stap je af of niet als..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:59

Nimue schreef:
Hoe doe je dat dan als hij een steen in zijn hoef heeft? Of als je eraf valt?

(Is geen kritiek, ik vraag het me gewoon af; vraag je dan voorbijgangers om een beentje ofzo? :D)

Dat heb ik inderdaad al meerdere malen aan een voorbijganger gevraagd :P

Ik kom zonder krukje/hek/boomstam of hulp van een aardige voorbijganger niet op mijn pony. Hij staat keurig stil dus het probleem van opvoeden is het niet ;)

Ik blijf er in zo'n situatie dus opzitten, zoiezo kom ik er niet eens af als hij springend/bokkend etc bezig is, want ik kan er elleen af als hij rustig staat. Behalve dan natuurlijk als ik er onvrijwillig afga :P
In de situatie van de TS had ik waarschijlijk even omgedraaid en de andere kant opgereden tot de auto('s) voorbij waren, hem zoveel mogelijk laten kalmeren en dan langs de rennen de paarden gegaan.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:45

Hihi, wat grappig dat je dat dan gewoon vraagt! Doen ze dat dan ook? Lachen! :D

Ik moet wel zeggen dat ik er de laatste tijd ook wat vaker op blijf zitten. Ik heb tegenwoordig een pad onder mijn zadel liggen, en die wil bij het opstappen wel eens verschuiven. Op stal stap ik dus tegenwoordig van een krukje op (is sowieso beter voor haar rug vind ik), maar buiten kan dat natuurlijk niet. Toch stap ik wel af als het nodig is hoor. Wat bij mij ook erg meespeelt is dat ik zelf zo enorm veel spanning kan afgeven aan haar - als ik het zelf éigenlijk eng vind om te blijven zitten, kan ik dat echt niet voor haar verstoppen. Dan wordt het dus wel heel moeilijk om haar te kalmeren.

Kukkie

Re: stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:50

Ik stap altid af (niet dat het vaak hoeft). Liever mezelf in elk geval veilig.
Maar het is ook wel het geval dat als ik naast mijn paardje sta, ze nergens bang voor is. We zijn qua grondwerk en band heel goed en ik kan niets verzinnen waar ze van over haar theewater raakt als ik erbij ben. Want ik ben er, dan is het goed.

As ik op haar zit (ze is pas bijna 5) is dat nog niet zo heel goed bevestigd, als we zonder andere paarden zijn. Met een paardje erbij, blijf ik erop. Maar alleen, dan stap ik af. Omdat de band als ik erop zit toch niet zo goed is, als wanneer ik naast haar sta.

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:14

In de situatie van de TS had ik er ook voor gekozen om eraf te stappen denk ik, als ik voel dat mijn paard nerveus word en aan de kletter wilt gaan dan stap ik liever af omdat ik mijn paard dan wel beter kan houden. (dan kan ik hem nog omtrekken door maar 1 teugel vast te houden terwijl anders hij z'n nek erop zou zetten en ik niks meer te willen heb) Maar het ligt denk ik ook aan het paard. Daarbij wil ik niet zeggen dat mijn paard zo had gereageerd op deze situatie, die zou het niet zo spannend vinden.

Verder ligt het bij mij aan de situatie. Meestal blijf ik er er gewoon opzitten behalve als ik het idee krijg dat hij echt bang is en aan de kletter wilt gaan want dan ben ik als ik erop zit verder van huis..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:11

Nimue schreef:
Hihi, wat grappig dat je dat dan gewoon vraagt! Doen ze dat dan ook? Lachen! :D

Jahoor tot nu maar 1x gehad dat iemand het liever niet wilde, omdat diegene bang was voor paarden. Nouja dat kan natuurlijk. Stukje verderop stond gelukkig een bankje dus kon ik in mijn eentje op komen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:33

Wat goed hé, dat mensen dat dan toch gewoon doen! Ik vraag wel eens of ze haar vast willen houden als ik bijv. een schaap op zijn rug zie liggen in de wei ofzo, dat doen ze ook meestal wel.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:19

hee.

Ik zou er opblijven zitten, maar ik snap ook heel goed dat je eraf bent gegaan.
Dit kan natuurlijk gebeuren, maar laat je pony echt wennen aan al die dingen om zich heen.
Veel sucses!!

xx nieniepom25

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:58

Ik zou er ook op blijven zitten, meestal ben ik dan ook nog zo associaal om midden op de weg te gaan rijden en de auto vaart te minderen, totdat hij rustig rijd, dan ga ik weer aan de kant en mag die auto er langs.

Als je paard zo dribbelt zou ik het zo ook doen, want straks als je dit 10 keer heb gedaan denkt hij oook ; ooooh dus als ik zo doe...''

