bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:58

Lalidan schreef:
Ik vind het absoluut niet netjes en niet kunnen dat je mensen in galop voorbijgaat!!! In geen enkele situatie.
Mensen passeer je simpelweg in stap, klaar uit. Hoe fout een ander ook is door eventueel een hond los te laten lopen. Het is geen officiele wet voor zover ik weet, maar gewoon een fatsoensnorm. Sorry, maar in draf of galop wandelaars voorbijgaan vind ik gewoon echt niet kunnen.

Ik ben het wel met je eens dat een hond die niet luistert niet los mag lopen.

Hier sluit ik me volledig bij aan! Een big No-No om in galop mensen te passeren Lips are sealed !

Ik heb het trouwens officiel bij het ruiterbewijs geleerd dat je niet in draf of galop voetgangers en/of fietsers mag passeren Lachen .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:00

Sterre schreef:
Lalidan schreef:
Ik vind het absoluut niet netjes en niet kunnen dat je mensen in galop voorbijgaat!!! In geen enkele situatie.
Mensen passeer je simpelweg in stap, klaar uit. Hoe fout een ander ook is door eventueel een hond los te laten lopen. Het is geen officiele wet voor zover ik weet, maar gewoon een fatsoensnorm. Sorry, maar in draf of galop wandelaars voorbijgaan vind ik gewoon echt niet kunnen.

Ik ben het wel met je eens dat een hond die niet luistert niet los mag lopen.

Hier sluit ik me volledig bij aan! Een big No-No om in galop mensen te passeren Lips are sealed !

Ik heb het trouwens officiel bij het ruiterbewijs geleerd dat je niet in draf of galop voetgangers en/of fietsers mag passeren Lachen .

En je mag niet in draf of galop een paardenwei passeren...Eerlijk: hoeveel mensen houden zich daaraan? (en mensen, wees eens eerlijk voor jezelf...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:00

En honden mogen niet loslopen Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:01

suleilitha schreef:
En honden mogen niet loslopen Knipoog

Tadaaaaaaaaa Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:14

Ikima schreef:
Ik vertrouw mijn paard volledig, maar het hoeft van mij geen robot te zijn, ze mag best wel een keer schrikken, puur natuur is dat.

Mijn paarden schrikken ook. Net als ik. Dat is een reflex. Daarbij: angst is een kritische succesfactor. Zonder angst schat je geen risicos in en ga je heel rap dood.
De crux is dat je rationeel met deze angst omgaat.
Van die ratio kan het paard leren te profiteren.
De ruiter kan op diens beurt van de superieure zintuigen van het paard profiteren door diens overlevingsagenda voor zichzelf aan te wenden.

Ik heb met motorfietsen in competieverband alles gedaan wat op twee wielen mogelijk is, ook internationaal op vier wielen geraced en voor míj is het paard het veiligste en meest betrouwbare 'vervoersmiddel' wat bestaat.
Ik neem alleen de strategische beslissingen en laat verder alles aan hen over; human brainpower, fysical horsepower Haha!

mbt het fimpje: geen van onze paarden zou zich daar druk over maken. Meer dan één oor is dat niet waard.
Blensink maakt dat vast ook wel 'anders' mee Haha!
Ónze bovenbuurman bv heeft 's nacht een paar herdershonden loslopen welke tot taak hebben een kudde van meer dan 100 schapen te beschermen. Ik kan dan te paard niet bovenlangs ons eigen land naar huis gaan zonder lans om hen op afstand te houden. Mijn twee nachtritpaarden zetten geen stáp onzeker. Zij zijn mijn ogen en oren, ik ben hun zekerheid.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:17

Huertecilla schreef:
Van die ratio kan het paard leren te profiteren.

als je studie had gedaan naar de funtie van hersenen zou je weten dat in cruciale situaties de ratio wordt geblokt om een snellere reactie/reflex te verkrijgen, zowel bij mens als paard...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:20

Adil18 schreef:
En je mag niet in draf of galop een paardenwei passeren...Eerlijk: hoeveel mensen houden zich daaraan? (en mensen, wees eens eerlijk voor jezelf...)

