Mobiele telefonie en paardrijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:23

Ik bel en word regelmatig gebeld als ik op het paard zit..Ik men zelf veel, en dan ga ik altijd netjes even stappen, en gebruik ik het achenbach systeem, waarbij ik dus met 1 hand rijd..Niks mee mis toch? Ben vaak zat politie tegen gekomen, en krijg altijd een vriendelijke lach en een zwaaitje mijn kant op, nog nooit een bekeuring..

Ook tijdens het rijden onder het zadel neem ik op..Niet in het bos op ruw terrein, maar als ik in de bak aan het trainen ben, of ik ben onderweg naar huis in een lekker galopje..Wel moet ik zeggen dat ik een bluetooth headset op heb, waardoor ik tijdens het rijden wel handsfree kan bellen..Als ik ga mennen vergeet ik 9 van de 10x dat ding..Maar dan is het trainen, door midden van het rijden met 1 hand nog steeds nog steeds nuttig. Maar tijdens het rijden vind ik dat ik beiden handen nodig heb, en neem ik alleen op als het mensen zijn die ik op dat moment wel wil spreken, zoals mijn vriend, maar dan vraag ik wat hij wil weten, of wat ie kwijt moet, en zeg ik dat ik aan het rijden ben, en hang ik weer op....Een andere vriend van me belt gewoon om te kletsen, en daar begin ik dan niet aan..

Reden dat ik altijd een telefoon op zak heb? Als ik aan het rijden ben, en mijn pony staat stokkreupel, ik rij meestal op plekken waar ik vrijwel niemand tegenkom..Dus dan kan ik bellen dat ze de trailer brengen..En met het rijden met de koets heb ik hem bij, omdat ik dan 9 van de 10 alleen rij, en als er dan iets gebeurd, denk aan lekke band, koets stuk, tuig stuk, pony kreupel?, kan ik het thuisfront informeren...

Mijn telefoon is niet omdat ik bereikbaar wil blijven..Maar het is ook voor mijn ouders een fijn gevoel om te weten, dat ze me kunnen bellen als ik wat langer weg ben, dat ze zich niet ongerust hoeven te maken..

Wel heb ik altijd het geluid van mijn telefoon aan staan, bij het mennen rij ik toch grote delen over de weg, en dan wil het nog weleens voorkomen, dat ik mijn telefoon niet voel/hoor...Dus staat hij extra hard..Moet wel zeggen, dat als ik met een jong paard bezig ben, of aan het lesgeven ben. Ik of mijn telefoon uitzet, geluid helemaal uitzet of mijn telefoon binnen laat liggen of in de auto Lachen

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:28

Waratje schreef:
En ik zou het ook heel prettig vinden om iemand te kunnen bellen voor een trailer als mijn paard (of dat van m'n rijmaatje) zich onverhoopt op de hei (of elders) zodanig verstapt dat ze stokkreupel is. Dan is het alleen maar fijn als ze niet nog een heel eind moeten lopen op zo'n zeer pootje.

Ik zou dan afstappen en naar huis lopen. Heb het echter in alle jaren ruige ritten hier nog niet bij benadering meegemaakt en op de meeste ritten is een trailer bellen toch geen optie. Als er geen sprake is van een breuk of scheur is rustig stappen noch een goede therapie ook...
Wel eens gebeurd dat mijn paard een zorgwekkende hoestbui kreeg. Ik eraf en 7 kilometer door de campo naar huis gestrompeld (donker Cool ) Zou niet weten wat een telefoon daaraan oplost zou hebben.

hc

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:33

Jij zit ook wel in een andere situatie dan de gemiddelde Bokker die waarschijnlijk in NL rondtoert.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:35

Ja, hier in Nederland is de kans op een ongeluk oid veel groter..Jou paarden zijn waarschijnlijk ruw terrein gewend..En de meeste mensen zijn zo voorzichtig met hun paard, dat ze meteen opgehaald willen wordne door een trailer..Hier in Nederland is de kans op een ongeluk oid ook groter door al het verkeer, vrachtwagens, aanhangers, autos...Het hoeft niet alleen aan je eigen te liggen.

