Trekkers rijden veelste hard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:01

Dan kom je toch op de eeuwigdurende discussie wat veilig wel niet is. Voor de een is veilig gewoon op een constante, niet te hoge snelheid doorrijden, voor de ander betekent veilig dat een combinatie 500 meter voordat je gaat passeren aan de kant gaat staan en pas als iemand 500 meter verderop is weer in kruiptempo doorgaan.

Hier rijden de trekkercombi's op normale snelheid (dus een snelheid die voor die weg geschikt is. Dat kan stapvoets zijn, maar ook redelijk hard), en ze wijken niet uit. Dat weet iedereen. Ook kunnen ze niet zo snel remmen, dat weet ook zo'n beetje iedereen wel. Dus als je zo'n ding tegen komt ga je de kant in. Of je nou te paard, te voet, met de fiets, met de auto of op wat voor manier bent. Jou houdt de berm wel, die combi gewoon niet. Noem dat onveilig, ik noem het vooral zekerheid. Je weet precies van te voren wat zo'n combi gaat doen, en remmen en uitwijken zitten daar niet in dus moet je zelf tegenmaatregelen nemen. Niet de weg op gaan met een paard dat trekkers niet leuk vindt, en als je op een andere manier op de weg zit gewoon uit je doppen kijken en vooruit zien. Wat je sowieso moet! Veilige verkeersdeelname komt namelijk nog altijd van 2 kanten, en de loonwerkers en boeren zijn echt niet de enige kwaaie pieren. Maar wel, samen met vrachtwagenchauffeurs, de makkelijkste schuldigen. Maargoed, vraag eens bij je lokale loonwerker of je een paar daagjes mee mag rijden op de trekker. Kan je eens zien hoe asociaal veel mensen worden als ze zo'n combi spotten, en hoe lastig het is ermee te rijden. Ze werken ook in het weekend, dus je hoeft er niet eens vrij voor te nemen.

Wij rijden op de fietspaden voorzichtig, stapvoets dus. Harder kan ook niet, vanwege de scherpe bochten die heel precies genomen moeten worden om niet om te kukelen, dan heb ik het zeker met het balenrijden over millimeters speling. Maar ook wij kunnen niet binnen een paar meter stil staan, die paar ton erachter duwt ook stapvoets nog flink door. En ondanks dat wij borden plaatsen als we hooien met "let op, landbouwverkeer" (bij zowel het maaien, schudden, persen als balen rijden) heb je altijd mensen die ons als een stel asocialen zien. Jammer dan. Liever een aso die het komende jaar een eerlijke hooiprijs rekent dan een sulletje die ondertussen het hooi veel duurder moet verkopen. Wie is er dan eigenlijk de aso?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:16

Maar de meeste problemen worden veroorzaakt door die mensen die ineens op het platte land moesten gaan wonen.

Een flink en groot hek voor de ingang van het erf.
Altijd problemen maken als het waterschap de watergang achter op het land moet baggeren.
Zelfs weigeren dat er een natuur oever aangelegd wordt langs de water afscheiding van je weides.

Kom niet op mijn land !!!

Zulke opmerkingen hoor je dan.

Maar de mensen die opgegroeid zijn op het platte land houden rekening met een ander die zijn brood verdiend aan het platte land.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:02

[/quote]
Je mag je medeweggebruikers niet in gevaar brengen. Dat geldt voor jou met je 40 ton, maar ook voor mij met m'n paard.
[/quote]

@ikke. Ik snap je reactie niet helemaal.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:06

Ht is nu 23.00 uur.
De twee trekkers met banden wagen zijn leeg voorbij gekomen.
Alle stro van vanavond is binnen.
En misschien is het koude biertje ook op.

Mensen, geniet van de oogst tijd. :7

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:09

Ik ga altijd beetje midden op de weg slingeren alsof min paard niet in de berm wil en dan remmen ze wel af, doen ze het niet ga ik nog wat naar links, laatst iemand met een cabrio, hij remde op het laatste moment af en ik zei: "Pas op meneer mijn paard wil nog weleens een flinke drol laten vallen en straks valt die op uw nette kleding!" Goede oefening om het wijken onder de knie te krijgen!

