Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:49

runningkawa schreef:
totdat jou paard ook eens uit zijn robot modus komt en dan weet jij niet wat te doen....

Ik vind het altijd heel vreemd dat men vindt dat kalme, ontspannen paarden altijd 'robotpaarden' zouden moeten zijn. Het lijkt mij vooral een kwestie van temperament en karakter, en het handigst is dat die zaken voor ruiter en paard overeen komen. Dat zal voor jou iets heel anders zijn dan voor mij, maar maakt dat uit?
Ik zie eigenlijk niet waarom dat minder zou zijn, of verkeerd? Als ik op deze manier onveilige situaties kan voorkomen is dat toch net zo goed? Waarom dat inhoudelijke oordeel? Ik breng niemand in gevaar, ik bezorg niemand overlast - en zoals ik al zei: ik heb voldoende 'reserve' om de meeste situaties op te vangen.

Welk veiligheidsdoel is er dan gebaat met extra regels die mij (en velen net als mij) af zouden keuren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:50

Narya schreef:
Ik vind het een beetje vreemd om het op een ander paard te halen dan het paard waarmee je buiten gaat rijden. Natuurlijk kan ik wel op een paard gaan die wel makkelijk 60 cm kan springen, maar daar is toch niemand mee gebaat? Dat paard zie ik daarna nooit meer, maar ga ondertussen wel met een ander een rondje hobbelen.
Daarnaast rij ik gewoon het liefste op de eigen knol. Springen vind ik toch al best wel eng en dan zit ik liever op een paard dat ik vertrouw dan een paard dat ik dan pas voor het eerst heb gezien.
Is het eigenlijk ook mogelijk om alleen voor springen een ander paard te nemen, of moet je dan meteen het hele examen op dat paard doen?

Goed je haalt op dinsdag op je buitenrijpaard het examen, en op woensdag ligt dat dier dood............. moet je dan weer opnieuw examen doen op je nieuwe buitenrij paard?

Dat hele papier stelt geen fluit voor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:51

het is niet verkeerd
behalve als jou paard ook eens wat engs ziet, wat doe je dan?
Want elk mak paard kan ook eens over de zeik gaan, dat niet inzien is pas gevaarlijk

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:51

Dan moet je dus ook op een vreemd paard buiten rijden :/ Ik ben echt een angsthaas op dat gebied, ik zit liever op mijn eigen verzorgpony dan op een brave manegepony. De manegepony zal nooit iets doen, mijn verzorgpony is een halve wilde, maar toch zit ik daar met een geruster gevoel op. Heel stom van me, ik weet het Boos!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:52

Waratje schreef:
xSCWx schreef:
Maar dat zegt ook nog niks, want een 17 jarige kan al 10 jaar rijden terwijl de volwassene misschien pas 1 jaar kan rijden..? Knipoog (Voor de algemene regels zoals wie er voorrang heeft etc. zou het wel beter zijn)

Het 10 jaar rijden is niet altijd het belangrijkste punt, het gaat ook om je verantwoord in het verkeer te gedragen met je paard. Jongeren willen nog wel eens wat "gemakkelijk" denken, daarom zou het niet zo'n verkeerd idee zijn om tot een bepaalde leeftijd begeleiding van een volwassene verplicht te stellen. Maar of die grens bij 18 moet liggen, kun je je afvragen. En wat voor eisen stel je dan aan die volwassene, moet die er persé te paard bij zijn of mag het ook op de fiets?

Ik ben 16, maar ik denk echt niet, als er een auto op 30m afstand is die 80km/h rijdt van: oh daar kan ik nog wel voor langs! (Vanuit stal moeten we hier namelijk na 100m ong. over een 80km weg, je snapt daar rijden ze meestal nog harder.) En of het nou m'n verzorgpaard is, of m'n eigen paard, ik heb dus géén zin een paard "in de prak" te rijden. Emotioneel en financieel, dus ik ben juist super voorzichtig, met alles wat ik doe.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:54

KiWiKo schreef:
Dat hele papier stelt geen fluit voor Lachen

En qua theorie dan kiwiko? Verkeersregels en giftige planten en ziekteleer en dergelijke? En dan met name voor jonge jongeren? Vind je dat ook nutteloos?

Okee wat betreft het rijden, daar zitten haken en ogen aan, dat ben ik er wel mee eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:54

alle gekheid op een stokkie, ik heb mijn paard zijn eerste buitenrit gesedeerd........ ding heeft toen en daarna nooit een stap verkeerd gezet buiten.

ben overigens wel een jaar of 10 terug met een manegepaard gruwelijk aan de kletter gegaan en in de sloot beland....... (en IK moest de groep begeleiden)

dus dat hele papiertje zegt niks, gaat het fout ...... dan gaat het gewoon fout

en qua theorie stelt het helemaal niks voor, dat is allemaal basiskennis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:59

giftige planten
onzin, gewoon je paard niet laten eten op een buitenrit Haha!

hoe je tuig heet, onzin
aftekeningen paard, onzin

verkeersregels nuttig, maar daar heb ik al examen voor gedaan, auto heette dat en was duur genoeg

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:04

runningkawa schreef:
behalve als jou paard ook eens wat engs ziet, wat doe je dan?
Want elk mak paard kan ook eens over de zeik gaan, dat niet inzien is pas gevaarlijk

Jij neemt hier aan dat ik dat niet inzie, waarom?

