[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:52

Dat wist inderdaad gedaan door youtube. Dat zet ik volgende keer uit want het stoort zo alleen maar meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:55

Snadrem schreef:
Dat wist inderdaad gedaan door youtube. Dat zet ik volgende keer uit want het stoort zo alleen maar meer.

Nou nee, daarvan wordt het beeld zelf een stuk rustiger.
Op zich doe je het best goed als beginnend cameravrouw. Vooral doorgaan.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:09

Ik heb ook gemerkt dat die dat doet bij Youtube best irritant. Het word stabieler maar dat stoort me wel :o

Verder best stabiel zo voor een eerste keer!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:43

Tof filmpje ga zo door zou ik zeggen.

Baal vanmiddag heerlijk gereden in de bak. Had alleen op de terug weg in de auto dat mijn knie begon te steken en uiteindelijk doortrok naar mijn heup. Loop nu dus als iemand van 80 jaar. Hopelijk trekt het weer weg na een nachtje slapen. -O- :\

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:57

Hopen van wel zeg! :(:)

Ik ga morgen waarschijnlijk mijn 2 de rit met de nurtural bitloos gaan doen :#

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:11

Dat is mijn doel voor dit jaar..... Bitloos.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:31

Dit is ook mijn doel, mijn eerste rit er mee op 1Januari gedaan en hopelijk gaan er nog velen volgen :).
Nouw ja mijn volledig doel is op neckrobe en misschien zelf zonder iets maar dit mag gerust voor pas 2014 zijn.
Laatst bijgewerkt door Lori op 04-01-13 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:38

Ik rijd ook bitloos met m'n pony. Soms ook met bit. Buiten eigenlijk altijd zonder. Bevalt goed.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:42

Tof die helmcamera! Maar wat doe je daar nu eigenlijk mee? :D Wil je graag je ritten vastleggen oid?

Wij rijden ook altijd bitloos buiten, springles gaat tot nu toe met bit maar als we handiger worden op de hindernissen is de bedoeling daar ook bitloos te rijden. Ik vind het bij buitenritten vooral handig tijdens de pauzes, kan paard lekker grazen zonder enig probleem :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:29

Ik heb een sidepull voor mijn oudje:
Afbeelding

En een kaakgekruist systeem voor mijn 'jonkie' :)
Afbeelding

Ik vind de sidepull handiger, maar mijn jonge paard reageert heel goed op druk op zijn kaken, beter dan druk in z'n mond (bit).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:41

Ik heb nu een nurtural te leen wat de eerste rit goed ging, morgen met wat geluk de 2de rit.
Sidepull lukte niet om 'm mee te rijden jammer genoeg, later misschien maar nu echt niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:43

Heb je een plaatje van de nurtural?

Sidepull lukt bij m'n jonkie eigenlijk ook wel, het zijn echt zo'n gemakkelijke no-nonsens paarden, daar heb ik wel geluk mee :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:02

Nog niet van in eigen gebruik maar wel van internet:

Afbeelding

Is een beetje een kruising tussen sidepull en kaakgekruist. Jack is met bijna alles een makkelijk dier maar bitloos ben ik toch al even aan het zoeken geweest, maar dit lukt nu.. met wat geluk blijft het lukken.

Morgen (nouw ja vandaag) normaal 2de rit er mee.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:08

Gaaf zoon kleurtje!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:13

Hier ook bitloos met alle drie de paarden. Je zou bijna denken dat in België iedereen zo op wandel gaat als je dit blad bekijkt haha! leuk wel :D
Eentje met een Cook-kopie (kaakgekruist), en twee op touwhalster met teugels.

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4157_n.jpg
Laatst bijgewerkt door Ruga op 05-01-13 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:27

Ai Marcella, dat klinkt rot... Hopelijk trekt het bij!

Gaaf hoor, lekker kleurtje ook, hetlevenwint!

Ik heb met Bailey heel veel bitloze dingen geprobeerd. Gekruist en touw-constructies reageert hij erg slecht op, sidepull past hem niet vanwege die driehoekjes (in combi met zijn korte hoofd werkt dat slecht) maar reageert hij verder wel goed op.
Als ik nu bitloos rijd pak ik meestal de bloem, dat werkt het fijnste. Dat is vooral voor lange ritten.