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:37

Ik denk niet zozeer dat de kans op ongelukken in NL groter is maar ik denk wel dat de oplossing een stukje makkelijker is in veel gevallen.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:38

Haffielover schreef:
..En met het rijden met de koets heb ik hem bij, omdat ik dan 9 van de 10 alleen rij, en als er dan iets gebeurd, denk aan lekke band, koets stuk, tuig stuk, pony kreupel?, kan ik het thuisfront informeren...

Ja, en dat doe ík dus niet. Ik ga niet alleen op pad met de kar. Met een mobiel kan je hulp vragen nádat er wat is gebeurd. Ik ga samen opdat er veel voorkómen kan worden of gelíjk geadresseerd opdat escalatie voorkomen wordt.

Overigens nemen we met de kar wel een mobiel mee omdat, hoewel het een terreinwaardig ding is, we daarmee niet in echt ruig terrein rijden en er bijna altijd bereik is. Ook is mennen inherent onveilig en liggen kans/risico anders. Het is dan een kwestie van beter mee dan om verlegen. Staat dan wel uit.
Heb ook een zak gereedschap achterop hangen. Laat liever de mobiel dan die zak thuis.

hc

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:46

Huertecilla schreef:
Haffielover schreef:
..En met het rijden met de koets heb ik hem bij, omdat ik dan 9 van de 10 alleen rij, en als er dan iets gebeurd, denk aan lekke band, koets stuk, tuig stuk, pony kreupel?, kan ik het thuisfront informeren...

Heb ook een zak gereedschap achterop hangen. Laat liever de mobiel dan die zak thuis.

hc


Dus als jij een lekke band rijd in het terrein? Door een spijker of iets dergelijks, kun jij direct je band plakken? In dat geval kies ik er toch voor, om iemand op te bellen, kar op laden en de pony zelf naar huis te rijden..Veel veiliger dan ergens langs de kant je kar gaan staan maken toch? Lachen

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:49

Huertecilla schreef:
Heb ook een zak gereedschap achterop hangen. Laat liever de mobiel dan die zak thuis.
Denk dat ik beter de mobiel mee kan nemen ipv het gereedschap. Het is maar net hoe handig je bent. Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:52

Katja schreef:
Ik denk niet zozeer dat de kans op ongelukken in NL groter is maar ik denk wel dat de oplossing een stukje makkelijker is in veel gevallen.


Inderdaad is hier de kans op ongelukken even groot tot groter, zéker de kans op een ernstig ongeluk groter en een externe hulpoplossing veel verder weg.

Ik weet dat veel NL-ers geen idéé hebben van de wereld hier. Ikzelf heb langer in de randstad gewoond/gewerkt/gejaagd/gehobbied dan de meeste Bokters(m/v) oud zijn Knipoog

Meer of minder risico hier of daar is echter irrelevant. Hier zijn de bergen mooi, in NL is de heide mooi. In beide gevallen kun je daarvan genieten of... bellen Haha!
Zowel hier als in NL kán je bereik hebben, of niet. Hier echter escaleert een situatie veel makkelijker en is externe hulp veel verder weg. Je kan dan kiezen voor meer mogelijkheden voor noodhulp of meer zelfredzaamheid of een combi. Net als in NL, met hooguit een ander zwaartepunt.

hc

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:53

ik heb mijn mobiel wel mee
gewoon op stil
tot nu toe nog nooit nodig gehad
maar je weet maar nooit

maar ik neem eigenlijk nooit de telefoon op als ik op mijn paard zit

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:56

Haffielover schreef:
Dus als jij een lekke band rijd in het terrein? Door een spijker of iets dergelijks, kun jij direct je band plakken? In dat geval kies ik er toch voor, om iemand op te bellen, kar op laden en de pony zelf naar huis te rijden..Veel veiliger dan ergens langs de kant je kar gaan staan maken toch? Lachen


Euh, langs de kant? Hier? Veiliger? Dat is meestal gelijk een greppel, helling of ravijn! Verder sta je hier als je wat pech heb met 40 graden (schaduw) onder een brandende zon. Nee dus.

