Buitenrij irritaties deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia

Re: Buitenrij irritaties deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:08

Het probleem van te hard crossende automobilisten lossen we hier altijd op door even midden op de weg te blijven rijden. Zodra we horen dat de auto afremt, gaan wij aan de kant en groeten de bestuurder nog even.
Tuurlijk zijn er wel eens boze gezichten, een boos getoeter of geschreeuw, maar liever zo zorgen dat iemand op een verantwoorde snelheid passeert dan zelf met een geschrokken paard voor de auto komen.
(Let wel, die snelheid is echt geen slakkengangetje, auto's met 50/60 km op de teller kunnen rustig langs ons. Dat is geen probleem, alleen de echte crossers proberen we zo wat vaart te laten minderen.)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:34

ik erger me vooral aan wielrenners Ach gut zowel te paard als met de auto... ze denken dat de hele weg van hun is en gaan geen cm aan de kant nemen voorrang etc etc...
verder zijn de meeste automobilisten hier wel sociaal dus dat is echt een grote zorg minder! alleen soms heb je van die sukkels die rakelings langs je heen scheuren maar goed het is hier in de straat een 80 weg, waar je de makkelijk harder kan rijden dus ja...het is ook wel een eigen keus om buiten te gaan rijden vind ik...als ik super rustig wil rijden moet ik maar ergens anders gaan rijden vind ik zelf Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:45

prints schreef:
mogen wij dat niet dan? Boos!

Nee. Óók niet. Dat heet escalatie en is naast simpelweg FOUT alleen maar kortzichtig en slecht voor de ruiterij.
Dit nog even afgezien van de onbeschaafde flater die je persoonlijk slaat.

Wist trouwens niet dat automobilisten tegenwoordig voorbij komen 'crossen'. Zeker allemaal 4x4 terreinwagens.
Lastig hoor. Kan je als ruiter ook al niet meer 'veilig' illegaal in de berm rijden. Maar ja, wat kan je er van zeggen? Als een ruiter in de berm rijdt heeft die automobilist daar net zoveel of -weinig te zoeken Cool

HC

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:51

Pff.. wat ik hier zo vreselijk vind zijn van die "zondagswandelaars" die alleen op mooie zonnige dagen gaan wandelen en dan ook vinden dat de weg van hun is .. Mooi midden op de weg, met kinderwagen en al ..
Dan begin ik nog vriendelijk met "pardon" ,, Maar dan kijken ze wat chaggi achterzich .. Pff!
Wielrenners zijn ook een Big NO! Maakt niet uit of je nou op je paard op je fiets of lopend bent, ze maken nooit plaats en scheuren overal voorbij .. en dan vaak ook nog schelden omdat jij ze per ongeluk niet aan hoorde komen Boos!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:59

Ik heb er een hekel aan als uto's zien dat je ergens moeite mee hebt en dan toch gaan toeteren..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:58

Hier zijn veel ruiterpaden ook mountainbike paden, vreemde combinatie op het eerste gezicht maar het gaat perfect, ik ga netjes aan de kant voor hun en zij waarschuwen ruim van tevoren en gaan rustig langs, mocht mijn merrie een keer zich aanstellen dan stoppen ze zelfs even, maar meestal vind mijn merrie het prima of wil mee rennen, dat is het nadeel als je paarden ook naast de fiets gewend zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:17

Cameee schreef:
Ik heb er een hekel aan als uto's zien dat je ergens moeite mee hebt en dan toch gaan toeteren..

Los dat dan ook op onder veilige omstandigheden en niet buíten. Ok, poep gebeurt, doch als het meer dan een enkele incidentele keer voorkomt ben je niet goed bezig. Goed paardmanschap is het voorkómen van problemen, niet het 'overwinnen' ervan.

Verder toeteren mensen ook naar bestuurders die aan het hannessen zijn met inparkeren of zo. Dat is een uiting van frustratie en gebrek aan fatsoen, net als het vinger opsteken door ruiters...
Het is evenwel niet terecht om automobilisten te verwijten dat zij niets van paarden begrijpen.

@Sonjim
jouw ervaring hoort eigenlijk in het pósitieve topic. Heel fijn hoor.

