Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirel

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:12

Waarom word hier niet gesproken over die hyper nerveuse paarden die een dag in de week naar buiten gaan en de hele winter binnen lopen omdat ze niet te vertrouwen zijn.
Mensen gaan ook met die paarden naar buiten en hangen het dan vol met hulpteugels bitten en weet ik wat niet meer.
Is dat dan veilig. Een ruiter die krom van de spanning zit want het is allemaal zo eng, heeft die een goed uitwerking.
Geef mij dan maar liever een ruiter die er vertrouwen in heeft en een paard ontspannen buiten durft te rijden.
Dit geeft de ruiter namelijk ook door aan het paard en ik denk dat juist daar de grote winst zit maakt niet uit wat voor optoming.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:17

Mirel schreef:
Waarom word hier niet gesproken over die hyper nerveuse paarden die een dag in de week naar buiten gaan en de hele winter binnen lopen omdat ze niet te vertrouwen zijn.

omdat dit topic gaat over met een neckrope rijden? Maar als je het topic gelezen had dan had je kunnen lezen dat die paarden ook al vaker aangehaald zijn. En ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat dat (ook) onverantwoord is

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:49

De vraag is hoeveel controle er werkelijk nodig is, want over het algemeen hebben we het bij buitenrijden over recht toe recht aan rijden in drie basisgangen. En dat is prima te bereiken met de meest grove controle die je je kunt bedenken.
Een paard gaat niet zomaar aan het zwabberen of zomaar harder omdat het daar zin in heeft (zo wel dan is er iets gigantisch mis in de opleiding).
En wat een paard doet als het schrikt, is per paard verschillend en die met neckrope rijden, doen dat gewoonlijk juist op paarden waarvan ze weten dat ze bij schrik safe reageren met stoppen en kijken. Daarbij, nogmaals, is hoe een paard met schrik omgaat meestal toch aan de ruiter en de opleiding.
Daarbij kun je plots omkeren en opzij springen (en dat laatste veroorzaakt de meeste ongelukken) op geen enkele manier voorkomen. Wat je met teugels kunt doen is het paard weer terug zetten, maar dat lukt ook op met je benen en zit op een paard dat daarop ingesteld is.
Je moet niet uitgaan van dat er in elke buitenrit een paniek situatie gaat voordoen en er ook niet vanuit gaan dat een paard dat met neckrope gereden wordt in een panieksituatie zo zal reageren dat het iemand in gevaar brengt.
Zelfs als je alle ongelukken met paarden bij elkaar optelt, is het nog zo dat verhoudingsgewijs er veel meer ongelukken gebeuren met andere voertuigen waarvan we denken dat we ze zo goed onder controle hebben omdat het machines zijn.
Daarbij, en dat is ook genoemd, ga je met buitenritten, neem ik aan, niet voor je lol langs drukke wegen. Je gaat niet aan verkeer deelnemen als paardensport of voor je ontspanning. Het kan zijn dat je door verkeer moet, maar het is natuurlijk niet zo dat je gevaar op gaat zoeken.
Daarbij verkeer op zich (en zelfs zwaar verkeer) is voor een paard geen reden om op hol te slaan. Het is maar waar je een paard aan went.

Paarden zijn daarbij gewoontedieren en als je steeds dezelfde route aflegt is er weinig dat ze van hun stuk kan brengen.
Ik reed vroeger een paard van een stal naar een manege en ik kan je vertellen dat ik dat bij wijze van spreke slapend kon doen, of haar alleen op pad sturen, behalve dan dat ik soms bij stoplichten moest stoppen. Datzelfde paard had met een ander in de sloot gelegen omdat het schrok, bij mij liep het nog gewoon door terwijl er een krant tegen haar opwaaide. Het zit echt voor het grootste deel in de rust van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-09-10 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:55

Duidelijke gesproken en fijn uitgelegd lusitana top!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:16

Lusitana: een paard is een dier en dieren zíjn niet 100% betrouwbaar, dat jij niets kan bedenken waarvan ze kunnen schrikken Ik vind het angstaanjagend dat ik veel mensen zie die er van uit gaan dat hun schatje noohooiitt wat zal mis doen omdat ie goed opgeleid is.... Tot ie het een keer wel doet. :\ Het hoeft niet eens ongein van het paard te zijn. Ongein van de dichtsbijzijnde boer, wielrenner, quad, motorrijder is genoeg...

