Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:40

phormicola schreef:
Dat zei ik niet hoor :)

Sorry maar ik kan de echte reactie niet terug vinden. Heb het al van andere quotes en daar heb ik in zitten knippen

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 19:41

pmarena schreef:
Mennen lijkt me dan weer helemáál niks, door allerlei terrein holderdebolderen met zo'n kar...dan ben je weer een heel groot stuk flexibiliteit kwijt en ben je helemaal erg gebonden aan toch goed begaanbare wegen. Lijkt me erg frustrerend onderweg.

Inderdaad wel prettig als je vanalles mee wilt slepen en graag in de kar wilt slapen, maar als TS en vriend van het licht reizen zijn en tevreden zijn met een zeiltje dan lijkt een kar me meer ballast dan gemak geven :)

Als ik zo'n tocht zou maken dan zou ik gewoon lekker in die etappes denken, dat je van paardenbedrijf naar paardenbedrijf trekt, en dat dan tijdelijk je thuisbasis wordt waar iedereen weer lekker bij kan tanken en om de laatste puntjes voor de volgende etappe voor te bereiden, juiste papieren en benodigdheden voor het betreffende terrein, gegevens van lokale vakmensen qua paardenzorg enzo :)

Dat is ook wat makkelijker tijdens de voorbereidingen lijkt me, eerst langs grofweg de hele route een aantal plekken bedenken waar je graag naartoe wilt, en adressen verzamelen waar je een poosje kan verblijven zodat je zo gaandeweg een plan krijgt en het geheel wat tastbaarder en haalbaarder wordt omdat je altijd een "thuisbasis" in de buurt hebt waar je terecht zal kunnen als je tegen problemen aan loopt...bovendien kunnen de mensen van die locaties een beetje met je mee denken en tips geven over een fijne route / vakmensen die kunnen helpen bij problemen onderweg / dingen waar je rekening mee moet houden qua papierwerk en wat je in hun regio zoal tegen kan komen :)

Sowieso natuurlijk genoeg rust inbouwen tussen die bestemmingen in :j

Je zal misschien wel eens een heerlijk plekje tegenkomen waar de paarden lekker een poosje bij kunnen komen en je bvb. een meertje hebt waar je even lekker kan onderdompelen met zijn allen op een warme dag.... van die romantische tussendoortjes :P

Ik vraag me wel af hoe je het handig doet met paarden zo onderweg, ze zullen toch heel wat uurtjes moeten kunnen eten en lijkt me niet praktisch om ze aan een boom te binden aan een touwtje, kan je elk uur dat touwtje gaan verzetten omdat het gras weer op is, dat slaapt ook niet echt lekker :=

Zou je dan aan ouderwets kluisteren doen (lijkt me ook niet prettig naast een weg ofzo) of materiaal meenemen om een paddockje af te zetten ofzo? Of paard leren aan een pin te staan of iets :?

Aan een pin zetten is een goed idee deze neem ik mee. Als we gaan kamperen is dit zeker weten niet vlak naast een weg, op alle reizen zijn we er dan ook achter dat als je buiten slaapt het gevaarlijkste "dier" de mens is. Zullen dan ook met zorg een goede plek vinden om te overnachten. En inderdaad in sommige landen kan je heerlijk 2 dagen staan en je hebt het helemaal door wassen in een rivier of meer is voor ons de normaalste zaak van de wereld.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:42

Ik zie niet echt het verschil tussen de trektocht en al die andere dromen die we via paarden waar willen maken. De sport bedoel ik dan, dressuur, springen, enz. Allemaal net zulke ego wensen als een trektocht maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:44

De meeste ruiters weten amper het verschil tussen een stalbeen en einschuss, zelfs na 20 jaar rij-ervaring.
(Ja echt, en je dan ook vervolgens niet geloven en eigenwijs gaan stappen zodat het doorschiet naar de knie -O- )
Immers is voor de meeste doorsnee ruiters die hun paard in volpension hebben een noodgeval helemaal niet iets waar ze ervaring in hebben.

Wat TS moet leren leer je beter van koeienboeren. Huppatee, paard in de houtgreep en wond goed uitpoetsen, desnoods hechten ipv een topic op bokt: help mijn paard heeft een wond maar is bang voor de tuinslang.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 19:49

bobje26 schreef:
Nee, dit is niet haalbaar in mijn optiek.

