Over het spoor met je paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Over het spoor met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:15

Ja ik weet wat je bedoeld... Mijn hengst weet het ook. Mijn merrie niet, die heeft gewoon ontzag voor draadjes haha...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:37

ik heb geen opleiding elektriciteit, maar (naar ik hoop) wel een dosis gezond verstand.
de uitleg van ikke is volgens mij het meest logisch.

denk hier maar even over na:
1) als je paard een elektrische schok krijgt terwijl jij erop zit, zal jij die schok ook voelen.
2) als hoeven isolerend werken tov. het ijzer van de rails, moeten ze ook isolerend werken tov. het ijzer van je hoefijzers, dus met of zonder hoefijzers kan geen verschil maken.
3) als je paard werkt als een aarding om de spanning te ontladen, waarom werkt het beton of het hout van de dwarsliggers dan niet zo? denk aan de omheining van je weide: de draden hang je toch ook niet rechtstreeks aan de palen, maar met een isolator om geen stroom te verliezen?
4) als je zelf te voet over het spoor gaat zou je die schok toch ook moeten krijgen (tenzij je isolerend schoeisel aanhebt)?
5) en spoorwegarbeiders die aan het werk zijn? als er een trein langskomt, gaan ze ff aan de kant en doen dan meteen weer verder.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:54

ikke je ontkende eerst alles hevig, maar maakt niet uit, Veel mensen weten het nu dus ze zullen voorzichtig zijn. Weet je waarom een paard voor gehandicapte gebruikt worden, het zijn beesten die alles haar fijn aanvoelen... Wij voelen dingenzoals het spoor niet die paarden duidelijk wel! Dat jij het nog noit heb meegemaakt fantastisch voor je, houden zo. Maar ga niet zeggen dat het onzin is.. Ten tweede een lek in het draa wordt door paarden gevoelt door ons niet, heb het zelf meegemaakt op stal...

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:10

Ik heb er eigenlijk nooit last van gehad. Reed altijd gewoon over sporen heen Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:22

arnjojo schreef:
ikke je ontkende eerst alles hevig, maar maakt niet uit, Veel mensen weten het nu dus ze zullen voorzichtig zijn. Weet je waarom een paard voor gehandicapte gebruikt worden, het zijn beesten die alles haar fijn aanvoelen... Wij voelen dingenzoals het spoor niet die paarden duidelijk wel! Dat jij het nog noit heb meegemaakt fantastisch voor je, houden zo. Maar ga niet zeggen dat het onzin is.. Ten tweede een lek in het draa wordt door paarden gevoelt door ons niet, heb het zelf meegemaakt op stal...

Ik ga uit van feiten. De feiten van spanning op spoorrails zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met de spanning op je schrikdraad.
Ik blijf dus stug volhouden dat paarden die schrikken van spanning op rails onzin is; waarmee ik NIET zeg dat er geen spanning op de rails staat. Wel graag de feiten bij elkaar houden!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:37

Gisteren hoorde ik toevallig dat als je nylon draagt dat het de statische geladenheid ook activeert.
Misschien is het handig om te kijken of je iets van nylon kleding, zadeldekje en of andere dingen aan of rondom het paard hebt hangen.
Het schijnt zelf zo te zijn dat een wrijving van nylon zelfs brandbare stoffen kan laten exploderen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:28

nylon zadeltassen áltijd bij me

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:25

We gaan morgen een poging doen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:30

ikke schreef:
Ik ga uit van feiten. De feiten van spanning op spoorrails zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met de spanning op je schrikdraad.
Ik blijf dus stug volhouden dat paarden die schrikken van spanning op rails onzin is; waarmee ik NIET zeg dat er geen spanning op de rails staat. Wel graag de feiten bij elkaar houden!

Tja, zo zijn er ook zat dokters die blijven volhouden bij de feiten en zo zieke mensen vertellen dat het tussen de oren zit. Ik blijf erbij dat sommige paarden erop reageren en dat dat niet zomaar is. Sommige dingen zijn nog niet ontdekt denk ik dan maar. Ik geloof liever paarden,die je ziet reageren, dan een geleerde Rolleyes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:13

superwoman schreef:
ikke schreef:

Tja, zo zijn er ook zat dokters die blijven volhouden bij de feiten en zo zieke mensen vertellen dat het tussen de oren zit. Ik blijf erbij dat sommige paarden erop reageren en dat dat niet zomaar is. Sommige dingen zijn nog niet ontdekt denk ik dan maar. Ik geloof liever paarden,die je ziet reageren, dan een geleerde Rolleyes