Let wel, ik heb een mega verkeersmak paard wat niet van een te hard langsrijdende auto/brommer/motor/fiets/lopend iemand/hond/doorsnee tractor schrikt...

Van een "toeters met bellen" tractor wil ze weleens dribbelen maar dat is het wel zo'n beetje... Maar TS heeft gelijk, ze rijden te hard! Jongens van 16 jaar achter het stuur van zo'n grote machine die nog niet totaal verkeers inzicht hebben en zeker niet op de hoogte zijn van vluchtdieren en de gevolgen van vluchtdieren die op hol slaan. Maar doorgaans is het een enkeling die plankgas langsrijd maar de rest houd keurig afstand en wacht tot wij met de paarden een veilig plekje hebben gevonden om in de berm te wachten en rijden dan stapvoets langs.

En ik ga niet langs de weg rijden als het maïs wordt geoogst of er in de buurt veel wordt gekuild, das vragen om ellende. Ze moeten van hot naar her racen voor een loon waar je alles behalve u tegen zegt en dan ook nog rekening houden met een paar paarden terwijl je haast hebt omdat het gaat regenen ofzo is ook niet handig!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:44

Ariebren, of in de plattelandsgemeenschappen vlak naast de steden, waar menig stedeling graag gaat recreeren. Dan wensen ze niet lastig gevallen te worden door plattelandsdingen als trekkers die een lading hooi/ stro/ aardappelen/ uien/ whatever vervoeren. Moeten ze maar gaan oogsten als zij goddelijke stedelingen niet net hebben besloten daar te gaan recreeren. Die asoboeren ook altijd met hun trage voertuigen die veel te breed zijn zodat je verdorie niet eens even lekker door kan rijden...

Je kan het gewoon nooit goed doen. Zit er een auto achter je zit die te piepen dat je met zegmaar 25 tot 40 km/ u veel te traag bent en alles ophoudt, kom je op diezelfde landweg een fietser, ruiter of wandelaar tegen zegt die dat je als een idioot rondscheurt. Het is maar net hoe de pet staat en goed doe je het hoe dan ook nooit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:47

_Dune_ schreef:
Wat je kan doen, is met je hand gebaren dat ze zachter moeten rijden. Vaak wordt hier wel gehoor aan gegeven.

Het valt mij op dat de laatste tijd bijna niemand meer snapt of wil snappen wat je daarmee bedoeld.
Ik merk bij misschien 2 van 10 gevallen dat ze ook echt langzamer gaan rijden, de rest zwaait vrolijk terug of scheurt gewoon door.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:48

Ik ben ruiter en boerin. Nu is het oogsttijd, en inderdaad, het is DRUK!!!! Overdag werk ik buiten de deur, en 's avonds rij ik met de combine mee, en breng de wagens met graan naar huis, en weer leeg terug naar 't land. Inderdaad, met een trekker en een wagen van 10 ton achter m'n kont. Maar ik kan er dus met m'n boerinnenverstand niet bij waarom de trekkerbestuurders geen rekening kunnen houden met overig verkeer. WHY NOT??? Of ik nu met m'n suzuki'tje náár m'n werk rijd of met de new holland vóór m'n werk rijd, waarom kan je in ***snaam geen rekening houden met je medeweggebruikers??? Inderdaad, soms kom je rare dingen tegen, tegen jou als trekkerbestuurder, maar ik vind dat je er rekening mee moet houden dat jouw (mijn) voertuig heel wat meer schade toebrengt bij een ongeluk dan de gemiddelde sedan. Maatschappelijke verantwoordelijheid mss. Of ben ik nou een watje?
(moet er niet aan denken dat ik iemand doodrijd omdat.... ja nou... het is oogsttijd en we hebben haast.... pfffff)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 03:43