Afbeelding

Maar gek genoeg loopt hij toch het lekkerst en meest licht op z'n gewone, simpele trensje. Dat hele bitloze idee is vooral voor hém bedoelt, als hij echt aangeeft een andere voorkeur te hebben, wie ben ik dan?
Dan rijden we liever helemáál zonder hoofdstel waar het kan, dat vinden we beiden erg gaaf!

Afbeelding

Ik zit hier nogal stuiterend op mijn stoel, mijn nieuwe aanwinst wordt morgenochtend gebracht! Kan echt niet wachten, laat staan slapen! Nog maar even lekker op bokt neuzen dus :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 08:32

Ik wil het alleen met Jimmy wegkunnen eerst bevestigd hebben :j
(Morgen ons laatste ritje onder begeleiding, daarna ga ik echt alleen)
Zodra dat lukt ga ik op zoektocht.

Wil het liefst een Sidepull maar toen ik dat een jaar of wat geleden eens probeerde had ik weinig meer te zeggen. Dus dat wordt nog even een zoektocht naar het juiste model.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:19

Raya: spannend! Foto's showen he :D en superleuke foto van je fjord zo met neckrope!

hetlevenwint: mooi hoofdstel en leuke kleur zo! Zoiets zou denk ik perfect zijn voor mijn jongere paard, iets tussen kaakgekruist en sidepull in. Als ik nog eens koopwoede heb O:)

Ruga: reageren ze bij jouw goed op touwhalster qua sturen? (zou je bv springparcours oid met touwhalster kunnen doen?) Lijkt me moeilijker om te sturen, tenzij je paard wat nekreining kent :) Haha, wel opvallend ja, bijna iedereen bitloos :P

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:49

Hee, wat leuk dat er hier ook zoveel bitloos rijden! Ik voel me altijd een beetje een einzelgänger als het daar op aankomt, want op stal rijdt buiten mij niemand zonder bit en ik ben ook nog nooit een bitloze optoming tegen gekomen in het bos.

@ hetlevenwint: ik ben heel benieuwd hoe de nurtural je gaat bevallen! Ik heb daar ook nog naar zitten kijken, maar ben uiteindelijk voor de micklem gegaan. Ik rij nu op de sidepull-variant en die bevalt erg goed, blijft goed zitten en door de vorm van het hoofdstel zit je ook niet met veel rare hoekjes e.d. die ik bij veel andere sidepulls wel zie. En hij blijft goed op zijn plek zitten :)

Ik vind het heerlijk om zonder bit te rijden, al krijg ik nog wel eens scheve gezichten als ze horen wat de afstamming van mijn paard is en zien hoe ze zich soms gedraagt. Ach ja :)

@ Solleke-Noah: ik wil met de camera gewoon stukjes kunnen vastleggen op buitenrit. Een galopje bijvoorbeeld, of een mooi stukje bos, of mijn rijmaatje die weer eens in de sloot terecht komt met Flos :') Het is met name om zelf eens terug te kunnen blikken, of om anderen eens te laten "ervaren" hoe dat nou is, met Alanda het bos in. Als het echt enorm goed bevalt, dan ga ik wel eens kijken voor een betere camera, maar deze valt me helemaal niet tegen! :D

@ ikke: misschien ligt het er aan dat ik het gisteren bekeek op mijn mobiel. Ik had de filmpjes eerder op de computer bekeken en gemonteerd en daar stoorde het mij niet (ik vond dat ik best wel stil had gezeten, met uitzondering van sommige stukjes dan). Doordat de rand nu zo rond danst bij Youtube en de tekst ook door het beelscherm schommelt, stoort het mij juist meer. Maar ik zal zo eens op een groter scherm op de computer kijken wat ik er dan van vind ;)

Vanmiddag rijles, even weer wat puntjes op de i zetten en papa en opa van mijn paard proberen trots te maken, en dan morgen weer lekker naar buiten! Voor wie vandaag nog naar buiten gaat: veel plezier, en Raya: FOTO'S!!!!!! Is 'ie er al?? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:54

hetlevenwint schreef:
Nog niet van in eigen gebruik maar wel van internet:

[ Afbeelding ]

Is een beetje een kruising tussen sidepull en kaakgekruist. Jack is met bijna alles een makkelijk dier maar bitloos ben ik toch al even aan het zoeken geweest, maar dit lukt nu.. met wat geluk blijft het lukken.