Wat voor paard ben je naar opzoek? Hoe zul je medische mankementen oplossen? Beslag?
Überhaupt, als je geen rijervaring hebt ga je in 5 jaar tijd niet alles opdoen wat je nodig zult hebben tijdens zo'n reis...

Wat doe je je paard aan zeg... Ik zou mijn paard nooit verkopen aan iemand die zo iets gaat doen, met zo weinig verstand van wat hij of zij doet.
Toch wel weer bizar dat jan en alleman maar een dier kan kopen terwijl ze er geen idee van hebben hoe te onderhouden.. :?

Tja wat moet ik hier op zeggen toch wel bizar dat iedere vrouw zwanger kan worden betekend ook niet dat ze gelijk goede moeder zijn.

Ik weet dan in ieder geval dat ik bij jou geen paard hoef te kopen en dan respecteer ik als je dit niet wilt. Ik ben daarom ook bezig om zoveel mogelijk informatie te krijgen zodat ik weet wat ik doe en wat voor een paard ik het beste kan kopen. Hoe meer informatie oe meer ik weet. En daarnaast ga ik druk bezig met zoveel mogelijk paarden in contact te komen en verschillende rassen mee te maken. Ik koop pas de paarden als ik 200% zeker ervan ben dat wat wij willen haalbaar is en veilig voor ons en paarden.

Marije_jiplover schreef:
Die koopt TS dan ook niet, Ayasha.

TS is aan het kijken naar mogelijkheden. Onmogelijk is het vooralsnog niet.
Het is vooralsnog niet zo dat ze in 1 streep van Amsterdam naar de steppe van Mongolië wil in zo kort mogelijke tijd, maar al reizend en rustend en van de omgeving genietend ooit een keer in Mongolië wil aankomen, rekening houdend met beperkingen van visa etc.

Dankje wel jij snapt mij, fijn dat er mensen zijn die dit begrijpen :)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-08-16 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

Furrow

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:51

Ik ben ook wel benieuwd hoe je het financieel doet, zeker met paard lijkt mij een extra kostenpot.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:53

josien_m_ schreef:
Als je niet veel geld hebt, kan het je ook niet veel kosten...
Zou je werkelijk zo als een nomade willen leven? Het is een zwaar leven, lichamelijk erg inspannend (ik praat even over mijn fietsreizen) mentaal ook zwaar doordat je in iedere nieuwe streek weer moet zien uit te vinden hoe je aan eten komt, hoe veilig het is en wat de gewoonten daar zijn. Maar ook zeer bevrijdend, er is niets anders dan je dagelijkse behoeftes, die nemen je (bijna) helemaal in beslag. Een hard leven maar een vrij leven en soms is het vreselijk. We hebben ook onderweg een tijdje honger gehad omdat er haast geen voedsel verkrijgbaar was en dan wel moeten fietsen... Maar gelukkig niet lang.

Enne, superzwaar, ach 20 km wandelen is niet zwaar hoor voor een paard. Het zware zit hem in heel andere dingen. Inderdaad een roedel halfwilde honden horen terwijl je in het donker in je tentje ligt en de paardjes tekeer gaan. Je kunt niets doen, behalve wachten tot het licht wordt en hopen dat de touwen het houden. Het is goed gegaan gelukkig maar dat was best angstaanjagend! Op zulke momenten had ik vreselijke spijt van onze tocht, maar dat gaat weer over als het toch weer goed gaat
.

Daar zeg je wat, hoe veilig is het om een paard aan een pin te zetten in landen waar nog grote roofdieren zitten?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:56

ga je nu beginnen net Engels rijden Western of iets anders?

Persoonlijk Zou ik als ik jou was op een gangen paard gaan en dus ook per direct met lessen op die paarden beginnen. Waarom? Een gangen paard zit comfortabeler en zijn vaak van oorsprong afkomstig uit de bergen en dus ook beter gebouwd voor het ruigere terrein.
Verder zou ik voor een Western of endurance zadel gaan omdat die gemaakt zijn voor lange afstanden

Ook zou ik gaan voor een paard rond de 9 jaar zodat alles goed bevestigd is maar ook nog jong genoeg is om zo een bizarre tocht een beetje te volstaan...

