Op buitenrit in rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:24

lakshmi schreef:
Haha ja die paardjes hier zijn klein maar fel en megasnel!

Dat heb ik gemerkt ja! :wow:

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:14

Ik ga ook wel eens in rengalop. Bij ons heb je in de buurt een kanaal met een heerlijk lang stuk graspad.
Dus daar heb ik ook geen last van voetgangers/fietsers of auto's.
:D

Chaos

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:17

Dit is voor ons een kei-slome galop. :))
Buiten tenminste, in de bak zien we het graag anders. :P

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:20

Ik wou dat er bij ons genoeg plek was om eens voluit te gaan. De paadjes hier zijn ofwel te hard, met stenen, te smal...
De enige keer dat ik dit jaar 'voluit' (was zeker geen topsnelheid) gegaan ben was toen de maisvelden afgedaan waren. Maar dat was een enkele keer, de week erna had het geregend en lag het al niet goed meer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:20

lakshmi schreef:
Haha ja die paardjes hier zijn klein maar fel en megasnel!

Heb ik ook mogen ervaren hahaha :))

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:01

Wij hebben strand/duinen maar in rengalop laat ik haar nooit, dan wilt ze te graag en schiet ze zo door dun ijzerdraad het strand af de duinen in en is ze niet te houden. Als ze met al haar fjorden kracht tegen werkt kan ik haar niet meer terug rijden vannuit rengalop, maar ff een hard galopje kan natuurlijk wel :)

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:05

Mijn haflinger laat ik wel gaan want haar ren galop is niet zo hard maar bij de tinker durf ik het niet aan om super hard te gaan om dat zij snel struikeld.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:18

Mijn paard vindt het heerlijk. Op het strand is het natuurlijk ideaal, dan heb je mooi de ruimte. Maar gelukkig hebben wij in de buurt ook een paar mooie rechte en vrijliggende stukken ruiterpad die zich goed lenen voor een flinke galop. Nadeel is dat mijn paard die stukken inmiddels ook associeert met rengalop, dus als ik niet op let dan gaat hij zelf al z'n ding doen. Gelukkig is hij behalve dat initiatief goed aan de hulpen en kan ik hem wel bij me houden als ik niet wil... maar hij weet me met zijn enthousiasme goed te bespelen: ik gun hem dat pleziertje graag!

In een grote groep lijkt me te link, met z'n 2-en willen we wel eens de paarden laten lopen, maar echt een wedstrijdje naast elkaar, dat gaat in mijn omgeving alleen op het strand. Maar die aanmoediging heeft mijn paard niet nodig ;)

Overigens hebben wij op stal een héél groot springveld, en daar kan hij ook behoorlijk hard galopperen als we het rijk alleen hebben :Y)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:56

Eerste keer rengallop voelde voor mij echt als totale vrijheid, de hoeven die ik niet meer voelde neerkomen, de bomen die voor bij raasde echt super!

Heb het een lange tijd niet gedaan ivm een onhandelbaar paard buiten,
Maar van zomer toen we lekker aan het trainen waren met buitenritten en 2 vriendinnen van me bij zich toch geprobeerd. Was echt super! totale controle, todat.de paarden van mijn vriendinnen af sloegen en zij er af vielen....
Doe we sowieso nog een keer over!

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:17

Rengalop in een woord : Geweldig !!
Lekker op het strand, uiteraard met Cap en natuurlijk het paard onder controle. :D
Tranen rollen dan over mn wangen, van de wind..
heerlijk die Vrijheid ! O:)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:54

Bij mij in het bos zijn er 3 plekken waar ik gallopeer, een vlak stuk waar ik in niet helemaal vol ga omdat ie daar nét te kort voor is en ik optijd wil kunnen remmen omdat er heeel soms iemand om de hoek komt aan het einde van het pad. Dan heb je nog de zandvlakte, daar laat ik haar meestal gewoon lekker galloperen maar niet té hard omdat het zand redelijk mul is en ik niet wil dat ze een stapje verkeerd zet.. en dan heb je nog een heeel lang pad van ik denk wel 1.5 km rechtuit, komt geen kip, aan de ene kant boomgaard aan de andere kant bos.. ja, daar laat ik haar helemaal gaan, teugels los, verlichte zit en gaan met die banaan! :D de tranen staan me dan in mn ogen, heerlijk <3

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:56

helemaal voluit durf ik nog niet, omdat mijn pony soms ineens vol op de rem gaat :D Dus geen rengalop, wel vaak een snelle galop.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:58

Ik doe het niet. Ik heb hem wel eens iets laten gaan en vond dat al heeeeeel hard :D en remmen is wat lastig. Het blijkt ook een oud renpaard te zijn dat ook werkelijk gekoerst heeft dus nee ik doe het maar niet :D .

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:01

nog een fototje van een van de plekken waar ik graag gallopeer :D (zandvlakte)
Afbeelding

Jimmy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:34

Heerlijk om in rengalop te gaan, wind in je gezicht en voluit galopperen...

Maar... alleen als het verantwoord is natuurlijk voor ruiter en paard. En bij andermans paarden toch altijd maar iets voorzichter zijn dan met je eigen paard dat je over het algemeen goed/beter kent. Jammer dat het vaak niet kan op strandritten, maar ook begrijpelijk, te link met een grotere groep.

