Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:04

Vanochtend lekker rondje van bijna 12km gereden. Anderhalf uur weggeweest en lekker ein over strand geweest.
Printscreen van m'n route lukt niet op m'n tellie, krijg dan niet alles er op :?
Wel fotootje op de overgang:
]http://i1326.photobucket.com/albums/u656/jaan81/Mobile%20Uploads/AB3AEE9F-1880-46CF-B4AE-533B1848AC02_zpsl1lifghx.jpg

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:12

Vandaag een rustig, maar lekker ritje gemaakt.

Afbeelding

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:47

@Chouchou: Ik lees dat je ook graag endurance wil starten met je IJslander. Hou er dan bij de ritten rekening mee dat de hartslag van een IJslander vaak ietsje hoger ligt dan van pakweg een arabier. Daarnaast heb ik ook de ervaring dat ze vaak wat sneller staan te pompen, maar dat kan ook wel te maken hebben met de gigantische hoeveelheid winterhaar :)
Ik zou zelf graag ook starten in Bierbeek met mijn IJs, en dan samen met bokker Solleke_Noah :)

heb deze week meer dan 40 km gereden! :) Paardlief krijgt nu weer even rust want zaterdag hebben we gangenwedstrijd. Dan moet ie even zijn beentjes hoog tillen, in plaats van energiezuinig te lopen :D

Wat betreft bak-kilometers: die mogen eruit van mij.. Als ik die ook mee-tel zal ik ook wel in de top 5 geraken.. :n

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:48

Hier ook weer een lekker rondje gedaan. Voor het eerst in 1.5 week weer, was wel weer lekker! Het is niet zo'n lang rondje geworden, maar had t nogal koud. Zondag maar even iets meer kleren aan doen!

Afbeelding

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:59

Chouchou schreef:
Even een vraagje voor de endurance ruiters (of anderen die dit weten): Ik zou volgend jaar ook graag endurance willen starten met mijn IJslander, dus daar zijn we een beetje naartoe aan het werken. We zouden dan in de kennismakingsklasse willen beginnen, waar je dus minimaal 8 km/u moet rijden. Nu is het zo dat ik (volgens endomondo) met mijn IJslander vaker tegen de 7 km/u aan zit (en met echt lange ritten nog net wat lager), wat dus te langzaam is. Alleen is deze gemiddelde snelheid wél inclusief gemiddeld 2 tot 4 km in- en uitstappen per rit, waardoor mijn snelheid drastisch omlaag gaat. Hoe zit dat met een endurance wedstrijd? Moet je een aantal km verplicht stappen, net na de start of voor de finish, of mag je gewoon op het terrein al beginnen met wat stapwerk om vanaf de start al weg te draven? En hoe zit dat met finishen? Alle regels staan op internet maar dit soort simpele dingetjes kan ik nergens vinden! Ik wilde er eigenlijk een apart topic over openen maar bedacht me net dat hier natuurlijk ook veel mensen zitten die dit wel weten :)

Je mag vanaf de start gelijk wegdraven, instappen doe je van tevoren.
Je kunt onderweg constant doordraven (als je traint op lange stukken draven ipv stap draf galop schiet je gemiddelde ook al omhoog!)
Voor de finish is het handig om te stappen omdat je zodra je finisht nog 10 min hebt om je paard met een hartslag van 60 of lager aan te bieden.
Op 2 km voor de finish en op 1 km staat een bordje. 2 km vind ik persoonlijk te lang maar voor anderen werkt dit juist wel.
Je kan thuis al afwisselen met de afstand om te stappen. Ik probeer op ongeveer 500 m te gaan stappen anders verlies je zoveel tijd.

je zou ook eens endomondo pas aan kunnen zetten als je in en uitgestapt hebt dan krijg je een beter idee voor je gemiddelde!

o oeps is al uitgebreid op gereageerd, ach misschien heb je er nog wat aan!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:08

Sok schreef:
Rijd je niet meer met je leuke draver dan? :oo

Kon een paar weken niet want de hoefschoenen waren kapot -O-
Maar ik heb nu nieuwe, zojuist meteen een overheerlijk ritje van ruim 11 km gemaakt, ze was zo braaf!
Meteen weer terug naar plaats 46 :o

