met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:45

Kennis van mij is ooit eens met paard EN wagen het pont op gegaan om de oversteek naar de andere provincie te maken. Je kunt hier eigenlijk niet anders, ja de snelweg, maar dat is ook niet echt aan te raden met paard en wagen :)
Was wel een redelijk groot pont, en ook gewoon rustig aan gedaan en het zelf als normaal beschouwd.
Paardje vond het toen ook heel normaal.
Zeg niet dat het met alle paarden kan, maar het is denk ik ook erg afhankelijk van wat je er zelf als eigenaar van maakt. Begin je al met een drama, dan wordt het ook een drama, zelfs met het braafste paard.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:18

Negerzoen schreef:
TS ik ken de pont waar je mee moet en ik zou het toch niet doen als ik jou was.. Helemaal als het wat drukker is op de pont is de kans groot dat je paard daar in paniek raakt. De pont is vooral zomers erg druk bezocht en staan er naast veel fietsers ook vaak ongeduldige brommerrijders en zodra de klep naar beneden is vliegt iedereen met een noodgang van de pont af. Ik zou het voor de veiligheid voor jezelf, je paard en anderen niet op gaan zoeken..

Dit bedoelde ik dus.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:21

bulck schreef:
Wat een wendingen en hersenkronkels maken jullie er nu van.
Het onderwerp is een pont, een platform dat afgesloten is en waar je mensen dus niet direct de keuze geeft. Is iets anders dan een openbare weg (waar je als ruiter ook gewoon je plaats hoort te weten) of een bos, waar mensen nog altijd wegkunnen (en waar je tegenwoordig ook gescheiden wordt door paden met een specifieke bestemming).

Kijk ik ben paardenliefhebber in hart en nieren. Maar niet iedereen is dat en dat hoor je gewoon te respecteren en op zijn minst te erkennen. Wat wij als 'normaal' beschouwen is dat voor een leek absoluut niet.
En wat is braaf? Dat zijn begrippen die wij een paard toekennen. En zoals eerder aangehaald, zal dat allicht bij paarden lukken. Echter is dat een groot risico dat je neemt. Voor jezelf, je paard en al de mensen die je erbij betrekt.
Je moet je maar bedenken dat je daar als gezin met jonge kinderen op fietstocht bent en de een of andere haalt het in zijn hoofd om een paard (dat uberhaupt de trailer niet meer opwil, dus al geen respect heeft voor Ts of dus niet als leider ziet) eens mee te nemen, want het bos aan de andere kant is toch zo leuk.
Paard schrikt, op zich mss nog niet zo'n ramp, maar die mensen schrikken ook. Dus angt op angst, geeft meer angst. Daar hoef je als paardenmens geen tekening bij te maken, want dan blijft een paard een vluchtdier. En zonder leider, gewoon een gevaarlijk projectiel.
En dan is dat misschien een echt doem-scenario, maar een 10e ervan vind ik al overlast voor medereizigers op dat pont.

Helemaal gelijk.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:19

chaaya schreef:
_lies_ schreef:
Ik blijf er toch echt bij dat ik zoiets nooit zou doen.
Mij een te groot risico.
Maargoed ieder moet het voor zich weten, ik begin er niet aan. :)

Het hele paarden verzorgen/rijden is een ricico paard kan.in de bak ook gekke dingen doen. Dan de trailer ik had hiervoor een vz pony die in de trailers stond en een auto kwam ff door rood en knalt tegen.de trailer aan en Angel stond in de trailer toen deceigenarresse ook een Noodstop moest maken.door een.andere auto Allebij willen.niet de trailer meer in ben aan het oefenen.
Nu kijken.oor de pont

In een bak ja, daar heb je geen andere mensen op, fietsers, brommers etc. Enige wat er in de bak kan gebeuren is dat je er vanaf valt, tja gelukkig is een bak omheind.
Als je op de weg rijdt, kun je altijd uitwijken met je paard en verkeer kan uitwijken in een noodsituatie, maar ik maak alleen al buitenritten als ik weet dat het paard in principe geen gekke dingen doet, anders zoek ik het al niet op.

