Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_kelly_x

Re: Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:05

mijn vorige paard sloeg op hol op de weg , er reed een auto langs mij en me paard schrok van die auto toen nam hij een kleine sprint naar voren en toen gaf die auto gas ,ja en toen gaf de mijne ook gas toen ging hij zo hard naast die auto en het scheelde maar een haar want anders lag ik met paard op de moterkap mijn hart stond ff in mijn keel zo eng was dat, me paard nam tijdens aan de kletter een rare sprong (weet niet meer wat voor 1 ) toen lag ik op de weg en had mijn paard nog vast maar hij was zo geschrokken en sterk dat hij de teugels kapot trok uit mijn handen, en het was vlakbij stal om de hoek nog wel, maar was behoorlijk eng ik ben er gelukkig met een paar blauwe plekken vanaf gekomen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:18

die automobilisten zijn af en toe echt levens gevaarlijk, word je echt niet blij van

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:21

jaa een paar jaar geleden.. We waren gewoon uitgegleden.. Ben daarna dik 1,5 maand uit de running geweest.. Had mijn voet zwaar gekneusd en een dikke vochtbult in mijn knie..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:24

Ik was een jaartje of 10 en we gingen met de manege een buitenrit maken, harstikke leuk maar op een gegeven moment had je het ruiterpad die rechtdoor ging, en je had een inimini stukje zand. Dat inimini stukje zand ging vanaf het ruiterpad eerst links, en toen héel snel weer rechts. Je ziet 'm al aankomen, pony waar ik op zat wou graag die scherpe bocht nemen, maar dat had ik niet verwacht. Lag ik met mijn blote armen in het helmgras Huilen

heb er nog steeds een heel groot & lelijk litteken van.

x_kelly_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:25

automobilisten houden weinig rekening met ruiters , sommige komen zo achterlijk hard aan scheuren , meestal ga ik midden op de weg rijden want bij ons is het al zo smal

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:28

Ik ben vorige week zondag nog hárd gevallen, nadat ik gevallen ben zijn onze 2 paarden ervandoor gegaan dus.. en een aantal mensen hadden de politie gebeld die zijn dus gelijk op zoek gegaan naar ons, omdat ze loslopende paarden zagen. Gelukkig zijn ze gevangen door 2 mensen die een stuk verder aan het rijden waren, anders waren ze keihard naar huis gegallopeerd, en das best een end... Scheve mond

Ik heb er gekneusde ribben en een aantal uitgerekte spieren aan over gehouden Verdrietig Mag nog steeds niet paardrijden Verdrietig

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:31

ik heb leiver persoonlijk dat ze hard langs scheuren dan dat ze stapvoets achter me gaan rijden....mn paard wordt namelijk onzeker als er iets achter haar plakt,ze snapt er dan niks van en draait zich dan zo om ,ik heb al drie keer gehad dat ze met de kont op de motorkap ging zitten,nee laat ze dan maar langs scheuren aan het geluid hoort ze wel dat er iets aan komt,vaak is er dan niks aan de hand...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:44

lique schreef:
ik heb leiver persoonlijk dat ze hard langs scheuren dan dat ze stapvoets achter me gaan rijden....mn paard wordt namelijk onzeker als er iets achter haar plakt,ze snapt er dan niks van en draait zich dan zo om ,ik heb al drie keer gehad dat ze met de kont op de motorkap ging zitten,nee laat ze dan maar langs scheuren aan het geluid hoort ze wel dat er iets aan komt,vaak is er dan niks aan de hand...

dan kun je de auto nog wenken dat hij door moet rijden, bij die racekevers werkt dat vaak niet, die hebben daar lak aan...

x_kelly_x schreef:
automobilisten houden weinig rekening met ruiters , sommige komen zo achterlijk hard aan scheuren , meestal ga ik midden op de weg rijden want bij ons is het al zo smal

precies, dat doe ik ook. Als je paard net even op het verkeerde moment schrikt gaat het hardstikke fout! Door midden op de weg te gaan rijden kun je mooi respect afdwingen, echt goede methode. Ookal racen somigen dan vrolijk weer hard door nadat je weer in de berm rijdt..

