buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spruit

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:21

Buitenrijden gaat bij mij altijd hard en dan loopt ie lekker uitelkaar gestort Tong uitsteken Blijft ie lekker fris in de kop Knipoog
Soms vang ik hem op in galop en oefen ik op een lang recht zandweggetje nog wat wissels, dan kan je ze mooi recht springen. Maar dat vind ie eigenlijk wel leuk, lekker spelen Knipoog En daarna mag ie weer gewoon ontspannen...

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:24

Los helemaal los! Ik heb de teugels vaakniet eens vast tijdens een buitenrit! Ik weet dat veel mensen dit waarschijnlijk niet goed vinden maar ik laat mijn paard ook gewoon altijd onderweg eten hij heeft een hackamore dus problemen met om het bit draaiend gras ofzow heb ik niet. Als ik ga galoperen op een verlaten plekje gooi ik de teugles ook los ik doe dan niks hij weet het zelf en als ik de klienste hullp geef weet hij dat ie mag. De snelheid mag hij meestal zelf bepalen maar afentoe zorg ik natuurlijk ook dat hij goed naar mij luisterd. Maar hoofdzakenlijk gebruik ik de teugels zowat niet tijdens een buitenrit hij mag gewoon ontspannen lopen Haha!.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 00:41

Aangezien wij voornamelijk (meerdaagse) trektochten doen, brengen we de meeste "bereden uren" door in de bossen. Ik vraag dan dus zeker regelmatig iets aan mijn paard. Stelling links en rechts, wat verzameling, de bochten "netjes" nemen en niet als een fiets stijf door de bochten... Kwestie van het paardenlichaam soepel te houden en het paard in balans te houden qua spierontwikkeling. Een buitenrit is voor 95% toch rechtdoor, met af en toe een flauwe bocht, dus te eenzijdig om als volledige training te dienen.
Daar komt bij dat ik mijn jonge paardje heel bewust ook in de piste rij, om alle spieren te ontwikkelen en soepelheid, verzameling en conditie op te bouwen.
Maar tijdens onze dagtochten zijn er dus zeker momenten dat ik mijn paardje wat dressuurmatige oefeningen laat doen.

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:22

Bij mij

buitenrijden = relaxen

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:25

Bij mij ook! Even iets anders dan trainen. Lekker de teugels los en penny achtig wat rondcrossen, geweldig! Moet ook kunnen toch.. aaf en toe eens even lekker genieten.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:53

doe ook lekker los teugeltje. mijn pony die kijkt graag rond. en als ik de volgende keer dan weer intensief gaat rijden dan wilt hij weer. dus een ontspanningsritje op zijn tijd waardeert ie wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:28

Met Paco was het vooral teugeltje los, en gaan met die banaan.
Maar als ik een paar dagen achter elkaar buiten ging rijden, vroeg ik wel stelling en aanleuning tijdens een galopje, verzamelde ik met draven en maakte ik wat overgangen van draf naar halt en weer aandraven.
Maar, eens in de 2 weken een buitenrit, dat was gewoon relaxed lol maken Ja

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:32

donnieYy schreef:
Bij mij

buitenrijden = relaxen

dat kan in mijn ogen ook als je ze buiten wat aan het werk zet. Ik vind het bos een goede variatie op de dodelijke saaie rondjes in de bak Bloos natuurlijk rijden we ook wel eens alleen stappend aan een lange teugel door het bos, maar ze vinden het net zo leuk om aan het werk te zijn in het bos dan alleen in de bak. Ik zie het rijden en trainen buiten dus echt niet als een straf. Mijn paard geniet er net zoveel van.

Sanniiy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:55

als ik begin ga ik altijd heel los!
zodat hij toch in de gaten heeft waar we mee bezig zijn

maar dan tussen kleine stukjes door
wil ik toch een beetje een stelling van hem
omdat dat gewoon beter is voor zijn rug

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:40

Met mijn eigen paarden rijd ik eigenlijk alleen maar buiten Tong uitsteken Afentoe een sprongetje, een spel of iets anders ( ik probeer alles wel uit Tong uitsteken behalve dressuur Knipoog ) Ik rijd gewoon altijd relaxt Haha! De paarden vinden het fijn, ik vind het fijn tja wat wil je ( ik Tong uitsteken) nog meer Lachen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:44

Lekker laten lopen. Zolang ze nog luisterd is het prima.
Ik bedoel, het lijkt me niet dat je gaat buitenrijden om je paard mooi te laten lopen, maar voor je plezier.
Dus waarom netjes lopen? Gun het paard ook plezier. Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:24

dus je paard heeft per definitie geen plezier in het rijden in de bak, omdat ie dan netjes moet lopen?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:23

De ene keer is het gewoon voor de ontspanning en de andere keer ga ik in de bossen trainen. Als ik haar in de bossen gewoon een beetje bijhoud en fatsoenlijk laat lopen loopt ze in de bak ook fijner.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:39

RUBYWHITE schreef:
dus je paard heeft per definitie geen plezier in het rijden in de bak, omdat ie dan netjes moet lopen?