HC

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:19

Buitenrij iritaties? Bijv. gister in het bos. Ik had even geen controle over mijn paard.. en wat krijg je dan? Mensen die zich ermee gaan bemoeien Sigaar

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:31

xjox schreef:
Buitenrij iritaties? Bijv. gister in het bos. Ik had even geen controle over mijn paard.. en wat krijg je dan? Mensen die zich ermee gaan bemoeien Sigaar

Pardon?
Er is werkelijkwaar niemand geweest die vervelende opmerkingen heeft gemaakt of iets.
Nu moet je niet denken dat ik op al jou berichtjes ga reageren maar dit kun je niet maken!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:51

Leiniej schreef:
xjox schreef:

Pardon?
Er is werkelijkwaar niemand geweest die vervelende opmerkingen heeft gemaakt of iets.
Nu moet je niet denken dat ik op al jou berichtjes ga reageren maar dit kun je niet maken!

Hou je erbuiten Jij met je pardon...

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:01

Ik had het dus vorige week ook, komen in het bos een groep crossmotoren en quads aangereden. Wij zien ze op tijd, gaan van het pad af netjes tussen de bomen staan om ze voorbij te laten gaan, gaan ze 5 meter achter ons stilstaan, met draaiende gierende motoren om te overleggen of ze links of rechts zullen scheuren. Kijk een groepje dat voorbij wil en dan meteen weg is dat kun je met je paard nog wel opvangen, maar dat je daar dan 10 minuten tussen de bramenstruiken stil kunt blijven staan omdat die crossers geen hersenen in hun hoofd hebben ???
grrrr

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:01

Ècht veel van deze dingen lijken me echt irritant en sluit ik me volkomen bij aan.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:15

Ik heb er ook nog wel een paar.
'Stoere jongens' in auto's, die gaan toeteren als je wacht om de weg over te steken ? Echt heel erg kansloos, gelukkig schrikken onze paarden daar niet zomaar van;maar toch, stel dat ze het een keer wél eng vinden..

Laatst was er een man, die in een straatje naast een drukke verkeersweg woont. Wij staken over, was hij met riet bezig. Niets mis mee,maar de paarden vonden het eng en begonnen richting weg te huppelen, terwijl we lángs die man moesten! (Dus bij de drukke weg vandaan). Hij zag het, en raad eens was hij deed? Hij ging vrolijk door! Dus wij, 'eh meneer'? Liep hij weg, om door de rest heen te stampen! Tja, toen ben ik maar afgestapt en er langs gelopen en er weer op gaan zitten.
Wou er nog iets van zeggen, maar meneer was snel ergens anders gaan staan..zucht!

Wel zijn er ook lieve mensen; die zien dat we staan te wachten en dan stoppen zodat we rustig over kunnen..super Lachen! Echt top.
Of auto's die langzamer gaan rijden, fietsers die bellen en daarna nog bedankt roepen.. héél netjes Lachen .

Zowel positieve als negatieve dingen dus, en ik rij toch wel minstens 2x per week buiten; nog nooit echt vervelende mensen tegengekomen of vervelende honden zoals ik hier veel las.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:36

wielrenners halen het bloed onder je nagels vandaan inderdaad! die denken dat ze het alleenrecht op een weg hebben, maken van die ritselgeluiden als ze voorbijstuiven en roepen altijd nog iets na van 'oprotten' ofzo..

verder vind ik autos die achter je blijven rijden ook erg vervelend, liever gewoon erlangs met een beetje gang.

honden of personen op het ruiterpas, sorry geen medelijden mee. als ik op de weg ben houd ik me netjes aan de regeld, ben ik op een pad waar ik mag komen, dan heeft iedereen pech. ik houd dan alleen rekening met mede ruiters!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:51

Mijn paard heeft van de week een hond aangevallen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:02

Dit topic eens gelezen en ja er zijn een aantal dingen vervelend maar wees eens eerlijk zijn wij met z'n allen wel altijd vriendelijk naar iedereen. erger jij je nooit!! Duivel