ik reed (3 jaar geleden) paard, en nu vaak met de tractor. zelf nooit problemen gehad met trekkers, ik wist hoe ze werkte en zorgde dat ik veilig stond. maar als ik met de tractor rijdt, hoeveel mensen ineens voor mij vliegen, of met de auto niet aan de kant willen. ik rem altijd mooi af en heb al vaker de trekker stilgezet als een paard/hond schrikte. maar ik heb ook al een 15 minuten stilgestaan met mijn trekker en iemand die haar paard niet onder controle had, toen ben ik uiteindelijk doorgereden, boos gezicht van de ruiter. maar dat paard en die ruiter hoorde duidelijk niet op de weg. van haar paard gaan, of haar paard de berm ingaan had ze precies nog nooit van gehoord. ik heb veel geduld hoor, maar ik vind dat weinige mensen rekening houden met trekkers. zit zelf maar eens een paar uur op een trekker, iedereen verwacht dat je helemaal aan de kant gaat, mensen komen toeterend en boos voorbijgereden. en ik krijg vaak een vinger van fietsers die zich zo groot wagen als een auto. ik rem op momenten expres niet af als ik een paard voorbijrijdt, rij dan ongeveer 35 km/ uur, paard schrikt(drippelen en beetje omhooggaan dan he) ongeveer 10 meter voor mij. als ik dan rem dan wil je niet weten wat voor hels kabaal de wagen achter mij maakt, en dan zal paard nog harder schrikken. ik let zeker op paarden in het verkeer, maar ik heb mijzelf al meerdere keren vastgereden omdat mensen niet aan de kant wilden. ach zullen we allemaal maar terug gaan naar vroeger, oogst gaan halen met paard en kar :+

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:05

craiester schreef:
ach zullen we allemaal maar terug gaan naar vroeger, oogst gaan halen met paard en kar :+

Wedden dat je dan gezeur krijgt omdat je kar zo piept dat paarden ervan schrikken :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:24

Om het nog maar niet te hebben over gestresste dagjesmensen die niet kunnen doorjakkeren, want zo'n klotecombinatie houdt het verkeer op, hoe durven ze!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:31

mick75 schreef:
Om het nog maar niet te hebben over gestresste dagjesmensen die niet kunnen doorjakkeren, want zo'n klotecombinatie houdt het verkeer op, hoe durven ze!

_/-\o_

Of camping gasten bij ons tegen over die zijn ook zo apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:35

_MF_ schreef:
mijn paard is vrij rustig.
knip

maar als er een trekker langs komt denderen, met zwaai lichten, en met een heel werkding dat rammelt
ik probeer ook zoveel mogelijk rustige route's te rijden, maar er is altijd wel wat ;p

de ene keer is het een trekker, dan een vracht wagen, dan een brommer, of zelf's zo'n stofzuiger ding...
knip

Dat ligt dan aan je paard. Niet aan de loonwerker die ervoor zorgt dat jouw paard straks de hele winter hooi kan knabbelen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:42

Maar als een paard dat 3 keer gezien heeft kent hij het toch? Of is er dan wat anders aan de hand?
In het verkeer, en dan maakt het niet uit wat je rijd, auto, paard, fiets etc. Nooit er van uitgaan dat mensen rekening met je houden, dan kan het alleen meevallen.

Zo heb ik het tenminste geleerd, en met die mentaliteit heb ik ook vrij weinig last van irritatie of vervelende situaties.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:47

Weet je wat pas schrikken is? >;)

Als je op je pony heel relexed doorhet dorp wandeld en er plots een auto naast je stopt met 2 keurig geklede mensen erin.Je denkt dan vast die willen de weg vragen? :?

Nee hoor,meneer trok een megafoon tevoorschijn en blèrde KEIHARD: Darf ich mal ihren Führerschein sehen? (ned.:Mag ik even uw rijbewijs zien?) :wow:
De vrouw ernaast bleef heel droog voor zich uit kijken! >;) :?

Ik heb nog nooit zo raar gekeken op mijn peerd := hihi Ik voelde me totaly Punked! :')

Geef me dan maar een trekker waarvan je weet dat ie langs komt zonder poespas _O- hahahahaha

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:26

Tjonge, ik krijg wel de indruk dat je mega gefrustreerd bent Mick. En je woont in een bijzondere omgeving moet ik zeggen. Dat iedereen die daar woont/loopt/fietst/autorijdt weet dat trekkers e.d. nooit aan de kant gaan. Heel bijzonder. Hier is dat toch echt niet zo, en ja, ik woon in het buitengebied, smalle weggetjes, bomen aan beide kanten en loonwerkers met machines die goed beschouwd gewoon te breed zijn voor deze wegen. Ik ben nog nooit geinformeerd door wie dan ook dat loonwerkers nooit aan de kant gaan. En om je maar voor te zijn, ik ben geen 'stadse' die zonodig op het platteland moest gaan wonen.
Loe_Loe, ben blij dat jij nog wel je normale verstand gebruikt :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:28

Eens met Kinke.. en ik ben geboren en getogen in het buitengebied...

