strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:47

Ik vind het begrijpelijk dat je de poep moet opruimen.
Als het niet dicht bij de waterkant ligt en er gewoon mensen kunnen gaan zwemmen.
Het zou voor mij ook echt een uitdaging zijn. ...
Heel braaf paard maar als hij mest past het al nooit in een mestboy. ..... zulke grote drollen legt hij neer.
Dus voor mij komo zakken Hi Hi Hi.

Als het verplicht wordt moet iedereen het wel gaan doen dan heb je niet her excuus van kom niet meer op mijn paard of straks gaat hij ervandoor.

Er is en mestzak maar volgens mij voor het mennen moet aan een staartriem.
Wat moet dat moet gewoon.
Dus zie je binnenkort iemand met een kruiwagen achter het paard dan ben ik dat. ... ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:18

Evi84 Een bananenschil verdwijnt niet als je er een emmer water over gooit, een paardendrol wel. Paardenmest is bijzonder makkelijk en snel afbreekbaar.
Als je een bolletje ijs van je hoorntje laat vallen in België, moet je dat dan ook opruimen?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:46

In principe wel, in praktijk wordt dat op het strand uiteraard amper gedaan, maar het is in principe wel verplicht. Wanneer jij een bolletje ijs laat vallen in openbare gebouwen (= openbaar ruimte), dan denk ik toch dat het maar normaal is dat je dat zo goed en zo kwaad als mogelijk probeert op te ruimen zodat je geen vieze plakboel achterlaat voor je medeburgers?

Maar voor mij is er toch een immens verschil tussen een verwaterd ijsje en een hoop mest - hoewel ik van beiden geen fan ben.

En wat doen jullie dan in die langdurige droogteperiodes in de zomer? (meestal toch het favo tijdstip voor strandritjes) Het regent heus geen ganse dagen toch. De mest (met bijhorende vieze vliegen) op het strand dagen laten liggen tot er eens een bui verschijnt die het wegspoelt? Niet alles valt toch binnen de vloedlijn.

Ik herinner me nog goed van toen ik klein was dat ik ging wandelen en voorbij honden en paardenpoep kwam midden op zandwegen. Er moest passeren op 0.5m afstand (smal pad) en steeds midden in een dikke glanzende zwarte vliegenberg terecht kwam en neen, die mest (paarden) lag er dan de volgende dag nog steeds aangezien het in de zomer soms lang niet regent.
Aangenaam is anders.

Soit, ik blijf van het principe: vervuil je, dan ruim je op en zeker als je op een plaats bent waar nog véél andere mensen komen. Ik zou het absoluut niet apprecieren om kinderen te zien rondlopen op een strand waar mest (van wat voor dier dan ook) ligt terwijl het maar een kleintje is om het op te ruimen. (en indien je weet dat je niet van je paard durft, weet je dat op voorhand ook al voor je naar het strand gaat en kun je daar rekening mee houden door ofwel te voorzien dat je terug gaat nadien of mensen zonder paard mee te nemen toch)

Rennie89

Re: strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 00:23

Vliegen heb je vrijwel niet op het strand en door de wind en eb en vloed verdwijnt het mest als sneeuw voor de zo'n of droogt uit en word een soort van zanderige/stofachtige mest. Bij ons op het strand zie ik vrijwel geen mesthopen en dat is niet omdat iedereen het opruimt :') er komen 2 maneges dagelijks zo'n beetje met groepen op het strand dus alleen due zorgen al voor een hoop mest. Wij mogen in de zomer op het naakt/honden strand. Niet op de boulevard.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:28

Oef helaas gaat die vlieger op het strand waar ik reed niet op. Daar zijn vliegen en vooral veel wespen in de zomer.
Het strand waar ik altijd ging rijden is trouwens precies hetzelfde strand als waar ik altijd ging liggen zonnen (5min fietsen van huis). Kan me niet herinneren er ooit te zijn gestoord door een paardendrol. De meeste paarden mesten toch al voordat ze op het strand zijn aangekomen en anders in het water. Moet zeggen dat als de drol op een plek zou liggen waar normaal mensen gaan liggen zonnen ik best bereid ben om terug te fietsen met een schep. Van mijn paard klimmen en klooien met plastic-zakjes, nee dank je.

