Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:38

KiWiKo schreef:
Persephone schreef:
het zou wel fijn zijn als automobilisten iets meer rekening met je houden. Mijn paard is superverkeersmak, maar daarom is het nog niet nodig om haar aan te rijden. En dit is wel gebeurd, inschattingsfoutje van de automobilist, die dacht dat ie wel kon passeren op een smalle weg....beetje jammer zulk soort mensen in het verkeer.

want??? omdat diegene niet weet hoe een paard tikt is het jammer dat soort mensen in het verkeer????

die persoon wist misschien gewoon niet beter............. is die daarom jammer in het verkeer omdat jij daar met je paard loopt??

Een inschattingsfout op een smalle weg, heeft toch niks met het doen en laten van een paard te maken???

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:39

KiWiKo schreef:
Persephone schreef:
het zou wel fijn zijn als automobilisten iets meer rekening met je houden. Mijn paard is superverkeersmak, maar daarom is het nog niet nodig om haar aan te rijden. En dit is wel gebeurd, inschattingsfoutje van de automobilist, die dacht dat ie wel kon passeren op een smalle weg....beetje jammer zulk soort mensen in het verkeer.

want??? omdat diegene niet weet hoe een paard tikt is het jammer dat soort mensen in het verkeer????

die persoon wist misschien gewoon niet beter............. is die daarom jammer in het verkeer omdat jij daar met je paard loopt??

Ik vind het wel behoorlijk verkeerd als een automobilist zijn voertuiggrootte niet in kan schatten. Doordat soort onnozelen ben ik spiegels kwijt geraakt op smalle wegen. Het heeft in dit geval niet te maken met het paard, maar een gebrek aan verkeersinzicht, die èlke deelnemer wel zou moeten hebben.

KiWiKo

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:41

ik vind het behoorlijk verkeerd als je je op de weg begeeft met een paard dat onbetrouwbaar is en jij die niet kan handelen!!!

elke ruiter op de openbare weg moet zich realisen welk gevaar die vormt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:44

KiWiKo schreef:
Persephone schreef:

Kiwiko, woon je midden in Almere of zo :?

Ik vind jou niet reeel eerlijk gezegt. Zelfs de meeste steden lopen vol met (koets) paarden en op de gemiddelde landweg is in weekenden gewoon een doorgaande weg voor paarden in mijn ervaring. Ik zie werkelijk niet in waarom je als automobilist wel zou kunnen leren dat je een fietser in een eenrichtingsweg niet tegen zijn achterband kunt oprijden als een geile hond en dan bij een paard wel boven op zijn spronggewricht mag gaan zitten toeteren. Ik wordt zelf al nerveus van een bumperklever als ik in de auto zit, dan hoef ik van mijn paard niet te verwachten dat hij daar geen moeite mee heeft vind ik. Dat heeft mijn merrie ook al eens heel mooi uitgelegt aan een mevrouw die dacht dat dat wel kon en mij letterlijk ging zitten opdrijven bij een kruispunt waar ik moest wachten op verkeer van rechts. Ze heeft niets kapot gemaakt of geraakt, maar de mevrouw zal waarschijnlijk na het zien van twee hoefijzers vlak voor de vooruit van haar koektrommeltje niet heel snel weer kleur op haar gezicht gekregen hebben :P

Als mensen een paard behandelen als een fietser dan is alles in orde wat mij betreft en daar is niets moeilijks aan te leren. Als iemand met zijn kleine walnoot in zijn hoofd dat niet kan heeft diegene ook niets op de weg te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-06-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:45

KiWiKo schreef:
Dagmar_k schreef:
Volgens mij Kiwiko deel je als één van de weinigen die mening?
Een ruiter te paard, naast een paard, aangespannen etc. is en blijft een weggebruiker.
Je leert het tijdens je theorie-examen! Met aangepaste snelheid benaderen en ruimte bewaren. Voor je theorie heb je dit moeten leren, ik neem aan dat het dan ook verplicht is?

Ik begrijp prima dat je enkel met verkeersmak paard de weg op moet gaan, en verkeersmak is (naar mijn idee, en zoveel meer) enkel en alleen mogelijk hem dit te leren aan de hand van praktijkervaring.

edit, typfout

nee, je moet er neit vanuit gaan dat een ander jouw situatie begrijpen kan...........