Rust in de ruiter is ook niet genoeg, jep het bepaalt veel maar dat stukje dat het niet bepaalt zit je mee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:26

ik ben het opzich wel eens met lusitana, dat de opleiding van je paard bepaald hoe braaf hij is. Maar mijn punt is dat je met een teugel die in verbinding staat met het hoofd duidelijker kunt communiceren dan met een neckrope. Duidelijker kunnen communiceren is in mijn ogen veiliger.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:28

Een paard kan altijd schrikken van iets dat je niet verwacht. Ik kan met mijn haf onder de arm van een graafmachine doorlopen. Ze sjokt op haar dooie gemak langs bouwwerkzaamheden, vrachtwagens, trekkers en wat je ook maar kunt bedenken, maar een paar weken terug schrok ze zich een ongeluk van een hele agressieve hond die achter een heg zat. Toen was ik toch wel heel blij dat ik een hoofdstel had hoor.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:34

Ik rijd zelf altijd met touwhalster buiten en merk eigenlijk dat ik hiermee voorkom dat er nare dingen gebeuren. Van het bit raakte ze altijd gestrest. Ik kon haar wel beter houden als er iets gebeurde, maar met touwhalster gebeurt er eigenlijk bijna niets :P

Ik vind dat dit hetzelfde ligt met een neckrope. Maar dan wel in zo'n mooie (en vooral rustige) omgeving waar de TS rijdt ;)

Laat ik het zo zeggen: als ik zo'n mooie rustige omgeving in de buurt had, zou ik het zeker ook een keertje proberen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:36

Een paard kan schrikken maar dat kan dus altijd, ook met hoofdstel en slof er aan kan hij opzij het verkeer in stappen. Ongelukken gebeuren, punt, dat is een realiteit, maar het is niet zo dat je als neckroper ongelukken opzoekt omdat je met neckrope rijdt. De kans op een ongeluk is verschrikkelijk klein hoe je het ook wendt of keert, en altijd aanwezig als je op een paard stapt, met welke middelen dan ook.
Als je gaat zeggen dat neckropers niet buiten mogen rijden, dan kun je het hele buitenrijden wel verbieden voor iedereen die op ene paard zit, want een hoofdstel is geen garantie voor 100% controle...
Het is te gek om los te lopen om een groep, die juist meer in de opleiding stopt en meer nadenkt over of ze wel naar buiten kunnen zo, te discrimineren, als elke gek met zijn paard over de weg mag als er maar een hoofdstel om zit.
Er moet altijd ingecalculeert worden hoe veilig het is en met noodsituaties kún je geen rekening houden. Die zijn per definitie onvoorspelbaar en zeldzaam.

We zijn alle dagen overgeleverd aan wat er allemaal niet kan gebeuren. Als je een paard van het land haalt kan hij ook los breken en de weg opgaan. Nooit meer paarden op het land houden dan maar? Etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:37

Lusitana schreef:
Een paard kan schrikken maar dat kan dus altijd, ook met hoofdstel en slof er aan kan hij opzij het verkeer in stappen. Ongelukken gebeuren, punt, dat is een realiteit, maar het is niet zo dat je als neckroper ongelukken opzoekt omdat je met neckrope rijdt. De kans op een ongeluk is verschrikkelijk klein hoe je het ook wendt of keert, en altijd aanwezig als je op een paard stapt, met welke middelen dan ook.
Asl je gaat zeggen dat neckropers niet buiten mogen rijden, dan kun je het hele buitenrijden wel verbieden voor iedereen die op ene paard zit, want een hoofdstel is geen garantie voor 100% controle...
Het is te gek om los te lopen om een groep, die juist meer in de opleiding stopt en meer nadenkt over of ze wel naar buiten kunnen zo, te discrimineren, als elke gek met zijn paard over de weg mag als er maar een hoofdstel om zit.
Er moet altijd ingecalculeert worden hoe veilig het is en met noodsituaties kún je geen rekening houden. Die zijn per definitie onvoorspelbaar en zeldzaam.

We zijn alle dagen overgeleverd aan wat er allemaal niet kan gebeuren. Als je een paard van het land haalt kan hij ook los breken en de weg opgaan. Nooit meer paarden op het land houden dan maar? Etc.