Mijn paard heb ik op het strand gereden tot haar 29e maar ik kon daar echt niet makkelijk mee aan de hand over het strand. Als madam er vandoor zou schieten en ik zit erop dan kan ik tenminste nog sturen en heb ik nog wat te zeggen, kan schreeuwen naar mensen dat ze aan de kant moeten. Als ze zonder mij aan de kletter gaat kan ik er weinig meer aan doen. Ze was trouwens alleen zo op het strand en nee ik ben niet gespannen op het strand (was er wekelijks), merrie werd er gewoon hyper van en dat snap ik best met alle honden, vliegers en parasailers die er voorbij komen. Krijg het idee dat de helft van de mensen hier hele koele koudbloeden rijdt ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:51

Evi84 schreef:
In principe wel, in praktijk wordt dat op het strand uiteraard amper gedaan, maar het is in principe wel verplicht. Wanneer jij een bolletje ijs laat vallen in openbare gebouwen (= openbaar ruimte), dan denk ik toch dat het maar normaal is dat je dat zo goed en zo kwaad als mogelijk probeert op te ruimen zodat je geen vieze plakboel achterlaat voor je medeburgers?

Maar voor mij is er toch een immens verschil tussen een verwaterd ijsje en een hoop mest - hoewel ik van beiden geen fan ben.

En wat doen jullie dan in die langdurige droogteperiodes in de zomer? (meestal toch het favo tijdstip voor strandritjes) Het regent heus geen ganse dagen toch. De mest (met bijhorende vieze vliegen) op het strand dagen laten liggen tot er eens een bui verschijnt die het wegspoelt? Niet alles valt toch binnen de vloedlijn.

Ik zie geen verschil met een ijsje of mest, behalve dan dat het eerste kleeft. Het feit dat het stront is, maakt dat mensen het vies vinden, maar er is echt niets vies aan paardenmest. Het is verwerkt plantaardig materiaal.

Een gebouw is niet hetzelfde als een strand. Dat is gewoon een rare vergelijking.
Op de openbare weg is het niet meer dan logisch om het even aan de kant te schoppen. Daar moeten heel veel mensen langs dezelfde baan. Maar een strand is een enorme ruimte waar in verhouding ontzettend weinig mest komt. Men kan er omheen.
En als er een moeder met kinderen komt die zich er aan stoort, kan die het ook nog opruimen. Net zoals je dat doet met een aangespoelde kwal bv. Die hebbben daar dan mooi een schepje en emmertje voor bij de hand.

Paardenmest is niet te vergelijken met hondenpoep (vleeseter) als trekken sommige gemeentes het wel op een lijn.

In de zomer mag je overdag niet op het strand, alleen ´smorgens voor en ´savonds na een bepaalde tijd. Het tij zorgt dan dat de stront is weggespoeld.
Zon droogt mest uit en droog heet zand aan de onderkant (als het niet in de vloedlijn ligt) zal ook het vocht onttrekken. De stank is er dan uit het wordt een droog onschadelijk gevalletje en beestjes doen de rest.

Ik ben heel erg van niet vervuilen en achter je kont opruimen en altijd met het milieu bezig, maar echt, het probleem van paardenmest op het strand zie ik gewoon niet. Ik zie dat ook echt niet als vervuiling.
Meeuwen schijten toch ook maar overal?

Op het moment dat blijkt dat er veel paarden komen, die veel mest achterlaten en het wordt een probleem, is het vroeg genoeg om in te grijpen, en dat gebeurt dus ook met verorderingen en bordjes.
En dat is waar er bv een manege in de buurt is. Maar er zijn genoeg plekken waar het totaal geen probleem is.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:16

Ieder zijn visie dan maar? Ik ben er dus wel vies van en zelfs met mijn schoenen zal ik er liefst niet aankomen om het opzij te schoppen als er mogelijk een alternatief is.

Zelf de mest van iemand anders opruimen omdat die persoon het vertikt? Rare omgekeerde wereld? Ik ga echt niet het vuil van een ander opruimen. Dat is niet mijn taak maat die van de vervuiler.

Verder gaat het me er niet op zozeer om welke verschillen er zijn, maar wat de regels zijn en die maken ( hier toch) geen onderscheid tussen paard, hond, blik of papiertje. Mensen die het achterlaten zijn allemaal vervuilers.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:42

Ik snap inmiddels dat je paardenmest iets ongelooflijk vies vindt (wat ik apart vindt voor en paardenliefhebber) en dus ook je standpunt wel. Dit terzijde.

