Hard galopperen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Hard galopperen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:34

Ik train beide! Ik moest mijn haf echt leren om hard te gaan.
Waar ik altijd wel bang voor ben, zijn konijnen holen of andere gaten waarin mijn paarden zich kunnen verstappen.
Met mijn draver is de kick groter om hem op zijn topsnelheid te laten draven! Dit gaat harder dan menig paard in rengalop. (laatste keer hebben we zo rond de 70km p/u gemeten)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:58

Bos heb ik niet veel ter beschikking, in het bos is hij ook zenuwachtiger dan open paden/wegen. Scherper bit ga ik niet proberen ;) Laatst heb ik wel heel hard gedraafd, vond ik ook wel leuk, kon hem beter houden :) Wauw annebe die kan zeker hard draven!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:06

ik trek altijd een sprintje op een breed zandpad met een goede bodem. Ook is er dan iemand mee mocht er iets wezen. Het paard die ik mee neem is wel een beetje stuiterig maar het gaat allemaal heel goed.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:18

Met de quarter die ik vroeger reed maakte ik een behoorlijk tempo..Moest dan toch wel in verlichte zit want het ging te snel om te volgen met je zit.
Hij vond dit geweldig en wat dat betreft net zoon diezel...eenmaal op gang wou hij maar blijven gaan.

Ik kreeg hem echter perfect terug, op mn stem ging hij eigenlijk al zachter dan kon ik mn gewicht wat naar achter doen en dan hooo zeggen en dan stond hij al bijna stil, waren eigenlijk maar secondes dat het duurde. Enige dat hij erna vaker wou is toch echt doorgaan, wat je dan kreeg is dat hij dan in een heel verzamelde galop ging en maar niet sneller als stapvoets vooruit kwam.
Hij luisterde dan opzich wel heel goed en hij was t gewend omdat hij vroeger in america wedstrijden gelopen had. (behalve als hij kuren had..dan was t een halve rodeo)

Of je het kan met een paard ligt er puur aan hoe jij en je paard samen werken. Als je hem/haar al nouwelijks terug krijgt in rustig galopje ofzo dan zou ik sneller niet proberen tot de overgang galop/draf goed gaat.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:19

annebe schreef:
Ik train beide! Ik moest mijn haf echt leren om hard te gaan.
Waar ik altijd wel bang voor ben, zijn konijnen holen of andere gaten waarin mijn paarden zich kunnen verstappen.
Met mijn draver is de kick groter om hem op zijn topsnelheid te laten draven! Dit gaat harder dan menig paard in rengalop. (laatste keer hebben we zo rond de 70km p/u gemeten)

haha idd dravers kunnen snel :D kheb t zelf ook al mogen ervaren

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:20

die van mij kan alleen hard :')

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:15

Vandaag even heerlijk hard gedraafd op het eerste pad, ondanks wind en regen! Op het tweede pad hard gedraafd en met een klein beetje been kwam ik in handgalopje, hij kwam terug toen ik mijn hand er een beetje bij had, terugweg iets minder snel terug, maar uiteindelijk in stap het pad verlaten. :)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:12

een gps kan je toch niet later nakijken? bind je dat ding vast ofzo, of hou je dat nog even vast terwijl je zo hard gaat :+ ?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:19

jawel hoor, een beetje gps registeert alles. dat kun je op de pc zetten en netjes bekijken.

annebe: wow, dat houdt ons racekonijn zelfs niet bij denk ik.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:24

heerlijk, samen met iemand anders en dan de paarden tegen elkaar laten racen, vinden de paarden ook geweldig! maar... we doen dit op paden die we kennen en heel lang zijn, aan het einde komen ze zelf terug omdat ze moe zijn.
moet wel zeggen... ik krijg die van mij altijd terug... terugzitten, stem erbij en hij gaat alweer langzamer en vanzelf valt ie weer in de draf (buiten doe ik niet zo dressuurmatig rijden :+)