Stel dat je paard het eng vindt en raar gaat doen op de pont, wat denk je van de andere mensen op de pont? Dat die dan allemaal rustig blijven? Wie weet schrikken ze van je paard, je paard pikt die angst op en raakt alleen maar meer in paniek.
Je hoeft mij niet te vertellen dat paarden een risico zijn, punt is in hoeverre jezelf graag dat risico opzoekt.
En een auto die tegen een trailer aanknalt is toch geen vergelijking met de vraag die je nu stelt?
Jij stelt een vraag dan krijg je meningen te horen.
Aan jouw antwoorden te zien, heb je je besluit al gemaakt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:26

Het leven is een groot risico. Het gaat dus helemaal niet om de risico's op te zoeken of uit te sluiten want dat lukt je niet, maak je geen illusies.

waar het om gaat is het bekijken van de risico's, maken van afwegingen en vervolgens zodanig handelen dat de kans op ongewenste situaties minimaal is maar je wel daar terecht komt waar je wil wezen.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:29

Je mocht, toendertijd, ook alleen met die pont (die TS bedoelt) mee, als het rustig was.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:32

DanaDeen, dan kun je ervan uit gaan dat als het nog zou mogen, die regel nog steeds geldt. En ergens vind ik dat heel logisch, zoals eerder beschreven in het topic hebben mensen vaak extreme haast om van een dergelijke pont af te komen.
Mócht ponylief relaxed genoeg zijn om met de pont te gaan, zou ik ervoor kiezen om er als laatst op te gaan en dus ook als laatst eraf; zo heb je het minst last van de haast van alle brommers/ fietsers om je heen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:35

ikke schreef:
Het leven is een groot risico. Het gaat dus helemaal niet om de risico's op te zoeken of uit te sluiten want dat lukt je niet, maak je geen illusies.

waar het om gaat is het bekijken van de risico's, maken van afwegingen en vervolgens zodanig handelen dat de kans op ongewenste situaties minimaal is maar je wel daar terecht komt waar je wil wezen.

Ik maak me geen illusies hoor, je kunt zeker wel een risico opzoeken.
Als je weet dat het riskant is op een druk kruispunt door te rijden en geen voorrang te verlenen en toch doe je dat, dan zoek je het risico op een botsing op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:42

Het ontgaat me trouwens volledig wat get ermee te maken heeft dat pony van ts niet trailer mak is :?
Een trailer is een donker hok, een pont is niet dicht, niet donker....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:38

LadyMadonna schreef:
Het ontgaat me trouwens volledig wat get ermee te maken heeft dat pony van ts niet trailer mak is :?

Eigenlijk heel fundamentele zaken, nl de basis van vertrouwen, leiderschap en dus de controle over het dier.
Als een paard je al in de steek laat bij dergelijke zaken, moet je gewoon nog niet denken om je aan het verkeer te wagen. In het verkeer heb je je verantwoordelijkheid naar derden (los van jezelf en je paard).

En dooddoeners dat alles risico inhoudt, zijn irrelevant en komen neer op het minimaliseren van je eigen verplichtingen/verantwoordelijkheden. In het verkeer ben je niet alleen!
Ff iets heel stom, stel dat ts (of het paard van om het even wie)haar paard netjes het pont op krijgt. Paard wordt op de pont toch zenuwachtig. Niets extreem, maar begint rond te draaien (heeft iets gezien, gevoeld, gehoord of wat dan ook)? Dan heeft zo'n cirkeltje al snel een onvermijdelijke diameter van 6 meter. Als paardenmens kan je dan de rust bewaren, echter kan je dat niet van iemand op dat pont verwachten. Vele gewone mensen zullen dan iets roepen en opzij springen of toch op zijn minst niet blij zijn met die actie. (uit angst, onwetendheid of wat dan ook, en... terecht ook)
Neem je dat dan die mensen kwalijk? Zou je hier zelf op gesteld zijn? Vele mensen vinden die pont mss al een beleving ansich.
Ik ben van mening dat, als je dat wilt doen, je volledige controle over je paard moet hebben en dus niemand tot last mag zijn. Een paard blijft nu eenmaal een dier en dus onvoorspelbaar, hoe braaf ze ook mogen zijn. NU zal een gezond boerenverstand bij mensen dat wel doen beseffen, maar jij bent wel verantwoordelijk. Tussen besef en handelen is nog een groot verschil.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:42

Ik vraag me nou de heletijd af wat een pont is :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:55

Een veerboot die mensen, auto's en soms ook paarden ;) van de ene oever van de rivier naar de andere brengt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:58

Owwh :o Dankjewel :)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:05

ikke schreef:
Jemig, Bokt weer op z'n smalst!