Dat doe ik ook niet, vind dat ook link Nagelbijten / Gniffelen . Op het moment dat jij aangedraafd of -gallopeerd komt, rennen de paarden die op de wei staan, meestal meteen naar de omheining.
Nu zal het mijn paarden een zorg zijn of er een paard op ze afgerend komt, maar er zijn er zat bij dit dat meteen als een goede reden zien om er vandoor te gaan Nagelbijten / Gniffelen .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:24

Sterre schreef:
Adil18 schreef:

Dat doe ik ook niet, vind dat ook link Nagelbijten / Gniffelen . Op het moment dat jij aangedraafd of -gallopeerd komt, rennen de paarden die op de wei staan, meestal meteen naar de omheining.
Nu zal het mijn paarden een zorg zijn of er een paard op ze afgerend komt, maar er zijn er zat bij dit dat meteen als een goede reden zien om er vandoor te gaan Nagelbijten / Gniffelen .

Ik doe het ook niet, omndat Rano meestal onrustig wordt als paarden in volle vaart op hem afkomen. De kans dat dat gebeurd is minder klein wanneer ik in stap passeer...

Toch doen genoeg mensen het hoor...Met alle gevaren van dien...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:13

Hc je spreekt jezelf wel tegen nu, eerder zei je heel iets anders. Paarden mochten van jou niet schrikken, ze moesten geheel onder controle van de ruiter staan.
Gelukkig is Blensink nog niet geheel door de Spaanse zon aangetast, die reageert normaal, iets wat we van jou niet kunnen zeggen, je moet en zal gelijk hebben en het altijd beter weten. Van haar kun je nog wat leren hc.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:11

Ikima schreef:
Hc je spreekt jezelf wel tegen nu, eerder zei je heel iets anders. Paarden mochten van jou niet schrikken, ze moesten geheel onder controle van de ruiter staan.
Gelukkig is Blensink nog niet geheel door de Spaanse zon aangetast, die reageert normaal, iets wat we van jou niet kunnen zeggen, je moet en zal gelijk hebben en het altijd beter weten. Van haar kun je nog wat leren hc.

Hey meiske (HC, je hebt wel lef, mensen temmen gister om vervolgens elders denigrerend verder te gaan Clown )..

IK heb dezelfde ervaringen als jij, reed vroeger veel in het Amsterdamse bos waar allochtonen met wapperende gewaden, honden en gezinnetjes vrolijk door het zand stoven, tikkertje speelden of nb picknickten op de paden! Clown

Levensgevaarlijk.

Zij horen daar gewoon niet. Met alle respect. Bloos

Wij rijden met levend materiaal en het is gewoon NIET haalbaar om een dier 100% onder controle te hebben. Als wij als ruiter dan ook iemand zouden raken in zo'n situatie, of het nu in stap, draf of galop is- ik vind dat het volkomen hun eigen risico is.

Als je met je paard ineens uitwijkt naar een fietspad wegens een schrikreactie, dan is het wat anders. Knipoog

Je kunt de Spaanse poesta's waar enkel een paar intellectuele wannabe's rondlopen om op zwijnen te jagen niet vergelijken met het drukkere Nl waar de bossen zelden verlaten zijn.. Bloos

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:16

detour schreef:
Ikima schreef:

Hey meiske (HC, je hebt wel lef, mensen temmen gister om vervolgens elders denigrerend verder te gaan Clown )..

IK heb dezelfde ervaringen als jij, reed vroeger veel in het Amsterdamse bos waar allochtonen met wapperende gewaden, honden en gezinnetjes vrolijk door het zand stoven, tikkertje speelden of nb picknickten op de paden! Clown

Levensgevaarlijk.

Zij horen daar gewoon niet. Met alle respect. Bloos

Wij rijden met levend materiaal en het is gewoon NIET haalbaar om een dier 100% onder controle te hebben. Als wij als ruiter dan ook iemand zouden raken in zo'n situatie, of het nu in stap, draf of galop is- ik vind dat het volkomen hun eigen risico is.

Als je met je paard ineens uitwijkt naar een fietspad wegens een schrikreactie, dan is het wat anders. Knipoog

Je kunt de Spaanse poesta's waar enkel een paar intellectuele wannabe's rondlopen om op zwijnen te jagen niet vergelijken met het drukkere Nl waar de bossen zelden verlaten zijn.. Bloos

Afgod

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:33

Terug on topic:

juudje84 schreef:
nou vraag ik mij dus af mag je officeel niet voor bij galopperen of is dit gewoon een gemaakt regeltje. want daarbij vind ik als iemand zn hond niet 100% onder controle kan houden deze ook niet los mogen.

Een ruiter is voor de wet een bestuurder van een voertuig.

