Printscreen van m'n route lukt niet op m'n tellie, krijg dan niet alles er op

Wel fotootje op de overgang:
]http://i1326.photobucket.com/albums/u656/jaan81/Mobile%20Uploads/AB3AEE9F-1880-46CF-B4AE-533B1848AC02_zpsl1lifghx.jpg
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chouchou schreef:Even een vraagje voor de endurance ruiters (of anderen die dit weten): Ik zou volgend jaar ook graag endurance willen starten met mijn IJslander, dus daar zijn we een beetje naartoe aan het werken. We zouden dan in de kennismakingsklasse willen beginnen, waar je dus minimaal 8 km/u moet rijden. Nu is het zo dat ik (volgens endomondo) met mijn IJslander vaker tegen de 7 km/u aan zit (en met echt lange ritten nog net wat lager), wat dus te langzaam is. Alleen is deze gemiddelde snelheid wél inclusief gemiddeld 2 tot 4 km in- en uitstappen per rit, waardoor mijn snelheid drastisch omlaag gaat. Hoe zit dat met een endurance wedstrijd? Moet je een aantal km verplicht stappen, net na de start of voor de finish, of mag je gewoon op het terrein al beginnen met wat stapwerk om vanaf de start al weg te draven? En hoe zit dat met finishen? Alle regels staan op internet maar dit soort simpele dingetjes kan ik nergens vinden! Ik wilde er eigenlijk een apart topic over openen maar bedacht me net dat hier natuurlijk ook veel mensen zitten die dit wel weten
Cchanny schreef:Sok schreef:Paardjes hier worden bijna elke dag gepakt en ook ritten rond de 20 km elke dag.
Eigenaar rijd nu Klasse III
Of bedoel je het anders met overtraining?
Ja, dan is het heel wat anders dan voor klasse I in training zijn![]()
RavenIris schreef:@Chouchou: Ik lees dat je ook graag endurance wil starten met je IJslander. Hou er dan bij de ritten rekening mee dat de hartslag van een IJslander vaak ietsje hoger ligt dan van pakweg een arabier. Daarnaast heb ik ook de ervaring dat ze vaak wat sneller staan te pompen, maar dat kan ook wel te maken hebben met de gigantische hoeveelheid winterhaar
Ik zou zelf graag ook starten in Bierbeek met mijn IJs, en dan samen met bokker Solleke_Noah
heb deze week meer dan 40 km gereden!Paardlief krijgt nu weer even rust want zaterdag hebben we gangenwedstrijd. Dan moet ie even zijn beentjes hoog tillen, in plaats van energiezuinig te lopen
Wat betreft bak-kilometers: die mogen eruit van mij.. Als ik die ook mee-tel zal ik ook wel in de top 5 geraken..
kim345 schreef:Chouchou schreef:Even een vraagje voor de endurance ruiters (of anderen die dit weten): Ik zou volgend jaar ook graag endurance willen starten met mijn IJslander, dus daar zijn we een beetje naartoe aan het werken. We zouden dan in de kennismakingsklasse willen beginnen, waar je dus minimaal 8 km/u moet rijden. Nu is het zo dat ik (volgens endomondo) met mijn IJslander vaker tegen de 7 km/u aan zit (en met echt lange ritten nog net wat lager), wat dus te langzaam is. Alleen is deze gemiddelde snelheid wél inclusief gemiddeld 2 tot 4 km in- en uitstappen per rit, waardoor mijn snelheid drastisch omlaag gaat. Hoe zit dat met een endurance wedstrijd? Moet je een aantal km verplicht stappen, net na de start of voor de finish, of mag je gewoon op het terrein al beginnen met wat stapwerk om vanaf de start al weg te draven? En hoe zit dat met finishen? Alle regels staan op internet maar dit soort simpele dingetjes kan ik nergens vinden! Ik wilde er eigenlijk een apart topic over openen maar bedacht me net dat hier natuurlijk ook veel mensen zitten die dit wel weten
Je mag vanaf de start gelijk wegdraven, instappen doe je van tevoren.
Je kunt onderweg constant doordraven (als je traint op lange stukken draven ipv stap draf galop schiet je gemiddelde ook al omhoog!)
Voor de finish is het handig om te stappen omdat je zodra je finisht nog 10 min hebt om je paard met een hartslag van 60 of lager aan te bieden.
Op 2 km voor de finish en op 1 km staat een bordje. 2 km vind ik persoonlijk te lang maar voor anderen werkt dit juist wel.
Je kan thuis al afwisselen met de afstand om te stappen. Ik probeer op ongeveer 500 m te gaan stappen anders verlies je zoveel tijd.
je zou ook eens endomondo pas aan kunnen zetten als je in en uitgestapt hebt dan krijg je een beter idee voor je gemiddelde!
o oeps is al uitgebreid op gereageerd, ach misschien heb je er nog wat aan!