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:08

Mijn kleine draak is niet zo snel onder de indruk.
Maar denk ook dat het voor elk paard anders is.

Als die van mij het echt heel spannend vind en ik blijf erop gaat ie gek doen.
terwijl als ik er dan af ga is ie binnen twee tellen rustig.
Hij zegd nog net niet pfff o daar ben je. :P

Lees een paar x dat als je paard daar niet tegen kan en druk wordt.
Dat je hem dan niet onder controle hebt.

Maar een paard is en blijft een dier dat onverwachts kan schrikken.
Net als wij.

Laat ik het zo zeggen als iemand mij laat schrikken spring ik de lucht in.
Of ik ga gelijk meppen. :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 22:53

het verschilt dus toch echt per situatie.. ik denk dat iemand die nu zegt ik blijf altijd zitten.. er misschien ooit toch wel een keer af springt.
en iemand die zegt ik stap af.. ook niet altijd zal afstappen. in z;on situatue reageer je toch anders dan vanachter je pc :)

als je er op zit en hij gaat echt op hol.. of spring voor die hard rijdende auto..
en je zit er nog op.. ben je allebei de klos..

op hol bedoel ik niet alleen in de op hol galophard gaan en / of erbij bokken.,.
echt angstig er vandoor blind rennend zonder dat je nog wat te vertellen hebt.
dan ben je je toch veiliger er naast. in zon geval.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:08

Citaat:
Mijn kleine draak is niet zo snel onder de indruk.
Maar denk ook dat het voor elk paard anders is.

Als die van mij het echt heel spannend vind en ik blijf erop gaat ie gek doen.
terwijl als ik er dan af ga is ie binnen twee tellen rustig.
Hij zegd nog net niet pfff o daar ben je.

Lees een paar x dat als je paard daar niet tegen kan en druk wordt.
Dat je hem dan niet onder controle hebt.

Ik denk ook dat het voor ieder paard anders is. Ik heb het zelf helemaal niet op het 'afstappen' maar in een noodgeval heb ik het toch een enkele keer gedaan. Maar ik wist bij die pony ook zeker dat ik ernaast op dat moment meer te vertellen had en dat hij zich dan beter gerust liet stellen. Als je je paard er echt mee kan kalmeren of kan voorkomen dat je valt (en je paard er zonder jou vandoor gaat en jij je bezeert) vind ik er niks mis mee. Ik bedoel dan wel echt in een 'noodgeval' dus als het paard uit zijn dak gaat op een punt waar dat heel gevaarlijk is.

Inez01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:26

Mijn merrie was normaalgesproken best verkeersmak, maar tijdens het rijden van veluwetrails en trektochten kwamen we toch wel eens voor situaties te staan waar ik inderdaad ook afgestapt ben, misschien een tip voor je: ik had altijd een opgerolde longeerlijn achter m'n zadel, als je dan af wilt stappen heb je altijd iets meer in je hand als alleen je teugels.

Hou vol.

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:59

meestal stap ik niet af

ligt er aan

er naast heb je mider tevertellemn (BIJ een shire !!!!!)dan er op

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:45

Inez01 schreef:
Mijn merrie was normaalgesproken best verkeersmak, maar tijdens het rijden van veluwetrails en trektochten kwamen we toch wel eens voor situaties te staan waar ik inderdaad ook afgestapt ben, misschien een tip voor je: ik had altijd een opgerolde longeerlijn achter m'n zadel, als je dan af wilt stappen heb je altijd iets meer in je hand als alleen je teugels.

Trek dan wel handschoenen aan met rijden, anders liggen je handen echt open met brandblaren/plekken als ze aan de lijn trekken en je moet hem laten vieren...

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:41

Ik ben een keer met mijn paard wandelen geweest met bit en longeerlijn. Op een gegeven moment begon ze zich groot te maken en werd hyper. Er kwam een groep met 10 galloperende paarden aan. Toen ze ons zagen gingen ze dan ook netjes in stap, maar mijn paardje was toen zo hyper dat het voorbij was bokken rennen enz. Ik had nog plaats om er steeds om te trekken op een kleine volte. We zijn toen meteen richting stal terug gegaan en moesten nog over een drukke straat. Daar begon ze te dribbelen en aan de overkant wilde weer bokken en rennen. Ik kon haar niet omtrekken omdat ze dan tegen een verkeersbord zou botsen. Er zat niks anders op dan loslaten en erachteraan rennen. Gelukkig was het maar nog 100m van de stal af. Sindsdien weet ik dat ik alleen afstap als ze zich aanstelt, als ze echt bang is blijf ik liever zitten . Als ze dan gaat rennen, laat ik haar een paar meter en laat haar dan terug komen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:01

Normaalgezien stap ik nooit (vrijwillig :+ ) af op buitenrit. In het zadel heb ik meestal meer controle en tenzij het een shetlander is geraak ik met mijn korte beentjes ook niet vlot op een hupsend paard.

