''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:10

Hier rijd er in de zomr altijd een gek, springruiten aan het zadel te zien..

Die komt altijd van achteren of voren gegaloppeerd .. gaat pas op de laatste meter in stap,m issie voorbij hop sprint ie meteen weer in galop weg :+
Tsja ik kan me hier ook mateloos om ergeren, al helemaal omdat ie niet eens het fatsoen heeft om gedag te zeggen (gaat hier om een oudere man).

Ben blij dat mijn paard daar geen problemen van maakt en niet gezellig mee gaat doen!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:13

Citaat:
Ik weet niet hoe het met het ruiterbewijs in Nederland zit...Maar hier is het zo dat je zowel bij het behalen van je ruiterbewijs als van je koetsierbewijs geleerd krijgt dat je ook niet in draf een weide mag passeren waar paarden in staan....Waat voor mij betekent dat ik bijna nergens zou kunnen draven of galoperen...Hier staat het namelijk vol met paarden...

Ik heb het niet over een ruiterbewijs, ik heb het over het bos en duingebied bij mij in de buurt, DAAR dien je elkaar in stap te passeren, period. En ik moet zeggen dat ik het ook niet altijd verantwoord vind om zonder meer te gaan draven/galopperen langs een weiland waar paarden staan. Ik kan me nog een topic op bokt te herinneren waar dat ook gedaan werd en het paard in de wei compleet uit z'n naad ging en uiteindelijk flink in de kreukels lag. En dat je dan nergens kan galopperen of draven, dat lijkt me een beetje sterk, hier staan ook overal paarden, maar er zijn zat stukken waar je prima kunt draven hoor. Galopperen doe ik alleen in het bos/strand of bak, dat vind ik ook niet handig om dat op de weg te doen :n.

Citaat:
Het gaat om het inschatten van de situatie...Als een paard er niks uit maakt dat ik draf aan de wei voorbij ga dan doe ik dat ook, flipt dat paard dermate dat ik denk dat hij elk moment over het draad springt, doe ik langzamer....

Zo moet je dat met het passeren van een andere ruiter ook gewoon doen denk ik.

Daar ben ik het mee eens(ook met het weide passeren verhaal), maar dat is nou net wat HC zo vreselijk bestrijdt, uit alles wat hij hier zegt blijkt namelijk dat hij vindt dat het niet zijn probleem is dat een ruiter zijn/haar paard niet in kan houden en dat hij dan dus makkelijk in draf of galop moet kunnen passeren als hem dat goeddunkt. En dat is nou net het probleem, je moet de situatie inschatten en als je een paard uit z'n naad ziet gaan, dan behoor je het fatsoen te hebben om af te remmen of zelfs te stoppen als dat nodig is.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:14

Adil18 schreef:
Munnie schreef:
Adil dat vind ik zeker grappig als hij bijna op mijn paard inrijd en mijn paard daar op reageerd... Ja zeker grappig want daarna ging die ook netjes aan de kant net zoals ik zelf doe.

Je zegt dat hij de hoek om kwam...misschien had hij je niet eens gezien... :\

In een bos ja hoek hmm niet dicht begroeit voor mij was het een hoek omdat er een boom stond waar je omheen moest. Ik zag de beste meneer wel een komen dus ging van draf terug naar stap maar meneer kwam ik al heel de tijd tegen op de bredere paden waar die niet aan de kant ging en nu was het smal pad dus moest die wel even rustig doen want ik ga mijn paard niet tussen het sprokkelhout pakeren omdat hij niet afremt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:37

hyppolyte schreef:
maar dat is nou net wat HC zo vreselijk bestrijdt, uit alles wat hij hier zegt blijkt namelijk dat hij vindt dat het niet zijn probleem is dat een ruiter zijn/haar paard niet in kan houden en dat hij dan dus makkelijk in draf of galop moet kunnen passeren als hem dat goeddunkt.

Jij kan of wil niet lezen dan :)*

Waar geen wil is, is geen weg en dáár ga ik dan met een ruíme boog omheen opdat het ook niet mijn probleem wórdt.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:32

HC waarom hamer jij zo op die controle? Niet iedereen heeft hetzelfde doel als jou om zo te kunnen rijden met een paard.