Worden wij dat niet geleerd tijdens onze praktijk- en theorie-examen?
Anticiperen? Kinderen, dieren?
Als ik een kind zie fietsen, neem ik ook vaart terug, toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:46

omdat het ONZE hobbie is............. betekend dat nog niet dat de rest van Nederland moet leren over paarden........

WIJ dienen ons aan te passen................ of ben ik nou helemaal gek?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:47

Het gaat hier toch niet om het leren over paarden, maar om de verkeerssituatie in het algemeen, inclusief paard en ruiter.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:48

Ik vind het een hele goede actie. Zowieso ben ik wel voor meer (aangegeven) ruiterpaarden. Of bordjes met "pas op voor paarden". Klinkt raar maar het werkt wel. Je hebt dezelfde borden bij scholen, of pleeghuizen. Mensen letten meer op en als ze er geen zin in hebben kunnen ze omrijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:53

KiWiKo schreef:
omdat het ONZE hobbie is............. betekend dat nog niet dat de rest van Nederland moet leren over paarden........

ZE HOEVEN NIETS VAN PAARDEN TE WETEN!

Zelfs als een paard als fietser wordt gezien is het wat mij betreft al goed.
paard = fiets (dus kan slingeren) zou al een enorme vooruitgang zijn in sommige gevallen.

Maar goed, je rijdt zelf duidelijk nooit op de weg.
Nooit een auto vrije periode gehad waar je paard zijn eigen vervoer was naar les en wedstrijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:56

paard word inderdaad net zo behandeld als een fietser door de gemiddelde automobilist.......... wat is je probleem?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:57

KiWiKo schreef:
ik vind het behoorlijk verkeerd als je je op de weg begeeft met een paard dat onbetrouwbaar is en jij die niet kan handelen!!!

elke ruiter op de openbare weg moet zich realisen welk gevaar die vormt!

Wie zegt dat een paard op een smalle weg niet te handelen is? Zoals Persephone beschrijft werd zij aangereden door een inschattingsfoutje..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:58

KiWiKo schreef:
paard word inderdaad net zo behandeld als een fietser door de gemiddelde automobilist.......... wat is je probleem?

was dat maar zo. Ik vind het geduld voor fietsers gemiddeld beter dan voor een paard. Om een een of andere reden lijken auto's te denken dat als een weg smal is je wel even vooruit kan gaan galoppperen zodat het sneller gaat oid. Geen idee wat er in hun hoofd omgaat, maar als ze er niet langs kunnen kirijg je te paard een toeterende auto achter je aan en te fiets wachten ze vaag genoeg wel rustig af. Schiet mij maar lek, ik snap dat niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-06-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:59

en er vallen ook paarden dood in de wei........... ook worden fietsers aangereden, en voetgangers.........

en heel gek hoor, soms botsen auto's ook wel eens onderling!!! ja echt!!!

mensen maken fouten, ook in het verkeer!!!

het is aan jezelf om het risico zo klein mogelijk te maken

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:01

ik vind kinderen ook niet thuis horen in het verkeer, die kunnen niet inschatten.. Mogen die dan ook niet meer deelnemen aan het
verkeer?
Kiwiko rij jij nooit buiten? Waar moeten wij dan rijden als we niet over de weg kunnen? Ik moet toch ook echt langs de weg om op het ruiterpad te kunnen komen...
En ik zeg ook niet dat ander verkeer zich moet aanpassen, maar we kunnen toch met zn allen rekening houden met elkaar? We moeten deze wereld met elkaar delen en respect hebben voor elkaar..
De meeste fietsers worden met afstand gepasseerd en wordt niet zomaar naar getoeterd, dus dat paarden hetzelfde worden behandeld als dieren ben ik het niet mee eens..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:03

Nou, dan zal ik maar een kluizenaar worden. Probleem opgelost, geen risico's meer. :) +:)+

KiWiKo

buiten rijden is prima, zolang je je er maar van bewust bent dat jij voor heel veel mensen een vreemde weggebruiker bent waarvan ze niet in kunnen schatten hoe die reageert........

is het nou zo moeilijk om gewoon hand in eigen boezem te steken?