Als er een situatie lijkt aan te komen waarbij de zenuwen van paardlief gaan knappen dan zorg ik dat ik van de baan ben. Ik parkeer me op een erf of in een zijstraatje, is er geen onmiddelijk in de buurt dan ga ik in draf naar de dichtsbijzijnde uitwijkmogelijkheid. Daarbij blijf ik wel midden op de baan rijden zodat verkeer eventjes niet langskan tot ik van de weg af ben.

Moet wel zeggen dat ik met notoire hupsende zenuwpezen niet alleen buiten ga, desnoods moet er maar iemand mee op de fiets.

Heb zo een tijdje een 3-jarige zenuwpees gereden. Ik ging er ook mee op buitenrit maar nooit alleen.
Gewone auto's keek hij niet zo naar, kon ook gewoon langs een drukke baan gaan. Maar enge wegkabouters en meegalopperende paarden in de weide waren teveel voor z'n kleine hartje.
Eerste 'grote' buitenrit waarop ik hem meenam (in een groep van 5 ruiters) bleef hij op zich heel de weg kalm en braaf om dan op het einde in de gracht te springen vanwege een witte camionet die hem ging opeten. Sprong er zonder meer weer uit en was weer even genezen van gekdoen.
Toch bleef het een paard waarbij je op je hoede moest zijn.
1 keer is hij me te vlug afgeweest en ik ben m'n engelbewaarders heel dankbaar voor het heelhuids overleven van dat moment. Ik ben niet snel bang, maar toen neep ik ze toch.
Paardlief kreeg weer een zenuwaanval, gaf 2 gigabokken (ik m'n beugels kwijt) en ging toen volle galop over de weg richting een drukke gewestweg.
Niet gevallen en paard nog op tijd terug kunnen krijgen maar het was niet goed voor mijn zenuwen.
Galopperende paarden in de weide waren voor hem ook altijd een reden om te beginnen hupsen.
Dit is toch 1 van de weinige paarden geweest waar ik gewoon niet graag mee reed, eigenaars hebben hem uiteindelijk ook weggedaan wegens te zenuwachtig.

gloria999

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:10

hangt niet van het paard af vind ik. aan de hand heb je niks over een paard te zeggen. hij loopt je gewoon omver. hij is zowizo sterker als jij (tenzij het over een klein ponytje gaat). als je er op zit heb je veel meer te zeggen. je raakt hem ook niet zo snel kwijt ;). zo denk ik er over..

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:12

Mijn paard is juist 10 keer zo rustig als ik ernaast sta, maar ik stap eigenlijk alleen af als ze iets eng vind niet als ze druk wordt dan blijf ik er eigenlijk wel altijd op zitten.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:32

Thioro schreef:
Normaalgezien stap ik nooit (vrijwillig :+ ) af op buitenrit. In het zadel heb ik meestal meer controle en tenzij het een shetlander is geraak ik met mijn korte beentjes ook niet vlot op een hupsend paard.

Ik wacht altijd met opstappen tot hij uitgehupst is. ;)

Citaat:
Als er een situatie lijkt aan te komen waarbij de zenuwen van paardlief gaan knappen dan zorg ik dat ik van de baan ben. Ik parkeer me op een erf of in een zijstraatje, is er geen onmiddelijk in de buurt dan ga ik in draf naar de dichtsbijzijnde uitwijkmogelijkheid. Daarbij blijf ik wel midden op de baan rijden zodat verkeer eventjes niet langskan tot ik van de weg af ben.

Dit doe ik inderdaad ook, ik vind dat toch het veiligst. Als hij er dan vandoor gaat schiet hij hoogstens het land op, en dat vindt de boer misschien wel niet leuk maar dat leg ik dan wel lief uit. Liever zo dan dat hij op een auto klapt.

Vinden jullie het niet eng om middenop de weg te gaan rijden? Ik vind dat best gevaarlijk. Als er dan een auto komt die er tóch vlak langs schiet en daarbij een stukje berm meepakt, vind ik dat veel linker dan wanneer ik in de berm rijd. Wat ik meestal doe is gebaren of ze zachter willen rijden, de normale mensen luisteren daar toch wel naar. De aso's die daar niet naar luisteren, zouden ook als ik midden op de weg reed gaan toeteren of erlangs proberen te schieten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:36

In principe zien ze je goed op de rijbaan en zijn ze nog niet zo stom om tegen een paard te knallen. Ik ga ook meer naar het midden als er een laagvliegend object afkomt, moeten ze wel afremmen. Als je jezelf helemaal in de berm wegdrukt heb je juist meer kans dat ze langs komen vliegen.