Ik rij ook graag buiten en bij ons betekend dat de weg op dus veel wielrenners, auto's, gewone fietsers, landbouwverkeer enz.
Veel mensen hebben geen idee hoe een paard te passeren en met schelden, schreeuwen maak je het alleen maar erger over het algemeen, meestal leg ik, indien mogelijk, mensen uit hoe een paard werkt en veel mensen hebben het idee als je de weg op gaat is zo'n paard verkeersmak en schrikt nergens van gebeurd dit wel dan is er bij hun vaak onbegrip.
Ik leg vaak uit aan de hand van voorbeelden en gebruik dan het liefst kinderen daarin, en dat werkt.
En is iemand vriendelijk om te stoppen ofzo bedank ik altijd. Knipoog
En er gebeuren idd dingen die niet kunnen en daar mag/moet je iets van zeggen maar dat kan ook op een redelijk normale manier.

Maar ik begrijp het al jullie willen gewoon even flink zeik.... in dit topic alleen heb ik daar wat moeite mee.
En ga nou geen stukjes terug schrijven van dan heb jij zeker nooit wat mee gemaakt, want in mijn 28 jarige paarden carriere heb ik genoeg beleefd op de weg in het bos en op het strand.
Ik zal jullie 1 voorbeeld geven.
Jaren geleden reed ik op een fietspad op weg naar huis ik was alleen en reed keurig rechts opeens voel ik de kont van mijn pony een meter zakken en kijk geschrokken om, had een fietser zijn fiets geparkeerd tussen haar achterbenen, gelukkig heeft mijn paard niks gedaan want deze meneer was zelf ernstig geschrokken en heeft wel duizend keer excuus gemaakt, wat had ik moeten doen hem verrot schelden! nou hij was al genoeg geschrokken en zal voortaan wel beter opletten.

Ik zou een boek kunnen schrijven maar vind relativeren ook erg belangrijk.
Zo ik moest ook even af reageren hahaha Clown

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:06

ik heb tijdens de vakantie gehad dat we met 10 paarden op een breed ruiterpad in het bos lekker in middengalop zaten (met instructeur) en toen we de bocht omgingen moesten we meteen op de rem vanwege een hond. (gelukkig waren we allemaal wel gevordert, maar is wel heel irri)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:32

Ach ja..ik ken ook nog wel een "leuk" voorbeeldje.
paar jaar terug toen ik op vakantie in frankrijk een lekker buitenritje aan t maken was met wat mensen van de manege daar, reed ik op een witte pony, die er absoluut niet van hield als er iemand achter der liep/reed enz.
toen wij op een gegeve moment van t bospad, links af wilde slaan om ene paadje naar beneden naar t water te nemen kwam er net een auto achter ons aan die rechtdoor wilde,
die automobilist reed zó vlak achter mijn paard dat die helemaal panisch werd.
meneer vond t toen ook nog nodig om even op de claxon te gaan hangen omdat t allemaal neit snel genoeg ging :S
ik ben heel blij dat ik mijn paard toen naast iemand in de bosjes heb kunnen proppen om zo de auto er langs te laten want ik weet niet wat er anders was gebeurd. :S

maarja. ik denk dat dat ook gewoon kwam door dat de bestuurder van de auto gewoon compleet geen inzicht heeft in de paarden en t gewoon niet begrijpt.

al blijven dat soort situatie gewoon heel erg vervelend én gevaarlijk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:03

rumay schreef:
Dit topic eens gelezen en ja er zijn een aantal dingen vervelend maar wees eens eerlijk zijn wij met z'n allen wel altijd vriendelijk naar iedereen. erger jij je nooit!!

ik ben eigenlijk bijna altijd vriendelijk Bloos vooral juist als ik een buitenritje aant maken ben! heerlijk met het zonnetje en veel mensen buiten in de tuin vriendelijk gedag zeggen, kindjes paardjes laten aaien netjes aan de kant gaan etc etc kom altijd erg veel bekenden tegen dus het is altijd gezellig en leuk Haha! maar ik ken ook ruiters die er minder gezellige tijden van maken om het zo maar te zeggen...
rumay schreef:
En er gebeuren idd dingen die niet kunnen en daar mag/moet je iets van zeggen maar dat kan ook op een redelijk normale manier.

