Citaat:
Ik weet niet hoe het met het ruiterbewijs in Nederland zit...Maar hier is het zo dat je zowel bij het behalen van je ruiterbewijs als van je koetsierbewijs geleerd krijgt dat je ook niet in draf een weide mag passeren waar paarden in staan....Waat voor mij betekent dat ik bijna nergens zou kunnen draven of galoperen...Hier staat het namelijk vol met paarden...
Ik heb het niet over een ruiterbewijs, ik heb het over het bos en duingebied bij mij in de buurt, DAAR dien je elkaar in stap te passeren, period. En ik moet zeggen dat ik het ook niet altijd verantwoord vind om zonder meer te gaan draven/galopperen langs een weiland waar paarden staan. Ik kan me nog een topic op bokt te herinneren waar dat ook gedaan werd en het paard in de wei compleet uit z'n naad ging en uiteindelijk flink in de kreukels lag. En dat je dan nergens kan galopperen of draven, dat lijkt me een beetje sterk, hier staan ook overal paarden, maar er zijn zat stukken waar je prima kunt draven hoor. Galopperen doe ik alleen in het bos/strand of bak, dat vind ik ook niet handig om dat op de weg te doen
.
Citaat:
Het gaat om het inschatten van de situatie...Als een paard er niks uit maakt dat ik draf aan de wei voorbij ga dan doe ik dat ook, flipt dat paard dermate dat ik denk dat hij elk moment over het draad springt, doe ik langzamer....
Zo moet je dat met het passeren van een andere ruiter ook gewoon doen denk ik.
Daar ben ik het mee eens(ook met het weide passeren verhaal), maar dat is nou net wat HC zo vreselijk bestrijdt, uit alles wat hij hier zegt blijkt namelijk dat hij vindt dat het niet zijn probleem is dat een ruiter zijn/haar paard niet in kan houden en dat hij dan dus makkelijk in draf of galop moet kunnen passeren als hem dat goeddunkt. En dat is nou net het probleem, je moet de situatie inschatten en als je een paard uit z'n naad ziet gaan, dan behoor je het fatsoen te hebben om af te remmen of zelfs te stoppen als dat nodig is.