Met hoofdstel heb je altijd meer te zeggen dan met neckrope. Dus waarom het lot nog een beetjet uitdagen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:40

Dat is niet het lot uitdagen. Wat er gebeurt, gebeurt, of je nou een zwaar controle middel hebt of niet.
En er zijn zat paarden die echt niet luisteren naar een bit in een paniek situatie. Dat je als je probeert om te trekken je gewoon het bit door de mond trekt bv of ze knallen met hun neus tegen je teen nog in een noodgang rechtdoor!
Een hoofdstel is geen garantie dat je alles op kunt lossen. De ongelukken die gebeuren zijn daar toch immers het bewijs van?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:44

En er zijn er nog meer die geen f*ck om een touwtje rond hun nek geven. Dat er zoveel ongelukken gebeuren met alle middelen zou net een indicatie moeten zijn dat je ze er zeker niet af moet gaan halen lijkt me. :?

Zullen we alle veiligheids maatregelen maar gaan afschaffen? Gordel, helm, verkeersregels, snelheidsbeperkingen, 50 rijden red je leven echt niet als het gebeurt dus waarom geen 150 knallen? :) Wat gebeurt, dat gebeurt....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:46

Nee dat is een indicatie dat je het niet kunt voorkomen. De meeste ongelukken zijn nl naar aanleiding van opzij springen...
Ik ga niet in op mechanische dingen, die zijn niet het onderwerp.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:47

Ayasha schreef:
Dus waarom het lot nog een beetjet uitdagen?

Waarschijnlijk omdat het niet als het lot tarten wordt gezien?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:50

Lusitana mechanische dingen bestuurd door levende wezens en bijgevolg minstens even onbetrouwbaar, ook wel te zien aan de hoeveelheid ongelukken. ;)
Dus IMO slecht argument om er niet op in te gaan hoewel ik snap dat het makkelijker is om het niet te doen.

Een aantal ongelukken met neckrope zouden hoogstwaarschijnlijk voorkomen kunnen worden met een hoofdstelletje der rond. (al dan niet bitloos, wat men prefereert). Maar als jouw redenering is dat omdat je niet alles kan voorkomen, je maar helemaal geen moeite moet doen om iets te voorkomen dan snap ik ook dat. Ben het er niet mee eens maar snap het. :+

fransje: dan vind ik dat naïef. :D

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:51

Ik zou het met mijn paard niet durven. Rij thuis vaak met neckrope, maar buiten is ze al niet de braafste. Ik moet langs een drukke weg en wil niet mezelf, mijn paard en ook andere weggebruikers onnodig in gevaar brengen.
Als ik naar buiten ga is dat gewoon met een van mijn bitloze optomingen die om het hoofd zitten :P
Laatst bijgewerkt door Goldie op 24-09-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:55

Dat die ongelukken gebeuren kan heel veel betekenen... Zoals gezegd heeft de africhting van het paard een heel wat grotere waarde dan de optoming over wat betreft de veiligheid.
Met mijn welsh cob had ik een ritje met neckrope er vast wel levend afgebracht, die was koelbloedig, ervaren en had een onbegrensd vertrouwen in mij.
Met de merrie die ik nu heb zou eender welke optoming de rit niet veiliger maken. ;)

Maar het ene paard was een zogenaamd frightpaard, het andere een typisch flightpaard. ;)
Zoals Lusitana al aangaf maakt dat nogal verschil.

Mijn punt is dat áls je in een panieksituatie komt, je net even meer controle kan uitoefenen. En dat is misschien niet veel maar dat kan wel het verschil uitmaken.
En dan begrijp ik wel dat de neckrope-mensen over het algemeen een grotere mentale controle over hun paard uitoefenen, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat die ene fractie dat je je paard eerder kan beheersen of opzij kan sturen, je soms kunnen redden.

Ik ben trouwens wel een voorstander voor proeven (onder gecontroleerde omstandigheden dan wel natuurlijk) waarin paarden met verschillende optomingen aan het schrikken worden gebracht.
Zien welke optoming het beste werkt.

Die proeven zou je dan in verschillende opstellingen kunnen doen, bijv. met of zonder neckrope getrainde paarden aan dezelfde test blootstellen,

paarden die met neckrope én bitoptoming getraind zijn aan verschillende testsituaties blootstellen waarbij verschillende optomingen worden gebruikt...

