schelden niet op automobilisten/fietsers vanwege onnadenkend gedrag, want zij hebben toch ook het recht om op de weg te lopen.....

Bedenk wel dat de meeste ruiters niet kunnen ontkennen dat ze bekent zijn met het niet goed samengaan van alle partijen en toch gaan ze vrijwillig de straat op...

Het is niet dat ik partij kies voor automobilisten, maar alle partijen dragen zo hun eigen verantwoordelijkheid en in deze maatschappij leren we assertief te zijn, denk aan JEZELF......... de wereld behoort JOU.....

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:45

KiWiKo schreef:
die bestuurder die dat doet, gaat zn gedrag echt neit aanpassen vanwege een campagne.......... die mensen zijn asociaal, en zullen dit niet veranderen :)

Nee ik ben ook bang van niet :D , maar dat neemt niet weg dat ik het initiatief wel waardeer

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:47

LDRD schreef:
JessAndHope schreef:

Een beetje appels/peren verhaal vind ik dit.

Ik leg juist de vraag neer of het nou wel zo wenselijk is dat paarden weggebruikers zijn.
Even los van wat automobilisten allemaal fout doen, een paard langs de weg kan overal van schrikken. Besef je wel hoe ernstig je andere mensen in gevaar kan brengen, die part nog deel overal aan hebben?
Wat nou als jij eraf valt omdat jouw paard schrikt van een boterbloem, de weg oprent (met of zonder jou nog aan het stuur) en waarop een gezin met kinderen zich doodrijdt?
Ik denk dat er veeeeeel te veel 'mensen met paarden' langs de weg zitten die veel beter in de beslotenheid van de bak kunnen blijven.

Ja dat denk ik ook wel, hoe mak je paard ook is ze blijven vlucht dieren. Helaas is het soms niet anders dat je eerst een stuk(je) over de weg moet om bij ruiterpaden te komen, en dan is het wel fijn als ze een beetje rekening ermee houden dat je op een paard zit en niet in een vrachtwagen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:56

De verkeersregels zouden ook aangepast kunnen worden,een ruiter te paard mag niet op het fietspad officieel en ook niet op de stoep [vind ik normaal].Ik vind dat een ruiter te paard wél op elk fietspad zou mogen.Ook mag een ruiter te paard niet over een gemeentelijk gazon stappen,dat vaak langs een weg ligt.Je bent verplicht over de weg te stappen i.p.v. veilig over dat gazon of gazonstrook.Ook zouden er aparte oversteek plaatsen moeten zijn voor ruiters.Vaak komen er ruiterpaden uit bij een autoweg en moet je oversteken om weer verder over het ruiterpad te kunnen.Er staan niet een verkeersborden hier dat er ruiter oversteken op die plek.Gelukkig owrd hier heel veel rekening gehouden met ruiters te paard.Auto's minderen vaart,houden afstand als ze passeren en toeteren niet,evenals motorrijders.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:27

Hier in de buurt adviseren een aantal politieagenten de ruiters (en ook zelfs aanspanningen) om op het fietspad te gaan rijden i.p.v. op de weg omdat dit veiliger zou zijn voor zowel ruiters als automobilisten. Veiligheid gaat altijd boven alle regels zeggen zij.
En daar ben ik het wel mee eens, vandaar dat wij meestal op het fietspad rijden als dit mogelijk is. Uiteraard geven we dan wel altijd voorrang aan fietsers/bromfietsers. Zie foto voor verkeerssituatie bij ons in de buurt. Tot voor kort was dit een 80 km weg, nu is het een 60 km. weg waar veel verkeer over rijdt, incl. tractors, vrachtwagens, bouwverkeer...

Afbeelding