Jij bent toch degene die zich er dan aan ergert (nog steeds geen idee waarom), waarom zou je het dan niet opruimen?
Ik ging ook gewoon met een vuilniszak rondom een kapel in de buurt opruimen omdat andere mensen van alles achterlieten. Als je de mensen zelf niet op dat moment aan kunt spreken, is dat het enige alternatief.
Als je iemand wel aan kunt spreken, kun je die ook helpen met het af- en opstijgen, zoals ik dat al meerdere keren heb aangegeven. Beetje geven en nemen.
Het gaat niet om vertikken. Het gaat om onvermogen of het nut niet zien op een bepaalde plek. Dat is iets anders. Waar het wel verplicht is, omdat het anders voor overlast zou zorgen, zie je het ruiters het ook braaf doen. Maar als er geen overlast is, waarom dan een probleem maken?

En als de Belgische wet de mens aankijkt op wat een paard achterlaat, en paardenmest en een hondendrol als hetzelfde ziet, dat kan, en dan dient er ook naar gehandeld te worden, maar dat is niet wereldwijd zo...

Wel handig overigens dat je dit naar voren hebt gebracht.

DarkShines schreef:
Krijg het idee dat de helft van de mensen hier hele koele koudbloeden rijdt ofzo.

Ik kwam er met een renpaardras en met een heleboel verschillende manegepaarden. En dezelfde paarden waren bij mij rustig en met anderen druk... Ik ruilde nog wel eens met iemand die zijn paard niet kon houden en die ontspande dan direct bij mij en de ruiter ontspande ook op mijn paard, denkende dat het een heilig boontje was en daarom bleef mijn paard ook rustig. Het zit echt wel in de ruiter.
Ik reed hier op een hengst die bij anderen niet eens kon stappen, en anderen konden daar ook amper op komen, en daar kon ik ook (soms met moeite en pas na een aantal mislukte pogingen) op en af komen onderweg, hoe spannend hij dingen ook vond. Ik heb daar gewoon mee geoefend. Eerste vereiste is dat een paard blijft staan als je wilt opstijgen. Altijd en overal.

Loslaten zodat het alleen er vandoor kan gaan is al helemaal raar. Niet onmogelijk, maar ook niet iets wat je persee in moet gaan calculeren. En als je dan roept "los paard!" Gaan ze ook wel aan de kant. Mensen voor je zullen mensen voor hen wel weer waarschuwen.

Als je niet kunt af-en weer opstijgen, vraag je hulp, of je excuseert je en laat het, maar je kunt het eigenlijk niet écht als smoes gebruiken, want je zou moeten kunnen af en opstappen onderweg, waar dan ook. Ook wettelijk wordt je geacht je paard onder controle te hebben als je ermee het erf afgaat.
Ik raad iedereen aan daar ook eens op te oefenen als het niet echt nodig is en je er de tijd voor kunt nemen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:59

Om even in te gaan op het verbod dat in België zou bestaan; in Nederland bestaat geen algemeen verbod. Een gemeente stelt een afvalstoffenverordening op, op grond waarvan over het algemeen ook een verbod op zwerfafval etc wordt opgesteld. Hiervoor geldt dan weer een boete op basis van het Wetboek van Strafrecht. Echter, de afvalstoffenverordening wordt gebaseerd op de Wet milieubeheer. Zwerfafval etc is verboden indien dit hinder of nadelige gevolgen voor het milieu heeft. Daarvan is geen sprake bij paardenmest.

Overigens is het ook in België nog de vraag of paardenmest onder het verbod op sluikstorten valt. Ook daar wordt dit per gemeente geregeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:44

Evi84 schreef:
Ieder zijn visie dan maar? Ik ben er dus wel vies van en zelfs met mijn schoenen zal ik er liefst niet aankomen om het opzij te schoppen als er mogelijk een alternatief is.

.

Nee. Daarvoor zijn regels als de opruimplicht. Wil/kan je dat niet? Oplossing ligt voor de hand; Wegblijven van het strand (en dat rijmt dus is het waar).

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:35

Kuggur schreef:
Evi84 schreef:

.

Nee. Daarvoor zijn regels als de opruimplicht. Wil/kan je dat niet? Oplossing ligt voor de hand; Wegblijven van het strand (en dat rijmt dus is het waar).