Ik rij nu niet meer met me paard buiten omdat ze snel gestresst is maar ik heb altijd buiten gereden in de bekende omgevingen totdat ik dus wel normaal buiten kon rijden met mijn paard. Die van mij schrok op het eind nog altijd heel snel maar dat zit in het paardje zelf.

De controle die ik wel in de bak had had ik buiten niet. Dit ben ik dus gaan oefenen en ben ik helemaal in geslaagd. Zonder oefenen kom je er nooit dus je zou wel moeten. Ik reed daarom in het begin nooit alleen en daarna ook.

Dus ik vind als je je paard na oefening niet onder controle hebt blijf dan weg uit het bos of openbare plekken. Maar als jij een jong dier hebt die dit nog niet kent of een ouder dier die het nog niet kent. Ga dan vooral het bos in met een maatje en later alleen bouw dit op. Ik stapte altijd af als er een situatie ontstond want het gevecht win ik niet met een steigerend paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:43

Munnie schreef:
HC waarom hamer jij zo op die controle?

De wegenverkeerswet stelt als voorwaarde dat de bestuurder diens voertuig (rijdier) beheerst.

Het is elementair.

Zonder ´controle´ hoor je niet met je paard in de openbare ruimte :)*

Is wét :list:

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:00

ja inderdaad en het enige wat de wet zegt is dat een andere bestuurder moet vertragen en desnoods stoppen als een rijdier tekenen van angst vertoond.
dus in dat geval begrijp ik dat je even vertraagt (of rond gaat zoals HC, alleen is dat in BE of NL meestal geen optie) of even wacht om te kijken wat dat andere paard gaat doen. maar voor de rest?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:24

HC
Maar andere mensen mogen ook wel rekening houden met elkaar (indien mogelijk natuurlijk).
Ik ben ook weleens ingehaald, op een redelijk smalle zandweg, door een vierspan die in galop voorbij kwam denderen.
Ik vind dat dan bewust asociaal. Verderop fietste een gezinnetje die schrokken zich ook te pletter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:33

kynshiri schreef:
maar voor de rest?

Hoort de doorgang niet belemmerd en dus zo spoedig mogelijk vrijgemaakt te worden.

Inhouden en dus met aangepaste snelheid, maar wel vlot er voorbij is een prima vuistregel.

Als de ingehaalde daarvoor niet voldoende vaardig is, is dat het probleem. Ik kan me voorstellen dat een vlotte vaardige ruiter in NL niet blij wordt van de zoveelste obstructie van de doorgang.
Ik ging in NL zelf altijd héél vroeg, in de regel voor het eerste licht, op pad. Puur en alleen om angstagressie door onvaardigheid niet op me geprojecteerd te krijgen. Dat zal er nu, 10 jaar later, niet beter op zijn geworden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:37

Brainless schreef:
HC
Maar andere mensen mogen ook wel rekening houden met elkaar (indien mogelijk natuurlijk).
Ik ben ook weleens ingehaald, op een redelijk smalle zandweg, door een vierspan die in galop voorbij kwam denderen.
Ik vind dat dan bewust asociaal. Verderop fietste een gezinnetje die schrokken zich ook te pletter.

Klopt, dat is het andere uiterste. Is óók fout.
Staat los van het uiterste van onvaardig op pad te gaan en dat bij de rest neer te leggen.
Waar de twee uitersten elkaar passeren zijn beíden fout bezig. .... in ieder geval snel voorbij ;)

Het is al niet eens normaal vanzelfsprekend meer dat de ingehaalde wel vaardig genoeg in om van beide kanten af- en op te kunnen stappen. Dát opmerken is al tegen het zere been hier op Bokt :)*

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:43

Ik vind inderdaad dat je rekening moet houden met elkaar, maar ik ben het ergens toch met HC eens. Over die schrikreactie heb je geen controle, maar alles wat daarna gebeurd valt geheel onder de verantwoording van de ruiter en dat is zeker iets wat geoefend moet worden. Het zal dan niet zo zijn dat dit echt ten alle tiijden zo is, er zijn altijd uitzonderingen, maar je moet je paard wel zo ver onder controle hebben dat heb bij een schrikreactie blijft en dat het niet in bijvoorbeeld een vlucht wordt omgezet.