hoe doe je dat met een kudde wielrenners die voorbij deinst of een automobilist die je met 80 voorbij komt? ik denk altijd ag die mensen zijn niet slimmer maar ben niet van de middelvingers of wat dan ook...maar ben wel erg benieuwd hoe jij hun dat vriendelijk uitlegt Haha!

af en toe heb ik ook wel zoiets van kan het wat vriendelijker op de weg, maar dit ondervind ik meer in de auto zelf als te paard Ach gut laatst nog een keer... ik kwam van rechts en die aankomende auto reed niet hard dus ik dacht owkee dan kan ik gewoon doorrijden...vervolgens rijd die auto door moet volop remmen en ik krijg een middelvinger Blond voor wat? dat ik van rechts kwam en hij mij geen voorrang wou geven ofzo Clown

ag ik ben blij dat mijn pony nergens om geeft en daar kan ik veilig mee buiten rijden... mijn paard is nog in "opleiding" voor het buiten rijden dus die neem ik ook nog niet mee! zolang een beest nog teveel dingen eng vind ga ik er echt niet mee buiten rijden... ben zelf veel te bang dat ik met paard en al word aangereden of wat dan ook Ach gut

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:37

Ik erger me aan los lopende honden die niet opgevoed zijn. Ik zeg ook altijd mijn paard trapt, en dat is ook werkelijk zo als de hond te opdringerig wordt haalt ze zo uit.

Veder heb ik een hekel aan motor rijders en automobilisten die geen vaart minderen (er loopt een polderweg langs het ruiterpad) je mag er 50 maar er wordt gerust 80 of 100 gereden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:06

Rianneke schreef:
hoe doe je dat met een kudde wielrenners die voorbij

Ach ik haal regelmatig wielrijders in Haha!
Op de caminos ook wel eens een auto.
Het grootste 'probleem' is nog dat het niet verwacht wordt en op een paard licht noch claxon zit Knipoog
Ook een keer een crosser voorbij gestoken. Hengstlief vond het maar niets dat deze hem inhaalde en toen de terreinrijder wat voorsprong had liet ik hem gaan. Op de smalle camino konden we er niet vlot langs maar op een echt slecht stuk moest de crosser in een bocht wat van het gas en in een reflex dook pielemans gestrekt binnendoor.
De crosser viel haast van zijn masjien....
De lol was er toen gelijk af natuurlijk en we, de verbaasde crosser en ik, lagen beiden in een slappe deuk van het lachen.

HC

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:14

Ik heb wat anders, eigenlijk het tegenover gestelde. Ik reed met mijn stiefvader en mijn hondje bij mij in het mandje heel rustig over het bospad.. Komen er twee ruiters in kei harde draf langs! Ik heb altijd geleerd dat je mensen `rustig` passeerd.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:42

Zo met die wielrenners heb ik ook gehad. Kwamen langs maar ze zeiden na afloop dat ze altijd verlnagzamen maar mijn paard zag er zo rustig uit dat ze dachten dat ze vol er langs konden. En dat had ook gekund als ze niet met 10 man gingen schreeuwen dat ze eraan kwamen. ja dan gaat ze er vandoor en aangezien huis achter haar lag, rende ze zo door de wielrenners heen.

Zo geschrokken dat ze waren, maar wel gelukkig meteen hun exuces aangeboden en gelukkig was niemand gewond. Wel paar onderuit gegaan maar wat wil je als je 880 kilo op je af ziet komen. Werd gelukkig ook in het gelijk gesteld en ze zouden voortaan nog voorzichtiger zijn Haha! Dus hoe erg de irritatie ook is er zijn altijd uitzonderingen waarvan het een fout was.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:49

HAHAHAHA GAEL... Haha!

Ik lach me telkens weer kapot om jou reacties.
We draafden en jullie kwamen uit een zijpad zetten; dan kunnen we moeilijk binnen 2 seconden gaan stappen...

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:53

Mens, wat iriteer ik me aan jou! Je zegt trouwens niet tegen mensen met pddnos dat ze ziek zijn Knipoog