En wat ik dan doe: blijven zitten Tong uitsteken Je kunt niet alles uitsluiten, dat wil ik ook niet. Maar ja, je kunt ook met paard en al onderuit gaan (bij een mederuiter een keer gebeurd), en dan heb je ook niet zoveel aan je springervaring. Het blijft een risico.

Maar die duffe, aftandse en geestdode paarden waar ik op rijd hebben vooral een andere reactie op schrikken. Niet elk paard neemt een enorme sprong zijwaarts als ze schrikken - tussen de verschillende rassen zit bv een heel verschil (1 paard bv zakt een halve meter om laag, maar verder niets). En ook is het de vraag hoe vaak een paard schrikt.

Er kan altijd wat gebeuren, maar als je op paarden rijdt die zonder al te veel gemier langs een kitesurfwedstrijd, een laagvliegend op afstand bestuurbaar vliegtuigje en de lokale jachthondenvereniging (met honden die uit het struikgewas springen) lopen, denk ik dat je een redelijke basis hebt Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:04

KiWiKo schreef:
en qua theorie stelt het helemaal niks voor, dat is allemaal basiskennis

Das waar, maar daarom toch niet minder belangrijk.

Er zitten dingen bij die ik anders nu nog niet geweten zou hebben.

Dat je paarden één voor één uit de stal moet halen bij brand bijvoorbeeld, omdat ze uit angst waarschijnlijk in hun "veilige" stal blijven staan als je alle deuren opensmijt.

Klinkt misschien voor de hand liggend, maar hoe zou ik zoiets kunnen weten, ik heb nog nooit brand gehad (goddank).

Daarbij, je kunt er vanuit gaan dat paardenmensen door de jaren heen uit ervaring deze basiskennis (en meer) opdoen, maar er zijn er ook zat die maar wat aanmodderen zonder enige kennis van zaken, en ook mensen die maar een paar jaar aan paardrijden doen en toch ook die basiskennis nodig zullen hebben.

Echte paardenmensen haal je er toch wel uit en die redden zich zo ook wel, maar er lopen ook nitwits rond. En zo'n ruiterbewijs is één manier om het kaf van het koren te scheiden - zo goed en zo kwaad als het gaat. Misschien niet rijtechnisch, maar dan wel qua kennis. Je hebt ook idioten in een auto die een rijbewijs hebben, dus wat dat betreft komt het op hetzelfde neer.

En voor de paardenverstandloze buitenstaander is het ook een soort van aantoonbaar "bewijs".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:05

tuurlijk heb je dan een redelijke basis, maar een dier blijft een dier...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:06

Ik mag niet eens op.....
Bitloos en boomloos=niet juiste tuigage ROFL

Daar sta je dan met je 38 jaar en tig jaar ervaring (en cap op) Zij zijn groot en ik is klein!

Oke ik wil het niet eens maar toch...belachelijk!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Cars op 08-05-07 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:06

Ronja schreef:
Dat je paarden één voor één uit de stal moet halen bij brand bijvoorbeeld, omdat ze uit angst waarschijnlijk in hun "veilige" stal blijven staan als je alle deuren opensmijt.

En wat heeft dat precies te maken met buitenrijden?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:07

runningkawa schreef:
giftige planten
onzin, gewoon je paard niet laten eten op een buitenrit Haha!

Kan je nu zeggen, maar wat als je op één of ander knurftig paard zit wat een plotsklaps een hap taxus in z'n bakkes neemt. Dan sta je toch beter met je mobiel in je handen om de dierenarts te verwittigen.

En wat dacht je van sint-jacobskruid in de wei? Reken maar dat er mensen zijn die dat niet herkennen.

En ziekteleer? En afstanden tussen drafbalken om maar een dwarsstraat te noemen? Vind ik best okee om te weten. Hoeft niet, wel handig Haha!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:09

Ronja schreef:
En zo'n ruiterbewijs is één manier om het kaf van het koren te scheiden - zo goed en zo kwaad als het gaat. Misschien niet rijtechnisch, maar dan wel qua kennis. ".

Clown
Lijkt me niet......

Ohhh bij brand handoek rond de kop en naar buiten.

Ronja

Shadow0 schreef:
En wat heeft dat precies te maken met buitenrijden?

Helemaal niks, ik had het over de theorie Lachen

Weten wat spat is heeft ook niks te maken met buitenrijden, maar moesten we wel leren destijds.

KiWiKo

Cars schreef:
Ik mag niet eens op.....
Bitloos en boomloos=niet juiste tuigage ROFL

Daar sta je dan met je 38 jaar en tig jaar ervaring (en cap op) Zij zijn groot en ik is klein!

Oke ik wil het niet eens maar toch...belachelijk!!!!!!!!!

snappie Lachen Lachen

gaat helemaal nergens over Lachen

Maar Ronja, moet je daar het RUITERbewijs voor halen of kan je dit beter BASISkennis paardenhouden noemen, iets waar ik veel meer voorstander voor ben overigens........