Mijn vader heeft het al eens mee gemaakt dat toen zijn paard in paniek de achteruit erop gooide een bus gewoon door reed. Spiegel kats afgebroken op de kont van het paard... Dat is toch niet normaal?!

sas155

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:30

ik ben vroeger wel is bij een buitenrit eraf gevallen, was niet zo heel ernstig gelukkig.
maar rijd sindsdien niet zo graag achterop bij een buitenrit.

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:04

Dit forum brengt een hoop herinneringen bij me boven! de eerste keer was op de manege. We hadden net gegaloppeerd en ik zag een takje op het ruiterpad leggen. Ik dacht nog 'zal hij schrikken?' neee zal wel niet we hebben zo lekker gegaloppeerd! Dus ik ontspande en ja hoor hij sprong weg. Ik lag er meteen naast en bij het wegrennen raakte hij me in mijn lies met een achterhoef. Hij rende niet ver maar ik moest er weer op om terug te komen naar stal. Ik moest aan de verkeerde kant opstappen en we moesten in stap naar huis. Bij aankomst ben ik direct naar het ziekenhuis gebracht. Het is 13 jaar geleden en heb nog een litteken. Dus vergeet het niet snel! Haha!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:59

Ik ben een keertje op de heide eraf gedonderd vanuit een stevige galop, ik viel alleen op m'n achterhoofd (waar ik een paar dagen daarvoor ook al hard op geklapt was) dus m'n hoofd voelde even niet zo fijn meer aan (lichte hersenschudding) Godzijdank had ik een brave pony (afgezien van dat hij even maf deed) en blijf hij staan.

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:57

1. op ponykamp, was een jaar of 12 en superfier dat ik op een jong en vinnig paardje mocht. Achteraf bleek alleen dat het beestje nog niet zo lang op de manège was en dat het zijn eerste buitenrit was (en mijn mond was groter dan mijn ervaring Sigaar )
Dus toen we een tractor tegenkwamen ging het beestje kaarsrecht op zijn achterbenen staan en ik, die daar totaal niet op voorbereid was, gleed zo langs zijn kont de gracht in. Meer dan een gedeukt ego en flink stinkende kleren (je wil niet weten welke drek er in die gracht stond zeg Clown ) hield ik er gelukkig niet aan over
2. enkele jaren terug reed ik enkele fjorden. Een keer ging ik samen met een vriendin rijden in het bos en plots geeft die merrie vanuit het niets een bok. Op zich was die niet eens erg hoog of zo maar ik had het weer totaal niet verwacht en zat dus voor ik het wist op mijn kont in de herfstbladeren Koe
3. Ik reed een keer alleen in datzelfde bos met een fjordenruin, en plots sneden enkele mountainbikers ons de pas af. Meneer ging daardoor zo over de zeik dat hij begon te rennen en ik kon "ho"-en en trekken aan de teugels zoveel ik wou, hij ging alleen maar harder. Ik bleef redelijk zitten tot hij op een bepaald moment in plaats van rechtdoor (wat ik verwachtte) plots een scherpe bocht maakte naar recht, nét voor een boom, om zo op een hoger gelegen parallel paadje te komen. En daar ging ik wéér Cool
Gelukkig werd ik net buiten het bos opgepikt door een automobilist die het paardje had zien voorbijstormen en werd mijn vermoeden snel bevestigd: meneer was linea recta naar huis teruggerend Haha!
4. laatste keer (afkloppen Tong uitsteken ) was vorig jaar, van mijn eigen paard. Ik was op een drafpiste aan een flinke snelheid aan het rondcrossen en verloor plots allebei mijn beugels (vraag me niet hoe Vork ) Op een recht stuk kon ik nog mijn evenwicht bewaren maar naarmate ik de bocht (waar stalletjes staan) zag naderen vreesde ik er daar afgeslingerd te worden (middelpuntvliedende kracht, weet je wel Vork ) en dus bedacht ik het geniale plan me nog op het rechte stuk te "laten" vallen langs opzij. Prima plan, alleen was ik er niet op bedacht dat bij zo'n rasechte draver de achterbenen in rendraf flink open gaan, en ik had nog maar net de grond geraakt toen hij met een achterhoef vol op mijn been afzette... Resultaat: binnen de paar minuten een bloeduitstorting de grootte van een voetbal (echt niet overdreven !!) Het is enkele keren leeggetrokken door de dokter (gezellig hoor, zo'n superdikke naald) en uiteindelijk zelfs opengesneden om een gestolde klonter uit te halen. Nog steeds is het een beetje zichtbaar en ik heb er maanden geen gevoel in gehad, alles was gewoon geplet ... (heb heel veel geluk gehad dat er niks gebroken was)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:59

