bulck schreef:En dooddoeners dat alles risico inhoudt, zijn irrelevant en komen neer op het minimaliseren van je eigen verplichtingen/verantwoordelijkheden. In het verkeer ben je niet alleen!
Ff iets heel stom, stel dat ts (of het paard van om het even wie)haar paard netjes het pont op krijgt. Paard wordt op de pont toch zenuwachtig. Niets extreem, maar begint rond te draaien (heeft iets gezien, gevoeld, gehoord of wat dan ook)? Dan heeft zo'n cirkeltje al snel een onvermijdelijke diameter van 6 meter. Als paardenmens kan je dan de rust bewaren, echter kan je dat niet van iemand op dat pont verwachten. Vele gewone mensen zullen dan iets roepen en opzij springen of toch op zijn minst niet blij zijn met die actie. (uit angst, onwetendheid of wat dan ook, en... terecht ook)
Neem je dat dan die mensen kwalijk? Zou je hier zelf op gesteld zijn? Vele mensen vinden die pont mss al een beleving ansich.
Ik ben van mening dat, als je dat wilt doen, je volledige controle over je paard moet hebben en dus niemand tot last mag zijn. Een paard blijft nu eenmaal een dier en dus onvoorspelbaar, hoe braaf ze ook mogen zijn. NU zal een gezond boerenverstand bij mensen dat wel doen beseffen, maar jij bent wel verantwoordelijk. Tussen besef en handelen is nog een groot verschil.
Mag ik je een advies geven?
Ga nooit in de procesindustrie werken, op welke wijze dan ook. De risico's die daar spelen zijn factor 1000 groter dan de risico's van een rondspringend paard op een veerpont.
Dat paard richt hooguit voor een ton, of zo, schade aan; dekt je verzekering. Als je een dergelijke inschattingsfout in de procesindustrie maakt, heb je zomaar een paar doden, handjevol gewonden en een heleboel negatieve publiciteit te pakken!!!
Daarmee wil ik niet propageren om maar klakkeloos de pont op te gaan, in tegendeel! Maar denk nou eens gewoon na over wat je wil doen, ken je paard en besteed desnoods enige tijd om je paard te laten wennen aan een pont. Beetje vriendelijke pontbaas wil je daar in de stille uurtjes best even mee helpen. Een vriendelijk woord, aardige attentie en enig wederzijds begrip doen een heleboel.
Op diezelfde wijze zorgt de procesindustrie er ook voor dat processen veilig blijven verlopen. Duidelijke afspraken; heldere regels en verantwoording en bij twijfel: niet handelen!! Dat is bij paarden echt niet anders. Die vergelijking gaat echt op; ik ben pas goed 20 jaar betrokken bij diezelfde procesindustrie, op allerlei vlakken en in diverse disciplines; ik zuig dat niet uit mijn duim.........
Vala schreef:Wat flauw om mensen die dit absoluut niet aan zouden durven kleinzielig te noemen...
Wat iemand durft is aan die persoon.
Wat kleinzielig is, is dat men z'n eigen angsten projecteert op andermans paarden en situaties.