Al degenen die het levensgevaarlijk vinden, wat hebben die allemaal al meegemaakt?

Er is niks gevaarlijks aan oversteken met een pont zolang je een paar dingen in de gaten houdt:
Toestemming van de schipper. Overleg dit eerst, voordat je met je paard op de steiger staat.
Geen ijzers onder het paard bij een pont met een stalen dek. Houten dekken zijn veiliger.
Neem materiaal mee om de poep op te ruimen, wel zo netjes naar de pontbaas.

Bewijs voor jullie kleinzieligheid staat gewoon op Bokt, 2e pagina, onderaan:
[TAO] Paard op de pont?

Hee wat leuk, mijn topic, ook al over dezelfde discussie, een paard op de pont!
Die foto uit dat topic was vorig jaar, toen heb ik haar (zoals je kunt lezen) eerst op de pont een paar rondjes laten lopen zodat ze het geluid hoort van de holle 'grond' zegmaar.
Het is even spannend maar ze reageerde er heel goed op, en net als jou TS, heb ik bij ons tegenover dus ook een heerlijk bos zitten, waar ik dolgraag wil rijden.

Komende zomer ga ik het proberen, misschien eerst mijn Shet erop proberen, die is net wat makkelijker in de hand te houden dan een lompe haflinger, als dat goed gaat neem ik én mijn Shet én mijn Haf mee!
Mijn vader gaat ook mee, is meestal de rust zelve en blijft in eventuele panieksituaties altijd kalm.

Ook al is het 'levensgevaarlijk' 'gek' en 'waarom zou iemand dat willen', ik ben benieuwd om deze ervaring zelf te ondervinden deze zomer! :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:15

Isapaardje schreef:
Kennis van mij is ooit eens met paard EN wagen het pont op gegaan om de oversteek naar de andere provincie te maken. Je kunt hier eigenlijk niet anders, ja de snelweg, maar dat is ook niet echt aan te raden met paard en wagen :)
Was wel een redelijk groot pont, en ook gewoon rustig aan gedaan en het zelf als normaal beschouwd.
Paardje vond het toen ook heel normaal.
Zeg niet dat het met alle paarden kan, maar het is denk ik ook erg afhankelijk van wat je er zelf als eigenaar van maakt. Begin je al met een drama, dan wordt het ook een drama, zelfs met het braafste paard.

Bij de manége waar ik als kind reed was het de normaalste zaak van de wereld om pony's (en daar zaten ook pittige pony's tussen) in een punter te laden en per punter naar het weiland te gaan... Maar ja, daar heb je geen auto's om rekening mee te houden...

Ik zie het ook niet zo zwart in met die pont, ik zou het wel op een rustig tijdstip proberen, in overleg met de schipper (!) en niet tussen 4 en 6 's middags in druk verkeer voor de eerste keer... En een ervaren volwassene erbij is ook handig.
Wel uitkijken met eventuele hoefijzers in combinatie met een schuine stalen oprijplaat, wat veel ponten hebben, want dat kan valpartijen/paniek veroorzaken als de pony daarop wegglijdt...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:31

bulck schreef:
LadyMadonna schreef:

Eigenlijk heel fundamentele zaken, nl de basis van vertrouwen, leiderschap en dus de controle over het dier.
Als een paard je al in de steek laat bij dergelijke zaken, moet je gewoon nog niet denken om je aan het verkeer te wagen. In het verkeer heb je je verantwoordelijkheid naar derden (los van jezelf en je paard).