Dat paarden reageren wil niet zeggen dat dat is omdat er spanning op de rails staat.
Ik zeg niet dat het onzin is dat paarden reageren, ik zeg alleen dat de gemeten spanningswaardes dit niet onderbouwen. Ik blijf er dus bij dat de oorzaken elders liggen, te meer omdat ik regelmatig het spoor gekruisd heb en daar nooit problemen mee had, met of zonder trein in de buurt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:07

ikke, je reacties zijn nu aanzienlijk beter.
In het begin deed je alsof mensen en paarden gek waren die de treinrails de schuld gaven. Je kunt (gelukkig voor jou) niet er vanuit gaan dat iedereen geleerd heeft over spanning en stroom etc. Echter als de reactie van het/een paard op de rails die hetzelfde is als op een stroomdraadje in de wei, kun jij diegene niet kwalijk nemen om te denken dat het ook door stroom komt.
Hoe het komt is blijkbaar nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat sommige paarden reageren en ik wijger om de schuld bij die paarden te leggen en leg ze dus ook bij de rails neer Tong uitsteken
Belangrijk is dus om voorzichtig te zijn bij het oversteken van een rails, want je paard kán rare sprongen maken.

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:07

idd wij hebben het een keer mee gemaakt met onze belg aangespannen, toen waren er zelfs al 1 of 2 auto's over geweest. Gelukkig liep het allemaal goed af.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:12

Oh dit wust ik helemaal niet Bloos!
Gelukkig heeft mn pony geen ijzers maar nu kan je er teminste opletten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:18

superwoman schreef:
wijger

weiger Bloos Bloos Bloos Gestoord

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:08

Heb d'r wel eens van gehoord dat je er met ijzers last van kan hebben. Mijn paarden hebben geen ijzers maar moeten wel elke dag over het spoor (wei-stal, stal-wei) Heb er nog nooit last van gehad gelukkig maar is wel goed om te weten!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:29

Ik heb het net aan een paar baanwerkers gevraagd en in theorie is het absoluut onmogelijk dat je stroom krijgt van het spoor. Alles is namelijk heel goed beveiligd en geaard, zo goed dat je het zelf niet eens zou moeten kunnen voelen als de bliksem in een spoorstaaf slaat.
Er is hier wel een uitzondering op. Op een paar trajecten ligt nog zogenaamd prikspoor. Hier kan het incidenteel voorkomen dat je een beetje stroom krijgt als je beide spoorstaven aanraakt. Dat prikspoor ligt alleen niet op zo veel plekken meer. En ook hier hoort het eigenlijk niet voor te komen.
Als ik dit topic doorlees krijg ik de indruk dat de meeste mensen er geen last van hebben, en dat de mensen bij wie het gebeurd het lang niet altijd voorkomt. Dat komt wel een beetje overeen met datgene wat ik net gehoord heb.
In theorie moet het echter zelfs op prikspoor niet mogelijk zijn, maar zoals met veel dingen komen theorie en praktijk niet altijd helemaal overeen Lachen .
Er werdt wel dringend geadviseerd om als het gebeurd dit door te geven aan Prorail, het kan dan zijn dat er ergens een storing zit en dat is niet de bedoeling. Er hoort namelijk nergens in Nederland voelbare stroom op de rails te staan.
Ik blijf nog wel proberen om een duidelijkere verklaring voor dit probleem te zoeken, ik ben nu namelijk heel nieuwschierig geworden Haha! .

Nog even voor diegene die zeggen dat als je paard stroom krijgt dat je dat als ruiter dan moet voelen. Heb je ooit wel eens een optater van de stroomdraad gehad? En voelde je dat door heel je lijf, of alleen in het deel waar de stroom door is gevloeid?
Ik ben nooit een ster in natuurkunde geweest, maar ik weet wel dat stroom altijd de korste weg zoekt. Als je paard dus een beetje stroom door zijn been krijgt, vloeit het door zijn lijf door een ander been weer weg en voel je daar als ruiter dus helemaal niets van.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:41

klopt wat je zegt. maar degene die er nu even inspringen lees even alle reacties behalve alleen de bovenste

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:34

Ik heb net Prorail gebeld en de vraag voorgelegd. Zodra ik antwoord heb laat ik het weten.
We hebben er hier in Krabbendijke wel geen last van, maar ik ben gewoon nieuwsgierig geboren Clown Haha! .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:28

Het is toch al een tijd geleden dat mijn onbeslagen paard een optater heeft gehad. Gisterenavond nog gaat ze de spoorwegovergang t.h.v. station Castricum wel gewoon onder het zadel over, maar de overgang ernaast, die aan de Heemstederweg, ooit plaats van gebeuren, nog steeds alleen wanneer ik ernaast loop. Wat er gebeurt is, is onverklaarbaar, maar staat nog steeds fris in het geheugen van mijn paard. Nu is het wel zo dat zij ook vanuit het niets, jaren niets aan de hand, met enige weifeling paddentunnels en sommige gedeeltes van klinkerweggetjes, welke niet geasfalteerd zijn, overgaat. Er huist daar iets onder, maar wat? Misschien is ze wel een megasensibel paard Clown

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 23:13

Nog even voor de duidelijkheid, er is door niemand volgens mij gezegt dat er stroom op staat. Wel dat het paard een optater krijgt.
Stroom op een stroom draad, ja gevoeld en deed heel veel zeer. Aangezien het nog nat weer was ook. Ik voelde hem door mijn hele lijf. Ik ben benieuwd, prorail enzo worden de laatste tijd helemaal gek gebeld, gemailt enzo na dat ik dit topic heb geopent. Sorry daarvoor! Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:20

arnjojo schreef:
Nog even voor de duidelijkheid, er is door niemand volgens mij gezegt dat er stroom op staat. Wel dat het paard een optater krijgt.