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:11

Cchanny schreef:
Sok schreef:
Paardjes hier worden bijna elke dag gepakt en ook ritten rond de 20 km elke dag.
Eigenaar rijd nu Klasse III

Of bedoel je het anders met overtraining? :oo

Ja, dan is het heel wat anders dan voor klasse I in training zijn :D

True heb je gelijk in. Sorry :) :P
Maar ik rij regelmatig met hem mee, met een van zijn andere paarden.
Hoewel dat ook niet elke dag is. Je hebt wel gelijk ja. :j[/quote]

Zou iemand mij dit uit willen leggen? Ben wel heel benieuwd naar hoe dit nu zit en wat wel goede training is?

Sok

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:24

Ahhww! Wat jammer! Maar wel heel fijn dat ze nu weer lekker mee kan! :D

Suzan_bobar, goede training is heel erg afhankelijk van je paard, van je ambities en natuurlijk het seizoen.. :=
Heel veel kilometers maken in de winter heeft bijvoorbeeld erg weinig zin, aangezien je toe zou moeten werken naar een prestatie-piek, die zit dan eigenlijk pas op het moment van de wedstrijd. Op deze website kan je erg veel lezen over trainingsleer en vooral ook voor overmatig trainingsprikkels toebrengen of je piekmoment buiten je wedstrijdperiode hebben.. http://tonkie.home.xs4all.nl/download.htm Erg nuttig, vooral ook omdat deze ruiter ERG veel ervaring heeft in de hoge klasses met IJslanders! :D

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:46

RavenIris schreef:
@Chouchou: Ik lees dat je ook graag endurance wil starten met je IJslander. Hou er dan bij de ritten rekening mee dat de hartslag van een IJslander vaak ietsje hoger ligt dan van pakweg een arabier. Daarnaast heb ik ook de ervaring dat ze vaak wat sneller staan te pompen, maar dat kan ook wel te maken hebben met de gigantische hoeveelheid winterhaar :)
Ik zou zelf graag ook starten in Bierbeek met mijn IJs, en dan samen met bokker Solleke_Noah :)

heb deze week meer dan 40 km gereden! :) Paardlief krijgt nu weer even rust want zaterdag hebben we gangenwedstrijd. Dan moet ie even zijn beentjes hoog tillen, in plaats van energiezuinig te lopen :D

Wat betreft bak-kilometers: die mogen eruit van mij.. Als ik die ook mee-tel zal ik ook wel in de top 5 geraken.. :n

Die van mij valt wat betreft het pompen nog best mee in vergelijking met andere IJslanders in de kudde, maar inderdaad wel erger dan andere paarden. Een stalgenootje dat een groot paard rijdt, zei deze week nog "Wat staat die witte pony ( -O- ) hard te ademen," maar dat ben ik eigenlijk alweer helemaal gewend en vond het vooral die keer wel heel erg meevallen! Ik wil kijken of ik kan trainen met hartslagmeter, dan weet ik ook een beetje wat ik kan verwachten natuurlijk. Ook handig om te weten wat de beginwaarde is van de hartslag. Succes zaterdag :)

kim345 schreef:
Chouchou schreef:
Even een vraagje voor de endurance ruiters (of anderen die dit weten): Ik zou volgend jaar ook graag endurance willen starten met mijn IJslander, dus daar zijn we een beetje naartoe aan het werken. We zouden dan in de kennismakingsklasse willen beginnen, waar je dus minimaal 8 km/u moet rijden. Nu is het zo dat ik (volgens endomondo) met mijn IJslander vaker tegen de 7 km/u aan zit (en met echt lange ritten nog net wat lager), wat dus te langzaam is. Alleen is deze gemiddelde snelheid wél inclusief gemiddeld 2 tot 4 km in- en uitstappen per rit, waardoor mijn snelheid drastisch omlaag gaat. Hoe zit dat met een endurance wedstrijd? Moet je een aantal km verplicht stappen, net na de start of voor de finish, of mag je gewoon op het terrein al beginnen met wat stapwerk om vanaf de start al weg te draven? En hoe zit dat met finishen? Alle regels staan op internet maar dit soort simpele dingetjes kan ik nergens vinden! Ik wilde er eigenlijk een apart topic over openen maar bedacht me net dat hier natuurlijk ook veel mensen zitten die dit wel weten :)

