[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:22

Ik wil ook graag met touwhalster wandelen, maar ben bang dat ik wat kapot trek. Pony kan bij wijze van spreken gewoon zonder iets lopen, maar stel dat er eens wat gebeurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:26

Die trekken ze niet zo gauw stuk hoor!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:28

Nee? Lijkt zoon dun touwtje namelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:32

Ja is het ook,maar het is enorm sterk.
Daarom kan je ze er beter ook niet aan vastbinden,schijnt niet te knappen..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:33

Ah okee thanks.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:34

Dat is echt heel stevig :j

Paardjes zijn net naar de tandarts geweest.
Jimmy maandag nog de zadelmaker en zaterdag worden de spiertjes weer gedaan en dan zijn we weer klaar voor vele kilometers. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:59

dancer_ schreef:
Ik wil ook graag met touwhalster wandelen, maar ben bang dat ik wat kapot trek. Pony kan bij wijze van spreken gewoon zonder iets lopen, maar stel dat er eens wat gebeurt..

Kapot trekken? Dat kan echt niet hoor, ik durf mijn paard zelfs geen half uurtje te laten staan met een touwhalster omdat ik zeker weet dat hij dat niet kapot kan trekken (itt een gewoon weidehalster).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:17

Solleke_Noah schreef:
Ruga: reageren ze bij jouw goed op touwhalster qua sturen? (zou je bv springparcours oid met touwhalster kunnen doen?) Lijkt me moeilijker om te sturen, tenzij je paard wat nekreining kent :) Haha, wel opvallend ja, bijna iedereen bitloos :P

Het paard op de foto kent niets anders, die is maar net onder het zadel en is opgeleerd aan de hand met een touwhalster en met een halsriem. Het rijden doe ik nu met het touwhalster omdat ik hem nog neckreigning aan het bijbrengen ben, en omdat het een jonge hensgt is, en ik toch alle afspraken duidelijk wil hebben met deze optoming voor ik het hoofdstel er af laat.

Mijn oud paard (27) is van een stang naar naar bitloos omgeschoold toen hij al rond de 20 was, en dat is dus inderdaad véél moeilijker om die nog scherp aan de hulpen te krijgen met een zachte optoming. Het kaakgekruist hoofdstel werkt goed, maar al de rest wat we geprobeerd hebben eigenlijk niet. Touwhalster vond hij zeer verwarrend, en hij was inderdaad wat stuurloos. Waarop ik het maar gelaten heb, en nu gewoon die Cook blijf gebruiken. Daar heeft hij nul problemen mee.

Een springparcours lijkt me geen probleem als je dat zou willen en dan zou oefenen. Vergelijk eens met iets wat wat minder ver van een klassieke optoming staat, neem een western hoofdstel. Daarmee wordt bijvoorbeeld om vee rond te sturen op de hals met doorhangende teugels gereden, en dat vraagt tegelijk toch heel veel snelheid en stuurvaardigheid. Dat gaat dan op het ruitergewicht, en de hals.. en op het verstand van het paard dat snapt wat de bedoeling is :D
Er is overigens een springruiter die wel eens een parcours springt met een bosal, ik kijk even of ik een prentje kan vinden, een touwhalster is niet zo anders.

edits: beetje leesbaarder gemaakt :o
Laatst bijgewerkt door Ruga op 05-01-13 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:22

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:23

Ik zit ook aan de Cook te denken :j mede ook doordat je die binnen 30 dagen retour kunt sturen.
Loop ik geen risico mee als het systeem niet zou werken.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:24

Gaaf zeg, met zoon halster/hoofdstel zo ver de sport in komen :))

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:31

Silence schreef:
Ik zit ook aan de Cook te denken :j mede ook doordat je die binnen 30 dagen retour kunt sturen.

Ik kan er niks negatief over vertellen, alleen goeie ervaringen.

Wanneer gaan we nu eindelijk eens een straal zon krijgen {:)-: Ik wil zo graag eens in het zonnetje rijden grrrr
En zo donker de hele dag, ik ben dat echt beu -O-

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:56

Klinkt goed :D

Ik hoop dat het morgen ook wel een beetje beter is :j
Ti's hier heel druilerig en mistig.
Voor vandaag niet erg, zometeen voor het eerst met de pup naar cursus, maar morgen wil ik onderweg graag foto's kunnen maken.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:30

Ik hoop morgen toch ook wel op een lekker zonnetje. Met mijn rijmaatje afgesproken dat we naar het Jachthuys op de Belgische grens gaan rijden, en dat is een mooie route om de capcam eens te gaan testen op het zwaardere werk :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:37

Ik ben net gaan rijden met Jack, die had er zin :). Nu ongeveer 6km of 7km gedaan, denk mijn volgende rit eens verder te gaan (die was 20/30km gewend maar heeft even stil gestaan, was aan het wachten op onderdelen voor m'n zadel te verbreden). De 2de rit met het bitloos nurtural hoofdstel is geslaagd.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:41

Leuk! Bevalt hij nog steeds goed?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:45

Ja die bevalt nog altijd goed :D .

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:53

Silence schreef:

Ik heb zelf de rambo mc bridlle. daar loop je ook geen risico mee. Sidepull, kaakgekruist, kingekruisd of met bit, het kan allemaal. Het kan ook als kaptoom worden gebruikt. Ik heb wel de nepper, die is heel goedkoop, rond de 40 euro. Er loopt een topic over op bokt. Het is een bijzonder vriendelijk hoofdstel
Vandaag was ik wel even de riempjes van het bit kwijt en hebben we gewoon met sidepull gereden. Ging prima.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:34

Heb je daar een linkje van waar die te koop is?

Originele heb ik voor gekeken inderdaad, maar vind het model echt heel erg lelijk .... :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:04

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:11

Silence schreef:
Heb je daar een linkje van waar die te koop is?

Originele heb ik voor gekeken inderdaad, maar vind het model echt heel erg lelijk .... :P

Ah gos... nou beledig je Alanda :P

Afbeelding

@ Ruga: lekker ritje! Alleen die lucht.. ik laat me er niet door tegenhouden, maar een strakke blauwe hemel is toch ook wel weer een keer tof.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:16

Een strakke blauwe lucht is zeker leuk maar op dit moment hier al een halve week droog overdag, heb daar ook wel vrede mee :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:48

Sorry Alanda :o

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:58

hier ook bitloos, pony heb ik opgeleerd en ingereden met een touwhalster, helaas heeft mevrouw wat meer praatjes gekregen en gaat ze zo in het touwhalster hangen dat ik niks meer te vertellen heb. Ik rij haar nu met indian bosal

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:16

Afbeelding
Lief met de ogen dicht.
Afbeelding
Nou okee dan oren naar voren alleen omdat er iemand achter je staat met handje voer.
Afbeelding
Afbeelding
Lieve knuffelbeer toch ook. <3 En daarna heerlijk fanatiek in de miezerregen in de bak gereden. ~~}>

Ben op het moment fanatiek bakruiter, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik even geen zin/behoefte heb aan rodeo in het bos. En wil even geen risico nemen om in de ziektewet te komen. :o