Sok schreef:Ahhww! Wat jammer! Maar wel heel fijn dat ze nu weer lekker mee kan!![]()
Suzan_bobar, goede training is heel erg afhankelijk van je paard, van je ambities en natuurlijk het seizoen..
Heel veel kilometers maken in de winter heeft bijvoorbeeld erg weinig zin, aangezien je toe zou moeten werken naar een prestatie-piek, die zit dan eigenlijk pas op het moment van de wedstrijd. Op deze website kan je erg veel lezen over trainingsleer en vooral ook voor overmatig trainingsprikkels toebrengen of je piekmoment buiten je wedstrijdperiode hebben.. http://tonkie.home.xs4all.nl/download.htm Erg nuttig, vooral ook omdat deze ruiter ERG veel ervaring heeft in de hoge klasses met IJslanders!
Dais_ schreef:Interessant om te lezen allemaal! Mij lijkt endurance ook erg leuk, maar ik ben bang dat we op voorhand al afgekeurd worden en dat ik zo zonder een meter gereden te hebben terug naar huis kan. Het is allemaal ontzettend ver van huis, dus ik loop het risico liever niet.
Maar qua training werk ik er wel naar toe, doelloos rondhobbelen is niet aan mij besteed! Daarbij vind ik het ook een uitdaging om hem in een goede conditie te krijgen en houden
Dais_ schreef:Interessant om te lezen allemaal! Mij lijkt endurance ook erg leuk, maar ik ben bang dat we op voorhand al afgekeurd worden en dat ik zo zonder een meter gereden te hebben terug naar huis kan. Het is allemaal ontzettend ver van huis, dus ik loop het risico liever niet.
Maar qua training werk ik er wel naar toe, doelloos rondhobbelen is niet aan mij besteed! Daarbij vind ik het ook een uitdaging om hem in een goede conditie te krijgen en houden
kim345 schreef:Ja, als je paard niet goed loopt kun je idd afgekeurd worden.
gebeurt regelmatig. Of je krijgt een B, dat betekent dat er iets niet helemaal soepel is, misschien wat stijfjes maar je mag wel starten. Een A is gewoon goed en een C is kreupel.
Als je weet dat je paard een beetje op gang moet komen kun je hem natuurlijk eerst even longeren voordat je naar de keuring gaat!
Solleke_Noah schreef:kim345 schreef:Ja, als je paard niet goed loopt kun je idd afgekeurd worden.
gebeurt regelmatig. Of je krijgt een B, dat betekent dat er iets niet helemaal soepel is, misschien wat stijfjes maar je mag wel starten. Een A is gewoon goed en een C is kreupel.
Als je weet dat je paard een beetje op gang moet komen kun je hem natuurlijk eerst even longeren voordat je naar de keuring gaat!
Ok, goed om te weten!
kim345 schreef:@ chouchou,
ik stap dus zo'n 500 m uit maar mijn pony heeft geen 'arabieren' hartslag.
Ik kan dus nooit direct aanbieden en meestal heeft ze in stap een hartslag van rond de 90...
Ik weet dat ik dus nooit direct kan aanbieden en of ik nou 2 km stap of 500 maakt dan ook niet zoveel uit.
Ik koel zodra we gefinished zijn. Maar daar kun je in de winter al eens mee puzzelen!
Misschien kun je de hartslag ook wel gewoon voelen met je vlakke hand?
Solleke_Noah schreef:kim345 schreef:@ chouchou,
ik stap dus zo'n 500 m uit maar mijn pony heeft geen 'arabieren' hartslag.
Ik kan dus nooit direct aanbieden en meestal heeft ze in stap een hartslag van rond de 90...
Ik weet dat ik dus nooit direct kan aanbieden en of ik nou 2 km stap of 500 maakt dan ook niet zoveel uit.
Ik koel zodra we gefinished zijn. Maar daar kun je in de winter al eens mee puzzelen!
Misschien kun je de hartslag ook wel gewoon voelen met je vlakke hand?
Een hele blonde vraag, maar daalt de harstslag dan gewoon omdat ze in stilstand kunnen uitpuffen, als je over de finish bent? Want ik ga er even vanuit dat als we 20 km gaan rijden in maart (koud) dat koelen niet echt nodig zal zijn
Sok schreef:Verder raad ik iedereen van harte aan om eens te gaan vrijwilligen op een wedstrijd of een andere ruiter te groomen! Erg leuk maar vooral erg leerzaam. Dan weet je ook van te voren wat je kunt verwachten, wat al een hoop wedstrijdstress scheelt!