Misschien dat het in Overijssel anders is dan waar Mick woont. :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:30

Grond- en dus bermsoorten kunnen inderdaad wel per provincie/streek/gebied verschillen. Dat kán het verschil maken tussen wel en niet de berm in kunnen duiken met een zware combinatie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:32

lijkt me iets te eenvoudig om het daar op te schuiven. We zitten hier in een overgangsgebied. De IJssel is vlakbij, dat betekent dus meer klei achtige grond. Zit je er iets verder vandaan dan is het voornamelijk zand.
Ik ben in ieder geval blij dat men hier niet zo aso met elkaar omgaat :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:40

Eens. Er zijn hier ook zachte bermen waar ze niet in kunnen, of bermen met kuilen of die te schuin aflopen. Alleen dat verschilt dus per plek, maar ze zullen in ieder geval niet vol gas door denderen en remmen op zijn minst af.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:00

Ik heb zelf niets tegen trekkers en bij ons in de buurt houden ze meestal wel rekening met ander verkeer, ook paarden. Maar ik heb jaren geleden wel iets voor gehad wat me wel bij blijft (ik was denk ik 14 -15 jaar). We waren met 3 blokje rond aan het stappen. Op een klein veldwegje met langs beide kanten beekjes, kwam een grote tractor aan (een dors ding ofzo :') ) Dat ding nam de hele baan in beslag, dus wij met drie achter elkaar de berm in, voor zo ver we konden. Die tractor vloog aan zo'n vaart voorbij, zonder ook maar een beetje plaats voor ons te laten, hij reed gewoon door en wij konden geen kant op.
Paard van mijn vriendin is de beek ingegleden, zij onder haar paard beland en mijn paard is over de beek het veld ingesprongen, ik eraf gevallen en paard liep vrij los. De andere vriendin is ook over de beek gesprongen maar wel blijven zitten. Wel die trekker is gewoon doorgereden! Ik had gelukkig niets, maar vriendin haar voet was wel gebroken en haar paard had er redelijk wat wonden van, geraakte ook niet direct uit de beek.
Wel zo'n heerschappen met hun machines mogen ze voor mij opsluiten! -:(-

Gelukkig is dat echt de enige keer geweest, verder nooit problemen gehad. Maar ik ga dan wel alleen op straat met een paard wat 100% verkeersmak is.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:20

Naar mijn mening zijn er zowel asociale ruiters en nette chauffeurs alsmede nette ruiters en asociale chauffeurs, om het moeilijker te maken kan dat ook nog eens situatie/plaats/seizoens afhankelijk zijn :+
Verder ga ik me niet in de discussie mengen

_MF_ schreef:
mijn paard is vrij rustig.
maar als er een trekker langs komt denderen, met zwaai lichten, en met een heel werkding dat rammelt er achter,

dan zal elk paard wel even nerveus worden.

ik wil mijn paard laten doen wat zij het leukste vind, en dat is lekker buiten rijden door de natuur.

als ik speciaal voor die paar trekkers enz. in de bak moet gaan blijven? zou dat nog eens een mooi verhaal worden. :)

--------
ik probeer ook zoveel mogelijk rustige route's te rijden, maar er is altijd wel wat ;p

de ene keer is het een trekker, dan een vracht wagen, dan een brommer, of zelf's zo'n stofzuiger ding...