Ik heb en een reparatiekit én een schuimspuitbus mee. Ook is afstappen en lopen een prima optie.

hc

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:01

Ik heb hem altijd bij, voor noodgevallen, wel staat hij altijd op stil.

migomirre
Berichten: 273
Geregistreerd: 26-02-06
Woonplaats: Nij Roon

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:06

toevallig volg ik deze topic al een tijdje, en heb idd altijd mijn telefoon mee. en gelukkig maar want afgelopen zondag is mijn vriendin van haar paardje gebokt, en heeft haar rug gebroken. gelukkig had ik mijn telefoon mee en kon direct 112 bellen. dus ik neem hem altijd mee. maar ik vind zelf bellen op paard niet echt kunnen, vooral met buitenritten niet. maar als je naar buiten gaat moet je (vind ik) altijd 1 meenemen.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:08

ik heb mn mobiel altijd bij me. ook als ik erop zit. als k merk dat mn paard kijkerig is zal ik niet snel opnemen anders wel. mn paarden zijn gewend met en losse teugel over de weg of in het bos te stappen. en blijven dan ook braaf. tijdens het rijden in de wei neem ik ook gewoon op alleen tijdens een prive lesniet. vind dat het wel kan als je maar weet waar je mee bezig bent dus geen half uur aan dat ding hangen met onnodige info. maar een kort nodig gesprekje kan wel.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:45

Huertecilla schreef:
Haffielover schreef:
Dus als jij een lekke band rijd in het terrein? Door een spijker of iets dergelijks, kun jij direct je band plakken? In dat geval kies ik er toch voor, om iemand op te bellen, kar op laden en de pony zelf naar huis te rijden..Veel veiliger dan ergens langs de kant je kar gaan staan maken toch? Lachen


Euh, langs de kant? Hier? Veiliger? Dat is meestal gelijk een greppel, helling of ravijn! Verder sta je hier als je wat pech heb met 40 graden (schaduw) onder een brandende zon. Nee dus.

Ik heb en een reparatiekit én een schuimspuitbus mee. Ook is afstappen en lopen een prima optie.

hc

Je hoort me niet zeggen dat dat bij jou veiliger is toch? Goed lezen! Ik zeg dat dat in mijn geval niet veiliger is..Langs een weg met veel vrachtwagens enz enz..
Lopen is ook een optie ja, maar met een kapotte band is dat nooit zo heel fijn, heb er ervaring mee..In dat soort gevallen komt een mobiele telefoon toch erg goed van pas! Lachen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:10

Haffielover schreef:
Lopen is ook een optie ja, maar met een kapotte band is dat nooit zo heel fijn, heb er ervaring mee..In dat soort gevallen komt een mobiele telefoon toch erg goed van pas! Lachen

Voor die kapotte band (lek) hebben ze die schuimspuitbus uitgevonden. Als je met panne staat op een gevaarlijke plek, zou ik liever zelf dit soort simpele oplossingen regelen en naar een veiliger plek gaan, dan in de gevaarlijke situatie wachten op hulp. Hoe eerder je uit een gevaarlijke situatie bent, hoe beter.
Kans op een ongeluk is in NL niet echt groter dan bij HC, maar wel van een ander karakter Clown