Kijken wat het verschil is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:08

Ja, dat is het enige bewijs van een of ander, want op het moment wordt er maar uitgegaan van dingen waar geen bewijs voor is.
En ja, een hoofdstel kan wat uitmaken, maar het feit is dat als het er niet is, je het anders op moet lossen en daar zijn neckropers meestal wel aan gewend. Je kunt bv in het verkeer voor de zekerheid een stokje meenemen (dat doe ik toch al, ook met hoofdstel). Met aan een kant voor het oog wapperen of tegen het hoofd slaan als het moet, krijg je dan een paard echt wel opzij. Alles hangt uiteindelijk af van de reactiesnelheid, inschattingsvermogen en vaardigheid van de ruiter, en die is ook bij iedereen verschillend.
Het is onzin om een groep te discrimineren omdat er geen hoofdstel gebruikt wordt terwijl in de andere groep, naar het lijkt, meer ongelukken gebeuren. Kijk alleen maar naar de periode voordat neckroping populair werd...

Het heeft weinig zin om ons blind te staren om wat kan gebeuren en ongelukken als ze in werkelijkheid maar heel weinig gebeuren onder de neckropers.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:20

Discrimineren vind ik overdreven eerlijk gezegd. waar haal je dat vandaan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:32

Zodra men denkt dat een groep geen controle heeft en een andere groep wel, is er discriminatie. Discriminatie is niet meer dan onderscheid maken en eventueel op grond daarvan dingen onzeggen.
"Men" vindt dat neckropers niet de weg op zouden moeten gaan omdat er niet genoeg controle zou zijn of dat ze ongelukken op zouden zoeken, lot tarten etc, in vergelijking met ruiters die bij hun paarden hoofstellen gebruiken. Dat is dus discriminatie.
Er wordt onderscheid gemaakt in de groepen en een groep krijgt het privelège om wel buiten te mogen rijden....
Als de anti neckropers hun zin zouden krijgen. Die willen ze nl niet op de weg zien, toch?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:25

Lusitana schreef:
Zodra men denkt dat een groep geen controle heeft en een andere groep wel, is er discriminatie. Discriminatie is niet meer dan onderscheid maken en eventueel op grond daarvan dingen onzeggen.
"Men" vindt dat neckropers niet de weg op zouden moeten gaan omdat er niet genoeg controle zou zijn of dat ze ongelukken op zouden zoeken, lot tarten etc, in vergelijking met ruiters die bij hun paarden hoofstellen gebruiken. Dat is dus discriminatie.
Er wordt onderscheid gemaakt in de groepen en een groep krijgt het privelège om wel buiten te mogen rijden....
Als de anti neckropers hun zin zouden krijgen. Die willen ze nl niet op de weg zien, toch?

Dat klopt dat die liever niet op de weg gezien worden!
Ze geven andere ruiters een slechte naam door ondoordachte dingen te gaan doen waardoor een leek al helemaal niet meer weet wat hij ziet en kunnen zulke "paardenprutsers"het weleens voor heel de groep ruiters verpesten zodat er straks een algeheel verbod komt voor alle ruiters en niemand meer de weg op mag.

Wanneer je binnen je tak van sport/hobby dingen ziet gebeuren waarbij levensgevaarlijke situatie kunnen ontstaan en die desbetreffende personen zelf de verantwoording niet willen of kunnen nemen door zelf na te denken dat ze niet goed bezig zijn,dan zullen er andere mensen moeten ingrijpen voordat iets uit de hand loopt en je straks onervaren ruiters of ééndags vliegen van de straat kunt schrapen omdat ze denken dat het "normaal" is dat je met alleen een touwtje om de nek bij een paard kunt opstappen en wegrijden.
Dit soort dingen gaan gebeuren wanneer er een groepje zich wilt onderscheiden,doordat ze zelf zo onzeker zijn en het daardoor een overwinning vinden een paard op deze manier te berijden en zich dan over zichzelf beter gaan voelen.

Wil je stunten met je eigen leven om je beter te voelen,lekker doen maar betrek een ander daar niet bij en geef niet het verkeerde voorbeeld aan jongere generatie's of leken of meeloopers door te doen overkomen of het de normaalste gang van zaken is door zonder optoming op een paard te klimmen en de bossen of het verkeer in te gaan.
Dan erbij een touw om de nek en daarmee de luchtpijp afknijpen lijkt me ook geen fijn gevoel voor het dier!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:27

Vlgs mij wordt er niet gezegd dat de ene groep wel en de ander geen controle heeft. Dat is erg zwartwit. Maar er zijn wel gradaties te bedenken en vlgs mij is samengevat het idee: heb je geen controle over je paard kun je beter een verkeersarme locatie uitzoeken. Neckrope of bit, slof, zweep sporen enz.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:51