Nee.. Me paard lag van het voorjaar in de sloot.. Maar wonder boven wonder.. Zat ik er nog op!

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:31

Ja, een keer, vorig jaar. Toen had ik mijn pols gekneusd. Het is dus bijna onvermijdelijk

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:37

Jep. Op mijn allllereerste buitenrit nog wel Bloos
Op manege Hitland... We gingen met een aantal meiden uit de klas mee met een klasgenoot.
Die jongen reed op manege Hitland, dus wij mee..
Hardstikke leuk, totdat we net 10 minuten onderweg waren...De paarden op hol sloegen en ik en me vriendin ernaast lagen.
Kwam heel naar op me nek terecht, en kon ook niet meer verder. Ben zelfs met de auto naar huis gebracht Tong uitsteken
Had de boel goed gekneust, en moest 's nachts wakker gemaakt worden voor eventueel hersenschudding...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:52

ja van mijn toenmalige paard ben ik hard afgestuiterd naar ziekenhuis foto`s maken
er was gelukkig nix gebroken
daarna was mijn vertouwen wel weg in hem naar lang wikken en wegen heb ik hem verkocht(ik was zolangzamerhand al wel 12 x gelanceerd)
tja waar het aan lag hij was altijd el wel een beetje lastig zeg maar hij kon lekker hoog steigeren enz...
maar naar de geboorte van mijn dochten durfde ik het niet meer aan!!

nu rijd ik heeerlijk buiten op mijn lieve twister
en mijn vertrouwen is al weer behoorlijk opgekrikt door hem

kuzzz

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:52

Ik ben nog nooit gevallen op buitenrit. *klopt af*
Ik wil het ook nooit mee maken..

Madje_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:55

pffieuw! gelukkig niet (A) Maar een zus van me hartsvriendin wel eenkeertje. Dat paard zag bloed en flipte helemaal uit! Bloos begonallemaal te steigeren enzo. Wist niet of het daar aan lag, maar ze belandde wel in de bosjes Huilen van het lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:33

1. We gingen de zandverstuiving op, tenminste dat dacht ik.. Mijn paard dook vrolijk de bosjes in, en daar stond een hek waar ze vanaf de zeikant zo hard tegenaan liep dat het hek met ons samen omklapte, gelukkig niks anders dan een blauwe plek aan over gehouden...

2. Mijn paard en ik waren samen vrolijk aan het buitenrijden, en wilde wederom de zandverstuiving op, ze schrok draaide vliegensvlug 360 graden om er als een gek vandoor te gaan, daar hing een tak, waar we nooit samen onderdoor konden, dus tja ik bungelde in de tak, had toen de teugels nog vast, maar toen schrok ze en draaide ze weer, dus stond ze achter mij.. Toen ik uitblies zo van pfoeh dat hebben we nog overleefd ging ze er alsnog weer van door met weer een draai, en sprong bovenop mijn ribben met 1 been, heel even maar, want volgens mij voelde ze dat ze me raakte.... Toen kon ik haar niet meer vast houden... Ze is als een gek op hol geslagen, ik erachteraan... Vriendin op een pony was ik al kwijt geraakt... Uiteindelijk luisterde ze naar een vrouw die rondliep in het bos, maar wilde vervolgens door de stress niet met haar meelopen, ze heeft haar man toen met mijn paard laten staan, en is mij gaan zoeken... UIteindelijk heb ik haar al strompelend weer gevonden en zijn we toen doorgereden naar het ziekenhuis, alleen maar zwaargekneust...