Hoor je mij dat zeggen?
Maar de meeste paarden hebben meer plezier als ze lekker mogen lopen zoals ze zelf willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:50

[naam] juist niet, als ik die losjes aan de teugel rij buiten, vind ze t prima, in gallop laat ik er wel lekker uit racen, en daarna lekker aan de lange teugel stappen, maar daarna wel weer een beetje aan de teugel rijden, de terug weg zowiezo, anders begint ze een beetje te klieren omdat ze zo snel mogelijk naar der veulen wil..
dan kan ze niet eens meer normaal stil staan, komt ze gelijk omhoog, dan maar aan t werk, dan is ze rustig Knipoog

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:16

Hoeft niet netjes, maar ze moet niet dr rug wegdrukken of op de voorhand vallen.
Maar wel gewoon met een heel los teugeltje, en zonder bit natuurlijk Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:58

Babeth schreef:
RUBYWHITE schreef:

Hoor je mij dat zeggen?

ja.

Citaat:
Lekker laten lopen. Zolang ze nog luisterd is het prima.
Ik bedoel, het lijkt me niet dat je gaat buitenrijden om je paard mooi te laten lopen, maar voor je plezier.
Dus waarom netjes lopen? Gun het paard ook plezier.

Dus als hij niet netjes loopt zou hij geen plezier hebben...ben benieuwd hoe hij dan in de bak loopt Haha!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:00

ik rij meestal lekker ontspannen buiten.. als ze rustig is met langere teugel... maar soms is ze druk en wil ze niet lopen dan houd ik de teugels wat strakker zodat ik goed contact heb met de mond.. maar over het algemeen loopt ze lekker in haar eigen gangetje

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:03

In het bos hoeft mijn pony niet nagefelijk te lopen.
Ik rij dan met een 'lang teugeltje', gewoon lekker ontspannen. Even niks doen en gewoon crossen of een rustig stapritje.

In de galop hou ik wel contact met de mond i.v.m. kans op struikelen als we harder gaan.

In het bos hoeven ze van mij niet netjes te lopen. Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:03

babeth schreef:

Hoor je mij dat zeggen?

RUBYWHITE schreef:
ja.

Nee dus. Je hoort mij niet zeggen dat een paard in de bak geen plezier heeft. Maar je maakt me ook niet wijs dat een paard buiten minder plezier heeft dan in de bak. Wedden dat elk paard liever voor een buitenrit kiest dan een paar honderd rondjes dressuren?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:06

ik rij met mijn pony gewoon met een heeeeeeeeeeeeele losse teugel buiten, vanaf begin gedaan en krijg hem dan ook met geen mogelijkheid aan de teugel buiten Haha!
maar dat hoeft voor mij niet, hij is altijd wel braaf Lachen
mijn fries daarintegen moet ik wel een beetje aan het werk zetten, anders gaat de aandacht naar allerlei ''enge'' dingen en word het schrikken geblazen om de seconde Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:10

Babeth schreef:
babeth schreef:

Hoor je mij dat zeggen?

RUBYWHITE schreef:
ja.

Nee dus. Je hoort mij niet zeggen dat een paard in de bak geen plezier heeft. Maar je maakt me ook niet wijs dat een paard buiten minder plezier heeft dan in de bak. Wedden dat elk paard liever voor een buitenrit kiest dan een paar honderd rondjes dressuren?

Ik trek alleen maar mijn conclussie`s Haha! daar ben ik goed in Tong uitsteken
Joh laat je niet zo stangen, ben t verder echt wel met je eens hoor Knipoog

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:15

Mijn paard gaat tijdens het buitenrijden vanzelf aan de teugel. Ze is een paar jaar terug vreselijk geschrokken van een stuk of vijftig Harley Davidsons (en dus zonder ruiter verder gegaloppeerd..), sinds die tijd is ze nog steeds een beetje bang en heel erg kijkerig, of zoiets. Ze loopt iig buiten mooier dan in de bak, terwijl ik buiten echt 0,0 druk geef.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:42

Hangt wel van het paard af .. en van de rit.
Als het een rit is dat we even flink hard gaan, en een lange rit maken. Dan ga ik echt niet de hele tijd dressuurmatig rijden. Maar als ik weet dat het niet een al te lang rondje word, en niet veel crosspaden tegenkomen, wil ik ze best nog is even dressuurmatig rijden. Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:05

RUBYWHITE schreef:

Ik trek alleen maar mijn conclussie`s Haha! daar ben ik goed in Tong uitsteken
Joh laat je niet zo stangen, ben t verder echt wel met je eens hoor Knipoog

Nou vooruit voor deze keer. Tong uitsteken
Ach en misschien had ik het ook wel wat krom neergezet.