Wat ik wel zou doen is als je gaat een volg topic aanmaakt zodat mensen je zouden kunnen helpen mocht er wat zijn maar ik denk ook dat dit zeker in maximaal 5 jaar te doen moet zijn of je nou elke dag op buiten rit in Nederland gaat of dat je naar een andere locatie gaat.. Denk wel dat je welke week iets van 3 dagen vrij moet geven en zo nu en dan een paar weken op een stal te blijven om mentaal tot rust te komen je moet goed bedenken dat een paard dingen anders verwerkt dan mensen en als je constand nieuwe dingen ziet en mee maakt en hoort zonder een rust punt kan dat heel slecht worden voor de gemoedstand van een paard

Ps houd ook rekening met zadelpijn :+

Verdiep je in hoefzweren etc en hoe ga je het doen met het voer van een paard dat kan je niet elke dag veranderen em met water? Een paard drinkt veel maar het is lood zwaar om mee te nemen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:59

Hihi een volgtopic in de steppe :D
Dan wel vanaf satteliettelefoon met zonnelader.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:59

Geen praktische tips hier, wel een aanrader voor een boek. Kijk eens naar het boek On the trail of genghis khan by Tim Cole. Hij heeft in 2004 een tocht van Mongolië naar Oekraïne gemaakt. Iets minder ver dan die jullie willen maken en de andere kant op, maar hij beschrijft best uitgebreid over al het papierwerk dat erbij komt kijken. Misschien hebben jullie er iets aan :)

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 20:00

Het is niet zo dat ik werkelijk zo wil leven, zo leven wij al ruim 12 jaar en ik zou niets anders meer willen. Wil niet meer leven en verslaafd zijn aan alle luxe. Wij weten wat lichamelijk inspanning is wij liepen soms 50 km per dag als het moest en nee niet 1 dag en nee niet iedere week een rustdag. En nee geen hotel om te douche maar als je geluk had een meertje met koude water. Maar dit is hartstikke mooi en je leeft. Dat het mentaal zwaar is weten we ook dat je honger (al keer 2 dagen op 1 noodles soupje geleefd samen gelukkig mossels kunnen vangen) en dorst (3 dgn lang op 1 liter water samen) gaat leiden ligt aan je voorbereiding. Wij weten wat er toen fout is gegaan en daar leer je van en zal niet snel meer gebeuren. Dat je gewond kan raken weten we ook, dat er wilde honden zijn kan zeker ook gebeuren (zelf meegemaakt in Taiwan).

Wij weten dus waar we aan beginnen het enige wat er nu nieuw is zijn de paarden vandaar willen wij graag zoveel mogelijk informatie.

Hoe is het afgelopen met de paarden toen die aangevallen werden?

Azmay schreef:
Als je niet veel geld hebt, kan het je ook niet veel kosten...
Zou je werkelijk zo als een nomade willen leven? Het is een zwaar leven, lichamelijk erg inspannend (ik praat even over mijn fietsreizen) mentaal ook zwaar doordat je in iedere nieuwe streek weer moet zien uit te vinden hoe je aan eten komt, hoe veilig het is en wat de gewoonten daar zijn. Maar ook zeer bevrijdend, er is niets anders dan je dagelijkse behoeftes, die nemen je (bijna) helemaal in beslag. Een hard leven maar een vrij leven en soms is het vreselijk. We hebben ook onderweg een tijdje honger gehad omdat er haast geen voedsel verkrijgbaar was en dan wel moeten fietsen... Maar gelukkig niet lang.
[b] plezier zou doen met zo'n plan.

Oshaa schreef:
Geen praktische tips hier, wel een aanrader voor een boek. Kijk eens naar het boek On the trail of genghis khan by Tim Cole. Hij heeft in 2004 een tocht van Mongolië naar Oekraïne gemaakt. Iets minder ver dan die jullie willen maken en de andere kant op, maar hij beschrijft best uitgebreid over al het papierwerk dat erbij komt kijken. Misschien hebben jullie er iets aan :)

Tnx aan deze informatie hebben we heel veel ga gelijk kijken waar we deze kunnen kopen
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-08-16 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:06

Laatst een film op Netflix gezien. 4 mannen die met mustangs van Mexico naar Canada reden. Wellicht een aanrader om die film te kijken?