Er is geen concrete wettelijke bepaling welke iets over stap of galop voorschrijft.
Wel dient elke bestuurder:
- met aangepaste snelheid te passeren
- het voertuig te beheersen
- gevaarlijke situaties te voorkomen

Of een ánder een fout maakt is geen alibi voor het zelf overtreden van deze norm.
Het is juist de bedoeling dat de bestuurder in staat is op fouten van anderen te anticiperen en ongelukken te voorkomen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:36

Hoe kan een ruiter nu voor de wet een voertuigbestuurder zijn als je bij elk ruiterpad een bord ziet staan met: verboden voor voertuigen?
Verder snap ik het gebruik van het woord alibi niet in deze context, hier had m.i. excuus moeten staan.
En zowiezo mogen honden niet los, die horen in Nederland aangelijnd te zijn en dat staat dus wel in het Wetboek. Trouwens, je kunt niet anticiperen op een hond die vanuit het niets je paard in de hakken bijt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:37

Huertecilla schreef:
Terug on topic:

juudje84 schreef:
nou vraag ik mij dus af mag je officeel niet voor bij galopperen of is dit gewoon een gemaakt regeltje. want daarbij vind ik als iemand zn hond niet 100% onder controle kan houden deze ook niet los mogen.

Een ruiter is voor de wet een bestuurder van een voertuig.

Er is geen concrete wettelijke bepaling welke iets over stap of galop voorschrijft.
Wel dient elke bestuurder:
- met aangepaste snelheid te passeren
- het voertuig te beheersen
- gevaarlijke situaties te voorkomen

Of een ánder een fout maakt is geen alibi voor het zelf overtreden van deze norm.
Het is juist de bedoeling dat de bestuurder in staat is op fouten van anderen te anticiperen en ongelukken te voorkomen.

hc

Voertuig? HC, het is een dier en geen machine!!! Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:39

suleilitha schreef:
Hoe kan een ruiter nu voor de wet een voertuigbestuurder zijn als je bij elk ruiterpad een bord ziet staan met: verboden voor voertuigen?
Verder snap ik het gebruik van het woord alibi niet in deze context, hier had m.i. excuus moeten staan.
En zowiezo mogen honden niet los, die horen in Nederland aangelijnd te zijn en dat staat dus wel in het Wetboek. Trouwens, je kunt niet anticiperen op een hond die vanuit het niets je paard in de hakken bijt.

Exact. Bloos

En daarom mogen imo honden NIET op ruiterpaden komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:41

Tijdens het behalen van mijn ruiterbewijs heb ik geleerd om anderen in stap te passeren.
Ik vind het niet netjes om in draf of galop te passeren.
Veel mensen vinden paarden groot en daardoor ook wel eng. In stap is het voor die mensen te overzien, zodra je sneller gaat is het voor veel mensen nog enger in hun ogen.
Als je tempo terug neemt zullen mensen dat vaak wel kunnen waarderen. Ga je in het zelfde tempo door dan komt dat vaak over als niet rekening willen houden.

Als mensen hun honden los hebben lopen buiten een loslaat gebied is het niet aan mij om hun de les te lezen. Ik heb er geen problemen mee zolang hun hond mijn paard niet aanvalt. Valt hun hond mijn paard wel lastig wordt het een ander verhaal en kan je mensen er best even op een vriendelijke manier wijzen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:42

meggiemeg schreef:
Tijdens het behalen van mijn ruiterbewijs heb ik geleerd om anderen in stap te passeren.
Veel mensen vinden paarden groot en daardoor ook wel eng. In stap is het voor die mensen te overzien, zodra je sneller gaat is het voor veel mensen nog enger in hun ogen.
Als je tempo terug neemt zullen mensen dat vaak wel kunnen waarderen. Ga je in het zelfde tempo door dan komt dat vaak over als niet rekening willen houden.

Als mensen hun honden los hebben lopen buiten een loslaat gebied is het niet aan mij om hun de les te lezen. Ik heb er geen problemen mee zolang hun hond mijn paard niet aanvalt. Valt hun hond mijn paard wel lastig wordt het een ander verhaal en kan je mensen er best even op een vriendelijke manier wijzen.