Jawel, dat heb ik gezegd en bewezen; namelijk 6 Volt op het kippelijntje nabij Lunteren.
Ik heb ook gezegd dat een paard daar geen optater van krijgt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:51

Inoterry schreef:
Ik heb het net aan een paar baanwerkers gevraagd en in theorie is het absoluut onmogelijk dat je stroom krijgt van het spoor. Alles is namelijk heel goed beveiligd en geaard, zo goed dat je het zelf niet eens zou moeten kunnen voelen als de bliksem in een spoorstaaf slaat.
Er is hier wel een uitzondering op. Op een paar trajecten ligt nog zogenaamd prikspoor. Hier kan het incidenteel voorkomen dat je een beetje stroom krijgt als je beide spoorstaven aanraakt. Dat prikspoor ligt alleen niet op zo veel plekken meer. En ook hier hoort het eigenlijk niet voor te komen.
Als ik dit topic doorlees krijg ik de indruk dat de meeste mensen er geen last van hebben, en dat de mensen bij wie het gebeurd het lang niet altijd voorkomt. Dat komt wel een beetje overeen met datgene wat ik net gehoord heb.
In theorie moet het echter zelfs op prikspoor niet mogelijk zijn, maar zoals met veel dingen komen theorie en praktijk niet altijd helemaal overeen Lachen .
Er werdt wel dringend geadviseerd om als het gebeurd dit door te geven aan Prorail, het kan dan zijn dat er ergens een storing zit en dat is niet de bedoeling. Er hoort namelijk nergens in Nederland voelbare stroom op de rails te staan.
Ik blijf nog wel proberen om een duidelijkere verklaring voor dit probleem te zoeken, ik ben nu namelijk heel nieuwschierig geworden Haha! .

Nog even voor diegene die zeggen dat als je paard stroom krijgt dat je dat als ruiter dan moet voelen. Heb je ooit wel eens een optater van de stroomdraad gehad? En voelde je dat door heel je lijf, of alleen in het deel waar de stroom door is gevloeid?
Ik ben nooit een ster in natuurkunde geweest, maar ik weet wel dat stroom altijd de korste weg zoekt. Als je paard dus een beetje stroom door zijn been krijgt, vloeit het door zijn lijf door een ander been weer weg en voel je daar als ruiter dus helemaal niets van.

Ik heb meerdere keren stroomdraad vastgepakt. In alle gevallen voelde je het indd alleen in je arm, maar bij een draad voelde ik hem door mijn hele lijf gaan en ik voelde me daarna ook echt niet lekker

Was wel een draad waar extra stroom opstond Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:55

Ikke, kan het ook niet zo zijn dat als de trein net voorbij is dat er dan nog een soort pik op staat? Ik ben er vandaag weer overheen gegaan (wel vaker Knipoog ) nadat er kort na elkaar 2 treinen overheen sjeesden. Ik heb geprobeerd voor Liekie te bepalen waar hij zijn voeten neer ging zetten maar toch raakte hij een rails, en schrok toen weer.
Terwijl hij de rest van de week normaal over het spoor gaat en het een paard is waar je een kanon naast af kan schieten Ja

IETS voelen ze daar op die rails, maar wat... ??

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:11

Hier zijn al zoveel topics over..
Gebruik de zoekfunctie eens Pling

Klik!
Klik nogmaals!
Nog één dan. Nu zelf zoeken he!

Mensen! Het is onmogelijk dat je paard een opdonder van het spoor krijgt! Tenzij er weereens koperdieven langs geweest zijn ligt het spoor zo verschrikkelijk goed geaard dat het onmogelijk is dat er spanning op de rails blijft.
Geloof me, elektro en rails zijn een deel van mijn werk Knipoog

Waar ze waarschijnlijk van schrikken is van het geluid dat je nog even hoort door de rails en bovenleiding heen. Het zogenaamde zingen.
Met mijn oudje bijna twintig jaar lang zeer regelmatig over de drukke treinverbinding tussen Haarlem en A'dam heen gereden bij Spaarnwoude en er is NOOIT wat geks gebeurd.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:14

griebels schreef:
Ikke, kan het ook niet zo zijn dat als de trein net voorbij is dat er dan nog een soort pik op staat?

Als de trein voorbij is, dan is de pik plat, Griebels Nagelbijten / Gniffelen Vork