Dat ben ik niet met je eens. Als een paard weet wat een trailerrit inhoudt (alleen staan in dat wiebelende hok voor God weet hoe lang en met risico op aanrijding) is het niet vreemd dat hij weigert erin te gaan. Dat is niet te vergelijken met continu begeleiding van de baas/leider/vriendje/whatever als je er een spannend object mee passeert.

bulck schreef:
En dooddoeners dat alles risico inhoudt, zijn irrelevant en komen neer op het minimaliseren van je eigen verplichtingen/verantwoordelijkheden. In het verkeer ben je niet alleen!
Ff iets heel stom, stel dat ts (of het paard van om het even wie)haar paard netjes het pont op krijgt. Paard wordt op de pont toch zenuwachtig. Niets extreem, maar begint rond te draaien (heeft iets gezien, gevoeld, gehoord of wat dan ook)? Dan heeft zo'n cirkeltje al snel een onvermijdelijke diameter van 6 meter. Als paardenmens kan je dan de rust bewaren, echter kan je dat niet van iemand op dat pont verwachten. Vele gewone mensen zullen dan iets roepen en opzij springen of toch op zijn minst niet blij zijn met die actie. (uit angst, onwetendheid of wat dan ook, en... terecht ook)
Neem je dat dan die mensen kwalijk? Zou je hier zelf op gesteld zijn? Vele mensen vinden die pont mss al een beleving ansich.
Ik ben van mening dat, als je dat wilt doen, je volledige controle over je paard moet hebben en dus niemand tot last mag zijn. Een paard blijft nu eenmaal een dier en dus onvoorspelbaar, hoe braaf ze ook mogen zijn. NU zal een gezond boerenverstand bij mensen dat wel doen beseffen, maar jij bent wel verantwoordelijk. Tussen besef en handelen is nog een groot verschil.

Uiteraard neem je wel je maatregelen om het optimaal veilig te laten verlopen, dus niet als het druk is, maar juist als er (vrijwel) geen andere klanten zijn en bij voorkeur een zeer nuchter en/of ervaren paard erbij. Eventuele andere pontklanten kun je ook vragen om wat afstand te bewaren voor de veiligheid, dat hoort bij je verantwoordelijkheid als begeleider van het paard. Je moet ook weer niet overdrijven in de "enorme risico's", beetje nuchter blijven nadenken over waar je mee bezig bent is rondom paarden altijd zeer te adviseren.....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:36

Wat flauw om mensen die dit absoluut niet aan zouden durven kleinzielig te noemen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:38

bulck schreef:

Mag ik je een advies geven?

Ga nooit in de procesindustrie werken, op welke wijze dan ook. De risico's die daar spelen zijn factor 1000 groter dan de risico's van een rondspringend paard op een veerpont.
Dat paard richt hooguit voor een ton, of zo, schade aan; dekt je verzekering. Als je een dergelijke inschattingsfout in de procesindustrie maakt, heb je zomaar een paar doden, handjevol gewonden en een heleboel negatieve publiciteit te pakken!!!

Daarmee wil ik niet propageren om maar klakkeloos de pont op te gaan, in tegendeel! Maar denk nou eens gewoon na over wat je wil doen, ken je paard en besteed desnoods enige tijd om je paard te laten wennen aan een pont. Beetje vriendelijke pontbaas wil je daar in de stille uurtjes best even mee helpen. Een vriendelijk woord, aardige attentie en enig wederzijds begrip doen een heleboel.

Op diezelfde wijze zorgt de procesindustrie er ook voor dat processen veilig blijven verlopen. Duidelijke afspraken; heldere regels en verantwoording en bij twijfel: niet handelen!! Dat is bij paarden echt niet anders. Die vergelijking gaat echt op; ik ben pas goed 20 jaar betrokken bij diezelfde procesindustrie, op allerlei vlakken en in diverse disciplines; ik zuig dat niet uit mijn duim.........

Vala schreef:
Wat flauw om mensen die dit absoluut niet aan zouden durven kleinzielig te noemen...

Wat iemand durft is aan die persoon.

Wat kleinzielig is, is dat men z'n eigen angsten projecteert op andermans paarden en situaties.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:41

Ts, vindt de eigenaar van je verzorgpaard het wel goed? Want als het paard wel brokken maakt en bv schade aan een auto mag de verzekering van de eigenaar (of indien er geen verzekering is) de schade betalen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:45

ikke schreef:
Vala schreef:

Wat iemand durft is aan die persoon.

Wat kleinzielig is, is dat men z'n eigen angsten projecteert op andermans paarden en situaties.