3. Ik was op weg naar de club over de weg, ze schrok, sprong opzij midden in een sloot op zijn kop, mijn been lag er nog onder en de staleigenaresse, ja was echt 100 meter van stal, die was nog erger geschrokken dan ik omdat ze me niet meer beven zag komen dacht ze dat ik dood was.... Uiteindelijk hebben we haar uit de sloot gekregen, het was een geweldige ervaring, mijn been moest er eerst onderuit, anders dan zou ik onder het paard verdwijnen, ze heeft de hele tijd super stil gelegen, zelfs gras liggen vreten Tong uitsteken tot ik weg was, en de brandweer nog 100 meter weg was om haar eruit te takelen, toen stond ze op en rende keihard aan de longeerlijn met de staleigenaar erachteraan naar stal... Wonder bovenwonder waren we 3 dagen later al weer op concours...

Gevolgen::

1e keer niks aan t handje...

2e keer we waren vrolijk buiten met net nieuw tuig, tuig nog heel maar vol met krassen... Maarja...

3e keer, ik durf niet meer langs dezelfde weg, tarah durft het zelfs aan de hand niet meer... We oefenen altijd hard samen... We komen bijna niet meer buiten, zelfs uitstappen niet, en als we een buitenrit gaan maken zet ik haar altijd gewoon lekker op de trailer, laat ik haar uit midden in het bos en tjoeken we vrolijk en relaxt rond in het bos... Hihih... Je moet wat met een paard wat gefokt is als fokmerrie en niet het ideale paard is qua karakter... Maar het belangrijkste we hebben samen enorme lol en er een hoop van geleerd....

Andere mensen worden wel vaak gek van mij, als ze bijvoorbeeld helemaal alleen naar buiten gaan, vraag ik tien keer of ze wel voorzichtig doen enzo naar mijn sloot ervaring, dat is namelijk de enige keer in mijn hele leven dat ik alleen met mijn paard naar buiten ging, want ik dacht ach 3 straten verderop staat toch een vriendin met haar paard op me te wachten!!

niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:12

één keer echt keihard gevallen...

Paar jaar geleden ( ik was 13 jaar ) waren we op Terschelling een strandrit aan het maken. Niet met eigen paarden, maar manegepaarden. Op een gegeven moment bijt het paard achter mijn paard in mijn paard z'n kont ( Tong uitsteken )
paard begint te flippen en ik kukkel er vanaf en ik kom op m'n hoofd terecht (gelukkig had ik wel een cap op Knipoog ) Was hardstikke pijnlijk, vooral mijn nek deed zeer, maar ik stap mooi weer dat paard op natuurlijk....Paar dagen later ging ik naar het ziekenhuis, want m'n nek was nog steeds heel erg pijnlijk, k kon niks meer. Niet meer bewegen enzo. Ik kreeg in het ziekenhuis te horen dat m'n nek op 2 plaatsen gebroken was...Ik had heel veel geluk gehad kreeg ik te horen...(wat een geluk, je nek breken Gaaaap)
Kreeg voor een half jaar een brace om en mocht heel weinig doen.

Na dat half jaar ben ik gewoon weer gaan rijden, kon de paarden echt niet missen. Mensen vroegen steeds: Nu stop je vast met rijden..? Voor mij is het altijd vanzelfsprekend geweest om weer te gaan rijden.. Laat me niet uit 't veld slaan door zoiets, mensen die een ongeluk met de auto krijgen die stoppen toch ook meestal niet met autorijden? (mits ze dat nog kunnen...)

scoobydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:29

heey

Ik ben ook heel hard gevallen tijdens een buitenrit
samen met mijn vriend was ik aan het rijden op de veluwe vlak bij de hei tussen de bossen kwam er een leuk heuveltje aan dus die zijn we rustig in galop opgegaan omdat mijn vriend 1 jaar nu rijdt boven aan de heuvel gestopt en al stappen naar beneden gegaan mijn vriend reedt op dt moment voor mij links van ons kwamen 2 ponys van de heuvel af gegalopeerd waar die van me vriend in eerste instante van schrok die probeerde hem terug te nemen toen knapte de teugel mijn vriend s er toen zelf afgesprongen was maar beter ook paard bleef daarna braaf staan ik wou van mijn paard afstappen om naar me vriend te gaan en toen gingen de ponys weer rennen ondertussen hing ik half op mijn paard op dat toen ie hoorde dat de ponys gingen rennen draaide die om en rende weg maar ik werd met me hoofd tegen een boom aangesleurd en met mijn schouder ook lang leve de cap!!!!!!!
ik was mijn paard daarna kwijt en het paard van me vriend hadden we god zij dank nog kunnen pakken ik heb gerent en gevraagd aan iedereen of ze een paard hadden gzien met mijn rode ogen en iedereen had het gezien maar niemand durfde hem te pakken wij liepen ondertussen terug naar stal wat zon 15 km lopen was !!!! maar ja dan scheeld dat niet zoveel het paard van me vriend bleef maar hinneken en ik had het gevoel dat mijn paard ook in de ronte rende en toen uiteindenlijk bijna bij stal kwam die op ons afgegalopeert tranen van blijdschap en trillingen in mijn benen was ik super blij dat mijn paard een klein bloedje aan zijn achterbeen had zitten en een beetje bezweet was mijn zadel en hoofdstel waren heel aleen miste ik mijn beugels nog maar s avonds zijn we terug gegaan met de auto !!!! naar de plek des onheils en heb me beugels complet terug gevonden

en we hadden ook nog ff gekeken waar die ponys vandaan kwamen want ik rij in die buurt al 5 jaar nog nooit ponys gezien er was een soort van weiland afgezet maar er was geen gras maar gewoon een stuk bos met veel bomen en door het geritzel van de paarden die achter ons aan kwamen schrokken ze maar niks gebroken wel 2 weken last gehad maar we zijn weer hersteld vriend is wel het vertrouwen kwijt maar op mijn paard durft ie het nog aan dus moet ik soms mijn paard afstaan

greetz saskia en barry Pling

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:51

1,5 jaar geleden ben ik er hard afgevallen tijdens een bosrit. Ik zat in een lekker galopje en mijn paard had ineens besloten dat bankjes langs een pad eng zijn, dus ging ze er keihard vandoor in de richting van een boom. Zij wou er aan de ene kant langaf ik aan de andere kant. Op een of andere manier ben ik eraf gevallen en had m'n enkelbanden gescheurd, daar heb ik pas sinds een maandje ofzo bijna geen last meer van.

Ik was trouwens ook nog alleen, en was net die ene keer m'n gsm vergeten (tja, zul je zien dat er net dan iets gebeurd) dus ben er weer opgeklommen wat super zeer deed en terug naar stal gestapt. Was ook nog 3 kwartier stappen, heb wel ff een potje zitten pijnlijden met m'n been naar beneden haha.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:51

Ik was ooit eens in een wei aant krossen zonder zadel. Het paard in kwestie begon ineens kei hard te bokken. Het grappige van al is wel dat ik met mijn kont int hooi viel Lachen.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:14

Ik er vroeger wel een paar keer afgestuiterd tijdens een buitenrit, altijd wel goed afgelopen (soms wat minder met mij, maarja ik overleef het wel)
Laatste keer dat ik gevallen is jaar of 4/5 geleden, maar dat was met pony en al.
Ik was samen met een vriendin aan het rijden op een dijk, en we waren aan het galopperen en opeens sloegen ze op hol. Me vriendin kon optijd stoppen maar ik niet meer.. en de dijk hield op, en liep steil naar beneden. Me pony kon zich niet meer staande houden, viel, schoven over een weg van 2/3 meter en kwamen aan de andere kant tot stilstand.
Pony zn knien open, 1 maand in het verband e.d.

Gelukkig gebeurde het bij een vriendin voor en was er direct hulp

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:17

Jep...ik ben in volle rengalop van een kleine welsh gelazerd op buitenrit haha ...was in renesse en niemand wilde t kleintje dus ach ik wou wel.....ze hadden alleen niet verteld dat hij al 4 dagen niet gelopen had dus op het strand werdt hij wat over enthousiast en gaf een bok en daar ging ik ...schaamde me dood trouwens haha