Lusitana schreef:
De politie is niet accuut aanwezig, ze staan daar niet te wachten op een ongeval en hetzelfde geldt voor getuigen tenzij het betrokkenen zijn. Dan gaat het dus niet op, maar we zijn er al uit dat het voor de verzekering waarschijnlijk niet zoveel uit maakt.
Ik zie trouwens niet waarom er zo doorgezaagd wordt over ongevallen alsof iedereen die met een neckrope rijdt wel ongelukken móet veroorzaken.
Ik denk dat iemand die met een neckrope naar buiten gaat een veel hogere drempel is overgegaan voordat die dat doet, dan een willekeurige ander en dat de controle over het paard dus wellicht ook veel groter is dan bij een willekeurige ander.

Verzekeringsmensen lijken mij wel te overtuigen met simpel video materiaal van hoe controle met neckrope werkt, mocht het er op aankomen.
Overigens keert een aansprakelijkheid verzekering juist uit in gevallen dat je een moment geen controle had over een dier, lijkt mij. Anders hoef je zo'n verzekering niet af te sluiten en anders was het geen ongeval. Het is toch niet zo dat je bewust een paard voor een auto zet?

Politie staat idd niet te wachten tot er wat gebeurd, maar als er een gewonde valt, wordt er heel snel door iemand de politie gebeld.
Iedere deelnemer aan het verkeer kan een ongeluk veroorzaken of er bij betrokken zijn. Elk ongeval zit in een klein hoekje. Of je met een neckrope meer kans op een ongeluk hebt, wil ik me niet uitspreken. Daarvoor heb ik te weinig ervaring met rijden met een neckrope.

Maar ik blijf er van overtuigd dat een verzekeringsmaatschappij zich zal proberen terug te trekken in geval van een ongeluk. Een verzekering is er inderdaad voor momenten waarop je even geen controle had. Maar als de verzekering van mening is dat jij (algemeen bedoelt) met een gewoon hoofdstel in de situatie waarin het ongeval gebeurt is wel iets meer controle zou gehad hebben dan dat je met neckrope hebt, en hierdoor het ongeluk zou kunnen vermeden worden. Dan vrees ik dat de verzekering zich terug trekt.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:55

Ik vind het totaal onverantwoord en onverantwoordelijk gedrag!
En zou het ook zeer terecht vinden als de verzekring zich terug trekt.
Dat ik zonder handen kan fietsen, wil nog niet zeggen dat ik dat hartje amsterdam ook maar moet doen als de trams en auto's me om de oren vliegen.
Als je met Neckrope op je eigen terrein lekker wilt rondrijden, have fun, maar in het verkeer en op de openbare weg zijn er regels.
Ik heb al enkele keren rondracende ijslanders in de duinen mogen meemaken, waarbij ik hoopte dat de voetgangers optijd de bosjes in zouden duiken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 15:13

Wat jammer dat mensen er nogsteeds vanuit gaan dat paarden ook met neckrope opzij springen/weg schieten etc.
Zoals Lusitana al aangaf, zal een goed getraind paard hoogstens verstijven. Waar iemand met teugels erop vertrouwt dat 'ie z'n paard nog wel even opzijsleurt voor die tractor, zorgen juist neckropers ervoor dat ze die potentieel gevaarlijke situatie in een groot deel van de gevallen al voorkomen.

Nu, stel het dier springt toch de weg op. Dan valt er ook gewoon zonder hoofdstel prima in te grijpen. Een ruk, stokje erbij, neckrope op gevoeliger deel leggen, etc. Dat het even menens is. Natuurlijk kan een paard daar alsnog doorheen besluiten te lopen, maar in een training (want dat gaat eraan vooraf) die zo op respect en vertrouwen gebaseerd is, is dat hoogst onwaarschijnlijk.
Uiteindelijk lopen dus beide partijen wel kans op een ongeluk, persoonlijk denk ik de neckropers ietsje minder, het is immers een selecte groep, die een mentale grens overgaat, en dus wel twee keer nadenkt voor ze echt zo gaan rijden.

De vergelijking shet/sint bernard bedoel ik zo. Stel een mini en een hond van datzelfde formaat lopen los en hebben besloten even niet meer te luisteren. (Wat ik bij veel honden vreemd genoeg vaker zie dan die enkele keer dat ponylief me niet hoort maar goed.) Nu is de pony zwaarder maar zeker niet extreem veel gevaarlijker.