Ik ben er meer voorstander van dat iedereen die een paard aanschaft een cursus "hoe hou ik mijn paard heel, gezond en blij" krijgt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:11

runningkawa schreef:
tuurlijk heb je dan een redelijke basis, maar een dier blijft een dier...

Niet mee eens. Een 3-jarige hete sport-kwpn'er is niet hetzelfde als een 17-jarige New Forest of Haflinger. Die paarden die bij optochten, relletjes en prinsjesdag lopen zijn ook niet alleen maar zo braaf omdat de ruiter zo briljant kan rijden, maar ook omdat ze dat als dier zelf geoefend hebben. (Niet dat ik nou op pliesiepaarden rij, ik zou wel willen Tong uitsteken Maar om het verschil aan te geven.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:12

en toch zie je plisie paarden ook wel eens wat anders doen dan suf kijken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:13

nou heb ik een kennis die bij de bereden werkt, en die is toch bijna van een viaduct afgeklapt met paard en al tijdens de begravenis van Bernhard............

dus dat is ook geen garantie

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:13

Narya schreef:
Ik zou het niet fijn vinden. Je moet er flink voor kunnen springen, en voor zo'n watje als ik ben, is dat best wel een grote hoogte. Mijn verzorgpony springt dat ook niet zo makkelijk, maar op een ander durf ik het al helemaal niet. Dilemma :/

Dat heb ik dus ook Ja Ik wil best me ruiterbewijs halen, alleen het springen Nagelbijten / Gniffelen
De weg waar ik altijd rijd heb gelukkig geen hindernissen Tong uitsteken

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:15

KiWiKo schreef:
Maar Ronja, moet je daar het RUITERbewijs voor halen of kan je dit beter BASISkennis paardenhouden noemen, iets waar ik veel meer voorstander voor ben overigens........

Ik ben er meer voorstander van dat iedereen die een paard aanschaft een cursus "hoe hou ik mijn paard heel, gezond en blij" krijgt

Dan zijn we het daar over eens. Overigens lag daat toen ik de cursus deed (ruim tien jaar geleden) ook veel meer de nadruk op. Toen was rijden maar tien minuutjes en was iedereen geslaagd, ook een flapdrol die met zijn paard dwars door alle hindernissen heenwalste. "ja maar hij REED wel goed!" Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:17

Maar met enorme sprongen op hol slaan heb ik ze toch nog niet veel zien doen. Nogmaals: het gaat niet om 100% garantie - die is er niet en zal er nooit zijn. Het gaat om reele risico's. En de risico's voor een ruiter als ik, niet flitsend maar me prima bewust van mijn grenzen, zijn niet groter dan voor vele andere ruiters, die meer aankunnen maar ook moeilijkere situaties (en paarden) opzoeken.

En dat is waar het ruiterbewijs om zou moeten gaan: kun je verantwoord de weg op, zonder jezelf of anderen of het paard nodeloos in gevaar te brengen. En als het een uitgebreid rijvaardigheidsbewijs zou worden, legt het de nadruk op verkeerde dingen. (Zoals ook de theorie de nadruk op verkeerde dingen legt, op zaken die niet van belang zijn voor verantwoord buitenrijden.)

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:18

Pompom schreef: [/quote]Men houd graag dit fabeltje in leven want je moet natuurlijk wel zietjes blijven winnen voor je imo onzinnig papiertje.

Zolang je natuurlijk niet in een verplicht gebied zit want helaas dan moet je wel Huilen
En ja je mag gewoon buiten rijden elders zonder dit vodje.
En jawel.....je bent ook nog verzekerd zonder dit vodje[/quote]

Verzekerd ben je misschien wel via je WA, maar ik heb mijn ruiterbewijs dus wel gehaald ong. 14 jaar geleden en ik heb er een half jaar geleden heel goed gebruik van kunnen maken!! Ik kreeg een ongeluk met mijn paard, wij hadden gelukkig niets maar de auto waar we door werden aangereden had wél flink wat schade. Ik heb de claim uit handen gegeven aan de verzekeringsmaatschappij van het FNRS en zij hebben alles voor mij geregeld. Toch wel een prettig idee.....omdat de mensen die voor die maatschappij werken allen uit de paardenwereld komen en dus extra hun best voor je zullen doen.

Ook is het zo dat de meeste (jonge pubers) het gevaar van buitenrijden op de openbare weg niet in zien en dat dus ook bijna altijd zonder cap en op een onverantwoorde manier doen..meestal leren ze door het halen van het vodje Knipoog zich een beetje normaal te gedragen..
Laatst bijgewerkt door Henrike op 08-05-07 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:20

Het betreffende paard steigerde zo naar, op een brug over de a13 dat het niet echt heel veel scheelde of paard en ruiter gingen zo achterover over de ballustrade de a13 opvallen

ik denk dat ik zonder ruiterbewijs, verantwoord de weg op kan Knipoog

al dan niet gesedeerd (sorrie flauwe grap)