Was zo ook een keer op buitenrit (met notoir hupsende 3-jarige) en er was iemand mee op de fiets toen er achter ons een melkwagen kwam aanrijden. ik kon al zo raden dat hem laten passeren teveel zou zijn voor m'n dapper ros dus ben ik in het midden van de baan beginnen draven richting dichtsbijzijnde erf. De persoon op de fiets achter mij ging ook midden op de weg fietsen en gebaarde ondertussen om te vertragen. Melkwagen bleef netjes achter ons.
Enige minpuntje was dat de melkwagen ook op het erf moest zijn waar ik me geparkeerd had :+ . Hoewel boer en chauffeur het een hilarische situatie vonden, hadden ze er wel alle begrip voor en hebben me ruim de mogelijkheid gegeven om veilig weer verder te gaan.

Ernaast weet ik gewoon dat ik een panikerend paard niet ga kunnen houden. Geloof me, plat op je buik achter een paard hangen of door de lucht slingeren is echt niet aan te raden ;) .
Onder het zadel heb je dan wel een half flippend paard, maar heb je naar mijn ervaring toch steeds meer controle dan ernaast.

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:24

Ahm ik zou erop blijven zitten. Ik ben 1 keer van een jong onervaren paard gestapt toen mijn paard niet langs een afzetting durfde te lopen waardoor de begeleidende paardjes al een stuk verder de hoek omliepen. Hij raakte toen zo in paniek dat ik eraf ben gestapt om hem erlangs te leiden, met als gevolg dat ie me toen mee ging sleuren luid hinnikend om bij de anderen te komen....ik weet nog steeds niet of ik daar nou goed aan deed of niet ;) zou er nu denk ik op blijven zitten als ik het over mocht doen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:46

Thioro schreef:
In principe zien ze je goed op de rijbaan en zijn ze nog niet zo stom om tegen een paard te knallen. Ik ga ook meer naar het midden als er een laagvliegend object afkomt, moeten ze wel afremmen. Als je jezelf helemaal in de berm wegdrukt heb je juist meer kans dat ze langs komen vliegen.

Hm, mijn ervaring hiermee is anders. Bij mij is het wel eens voorgekomen dat ze dus wél langs me heen schoten, ook al reed ik pal op het midden. Ze vlogen half over de weg half door de berm, de modder spatte alle kanten op en het was echt gevaarlijk. Sindsdien doe ik dat dus niet meer... dan heb ik liever dat ze langsvliegen als ik in de berm zit, dan het risico te lopen dat zoiets nog eens gebeurt. :n

Citaat:
Ernaast weet ik gewoon dat ik een panikerend paard niet ga kunnen houden. Geloof me, plat op je buik achter een paard hangen of door de lucht slingeren is echt niet aan te raden ;) .

Nee, natuurlijk niet, maar ik weet dan weer dat mijn paard er niet op die manier vandoor gaat als ik ernaast sta. Wel als ik erop blijf zitten, maar aan de hand is ze altijd direct een stuk kalmer. Ik wandel ook erg veel met haar en doe grondwerk e.d., dus aan de hand is ze wel wat gewend.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:46

Prulleke_ schreef:
Ahm ik zou erop blijven zitten. Ik ben 1 keer van een jong onervaren paard gestapt toen mijn paard niet langs een afzetting durfde te lopen waardoor de begeleidende paardjes al een stuk verder de hoek omliepen. Hij raakte toen zo in paniek dat ik eraf ben gestapt om hem erlangs te leiden, met als gevolg dat ie me toen mee ging sleuren luid hinnikend om bij de anderen te komen....ik weet nog steeds niet of ik daar nou goed aan deed of niet ;) zou er nu denk ik op blijven zitten als ik het over mocht doen.

In zo'n geval roep je in ieder geval de begeleidende paarden terug. Als de groep de hoek om gaat en een onervaren paard blijft achter weet je zeker dat je problemen krijgt. Beetje ondoordacht van je begeleiders.

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:58

Waratje schreef:
Prulleke_ schreef:

In zo'n geval roep je in ieder geval de begeleidende paarden terug. Als de groep de hoek om gaat en een onervaren paard blijft achter weet je zeker dat je problemen krijgt. Beetje ondoordacht van je begeleiders.

Je hebt helemaal gelijk, ik was ook echt wel pissig maar ja. Ze hoorden me niet meer, ze waren druk aan het praten en letten niet op helaas.

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:31

Ik stap ook niet af in dit soort situaties, als ik er op blijf en hem gewoon goed
voorwaarts rijd, gaat het altijd wel goed, ik ben er een keer afgestapt, omdat hij niet langs een
plastic zeil wou, maar dat was een niet zo danig dat ie er helemaal nerveus van werd.