Je mag vanaf de start gelijk wegdraven, instappen doe je van tevoren.
Je kunt onderweg constant doordraven (als je traint op lange stukken draven ipv stap draf galop schiet je gemiddelde ook al omhoog!)
Voor de finish is het handig om te stappen omdat je zodra je finisht nog 10 min hebt om je paard met een hartslag van 60 of lager aan te bieden.
Op 2 km voor de finish en op 1 km staat een bordje. 2 km vind ik persoonlijk te lang maar voor anderen werkt dit juist wel.
Je kan thuis al afwisselen met de afstand om te stappen. Ik probeer op ongeveer 500 m te gaan stappen anders verlies je zoveel tijd.

je zou ook eens endomondo pas aan kunnen zetten als je in en uitgestapt hebt dan krijg je een beter idee voor je gemiddelde!

o oeps is al uitgebreid op gereageerd, ach misschien heb je er nog wat aan!

Er was inderdaad al gereageerd, maar toch bedankt! Iedereen rijdt toch ook net wat anders, dus vind het ook interessant om te lezen wanneer jij gaat stappen!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:54

Sok schreef:
Ahhww! Wat jammer! Maar wel heel fijn dat ze nu weer lekker mee kan! :D

Suzan_bobar, goede training is heel erg afhankelijk van je paard, van je ambities en natuurlijk het seizoen.. :=
Heel veel kilometers maken in de winter heeft bijvoorbeeld erg weinig zin, aangezien je toe zou moeten werken naar een prestatie-piek, die zit dan eigenlijk pas op het moment van de wedstrijd. Op deze website kan je erg veel lezen over trainingsleer en vooral ook voor overmatig trainingsprikkels toebrengen of je piekmoment buiten je wedstrijdperiode hebben.. http://tonkie.home.xs4all.nl/download.htm Erg nuttig, vooral ook omdat deze ruiter ERG veel ervaring heeft in de hoge klasses met IJslanders! :D

Bedankt voor deze link! Echt net wat ik zocht! :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:08

Interessant om te lezen allemaal! Mij lijkt endurance ook erg leuk, maar ik ben bang dat we op voorhand al afgekeurd worden en dat ik zo zonder een meter gereden te hebben terug naar huis kan. Het is allemaal ontzettend ver van huis, dus ik loop het risico liever niet.
Maar qua training werk ik er wel naar toe, doelloos rondhobbelen is niet aan mij besteed! Daarbij vind ik het ook een uitdaging om hem in een goede conditie te krijgen en houden :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:13

Dais_ schreef:
Interessant om te lezen allemaal! Mij lijkt endurance ook erg leuk, maar ik ben bang dat we op voorhand al afgekeurd worden en dat ik zo zonder een meter gereden te hebben terug naar huis kan. Het is allemaal ontzettend ver van huis, dus ik loop het risico liever niet.
Maar qua training werk ik er wel naar toe, doelloos rondhobbelen is niet aan mij besteed! Daarbij vind ik het ook een uitdaging om hem in een goede conditie te krijgen en houden :)

Dais dat heb ik ook heeft tijd achter peesontsteking gehad en is altijd stijfjes/onregelmatig als die lang op trailer heb staan, pas als ik tijdje rij gaat hij echt lopen,
Ik verleg wel steeds tempo en km maar ik geniet gewoon van en hij ook :) uiteindelijk is het gewoon heerlijk om samen te genieten!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:19

hier vandaag ook weer een mooie ronde gereden met een zonnetje.
alleen merkte ik vandaag dat hij echt niet graag op hard zand wil lopen, op gras wordt ie hyper en stuitert en op straat normaal/licht gevoelig.
een kleine 3weken geleden is de smid geweest, alles is nog netjes, geen vreemde dingen, en hij staat op blote voeten al heel zijn leven ( 8j maflinger ;) )

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:23

Dais_ schreef:

Voor de endurance ruiters onder ons: gebeurt dit eigenlijk snel? Zijn ze streng in de voorkeuring? Daar had ik helemaal nog niet bij stil gestaan eigenlijk, dat we misschien zelfs niet zouden kunnen starten :=

Morgen weer een ritje doen :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:36

Ja, als je paard niet goed loopt kun je idd afgekeurd worden.
gebeurt regelmatig. Of je krijgt een B, dat betekent dat er iets niet helemaal soepel is, misschien wat stijfjes maar je mag wel starten. Een A is gewoon goed en een C is kreupel.
Als je weet dat je paard een beetje op gang moet komen kun je hem natuurlijk eerst even longeren voordat je naar de keuring gaat!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:37

kim345 schreef:
gebeurt regelmatig. Of je krijgt een B, dat betekent dat er iets niet helemaal soepel is, misschien wat stijfjes maar je mag wel starten. Een A is gewoon goed en een C is kreupel.
Als je weet dat je paard een beetje op gang moet komen kun je hem natuurlijk eerst even longeren voordat je naar de keuring gaat!

Ok, goed om te weten!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:39

@ chouchou,
ik stap dus zo'n 500 m uit maar mijn pony heeft geen 'arabieren' hartslag.
Ik kan dus nooit direct aanbieden en meestal heeft ze in stap een hartslag van rond de 90...
Ik weet dat ik dus nooit direct kan aanbieden en of ik nou 2 km stap of 500 maakt dan ook niet zoveel uit.
Ik koel zodra we gefinished zijn. Maar daar kun je in de winter al eens mee puzzelen!
Misschien kun je de hartslag ook wel gewoon voelen met je vlakke hand?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:40

Solleke_Noah schreef:
kim345 schreef:

Ok, goed om te weten!

waar ze trouwens wel heel erg streng op zijn zijn je entingen!
Dat is zo zonde als je er bent en je moet om zoiets onbenulligs naar huis... terwijl je dat gewoon zelf in de hand hebt!
gebeurt iedere wedstrijd haast wel...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:47

kim345 schreef:
@ chouchou,
Ik kan dus nooit direct aanbieden en meestal heeft ze in stap een hartslag van rond de 90...
Ik weet dat ik dus nooit direct kan aanbieden en of ik nou 2 km stap of 500 maakt dan ook niet zoveel uit.
Ik koel zodra we gefinished zijn. Maar daar kun je in de winter al eens mee puzzelen!

Een hele blonde vraag, maar daalt de harstslag dan gewoon omdat ze in stilstand kunnen uitpuffen, als je over de finish bent? Want ik ga er even vanuit dat als we 20 km gaan rijden in maart (koud) dat koelen niet echt nodig zal zijn :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:06

Zeer interessante link

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:29

Solleke_Noah schreef:
kim345 schreef:
@ chouchou,

Een hele blonde vraag, maar daalt de harstslag dan gewoon omdat ze in stilstand kunnen uitpuffen, als je over de finish bent? Want ik ga er even vanuit dat als we 20 km gaan rijden in maart (koud) dat koelen niet echt nodig zal zijn :D

Ik ben ook benieuwd naar alle mogelijke manieren om de hartslag te laten dalen! Ik twijfel ook over oefenen met koelen in de winter... Hij is wel geschoren op zijn borst, scheelt een hoop! Die link van Tonkie Collée stond al bij m'n favorieten, ga er binnenkort eens alles van lezen, daar zal vast ook genoeg staan over de hartslag.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:40

Ja ik koel ook met koude wedstrijden. Je paard werkt en moet zijn warmte kwijt.
Is per paard trouwens ook heel verschillend, Smurf is dan wel een NRPS maar kan moeilijk haar warmte kwijt dus goed koelen is belangrijk.
Een ander paard krijgt het juist snel koud en moet echt snel een deken op hebben.
Is dus een kwestie van oefenen en ook tijdens het koelen blijven voelen.
Als je paard al koud aanvoelt niet meer verder gaan, het kan zijn dat hij dan te koud wordt en dat koelen dan juist averechts werkt!

ook van alleen stilstaan daalt de hartslag al maar dit is ook per paard weer verschillend.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:01

Wat Kimberly al zegt! Proberen wat voor jullie werkt! Ik kan ook iedereen aanraden om eens met een hartslagmeter te gaan trainen, kijken hoe snel de hartslag zakt. Ik rijd vrijwel altijd met hartslagmeter en hoop voor het seizoen te kunnen gaan zien dat de hartslag sneller zakt dan dat ie nu doet!