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:23

ik rijd met mijn vrouw haar 20 jarige schimmelmerrie ook elke dag buiten. ( ik ben in het "bezit"van een lichamelijke beperking) en een paar keer per week trek ik even alle registers open.... houd haar echter goed in de gaten dat ze wel op haar eigen tempo hard gaat, dus niet dat ik haar ga zitten dwingen om nog harder te gaan dan de "vorm van de dag".ze wil me nog wel eens verrassen met een behoorlijke snelheid voor haar doen..wij hebben de 35 km/u meer dan eens gehaald.. er zijn echter ook momenten dat we langzaem ende traeg ons door de natuur bewegen..... /3

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:27

Ik galoppeer sowieso niet buiten. Mijn paard heeft bij de vorige eigenaren ook 'geleerd' dat er buiten niet wordt gegaloppeerd, omdat haar man niet echt een ervaren ruiter was. Ze wilden dan ook voorkomen dat als er een breed pad kwam, de paarden onrustig werden omdat ze 'misschien' wel een galopje gingen doen.
Ik zou zelf wel een galopje kunnen maken, maar voor mij hoeft het niet zo nodig, ik vind het prima om alleen te stappen en te draven. Tot nu toe is mijn ervaring met buiten galopperen dat je niet meer kan genieten van de omgeving omdat je teveel moet opletten met wat er gebeurt met je paard (sturen, bij je houden), het pad (takken op het pad / kuilen) en de omgeving (evt. fietsers / wandelaars die ineens opduiken op ruiterpaden...)
Als ik ga buitenrijden, wil ik vooral lekker om me heen kunnen kijken en dat doet m'n paard ook het liefst!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:13

Ik galoppeer wel buiten. Maakt niet uit waar, op de straat, in de berm, op bospaden, brede zandstukken, grasvelden. Het is net een beetje wat we tegenkomen. Als ik alleen rijd, dan gaat hij wat langzamer, met andere paarden erbij durft hij wat meer. Maar ik merk aan hem dat hij het GEWELDIG vindt.

Heel hard gaat het niet als we alleen rijden. Hij kan in geval van enge dingen ineens stilstaan & omdraaien. Galop is dan meestal tussen de 18-22 km/uur. Als er minder enge dingen zitten, dan doen we 23-28 km/uur, en soms durft hij 35 km/uur (bredere bospaden). Zijsprongen, stops & omdraai-acties kan ik dan nog net aan. (Met een hand aan de knop van het westernzadel!) Ik heb een GPS, en kan dus achteraf bekijken wat we hebben gedaan. Met andere paarden erbij kan het harder, want dan durft hij meer (en soms hebben andere ruiters hun paarden ook niet helemaal onder controle, dan gaat het onbedoeld wat harder).

Op hele brede zandbanen kan hij uit zichzelf ook 'wat meer' gas geven. De remweg is dan AANZIENLIJK langer: enthousiasme neemt toe met snelheid, en remweg neemt toe met enthousiasme. In dat geval begin ik enkele honderden meters voordat ik over wil gaan naar draf alvast gas terug te nemen. En op dit soort paden zou ik dus NOOIT met een ander paard galopperen, 'wedstrijdje' is dan vragen om ongelukken.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:53

GPS programma op mijn telefoon :) Runtastic, je kan zien hoeveel kilometer je gereden hebt en wat je hardste punt was :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:23

Pfoee ik vind het welk knap hoor, al die paarden die hier gewoon sneller kunnen rennen dan secretariat zelf bijvoorbeeld, die haalde maar net iets meer dan 60 km/h, oké dan wel over een langere afstand, maar op top sprint zal een goed getraind paard misschien boven de 70 komen, een paard dat af en toe een sprintje trekt komt daar toch niet bij in de buurt?

gps is ook niet alles, als iemand zijn gps 100% stil zou kunnen houden tijdens het rijden ok, maar het ding schudt altijd een beetje en daarmee beïnvloedt je al de snelheid,,