En Munnie, respect voor jou dat jij jouw paard zo weet in te schatten dat het voorlopig geen goed idee is om naar buiten te gaan, daar zouden meer ruiters een voorbeeld aan mogen nemen :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:07

Adil18 schreef:
Ik vind inderdaad dat je rekening moet houden met elkaar, maar ik ben het ergens toch met HC eens.

Hoezo ´maar´??
Dat vind ik niet alleen ook, ook dát is gewoon wét.

Dat is echter een éxtra, een kapstok, voor de onverhoopte en niet te voorziene uitzonderlijke omstandigheden. Het is geen excuus.

Uitgangspunt van de wegenverkeerswet is de situatie dat elke bestuurder de regels kent, zich daaraan houdt, het voertuig (rijdier) beheerst en daarbij van uit kan gaan dat dit normaal is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:07

Volgens de wet moet je ook rekening houden met elkaar.
Ook/juist met de zwakkere verkeersdeelnemers.

Bij ons in het bos (van Staatsbosbeheer) is het verplicht wandelaars en andere weggebruikers stapvoets te passeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:09

Brainless schreef:
Volgens de wet moet je ook rekening houden met elkaar.

Dat schrijf ik nét :)*

Dat is echter núl excuus om niet aan de randvoorwaarden te voldoen :)* :)*

Dát is het probleem met de ruiterij: veel ruiters rijden zonder voldoende kennis/kunde/vaardigheid wél buiten en gaan dan vingerwijzen, zich beroepen op hun ´recht´ dat er rekening met hen gehouden moet worden 8)7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:13

Je hebt gelijk, maar de regel is: passer elkaar in stap.
Maar de ander komt zonder mededeling in galop voorbij (omdat degene denkt dat jij je paard maar onder controle moet hebben) klopt er iets niet.
Als ik mijn paard onder controle kan hebben als hij in stap wordt gepasseerd voldoe ik aan de regels. Degene die in galop voorbij komt niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:21

Brainless schreef:
Je hebt gelijk, maar de regel is: passer elkaar in stap.

_O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:26

:o :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:40

Stapvoets op terrein van staatbosbeheer is nog geen ´de regel = in stap´ en het ruiterbewijs is/stelt geen norm voor de openbare ruimte.

Stapvoets snelheidsverschil is wél een maat welke in sommige situaties gehanteerd wordt in de openbare ruimte.
Zo is het gedoogd dat motorfietsen met een dergelijk verschil doorrijden tussen een file autos welke stilstaat tot langnaam (stapvoets) rijdt.

Mbt paarden zou dit zich vertalen in dat je in rustige draf ´middendoor´ een groep stappende paarden kan rijden.
Met ervaren ruiters op goed opgeleide paarden kan dat ook.
Even fluiten/roepen dat je voorbij wil, rij ruiters gaat links, rij rechts en door. De ene houdt in, de rest geeft wat ruimte.
Niets mis mee. Wel als dit niet kan.

Elke ruiter dient het rijdier te beheersen en elk ander ruiter mag daarvan uitgaan.
Iedere ruiter hoort de WvW te kennen, zich daaraan te houden en elk ander ruiter mag daarvan uitgaan.
Hierbíj dient een ieder gevaar te voorkomen.
Dit laatste is geen alibi voor niet aan het voorgaande voldoen :)*

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:58

De regels van staatsbosbeheer gelden niet in het verkeer, maar wel degelijk in het bos (waar de situatie van TS zich ook voordeed), dus dan geldt de REGEL: passeren in STAP! Het ruiterbewijs hebben we het niet over, daar val jij steeds op terug, maar over die regels hebben we het niet.

Citaat:
Even fluiten/roepen dat je voorbij wil, rij ruiters gaat links, rij rechts en door. De ene houdt in, de rest geeft wat ruimte.
Niets mis mee. Wel als dit niet kan.

En daar sla je de spijker op zijn kop, want je begint namelijk met het roepen dat je eraan komt en er voorbij wilt!!! Daar sloegen deze ruiters de plank al mis, hadden ze dat wel gedaan, dan had de TS kunnen zorgen dat ze uit de weg was gegaan, zodat de ruiters netjes in draf hadden kunnen passeren.

