politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:11

Als je van je zadel afhankelijk bent om er op te blijven zitten....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:12

xSlvna schreef:
Wat is hier mis mee, zonder zadel lig je eerder er naast dan met (beugels) en zonder hoofdstel is je paard sneller 'op hol' dan met bit.
Nogmaals, je brengt anderen er mee in gevaar.

Ik heb een paard dat sinds zij zonder bit wordt gereden geen stap meer verkeerd heeft gezet?!
Ze wordt wel bitloos gereden, maar het is gevaarlijk om haar met bit buiten te rijden.
Dan wordt ze echt stuurloos bij een schrikreactie.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:14

xSlvna schreef:
Wat is hier mis mee, zonder zadel lig je eerder er naast dan met (beugels) en zonder hoofdstel is je paard sneller 'op hol' dan met bit.

Heb het voordeel met een pony die niet vlucht uit angst maar blijft staan, gewoon met 4 benen op de grond staat en niks doet, niet vooruit, niet achteruit, niet naar links en niet naar rechts, gewoon staan. Dan ja, is de kans op een ongeluk ook nihil :+

Lovebodin, omdat niet iedereen een gevoel van verantwoordelijkheid heeft (verwoord ik het zo goed?). We moeten ook verplicht naar school omdat de helft van de gappies pas met 18, 19 beseffen dat het nodig is en niet stoer is om thuis te blijven. Flikker je van je paard voor je dat beseft ben je misschien dood, tja, wat zeg je dan? Eigenschuld 14 jarige, moest je dat maar niet doen?

Tja zegt genoeg toch dat jij afhankelijk bent van een zadel en hoofdstel MET bit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:14

Brainless schreef:
xSlvna schreef:

Ik heb een paard dat sinds zij zonder bit wordt gereden geen stap meer verkeerd heeft gezet?!
Ze wordt wel bitloos gereden, maar het is gevaarlijk om haar met bit buiten te rijden.
Dan wordt ze echt stuurloos bij een schrikreactie.

Dat heet: gebrek aan inzicht en ervaring.......

Als mijn paard schrikt, springt ie opzij of doet andersinds iets "onhandigs". Zit ik er zonder zadel op, gaat er alleen een schok door z'n lijf.........

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:17

Citeer even waar ik hier zeg dat ik afhankelijk ben van zadel en bit? Ik ga vaak genoeg zonder zadel uitrijden, neckrope, maar dan blijf ik binnendoor, dan blijf ik op de akkers waar geen varken komt en waar mijn paard de weg niet over hoef te steken om weer in zijn hok te komen, wat wil die om ver lopen, een tarwestengel? :')
Ik zeg een hoofdstel, laat dat dingetje zonder bit nu toevallig bitlooshoofdstel heten. Bah.

Zeg dat het onverantwoord is, iedereen ligt zonder zadel eerder dan met beugels, dat is toch wel duidelijk hè.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:18

@ikke
Klopt, mijn paard kreeg een paniekreactie op het bit als zijn schrok. Dan moest ik als een idioot de teugels losgooien anders was het helemaal rennen.
Zonder bit (en nee ik was echt niet van het bitloze "gedoe" ) heb ik niet meer in de sloot gelegen en ben ik niet meer door schrikdraad gegaan. En als ze schrikt is het even; "oeh" wat was dat? En hup weer verder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:19

xSlvna schreef:
Citeer even waar ik hier zeg dat ik afhankelijk ben van zadel en bit? Ik ga vaak genoeg zonder zadel uitrijden, neckrope, maar dan blijf ik binnendoor, dan blijf ik op de akkers waar geen varken komt en waar mijn paard de weg niet over hoef te steken om weer in zijn hok te komen, wat wil die om ver lopen, een tarwestengel? :')
Ik zeg een hoofdstel, laat dat dingetje zonder bit nu toevallig bitlooshoofdstel heten. Bah.