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:47

Ik heb wel gehoord, dat als je paard zó hard kan, dat ie heel veel waard is voor de rensport. :+ Een topper loopt daar ook rond de 70. Dus die quarter moet je aanmelden hoor! ;)
Ik vind 62 km/u bij vertrek al schitterend en dat is galop. Onvoorstelbaar dat een paard zo hard kan draven! Dat vind ik echt knap. Ik wil een goede gps op een horloge, om idd een zuivere meting te kunnen doen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:50

Op het strand mag ik wel graag wat gas geven zo nu en dan :D
Mijn pony kreeg ik altijd weer prima terug en ging ook niet elke keer zo hard.
Met mijn huidige paarden nog niet op het strand geweest. De een is levengevaarlijk daarmee durf ik niet eens de weg op en die andere is net zadelmak :')

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:54

Bij 4launch kun je een gps forerunner 305 voor "weinig" kopen. Een superfijn apparaat!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:35

Klopt, GPS vertekent de snelheid wel iets: bij mij zit hij aan het zadel vast, en vooral in stap zie je grote schommelingen. Gemiddeld 6 km/h laat waarden zien variërend van 3.8km/h tot 8 km/h. Ik vind natuurlijk zelf wel dat ik het beste paard van de wereld heb, maar hij stapt zeker geen 8 km/h onder normale omstandigheden ;)

Als je één enkele hoge uitschieter erbij ziet staan wil dat niet zeggen dat je echt zo hard bent gegaan. Ik download de GPS gegevens naar GPS map source (van Garmin), en daar selecteer ik dan de hele galop-sessie, en zie dan het gemiddelde. Gemiddelde over significante afstand / tijd zeggen meer dan uitschieters.

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:55

lekker hard man! lekker op een lang zandpad! actie-met-de-taxi!!! }>

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:52

wanneer ik een lange brede berm zie, die ook nog eens een goeie bodem heeft, ga ik meestal wel ff een harder galopje doen. maar ik wil me er wel prettig bij voelen,
ik heb wel een voordeel dat mijn paard dan redelijk goed oplet waar hij zijn voeten neerzet.
wel moet je altijd oppassen en als je het nietecht vertrouwd moet je het echt niet doen!
veel succes en plezier

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:00

Heerlijk een sprintje trekken!
Op de dijk is mijn merrie bijna niet te houden, ze wil zo graag! Maar ze moet eerst rustig stappen voordat ze weg mag. Ze is bijna altijd goed in te houden, en ze weet wel wanneer het einde is en ze weer moet stappen/draven. Ik rijd altijd met een losse teugel.

Ze is een tijd heel drammerig geweest dat ze niet te houden was. Nou, dan dus ook geen galop! Want dat was echt gevaarlijk. Rijd nu altijd buiten met een stang, veiligheid boven alles.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:24

Citaat:
Ze is bijna altijd goed in te houden, en ze weet wel wanneer het einde is en ze weer moet stappen/draven. Ik rijd altijd met een losse teugel.
Rijd nu altijd buiten met een stang, veiligheid boven alles.

Dit vindt ik een beetje dubbel. Ze is goed te houden zeg je maar je rijdt wel met een stang?!?! Ze is dus niet normaal bij je te houden lijkt mij. Anders kan het toch ook op een trensje??

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:57

Ik rijd buiten wel met een martingaal. Die is er voornamelijk voor het opstijgen, omdat mijn paard nog wel eens te enthousiast is en vast gaat voor ik zit. Maar een stang? Nope, die heb ik echt niet nodig!

Ik heb GPS op een mobiel en die doe ik in mijn jaszak (met de rits dicht). De metingen liggen hier dichter bij elkaar. Ze zijn voor mijn idee dan vrij stabiel gemeten.

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:22

Ik vind het echt leuk lekker crossen door het bos :D