Morgen (nouw ja vandaag) normaal 2de rit er mee.

Let je erop dat ie wel goed "lost" als je zelf loslaat!! Ik heb soortgelijk spul weleens in handen gehad en als je dan eens aanhaalde, dan loste het hoofdstel daarna heel slecht, waardoor de druk dus bleef bestaan voor het paard; erg verwarrend.

Bitloos als ideaalbeeld is flauwekul. Elke optoming is zo lomp als de ruiterhand die eraan vast zit. Twee dingen om altijd in het oog te houden:
1) rijdt met een hoofdstel dat beide partijen bevalt.
2) denk aan je basisrijkunst, in het fysieke belang van (het lange leven van) je paard!
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-01-13 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:58

Wij zijn hier ook de enigen die bitloos rijden, mijn zus rijdt haar pony ook gewoon met bit. Maakt mij verder eigenlijk ook niet uit, ik ben niet persé anti-bit :)

Snadrem: blijf maar filmpjes posten dan :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:01

Ik ben ook niet anti-bit, iedereen moet lekker rijden met wat hem/haar + paard goed bevalt. Ik vind het idee zelf fijner om zonder bit te rijden en mijn paard loopt sindsdien ook veel meer ontspannen, dus dan zijn we er allebei tevreden mee denk ik zo :) Als ik er één voorbij zie komen met S+T met kin op de borst, mond open en bloed in het speeksel zegt mij dat ook niets over de optoming, maar over de ruiter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:05

Begin er niet meer aan om met die bolle van me buiten te rijden zonder bit. Vertrouw hem wat dat betreft voor geen meter meer na een keer dat hij er met mij vandoor ging. Hij weet iets te goed wat hij dan kan en ik mis dan ook gewoon arm- en beenlengte. Ik doe het wel eens in de bak (hackamore of halsring).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:54

Ik ben al zeker een jaar op zoek naar een goede optoming die ons past, de nurtural is niet de eerste de beste die ik nu test. Mijn basisrijkunst ben ik goed aan aan het werken met mijn paard de laatste tijd, ben bezig met fijne hulpen installeren en 'm leren stoppen op enkel op zit (dit begint aardig te lukken). Ik rijd zoizo vooral op stem met hem waar hij zeer goed naar luistert maar ben dit nu aan het omzetten naar op zit kunnen rijden, dat kon ik al een deel maar ik wil het volledig kunnen.

Bitloos is op zich niet mijn ideaal beeld maar toch weer wel. Zonder iets of met neckrobe (dat is ook bitloos) kunnen rijden is mijn ideaal beeld omdat je dan effectief enkel op je zit kan rijden en geen hoofdstel meer nodig hebt om je paard te doen "luisteren".
De release heb ik op gelet :). Dit is niet als persoonlijke aanval bedoeld (gebeurd wel eens dat mensen iets verkeerd oppakken)

*Ow ik ben ook niet anti-bit trouwens, het is niet omdat ik bitloos ga hebben dat ik nooit meer mijn bit ga nemen. Het is inderdaad maar net hoe hard of zacht de ruiterhand is, ik rij zoizo met losse teugel met alle optomingen. Ook zo met dat bitloos dat ik nu test.

Ow verder als die er goed op blijft lopen (daarom dat ik het ook test) dan is het blauw of rood dat ik wil

Nu on-topic ik ga straks hopelijk met Jack gaan kilometervreten. Nu eerst bib boeken terug brengen.
Laatst bijgewerkt door Lori op 05-01-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:59

Bitloos heb ik ook geprobeerd.
Touwhalster ging,had alleen weinig stuur,redelijk rem.
Kingekruisd(indian bosal)nauwelijks rem..
Meroth nauwelijks rem.
Kaptoom(zowel weens als academisch)nauwelijks rem.

In de bak rijd ik nog weleens met academische kaptoom.
Buiten met een sprenger trens.

En jaaaaaaaa de rem zit niet op zn kop,maar meneer duwt gewoon zijn sterke nek er tegenaan en sjouwt dwars door bitloos heen.