KiWiKo schreef:een fiets luisterd en stuk beter dan een paard, is wendbaarder, smaller en staat een stuk makkelijker stil@@@
Pfff...vertel dat mijn fiets eens. Als ik whoa zeg staat ie echt niet stil hoor, in tegenstelling tot paard...
gaellehtc schreef:Wat een heleboel automobilisten niet beseffen , is dat wanneer ze een paard aanrijden, ze zelf in het ergste geval ook het leven kunnen laten. En anders ruiter en paard wel en hoe willen ze verder met dat (schuld)gevoel...? Of de familie....
Wat ruiters niet altijd beseffen, hoe gaan zij om met het gevoel dat een aanrijding weleens fatale afloop kan hebben voor mens en dier.
Ik denk idd ook dat dat voor allebei de partijen een goed punt is om over na te denken, zeker die rare toeteraars die denken dat het leuk is om een paard te laten schrikken (helaas bij die van mij krijgen ze dan alleen een sjaggerijnig omkijkende paardekop te zien
). Ik rij verzorgpaarden, ook buiten, dus, vind ik, dubbele verantwoordelijkheid. Naast dat ik het niemand gun om een paard tussen de wielen, over je heen of door het raam te krijgen wil ik ook niet de eigenaar hoeven vertellen dat z'n paard stuk is. Pas me daarom wel degelijk aan aan het feit dat je op een potentieel dodelijk wapen zit.
Vind toch ook wel dat mensen voor mij niet alle ins en outs over paardengedrag moeten leren, al zou 'Een paard kán uitwijken en onvoorspelbaar reageren, net als fietsers, kinderen en huisdieren' dat wel een aardige zijn voor de theorieboekjes. Voor de ruiters zou 'Mensen kunnen uit angst voor het paard 'rare' dingen doen' een goeie zijn. Ik vind het persoonlijk best raar dat veel paardenliefhebbers niet begrijpen dat er veel mensen rondlopen met een doodsangst voor paarden. Het zijn nu eenmaal rare, grote wezens met tanden en hoeven...
Verder blijf ik erbij dat je ook zelf een aandeel hebt in hoe je behandeld wordt door het verkeer. De ondertussen beroemde aso's daargelaten natuurlijk, reageren mensen best aardig als je ze op een attente en vriendelijke manier benaderd. Zelfs wielrenners en mountainbikers. Die vinden het prachtig als je even aan de kant gaat, getuige de stralende gezichtjes en het koor van goeiedag dat volgt. Dat wil zeggen, waar ik meestal buitenrij dan. Hier werkt het 'wie goed doet, goed ontmoet' erg aardig.
@JessAndHope: Ja, iedereen weet wel wat een paard is, neem ik aan, maar hoe ze reageren niet. Bovendien kunnen mensen ook uit angst raar reageren, misschien wel omdat ze weleens gehoort hebben van trappende paarden oid. Om die nu randdebielen te noemen...
(okay, daar telt dat zo dichtbij langskomen dat het stuur het paard raakt imo niet, zij hadden netjes achter elkaar kunnen fietsen, zeker als de weg te smal is voor jou om ook nog wat uit kunnen wijken, geven en nemen - dan telt imo niet of je nu op een fiets of paard zit, als zo'n stuur je eigen fietsstuur aantikt lig je denk ik ook op je snufferd)