Zeg dat het onverantwoord is, iedereen ligt zonder zadel eerder dan met beugels, dat is toch wel duidelijk hè.

Je zegt dat een paard eerder op hol slaat ZONDER bit.
En in een bitLOOShoofdstel zit geen bit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:23

Nee ik zei dat die zonder hoofdstel eerder ging dan met bit, dat terzijde.
Je hebt gelijk, verwoorde het verkeerd, zei erbij 'geen stalhalstertje', want als ik iets weet uit ervaring is dat dat geen stuur op zit, lekker riskant, vooral voor de andere weggebruikers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:24

xSlvna schreef:
Je hebt gelijk, verwoorde het verkeerd, zei erbij 'geen stalhalstertje', want als ik iets weet uit ervaring is dat dat geen stuur op zit, lekker riskant, vooral voor de andere weggebruikers.

Ok, jij stuurt dus blijkbaar met je teugels/bit.
Dat is dan wel een verschil met mij.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:25

xSlvna schreef:

Zoals ik al eerder heb gezegd ieder z'n eigen mening. Gelukkig heb ik wel de controle over mn pony ook met stalhalster ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:26

Ben je echt brainless? Ga jij lekker een 'op hol geslagen' paard op je zit rijden, ik wens je enorm veel succes :+

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:27

tnxs! +:)+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:30

xSlvna schreef:
Ben je echt brainless? Ga jij lekker een 'op hol geslagen' paard op je zit rijden, ik wens je enorm veel succes :+

Ik neem aan dat dit een compliment is??

Als je paard echt op hol slaat houdt niks hem tegen, geen auto, geen hek, geen muur (althans ze lopen zich letterlijk dood) dus ook geen bit/ thiedeman/stang enz.
Ik heb 2x in mijn leven een op hol geslagen paard meegemaakt en dat is geen pretje. Dat is gewoon bidden of hij wilt stoppen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:33

Het is toch logisch hè, dat je met bit/goed hoofdstel meer controle hebt dan zonder. Ik kán ook zonder handen gaan fietsen, maar de kans dat het fout gaat is wél groter dan als ik gewoon netjes mijn handen aan het stuur houd. Kan mijne ook goed rijden als ik achterstevoren zit, kan 'alles' met die van mij, maar alsnog riskeer ik het niet om zonder bit naar buiten te gaan, het is niet alleen het leven van mijn paard dat ik op het spel zet, maar ook dat van mij, alle voetgangers, fietsers en automobilisten in mijn buurt.
Waarom WIL je uberhaubt zonder goed tuigage de weg op gaan? Alsof je paard pijn lijd als die een zadel op heeft... :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:37

xSlvna schreef:
Het is toch logisch hè, dat je met bit/goed hoofdstel meer controle hebt dan zonder. Ik kán ook zonder handen gaan fietsen, maar de kans dat het fout gaat is wél groter dan als ik gewoon netjes mijn handen aan het stuur houd. Kan mijne ook goed rijden als ik achterstevoren zit, kan 'alles' met die van mij, maar alsnog riskeer ik het niet om zonder bit naar buiten te gaan, het is niet alleen het leven van mijn paard dat ik op het spel zet, maar ook dat van mij, alle voetgangers, fietsers en automobilisten in mijn buurt.
Waarom WIL je uberhaubt zonder goed tuigage de weg op gaan? Alsof je paard pijn lijd als die een zadel op heeft... :')

Heb je wel gelezen wat ik geschreven heb?
Mijn paard zet zich vast op het bit en bij een (normale) schrikreactie van bv een wegvliegende eend raakt ze in paniek van het bit, waardoor ze vaak in haar achteruit ging (en dan heel hard).
Zonder bit heb ik dat probleem niet en gaat ze dus niet rennen.
Rij ik met een losse teugel buiten.
Veel western ruiters rijden buiten met een bosal en die hebben echt wel wat te vertellen over een paard.