En paarden lopen in het wild ook vele vele kilometers. Van water naar gras enz. En dan zouden ze het nu ineens niet meer kunnen?
Zal kijken of ik de naam van die film kan vinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:07

Grit schreef:
Vergeet niet dat de Mongol Derby al minimaal 10.000 euro kost aan inschrijfgeld. Dan nog alle overige kosten (rondom de 5.000 wat ik begrijp van de deelnemers) en dat maal 2.
Dus daar moet je dan wel de financiele middelen voor hebben. Ik zou dat geld liever investeren in andere vormen van voorbereiding en begeleiding tijdens het avontuur.

Maar ik kan uiteraard niet in hun portemonnee kijken. Het is hoe dan ook een uitdaging en avontuur om die race te kunnen rijden. Meer omdat het hier al vaker geroepen is, waarbij ik mij afvraag of mensen beseffen hoe duur het is hieraan deel te nemen.

Ik vrees dat het ide van TS nog wel wat meer gaat kosten, alleen de aanschaf van de paarden al. Dan reken je nog niet de tijd dat er niks binnen komt. Tis niet echt iets wat te combineren valt met een dagjob.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:09

Er was laatst een prachtige documentaire over mongolie.

Wat wel indruk maakte was de uitspraak dat het land zo weinig inwoners heeft dat als je eenmaal alleen bent in de steppe de kans minimaal is dat je weer iemand tegen komt tijdens je reis.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:10

Wendy_Komen schreef:
Laatst een film op Netflix gezien. 4 mannen die met mustangs van Mexico naar Canada reden. Wellicht een aanrader om die film te kijken?

En paarden lopen in het wild ook vele vele kilometers. Van water naar gras enz. En dan zouden ze het nu ineens niet meer kunnen?

Volgens mij heb je over de film Unbranded!

Zij hadden wel vier paarden voor elke ruiter. Deels als pak paard maar ook om van rijpaard te kunnen wisselen.
Laatst bijgewerkt door Oshaa op 15-08-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:11

Wendy_Komen schreef:

Die heb ik ook gezien, geweldig verhaal. En ook een goed beeld van de ontberingen die ze ondergingen. Maar ik ben de titel ook kwijt... Idd Unbranded.
Laatst bijgewerkt door ChevalNoir op 15-08-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:11

De gevaarlijkste dieren zijn de mens ??
hopelijk weet je dat er sowieso in Oekraine beren, wolven etc leven ? ik ga er over 2 weken naar toe en ik hoop er iets van te zien....op een afstand.

Lekker gevoel als je paarden aan een pin in de grond staan. Heel bokt wringt zich in allerlei bochten om paarden gezond te houden. Jij denkt er veel te licht over. ga lekker fietsen! letterlijk!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:12

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:21

Ben je bij aankoop van plan te melden waar de dieren voor zijn eigenlijk?

Verkocht is verkocht maar aan dit soort dingen zou ik niet denken als ik een paard verkoop... :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:23

je zegt zelf dat jullie(als mens dan) dagen hebben geleefd op een bakje noodles en soms amper water.

als mens kan je dat en weet je waarom en weet je dat er een eind aan komt binnen bv hier en 10u.

maar dan komt het paard weeral kijken.

wat doe je als het heet is,en je vindt geen water voor je paard?

met een litertje kan die zijn tanden eens natmaken,maar een paard gaat het daar niet meer redden.
idem met voer,met wat droog gras hier en daar ga je ook je paard niet voldoende energie geven om verder te trekken.

ik blijf erbij,als je geen jarenlange ervaring hebt met zelf paarden houden(wat leren rijden is nog het minste,je moet weten waar je aan begint met het ermee omgaan,wat een paard kan,nodig heeft om te overleven en om rond te trekken,hoe je je paard zelf kan beslaan(want voor zo'n tocht heb je sowieso ijzers nodig,dus dan moet je zelf je paard kunnen beslaan,want in eender welk land kan je echt niet 'zomaar' een hoefsmid toveren om een ijzer er opnieuw onder te brengen.
(laat staan de kunde van de hoefsmid.je paard moet jaren heel actief meekunnen,dus je kan het niet veroorloven dat hij plots geen ijzer meer aanhoudt omdat er enkele prutsers na elkaar er een ijzer ondergezet hebben)

en zo'n dingen ga je tegenkomen als je dat 'aan het toeval' overlaat.

zelf ijzers leren smeden en plaatsen is dan 1 iets,maar om het zelf voldoende onder de knie te hebben,ga je ook daarin jaren moeten meedraaien en routine kweken.