I couldn't agree more :)

Wat een enorm drama om niks zeg.. Denk dat iedereen met z'n eigen paard wel in kan schatten of het kan of niet, dat hoeft niemand anders voor de TS te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:02

Maar het is niet het paard van de ts :) dus de mening van de eigenaar lijkt mij in dit geval wel belangrijk, net zo belangrijk als dat van de schipper of het mag.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:17

Dat doet verder niks af aan de vraag of je met je paard over een pont kan.
Natuurlijk is de mening van de eigenaar belangrijk ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:45

bulck schreef:
Wat een wendingen en hersenkronkels maken jullie er nu van.
Het onderwerp is een pont, een platform dat afgesloten is en waar je mensen dus niet direct de keuze geeft. Is iets anders dan een openbare weg (waar je als ruiter ook gewoon je plaats hoort te weten) of een bos, waar mensen nog altijd wegkunnen (en waar je tegenwoordig ook gescheiden wordt door paden met een specifieke bestemming).

Kijk ik ben paardenliefhebber in hart en nieren. Maar niet iedereen is dat en dat hoor je gewoon te respecteren en op zijn minst te erkennen. Wat wij als 'normaal' beschouwen is dat voor een leek absoluut niet.
En wat is braaf? Dat zijn begrippen die wij een paard toekennen. En zoals eerder aangehaald, zal dat allicht bij paarden lukken. Echter is dat een groot risico dat je neemt. Voor jezelf, je paard en al de mensen die je erbij betrekt.
Je moet je maar bedenken dat je daar als gezin met jonge kinderen op fietstocht bent en de een of andere haalt het in zijn hoofd om een paard (dat uberhaupt de trailer niet meer opwil, dus al geen respect heeft voor Ts of dus niet als leider ziet) eens mee te nemen, want het bos aan de andere kant is toch zo leuk.
Paard schrikt, op zich mss nog niet zo'n ramp, maar die mensen schrikken ook. Dus angt op angst, geeft meer angst. Daar hoef je als paardenmens geen tekening bij te maken, want dan blijft een paard een vluchtdier. En zonder leider, gewoon een gevaarlijk projectiel.
En dan is dat misschien een echt doem-scenario, maar een 10e ervan vind ik al overlast voor medereizigers op dat pont.

Ga dan de reacties van ts eens beter nalezen. Het paard in kwestie heeft een ongelukje gehad in de trailer tijdens het rijden waardoor het de trailer niet meer in wil. Gewoon een kwestie van lezen dat.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 22:36

chaaya schreef:
_lies_ schreef:
Ik blijf er toch echt bij dat ik zoiets nooit zou doen.
Mij een te groot risico.
Maargoed ieder moet het voor zich weten, ik begin er niet aan. :)

Het hele paarden verzorgen/rijden is een risico paard kan.in de bak ook gekke dingen doen. Dan de trailer ik had hiervoor een vz pony die in de trailers stond en een auto kwam ff door rood en knalt tegen.de trailer aan en Angel stond in de trailer toen deceigenarresse ook een Noodstop moest maken.door een.andere auto Allebij willen.niet de trailer meer in ben aan het oefenen.
Nu kijken.oor de pont

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 22:47

bulck schreef:
Ik vind het gewoon not done. Je zit op een pont, je hebt andere mensen en voorwerpen. En hoe braaf men hier ook beweert, een paard in paniek=chaos.
Chaos waar niemand van gediend is en in dit geval heel wat leed kan veroorzaken. (auto's beschadigen, passagiers over de zeik of gewond, en dan spreken we nog niet over zaken als overboord slaan)
Dan kan je nog beweren dat we te vaak angstig omgaan met onze dieren, en allicht zal dat kunnen. Maar hier heb je wel een maatschappelijk rol tov derden en vooral ten opzichte van je eigen paard.
Er zullen allicht paarden perfect in staat zijn om dat te doen, en op een leeg pont, met toestemming en dat je alles voor eigen rekening neemt, zeg ik: Lekker doen.
Anders zou ik gewoon hoffelijk zijn en mensen mijn hobby niet opdringen, laat staan in gevaar brengen.

Als je dat vind moet je eigenlijk ook niet naar buiten gaan daar kan je ook autos besschadigen en andere voorwerpen of mensen