Dat is net waar ik voor ijver. ;-)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:10

Ik heb werkelijk waar nog nooit van een opruimplicht op de belgische stranden gehoord. Misschien dat dit op sommige stukken moet en bepaalde gemeentes maar ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt. Verder vind ik het je reinste onzin om hiervoor een GAS boete te geven. Mensen kunnen tegen woordig werkelijk niets meer hebben. De wilde zeevogels schijten ook op het strand hoor maar daar hoor je niemand over. Je wilt niet weten wat mensen zelf achter laten op het strand. :n Hij die zonder zonde is dan de eerste steen maar werpt. Trouwens politiepaarden komen ook op het strand en duin en die kerels stappen werkelijk waar ook niet van hun paard om de boel op te ruimen. Ook niet in de steden waar ze patrouilleren met de voetbalmatchen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:42

Evi84 schreef:
Ik herinner me nog goed van toen ik klein was dat ik ging wandelen en voorbij honden en paardenpoep kwam midden op zandwegen. Er moest passeren op 0.5m afstand (smal pad) en steeds midden in een dikke glanzende zwarte vliegenberg terecht kwam en neen, die mest (paarden) lag er dan de volgende dag nog steeds aangezien het in de zomer soms lang niet regent.
Aangenaam is anders.

Steek met je hond een kruispunt over en je ademt meer vuile lucht in.

Ik wil de problemen niet minimaliseren, maar wel in perspectief plaatsen.
Ik heb liever een hoop mest op het strand die vanzelf wegspoelt, dan dat diezelfde hoop in een milieuvervuilende plastiek zak opgeraapt wordt, in de vuilbak wordt gegooid die leeggemaakt wordt door een milieuvervuilende vrachtwagen die naar een milieuvervuilende verbrandingsoven rijdt.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:50

Tja, ik zal een ander perspectief hebben dan. Dat milieu interesseert me op dat moment op die plaats minder dan de hinder dat een ander ervan heeft.

Soit, vermoedelijk is dit ook een discussie zoals de katteneigenaren die vinden dat hun kat overal los moet kunnen lopen en dat anderen dure kosten moeten maken om hun privéstukje te omheinen om geen overlast ervan te krijgen, versus de mensen die vinden dat de eigenaars de overlast in moeten perken ipv anderen ermee op te zadelen. :)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:13

petraaken schreef:
Ik heb werkelijk waar nog nooit van een opruimplicht op de belgische stranden gehoord. Misschien dat dit op sommige stukken moet en bepaalde gemeentes maar ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt. Verder vind ik het je reinste onzin om hiervoor een GAS boete te geven. Mensen kunnen tegen woordig werkelijk niets meer hebben. De wilde zeevogels schijten ook op het strand hoor maar daar hoor je niemand over. Je wilt niet weten wat mensen zelf achter laten op het strand. :n Hij die zonder zonde is dan de eerste steen maar werpt. Trouwens politiepaarden komen ook op het strand en duin en die kerels stappen werkelijk waar ook niet van hun paard om de boel op te ruimen. Ook niet in de steden waar ze patrouilleren met de voetbalmatchen.

http://www.vlaamspaardenloket.be/userfi ... jlagen.pdf

In zo goed als alle strandgemeenten staat het zelfs letterlijk in het politiereglement. Dus niet van gehoord wil niet zeggen dat het er niet is. En bij mijn weten dient dat nog steeds gevolgd te worden? Of vergis ik me?
En bij die 2 waar het er niet specifiek in staat, ben ik behoorlijk zeker dat er wel ergens een ander zinnetje ivm afval of sluikstorten in zal staan waar dit onder zou kunnen vallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:07

Evi84 schreef:
Tja, ik zal een ander perspectief hebben dan. Dat milieu interesseert me op dat moment op die plaats minder dan de hinder dat een ander ervan heeft.

Veel mensen hebben dat perspectief. Daarom dat het milieu ook naar de knoppen gaat. Wat ons meteen en persoonlijk aangaat is belangrijker dan wat niet zichtbaar is, ver van ons af is of in de toekomst zal plaatsvinden. Ben ik ook af en toe schuldig aan hoor, voel je niet aangevallen, iedereen denkt zo.
Maar voor een hoopje paardenmest op de vloedlijn? Nee, daar ga ik niet voor op de barricades staan.