Dat is nu precies het punt van weerstand, niet het feit dat het niet zou moeten kunnen, maar het feit dat het gedaan werd zonder enige vorm van communicatie. Achteropkomend verkeer moet op de voorganger letten en in dit geval dus even aangeven dat hij erlangs wil in draf. Als de ruiters dit nu netjes hadden gedaan, dan had de TS zich erop kunne voorbereiden en was er misschien wel helemaal niets gebeurd. Als er dan wel iets was misgegaan, dan kun je spreken over gebrek aan controle.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:48

Citaat ts; ´Ik vind als je als western ruiter in draf passeerd niet erg, maar doe dan passeren in een jog (?) (die langzame verzamelde draf)
en niet met volle sjas´.

Kortom; geen probleem.
Ze vind zelf al niet erg wat volstrekt normaal ís :D

Het gaat eígenlijk alleen over haar ergernis dat een ruiter een piezel te snel doordraaft welke gevoedt wordt doordat háár paard mutsig doet.

Het ´in stap´ en ´ruiterbewijs´ worden er vervolgens bijgehaald als wettig bewijs voor de overtreding van een ieder die te vlot naar de zin van een ingehaalde voorbij komt, door degenen die niet graag sneller dan in stap ingehaald worden...

Ik woon in de bergen van andalucia en kom regelmatig toeristen op huurpaarden tegen.
Hier gelden de verkeersregels als in NL én dat er op alle caminos max. 40 gereden mag worden. Ik rij dus ook niet harder :D
Je wil NIET weten wat voor levensgevaarlijke situaties te vaak ontstaan als je ze nadert van voren of van achter. Maakt niet wát ik doe; zíj voelen zich angstig en ik ´veroorzaak´ dat. Projectie van angstagressie veroorzaakt door hún onlustgevoel door hún vaardigheidsprobleem.
Ik reed vroegah in NL preventief op andere tijstippen en er hier preventief met een boog omheen.
In NL kan dat niet maar is het probleem identiek.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:13

jaa dit ken ik ook=p alleen ben ik wat brutaler dan=P

als ik zie dat ze te dicht bij komen draven dan vraag ik of ze willen gaan stappen.. nou soms doen ze dat en soms niet..

als ze dat niet doen.. ben ik super aso en zet mijn paard gewoon dwars op het pad.. nou dan moeten ze wel stoppenXD en dan weet paard ook dat ie boos moet kijken nou echt wel dat ze stoppen.. en dan op mijn liefste toontje: Dankjewel!=)

moet zeggen helpt wel en ik erger me er kapot aan als dat gebeurt! ik stap altijd ruim optijd voor mijzelf en voor het paard!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:16

Huertecilla schreef:
Je wil NIET weten wat voor levensgevaarlijke situaties te vaak ontstaan als je ze nadert van voren of van achter. Maakt niet wát ik doe; zíj voelen zich angstig en ik ´veroorzaak´ dat. Projectie van angstagressie veroorzaakt door hún onlustgevoel door hún vaardigheidsprobleem.
Ik reed vroegah in NL preventief op andere tijstippen en er hier preventief met een boog omheen.
In NL kan dat niet maar is het probleem identiek.

Dan ben jij degene toch die daar op dat moment wat aan kan doen?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:18

haha hier nog zo'n idioot die om 6 uur 's ochtends gaat rijden en heel het zomerseizoen bij voorbaat al liever weg blijft uit het blosopark :')

en Brainless: tis toch niet HC zn fout, noch zijn probleem dat men onkundige toeristen gewoon maar op een knol zwiert voor een wandelingetje? als hij met een flinke boog rond loopt, kan hem in mijn ogen toch nx verweten worden hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:35

kynshiri schreef:
haha hier nog zo'n idioot die om 6 uur 's ochtends gaat rijden en heel het zomerseizoen bij voorbaat al liever weg blijft uit het blosopark :')

Waarom, je hoeft alleen maar in stap te passeren O:)

Citaat:
en Brainless: tis toch niet HC zn fout, noch zijn probleem dat men onkundige toeristen gewoon maar op een knol zwiert voor een wandelingetje? als hij met een flinke boog rond loopt, kan hem in mijn ogen toch nx verweten worden hoor!

Ik ben er vlot en veilig met voldoende afstand voorbij dus :wave:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:51

r_oo_sj_e schreef:
als ze dat niet doen.. ben ik super aso en zet mijn paard gewoon dwars op het pad..

Fraaie interpretatie van rekening houden met elkaar......