Wat koelen betreft, mijn Draver zakte enorm snel onder de 60 zodra hij stilstond, 1 fles koelwater erover en hij zat binnen de minuut onder de 50 zelfs! De Arabier waarmee ik nu rondtuf blijft, zodra ik er naast sta, nog even rond de 60 hangen en heeft echt even die 5 minuutjes tot rust komen nodig om te zakken. Koelen heb ik met hem nog nooit gedaan, houd daar ook rekening mee, dat je het voor je wedstrijd oefent! Hartslag kan van schrik natuurlijk ook flink omhoog schieten! :)) belangrijkste is in een klasse 1: doe niks wat je op een ritje thuis niet al gedaan hebt/zou doen! :D

Verder raad ik iedereen van harte aan om eens te gaan vrijwilligen op een wedstrijd of een andere ruiter te groomen! Erg leuk maar vooral erg leerzaam. Dan weet je ook van te voren wat je kunt verwachten, wat al een hoop wedstrijdstress scheelt! :))

Fijn dat het linkje voor velen nuttig is! Mochten jullie belang hebben bij wat meer info, een beginnersclinic bij Donna Oudshoorn of Esther Groen is enorm aan te raden! Of/en lid worden van de KNHS endurancevereniging zodat je de Her&DER (verenigingsblad) krijgt! We zijn hard aan het werk om daar ook veel nuttige (beginners)info in te zetten! :D ik kan voor de liefhebbers morgen wel even een preview maken!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:40

Sok schreef:
Verder raad ik iedereen van harte aan om eens te gaan vrijwilligen op een wedstrijd of een andere ruiter te groomen! Erg leuk maar vooral erg leerzaam. Dan weet je ook van te voren wat je kunt verwachten, wat al een hoop wedstrijdstress scheelt! :))

Ik vind het heel interessant om zo de ervaringen te lezen.

Mijn tip is ga is kijken naar Enjoy the Ride, het wilt soms nog wel eens gebeuren dat er ook een dierenarts staat. Die mogen je niet afkeuren wel advies geven.
Ervaar dat als een echte wedstrijd. En oefen zo of jullie klaar zijn. Met dierenarts keuren, aanbieden ect.

Zelf heb ik ook 2 keer al vrijwilliger gespeeld op wedstrijden. één keer langs de route en één keer in de vetgate. Erg interessant om te zien en de mensen van de wedstrijd zijn altijd blij er voor!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:03

Het lijkt me leuk om eens te vrijwilligen (& fotograferen) op een wedstrijd. Nadeel blijft wel dat het allemaal zo ver weg is, maar om ervaring op te doen is het natuurlijk wel een heel goed :j

Het koelen heb ik afgelopen zomer geoefend. Dat was heel zielig, aangezien mijn paard dacht dat ik hem vermoorde van bovenaf. Niet voor herhaling vatbaar dus :') Hij heeft echt niks met water uit emmers of flessen :')

Sok, wat voor hartslagmeter gebruik jij? Ik ben hier ook wel eens benieuwd naar.

Kim, is 1 x per jaar enten voldoende of dien je 2 x per jaar te enten? Dat van die A, B en C wist ik niet. Wel dat mensen dus soms niet aan de start mogen wanneer het paard niet rad is. Nu snap ik ook wel dat je geen 20km moet gaan rijden met een paard dat niet goed loopt en ik zou niet eens durven komen dan! Maar mijn paard heeft artrose en hij heeft echt opwarmtijd nodig. Ik stap sowieso altijd al 10 a 20 minuten in (hij geeft zelf wel aan wanneer hij harder wilt :') ) Longeren is voor hem een te zware belasting aangezien hij nogal stom kan doen dan :+