Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
arnjojo schreef:ikke je ontkende eerst alles hevig, maar maakt niet uit, Veel mensen weten het nu dus ze zullen voorzichtig zijn. Weet je waarom een paard voor gehandicapte gebruikt worden, het zijn beesten die alles haar fijn aanvoelen... Wij voelen dingenzoals het spoor niet die paarden duidelijk wel! Dat jij het nog noit heb meegemaakt fantastisch voor je, houden zo. Maar ga niet zeggen dat het onzin is.. Ten tweede een lek in het draa wordt door paarden gevoelt door ons niet, heb het zelf meegemaakt op stal...
ikke schreef:Ik ga uit van feiten. De feiten van spanning op spoorrails zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met de spanning op je schrikdraad.
Ik blijf dus stug volhouden dat paarden die schrikken van spanning op rails onzin is; waarmee ik NIET zeg dat er geen spanning op de rails staat. Wel graag de feiten bij elkaar houden!
superwoman schreef:ikke schreef:Ik ga uit van feiten. De feiten van spanning op spoorrails zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met de spanning op je schrikdraad.
Ik blijf dus stug volhouden dat paarden die schrikken van spanning op rails onzin is; waarmee ik NIET zeg dat er geen spanning op de rails staat. Wel graag de feiten bij elkaar houden!
Tja, zo zijn er ook zat dokters die blijven volhouden bij de feiten en zo zieke mensen vertellen dat het tussen de oren zit. Ik blijf erbij dat sommige paarden erop reageren en dat dat niet zomaar is. Sommige dingen zijn nog niet ontdekt denk ik dan maar. Ik geloof liever paarden,die je ziet reageren, dan een geleerde
superwoman schreef:wijger
arnjojo schreef:Nog even voor de duidelijkheid, er is door niemand volgens mij gezegt dat er stroom op staat. Wel dat het paard een optater krijgt.
Inoterry schreef:Ik heb het net aan een paar baanwerkers gevraagd en in theorie is het absoluut onmogelijk dat je stroom krijgt van het spoor. Alles is namelijk heel goed beveiligd en geaard, zo goed dat je het zelf niet eens zou moeten kunnen voelen als de bliksem in een spoorstaaf slaat.
Er is hier wel een uitzondering op. Op een paar trajecten ligt nog zogenaamd prikspoor. Hier kan het incidenteel voorkomen dat je een beetje stroom krijgt als je beide spoorstaven aanraakt. Dat prikspoor ligt alleen niet op zo veel plekken meer. En ook hier hoort het eigenlijk niet voor te komen.
Als ik dit topic doorlees krijg ik de indruk dat de meeste mensen er geen last van hebben, en dat de mensen bij wie het gebeurd het lang niet altijd voorkomt. Dat komt wel een beetje overeen met datgene wat ik net gehoord heb.
In theorie moet het echter zelfs op prikspoor niet mogelijk zijn, maar zoals met veel dingen komen theorie en praktijk niet altijd helemaal overeen.
Er werdt wel dringend geadviseerd om als het gebeurd dit door te geven aan Prorail, het kan dan zijn dat er ergens een storing zit en dat is niet de bedoeling. Er hoort namelijk nergens in Nederland voelbare stroom op de rails te staan.
Ik blijf nog wel proberen om een duidelijkere verklaring voor dit probleem te zoeken, ik ben nu namelijk heel nieuwschierig geworden.
Nog even voor diegene die zeggen dat als je paard stroom krijgt dat je dat als ruiter dan moet voelen. Heb je ooit wel eens een optater van de stroomdraad gehad? En voelde je dat door heel je lijf, of alleen in het deel waar de stroom door is gevloeid?
Ik ben nooit een ster in natuurkunde geweest, maar ik weet wel dat stroom altijd de korste weg zoekt. Als je paard dus een beetje stroom door zijn been krijgt, vloeit het door zijn lijf door een ander been weer weg en voel je daar als ruiter dus helemaal niets van.
griebels schreef:Ikke, kan het ook niet zo zijn dat als de trein net voorbij is dat er dan nog een soort pik op staat?