Als jouw paard een hond trapt in een losloopgebied omdat de hond bijt of achter je aanjaagt, wie is dan wettelijk aansprakelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:43

Nog even een rectificatie: een ruiter is voor de Nederlandse wet slechts een bestuurder. Over voertuig wordt niet gesproken in die context. In Belgie is dat anders, daar is een ruiter voor de wet inderdaad bestuurder voor een voertuig, maar in dit topic zitten alleen maar Nederlanders, heb ik gezien.
Toch misschien een goed idee om de topografie van West-Europa eens te laten bijspijkeren, HC? Om misverstanden veroorzaakt door verkeerd gebruiken van de terminologie te voorkomen?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:45

suleilitha schreef:
Nog even een rectificatie: een ruiter is voor de Nederlandse wet slechts een bestuurder. Over voertuig wordt niet gesproken in die context. In Belgie is dat anders, daar is een ruiter voor de wet inderdaad bestuurder voor een voertuig, maar in dit topic zitten alleen maar Nederlanders, heb ik gezien.
Toch misschien een goed idee om de topografie van West-Europa eens te laten bijspijkeren, HC? Om misverstanden veroorzaakt door verkeerd gebruiken van de terminologie te voorkomen?

Daar heeft ie sowieso wel vaker last van.... Huilen van het lachen

(Pferdgerecht.... Lips are sealed )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:46

Ikima schreef:

Nee. Heb nog nooit iets anders geschreven Haha!

Ik schrijf keer op keer dat 'vluchtdier' niet bestaat en een paard wél voorpselbaar is.

Schrik = normaal = reflex.

Flight or fight = gedrág.

Het schrikken is voorspelbaar en het gedrag ook. Het gedrág behoor je te kunnen besturen.

Het wegenverkeersreglement is heel helder in dit laatste: de bestuurder behoort diens voertuig te beheersen.
Je behoort in de openbare ruimte te anticiperen of fouten van anderen.
Als ruiter heb je daarbij een éxtra verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier én een extra verantwoordelijkheid naar andere verkeersdeelnemers vanwege de eigen overlevingsagenda welke een paard wel en een auto niet heeft.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:48

Ga je weer de fout in, voor de Nederlandse wet is een paard een paard en geen voertuig, je bent in de war met Belgie, HC.
Verder is schrikken totaal onvoorspelbaar, de ene keer schrikt een paard niet en een dag later schrikt hij zich de rimram van een zakdoek die ergens ligt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:49

detour schreef:
meggiemeg schreef:

Als jouw paard een hond trapt in een losloopgebied omdat de hond bijt of achter je aanjaagt, wie is dan wettelijk aansprakelijk?

Dat is geheel afhankelijk van de situatie op dat moment.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:51

detour schreef:
En daarom mogen imo honden NIET op ruiterpaden komen.

Jouw imo is irrelevant want wettelijk mag het wél en JIJ hoort daarmee om te kunnen gaan. Ook met loslopende kinderen die als felgele vleermuizen in een regencapeje over het pad op jouw paard af dwarrelen. Bijvoorbeeld.

Daarover kan je boos worden en persoonlijke beledigingen over gaan rondslingeren doch het is simpel een gegeven en een vaardigheidseis.
Take it or leave it: hou je eraan of rij niet buiten.

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:53

suleilitha schreef:

Een ruiter is voor de wet een bestuurder, want het is wel een weggebruiker en geen voetganger.
Volgens mij staat aan het begin van jouw ruiterpad iets over motorvoertuigen, en dat is een paard zeker niet.

Ik vraag me trouwens af waar die honden verstopt hebben gezeten als ze ineens vanuit het niets bijten.
Waren die honden er dan niet eerder, had je ze nog niet gehoord of gezien voordat ze in je paard hingen? En had je ze misschien wel eerder op kúnnen merken?

De meeste normale honden zullen niet snel vanuit het niets bijten.
Vrijwel altijd is er een aanleiding voor, en een (schijnbaar) wegvluchtend paard kan er één zijn. Verder zal er meestal sprake zijn van dreigende/waarschuwende lichaamstaal (waren ruiters daar niet altijd heel goed in?) van de hond. In het geval dat de hond "speels" bijt, dan zal er een stuk spel aan voorafgegaan zijn voordat hij in het paard hing.
Dit praat het bijten niet goed, maar maakt wel dat je als ruiter eventuele bijtincidenten kan zien aankomen en daardoor ook voorkomen.

Als een hond dreigt omdat je te dichtbij hem komt, dan is (rustig) weggaan vaak een optie. Wanneer hij speels aan het jagen is, dan is vluchten vaak de druppel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:54