al aan zo'n dingen gedacht?

zoals iemand hier al aangaf,leren hechten e.d. zou ik ook al maar leren.
hoe je het oplost met verdoving,das nog de vraag,want de kans is best reeeel dat je plots een gapende wonde hebt bij een paard,een dierenarts in een van die landen staat echt niet binnen een kwartier waar je bent,dus al zo'n dingen ga je gewoon moeten leren.

wat met insecten e.d. vraag ik me dan af?
voor jezelf kan je mouwen en lange benen,maar je paard die het mikpunt is van elke insect,ook zo'n dingen zijn niet bevordelijk.

insectenspray?geen optie,want dan kan je liters van het spul gaan meeschouwen.
dekens?ook geen optie lijkt me,die gaan sowieso schuren na bepaalde tijd.
dus denk daar ook al maar over na,ik zie het ook niet makkelijk haalbaar.

ook spullen om leren te bewerken zul je mee moeten nemen,stel je maar voor(en echt niet onrealistisch),paard raakt met zijn hoofdstel aan ergens vast in een tak,leder of stikking scheurt,hoofdstel kapot.(of stijgbeugelriem of ....)

al zo'n dingen moet je gewoon kunnen oplossen op jezelf.

zelf heb ik bv enkele trektochten gedaan van max enkele dagen,en wij waren op al die dingen voorzien(we reden in groep,daar zaten altijd minstens 1 hoefsmid bij die voorzien waren om ijzers op te lossen,en allerlei spullen om tuig mee te herstellen,wij bleven in belgie of frankrijk,dus daar kan je wel zo een dierenarts vinden indien nodig)

ook qua zadeldoek.

weet dat na een dag stappen dat doek nat is.
is niet droog in een nacht,een nat doek kan je niet opnieuw gebruiken of je krijgt schuurplekken.
hoe los je dat op?

ook het krachtvoer-ding blijft toch een probleem.

je vraagt veel van je paard door zoiets te doen,dus moet hij gewoon bijgevoerd worden.
waar haal je dat voer?want meenemen kan niet en je kan je paard in schraal gebied echt geen dagen zonder extra zetten terwijl je wel werk van hem verwacht.

iets om te eten als mens hebben ze overal.
kwalitatief voer voor je paard is net een ander verhaal.

en zo zijn er nog 101 dingen die echt niet zo simpel zijn als jij het doet uitschijnen....

en qua paarden die in het wild ook kilometers lopen.
ja,das waar,maar niet met zadel en mensen op hun rug,niet met bagage,niet op de momenten,de tijdsspannes en de plaatsen waar mensen willen.
dat maakt veeeeel verschil.

en ja,dingen als 'cowboy's deden dat ook vroeger en blablabla',die mensen worden 'geboren' op een paard,ik denk qua rijden en belemmeren van je paard,dat je het niet beter kan doen als hun.

iemand die op latere leeftijd in een sprint-tijd moet leren rijden,die gaat echt niet met een geboren gevoel voor paardrijden een tocht gaan afleggen zonder je paard te gaan hinderen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:26

paard aan een pin...wat dacht je van kluisters?paard kan redelijk rondscharrelen maar kan niet weglopen.
Ik ben het eens dat je een lekker super terug naar de natuur paard moet zoeken en een criollo komt bij mij naar boven.
Stevige,harde paardjes,no nonsense,geen voer nodig en meestal geen beslag.Verder een goede recado aanschaffen (argentijns zadel)inclusief schapenvachten (heb je gelijk een deken dan wel hoofdkussen)

Verder,tja als je de tijd en geld hebt,ga ervoor!!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:28

De post hierboven van Tengeltje is een hele goeie om even punt bij punt langs te gaan. Kun je op deze punten al antwoorden geven? Of aangeven hoe je dit voor je ziet? Deze zijn namelijk van wezenlijk belang voor je droom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:32

Dromen zijn mooi, maar dan moeten het wel haalbare dromen zijn. Ik droom ervan om eens naar de maan te reizen met een vlieger, maar dat is ook niet realistisch.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:38

hoe oud zijn jullie eigenlijk?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:49

Wauw, wat een plan. Mocht het realistisch blijken hoop ik dat jullie en vooral de paarden (want die kiezen er niet zelf voor) gezond de tocht kunnen doorstaan.