En denk je echt dat een paard van 600 kilo zich laat regeren door een stukje bit of door een ruiter van 70 kilo?
Als ze echt niet willen heb je niks te vertellen.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:39

Brainless schreef:
xSlvna schreef:

Heb je wel gelezen wat ik geschreven heb?
Mijn paard zet zich vast op het bit en bij een (normale) schrikreactie van bv een wegvliegende eend raakt ze in paniek van het bit, waardoor ze vaak in haar achteruit ging (en dan heel hard).
Zonder bit heb ik dat probleem niet en gaat ze dus niet rennen.
Rij ik met een losse teugel buiten.
Veel western ruiters rijden buiten met een bosal en die hebben echt wel wat te vertellen over een paard.

En denk je echt dat een paard van 600 kilo zich laat regeren door een stukje bit of door een ruiter van 70 kilo?
Als ze echt niet willen heb je niks te vertellen.

heb even naar je profiel gekeken maar wat een prachtig bitloze optoming heb je voor je paard! Mag ik vragen welk merk het is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:42

Merk weet ik niet, het is een "gewone" sidepull met een dik touw over de neus.
Maar omdat ik (althans het paard...) dit te scherp vond heb ik er een bontje omheen gedaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:42

En sinds wanneer is een bosal geen bitlooshoofdstel?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:43

xSlvna schreef:
En sinds wanneer is een bosal geen bitlooshoofdstel?

staat dat ergens?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:47

Citaat:
Het is toch logisch hè, dat je met bit/goed hoofdstel meer controle hebt dan zonder.

Citaat:

Dan bevestigde ze me wss ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:06

xSlvna schreef:

Controle zit eerst en vooral in opvoeding en opleiding, niet in tuigage.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:09

Wanneer je meer controle hebt zal altijd een discussie punt blijven, maar ik denk niet dat dat het echte hoofdonderwerp is van dit topic ;)
Hier een topic waarin dat al eerder aan de orde kwam
[RT-D] Zonder hoofdstel op buitenrit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:14

Als nog, zolang er geen wet is dat je verplicht met hoofdstel/bit/bitloos over straat mag, mag in preciepe elk tuig. Of het verstandig is, is een 2de. Zelf zou ik nooit zonder hoofdstel (al dan niet met of zonder bit) buitenrijden. Maar dat is meer omdat ik me daar niet prettig bij voel. Dat zegt nog niks over of het wel of niet kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:22

@Slvna
Jij vindt het logisch dat je meer controle hebt met een (bit)hoofdstel.
Wel is het makkelijker sturen en is je opvoeding anders.
Een paard is echt niet geboren om te luisteren naar het bit/hoofdstel, dat is hem allemaal aangeleerd.
Zo kun je ook aanleren dat hij naar andere aanwijzingen luistert.

Bv als je je paard hebt geleerd te reageren op je zit/benen enz kun je hem sturen zonder bit/hoofdstel.
Als je paard eenmaal aan de kletter is.... dan heb je met een bit/hoofdstel ook niets te vertellen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:26

xSlvna schreef:

Zeker niet mee eens. Ik heb 10 maanden in spanje alleen maar zonder zadel gereden. Ik zat ZOOO onstabiel met daarna. heb echt moeten wennen. Als ik nu naar Spanje terug ga, stap ik op, zonder zadel en zit als een huis. De mensen daar hebben nog nooit op een zadel gezeten. Leg daar maar eens een zadel onder als zij een keer hier komt rijden met mij... Die pleurt er aan de andere kant al af :')

Beugels, zadels wat dan ook heeft niks te maken met stevigheid van je zit. Sterker nog. Als jij naast je zadel komt te zitten is de kans op vallen vele male groter dan als je net naast het ideale zitvlak zonder zadel komt te zitten. En je kan niet achter bomen, slagbomen en andere dingen blijven hangen met je zadel :)

We zijn btw wel flink offtopic :+