En vorig jaar was ik op Terschelling en het zand was daar niet gelijkmatig van hardheid, maar dat kon je moeilijk zien. Als je dan in volle galop over het strand dendert en denkt dat het een harde ondergrond is en er opeens een zacht stuk komt, dan is dat levensgevaarlijk. (paard blijft steken, vliegt over de kop inclusief ruiter...). Weer wat geleerd en dan is het erg goed dat er begeleiding bij is!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:35

Showem schreef:
Ik heb het 1x echt gedaan in een heel groot weiland met een pony op vakantie en dat liep niet zo goed af ,,de pony schrok van honden die ineens uit het niets tegen de hekken aan sprongen en daar schrok die van en terwijl wij in volle galop gingen bokte hij en viel ik er af en vol met mn gezicht op de grond ik was toen bewusteloos en weet er niks meer van dit is allemaal vertelt aan mij. Depony had gelukkig niks (:

Ja, maar dát is nou niet de plek om zo iets te gaan doen! Ik doe ook alleen maar zo'n galop als ik de ruimte heb en weet, dat er geen honden tegen hekken op kunnen springen. Terrein waar mijn paard mag, is al jaren volledig bekend voor hem. Geinig detail: Vorige week tegen de richting in gereden en toen ging ie een stuk langzamer. Of was ie nou gewoon toen al niet fit?

Mijn paard gaat blind op mij. Als ik zeg: "Ho". Dan is het Ho. :j En dan dendert ie niet nog 100 meter door. Daar komt bij, dat mijn paard nog nooit heeft gebokt.

Martina: Haha, ik denk ook zeker niet dat Sam zo'n paardje bij kan houden!

In een grote groep doe ik ook niet meer. Dat waren van die twijfeltantes, die ook nog eens flink paniek zaaiden en dan van die veel te korte stukjes. Als je mijn paard boos wil krijgen, moet je dat doen. Was ie net lekker op dreef, moest ie al weer terug. Funest voor hem! Maar als ik met een groep ga, die ervaren ermee is en de weg goed kent, dan durf ik het wel aan.

Dit ven is ie de keer er op in gaan liggen... :+
Afbeelding
Met dank aan een bokster overigens deze foto!

Afbeelding
En dit kan ook op het zand. Klein detail: Toen was ie al een keer of 10 in volle galop overgestoken. hihi. Deze foto is gemaakt door Marcel Knaapen.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:27

hooii
ja mijn tinkertje gaat regelmatig los op het valkendsburgsmeer.
Zo grapig, de tranen van de wind gaan over je wangen rollen. :j

Supermama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:47

Niks mooiers als langs het strand in rengalop! Je kunt je haast niet vrijer voelen :)

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:50

Toen ik nog paarden bij huis had en veel buitenreed (nu doordat paard op de manege staat en ik het nogal eng vind om daar in dit stadium mee naar buiten te gaan rijdt ik niet meer buiten) toen reed ik wel vaak vol op! alleen wel zo slim om als je buiten gaat rijden niet altijd op hetzelfde pad voluit te gaan, na een tijdje weet je paard dat en dan is het een kwestie van hem maar weer proberen terug te krijgen voordat je weer op een verhard stuk komt bijv.

Moeder is er daardoor een keer afgevallen en afgevoerd naar het ziekenhuis.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:37

Met mijn eigen paarden ga ik (nog) niet (meer) buitenrijden, dus daarover kan ik niet echt praten. Als ik naar een vriendin ga rijden we buiten met haar pony, maar écht rengalop is dat niet, omdat paardlief het liefste bij de persoon blijft die ernaast stapt. Als ze het wel wilt doen, dan voelt het heerlijk snel, maar ziet er niet echt zo uit, haha!

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:47

Hier ook, met regelmaat volgas!!

Heerlijk!

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:20

Bij mij in de buurt is een antieglijk lang stuk gras waar je op mag rijden, en racen dat die paarden dan doen! de terug weg gaat wel altijd sneller dan de heen weg :p

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:50

Volop mooie paden hier op de veluwe om flink gas te geven. Ik doe het, zoals meer mensen in dit topic, alleen op een bekend pad met voldoende lengte, goede bodem en geen bochten. Mijn paard heeft nog wel eens de neiging de teugels uit je handen te trekken als je 'm terug wilt rijden, dus ik begin wel tijdig met gas terugnemen. Doordat ik de paden en mijn paard goed ken durf ik m aardig door te laten galopperen, zolang ik maar het gevoel houd dat ie blijft luisteren. Na z'n wekelijkse buitenrit met mij is t paard weer helemaal vrolijk en opgeleefd voor de rest van de week. Hij heeft het echt nodig om wekelijks lekker het bos in te gaan.

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:05

Als de ruiters binnen de groep het aandurven gaan wij ook in een heerlijke rengalop.
Er is een bergrug niet ver van ons vandaan waar je over een soort hoogvlakte rijdt.

Wind door de manen en racen maar! Heeeeerlijk!Afbeelding

De paarden weten die plekken ook precies. Probeer ze maar eens tegen te houden :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:06

wow......... wat een omgeving :oo