En HC, als ik een stokkreupel paard het kan besparen om enige kilometers te MOETEN lopen, dan doe ik dat graag. Mijn ervaring in het inschatten of er wel of niet iets is gescheurd is nihil, dus ik kijk vooral naar de mate van kreupelheid. Stokkreupel is bij mij "niet meer laten lopen dan strikt noodzakelijk", dus als ik een trailer kan laten komen om ons op te halen in zo'n geval, dan doe ik dat. Ik houd er niet van om mijn paard onnodig te pesten met pijn. Als het paard "alleen maar" licht kreupel is, dan kan ik altijd nog zien of ik lopend naar huis kan, want dat is dan vaak net zo gemakkelijk.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:15

Je kan wel lelijk doen Haffielover maar ik kan jouw redenering simpelweg niet volgen. Waar blíjf jij dan na het bellen met jouw lekke band? Valt die hulp spontaan en direct uit de lucht?! Op een plek waar jij veilig kan wachten kan ik veilig repareren Pling
Als het een simpele spijker is, zijn we met 2 minuten weer onderweg.

hc

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:36

Ik heb mijn mobiel 9 van de 10x mee naar stal, en dit meestal omdat ik een eigen stal heb en dus meestal alleen ben.
Een aantal jaar geleden toen de mobiel nog niet zo in de picture was heb ik geregeld situaties meegemaakt waarbij het wel een stuk handiger geweest zou zijn.
Zo heb ik mijn paard een keer aangetroffen met ernstige koliek, toen moest ik eerst naar huis rennen om de Da te bellen terwijl ik liever bij mijn paard was gebleven.
Ook trof ik het paard van mijn moeder zo'n 10 jaar geleden half dood aan in de stal, omdat ik eerst weer naar huis moest om te bellen is er een hoop tijd verloren gegaan, het paard is ook overleden(verstikking) en nog steeds ben ik er van overtuigd dat als alles sneller was gegaan dit misschien nooit gebeurd was.

Met rijden heb ik mijn mobiel ook altijd mee en heb ik hem ook al een aantal keer moeten gebruiken, zo is mijn paard een keer weggezakt in het zand en met geen mogelijkheid los te krijgen, ik was blij dat ik de brandweer kon bellen.
Ook heb ik mijn mobiel gebruikt om anderen te helpen, tijdens een ongeluk die voor mij gebeurde heb ik 112 gebeld.
De politie gebeld voor een jongetje op de fiets in paniek die niet meer wist hoe hij naar huis moest.
Ambulance gebeld voor een man die een beroerte kreeg, zijn vrouw was erbij maar hadden allebij geen mobiel.
Mijn vriend heeft er nog wel eens een handje van om voor de grootste onzin te bellen, maar een paar jaar geleden belde hij me achter elkaar en nam ik na de 7e keer op en ik was nog pissig ook, later bleek dat hij belde omdat ons huis volledig in brand stond. Niet dat ik er op dat moment iets mee kon maar ben wel direct huiswaarts gegaan, dan ga ik niet fijn mijn ritje vervolgen.

Ik ga niet voor onzinnige dingen bellen, en als het niet belangrijk is neem ik ook niet op, pas als ik meerder keren gebeld word door de zelfde persoon ga ik me afvragen of het niet belangrijk is.
Heel vaak heb ik mijn mobiel mee en is hij totaal overbodig, maar die keren dat ik een mobiel nodig had was ik maar wat blij dat ik hem mee had.
Zo'n klein telefoontje is mij niet tot last in mijn jaszak en heb hem dus ook bijna altijd bij me en niet alleen naar mijn paarden maar ook in dagelijks leven.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 01:12

Levensgevaarlijk, bellen op je paard tijdens een buitenrit!
Ik doe het nooit.
In de bak wel, maar dan ga ik ook geen langdradige gesprekken voeren.
Bellen bewaar je maar voor als je weer naast je paard staat Lachen

Heb mijn mobiel altijd wel bij me Ja

Joycie_25
Berichten: 100
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:03

Onder het rijden staat mijn telefoon altijd op stil.
Als ik weet dat het belangrijk is dan stap ik even af en neem ik op.
Zelf bel ik nooit als ik op het paard zit.
En als ik zou moeten bellen dan stap ik even af.