Om terug te komen op de ts....
Jij hoort met dit paard in deze tijd gewoonweg niet op de openbare weg thuis.
Je weet dat het oogstmaand is (hoewel je paard blijkbaar ook zenuwachtig wordt van vrachtwagens, brommers, stofzuigerdingen?? dus het ligt niet zozeer aan de oogsttijd)
Je weet dat je een paard hebt wat een vluchtdier is.
Je hebt al een situatie meegemaakt waarbij het paard gestressed uitgekomen is en waardoor het nog zenuwachtiger reageert (zie je berichtengeschiedenis)

Je verteld in je andere berichten al dat je aan het oefenen bent met weer buiten te rijden met dit paard...
Wel laat me het zo zeggen:
Dit is niet de tijd waarin je moet gaan oefenen, aangezien dat ongeluk al van vorig jaar nov/dec is geloof ik, maken die 1 of 2 maanden extra wachten met oefenen ook niet veel meer uit. Ga lekker weer oefenen als de oogsttijd voorbij is en je veel minder last hebt van grote combinaties op de weg.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:26

de loonwerkers en boeren hebben het nu hartstikke druk, ze moeten alles op tijd binnen hebben voor klanten en voor het regen

dan kun je niet verwachten dat ze met een slakkengang aan het werk zijn
hun moeten ook hun geld verdienen

als ze rekening met je houden is dat natuurlijk fijn, maar het houd het hele handeltje wel op
je kunt het niet van ze verwachten vind ik

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:39

Als je na een paar weken rondlopen in het buitengebied nog niet door hebt dat trekkers in principe niet uitwijken en ook niet binnen 2 meter stilstaan, ook niet vanuit kruipstand als ze een beste aanhanger erachter hebben, dan missen er ergens een paar hersencellen.

Nogmaals, rekening houden met moet wel van 2 kanten komen. Iedereen heeft het altijd alleen maar over wat de ander wel niet fout doet en hoe de ander zich zou moeten gedragen (en daar hebben nog geen 2 mensen dezelfde mening over ook! Maak je het Jantje naar de zin heb je ruzie met Pietje), maar vrijwel niemand die eens naar zichzelf kijkt over wat je zelf kan veranderen om het voor alle partijen gezellig en veilig te houden. Nee, de ander moet maar uitkijken, de ander moet maar de sloot in rijden met jouw hooivoorraad (en dan steen en been klagen dat de hooiprijs zo hoog is), de ander moet maar geduld opbrengen en gaan wachten ook als die donderwolk wel heel rap dichterbij komt en er nog een paar balen geperst moeten worden, is voor een gemiddeld paard toch een paar weken! voer, de ander moet en moet en moet, terwijl even in de spiegel kijken naar wat je zelf kan doen teveel moeite is.

Jep, ons hooiland ligt in niet- standaard gebied, een recreatiegebied. Dat betekent kronkelige, zeer smalle paadjes, bermen die niet gemaakt zijn op groot verkeer, weilanden in onmogelijke vormen, ellendig veel water. En veel dagjesmensen, die willen dat het er tot in de puntjes verzorgd uitziet, maar geen last willen hebben van de mensen en machines die dat voor elkaar krijgen. Ze willen wel de koeien en de schapen in de wei zien, maar owee als je ze verplaatst en ze even 2 minuten moeten wachten tot de kudde voorbij is. Ze willen wel netjes gemaaid gras zien, maar owee als ze een maaimachine spotten. Dan regent het klachten. Net zoals wanneer het gras 2 cm te lang is. Er wordt geeist dat het ruiterpad goed onderhouden wordt, gebeurt dat, dan is het ook niet goed want dan staat er een machine op of pal naast het ruiterpad om ervoor te zorgen dat jij niet bij elke boom van je paard gezwiept wordt, en het pad niet zo mul is dat het bijna onbegaanbaar is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:52

Ik denk dat het gewoon een kwestie van geven en nemen is.
Als ik zie dat een boer tijd heeft, dan maak ik van zo'n moment gebruik om een praatje te doen, paard ondertussen naar de trekker te laten kijken, en zo zijn we weer een positieve ervaring verder.
Nu het oogstijd is, zorg ik gewoon dat die jongens ruim baan hebben, ik wil immers geen dure prijs voor mijn hooi betalen omdat de helft verregend is.

Van de week heb ik een heel stuk over een stoppelveld gereden. Ze waren aan de andere kant van dat veld aan het werk, maar hier liep ik niemand in de weg. Ik blij dat ik een sprintje over een mooi veld kon trekken, hun blij dat ze ongehindert door konden rijden.