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:12

Medousa schreef:
Levensgevaarlijk, bellen op je paard tijdens een buitenrit!
Ik doe het nooit.
In de bak wel, maar dan ga ik ook geen langdradige gesprekken voeren.
Bellen bewaar je maar voor als je weer naast je paard staat Lachen

Heb mijn mobiel altijd wel bij me Ja

Waarom zo gevaarlijk? Langs de weg ok, maar normaal rij ik ook niet met twee handen aan de teugels, dus als mijn paard iets raars doet (gemiddeld 1 keer per jaar), dan duurt het sowieso even voordat ik de teugels op maat heb... Lange gesprekken voer ik sowieso niet, maar opnemen doe ik wel, je weet maar nooit...

syllieboef
Berichten: 112
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Wilp Achterhoek

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:27

Zoveel reacties...en veel reacties die op mij een beetje pissig overkomen op wat een ander zegt. Waarom doet niet iedereen waar hij/zij zich veilig bij voelt?? Ik heb mijn mobiel altijd in de zak als ik ga rijden (op stil). Ik neem onderweg niet op, dan proberen ze het later nog maar een keer...ik zeg altijd waar ik heen rijd dus als er echt iets ernstigs is dan weten ze mij snel te vinden. Mocht ik eraf vallen en niet zelfstandig meer naar huis toe zou kunnen komen...dan kan ik hulp inschakelen...Toevallig dat wij thuis ook nog aangespannen rijden...een lekke band? Dan rij je toch naar een plek waar je veilig staat en niet gehinderd wordt door verkeer of iets dergelijks? Wij zijn altijd met ons tweeën en als we met het vierspan gaan zijn we zelfs met ons drieën. Dus 1 of 2 mensen kunnen de pony's vasthouden en een derde zou een band kunnen plakken...Weet je wat het is? Vaak denken mensen dat alleen hun eigen handelen goed is...maar je kunt zoveel leren van anderen...

Anoniem

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:08

Ik bel niet en neem niet op ook.
Tijdens het rijden is het 1 van de momenten dat ik gewoon niet opneem.
Als het belangrijk is bellen ze wel terug of ik kan dan terug bellen als ik klaar ben.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:29

Gelijk heb je Nienke. Ik ben er helemáál vanaf van mobiel bereikbaar zijn Haha!

Blijft dat een noodroepmogelijkheid, hoewel strikt genomen niet noodzákelijk, onslim is niet te gebruiken.
Ik zie het net als stijgbeugels. Je kan zonder, zou zonder moeten kunnen, maar waarom zou je?
Voor mij persóónlijk zit ik met het probleem van de dekking en het terrein waar ik tóch mezelf moet redden. Ik ben nog steeds in overleg met een fabrikant en ondertussen heeft het voor míj geen zin.
In NL is een telefoon als SOS-mogelijkheid een luxe bruikbaar extra.

Mbt het gebruík heb ik op mijn ts ook antwoord.
1. je mág met je gsm aan het oor bellen in het verkeer
2. de meesten bellen/antwoorden zo weinig mogelijk want
- het leidt af
- je bent aan het páárdrijden
3. Wat ik verassend en prettig vond is dat verschillende ruiters zich in dit topic realiseerden dat hún bellen voor ánderen storend kan zijn

Het topic gaat heeft betrekking op buítenrijden omdat ik er vanuit ging dat niemand het in zijn/haar hóófd haalt in de bak te bellen. Blijkbaar wordt er echter tot mijn verbázing door aardig wat ruiters in een groep en zelfs tíjdens les gewoon gebeld.

Bedankt voor de vele reacties.

hc

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:38

Als ik word gebelt neem ik op. Heb dat ding altijd bij me. SMSjes lees ik wel als ik teru gben