Maxielover

Het zou zeker geen kwaad kunnen om te proberen automobilisten iets te leren over het gedrag van paarden in het verkeer, al vraag ik me af of het bij de echte aso's in het verkeer wel werkt... Als ze willen scheuren of toeteren doen ze het toch wel. Ik rij met mijn paard (Haflinger, relaxt van karakter) vrijwel dagelijks in het verkeer, overal. Agz het verkeer zich volgens mij nooit aan zal passen op hoe paarden reageren, vind ik dat je je als ruiter vooral aan kunt passen door je paard zo veel mogelijk verkeersmak te maken. Dit is met mijn paard heel goed gelukt en ik kan overal veilig langs, soms met wat gedribbel en spanning of moet ik even afstappen, maar geen gebok, gesteiger, er vandoor gaan, blinde paniek, etc. Ik ben van mening dat je met je paard echt een vertrouwensband moet kweken wat betreft ''enge dingen''. Je paard moet je écht als je leider zien en als hij ziet dat jij niet bang bent en je geeft je paard het vertrouwen en begeleiding, dan zal hij je volgen langs het ''enge ding''. Mijn ervaring is dat dit soms beter gaat naast je paard dan erop. Maaarrrr.... Ik vind ook : Niet aanstellen, tik erbij, en hup gaan ! Niet miepen. Paarden kunnen goed toneel spelen, dus laat je niet voor de gek houden. Als je je paard goed kent weet je snel genoeg of het aanstelleritus is of echt angst. En wat betreft asociale fietsers die dicht langs je komen crossen : Ik rij met een lange zweep (110cm) dus die hou ik aan de kant waar het verkeer langs komt. Gaan ze te dicht langs me ? Dan doe ik m'n zweep rustig nog een stukje opzij. En als het niet past met z'n tweeen naast elkaar, jammer dan, dan ga je maar achter elkaar. Als ruiter moet je gewoon een beetje ''asociaal'' zijn om jezelf en je paard veilig te stellen tussen alle wegpiraten (fietsers, auto's maar vooral scooters en brommers die keihard langs komen knetteren !), dus dat doe ik dan ook. Jammer voor de mensen die zich wel netjes gedragen, ook die weten lang niet altijd hoe een paard zich gedraagt. En verder, met handgebaren kom ik een heel eind voor de auto's, en ik steek ook net als op de fiets gewoon mijn hand uit als ik afsla. Dat zie ik weinig ruiters doen en dat is toch een stuk makkelijker voor je medeverkeer en daarmee ook een stuk veiliger !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:04

Miracle_ schreef:
Nou, dan zal ik maar een kluizenaar worden. Probleem opgelost, geen risico's meer. :) +:)+

goed plan :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:06

Maar hoe wil jij als ruiter voorkomen dat een andere weggebruiker jou afsnijdt, naar je toetert, opjaagt ed? Dat kán toch niet?! Dat kun je als ruiter toch niet voorkomen?!!
Alle weggebruikers horen gewoon rekening met ELKAAR te houden. Daar heeft paardenkennis helemaal niks mee te maken!!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:07

mijn paard is verkeersmak en als ze schrikt geef ik daar niet meteen de eerste de beste de schuld van. Maar expres vlak langs rijden, toeteren dat vind ik ook niet sociaal naar andere toe..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:08

dat valt niet te voorkomen, daar moet je op voorbereid zijn!

en zoals ik nu voor de honderste keer zeg.......... niet iedereen kan het woord paaht spellen, dus ook niet inschatten hoe zo een dier reageert...........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:09

Niemand bestrijd dat wij ons moeten aanpassen kiwiko, maar dat is geen reden om paarden op de weg te haten en ze domweg op te gaan zitten opdrijven tot het uiterste aan toe.
Al helemaal niet op wegen waar de auto zelf niet eens mag rijden. Dit is nu al de 2e keer dat ik een poging doe een paard verkeersmak te maken op een veilige manier die vervolgens totaal onveilig gemaakt wordt door een idioot in een koekblik die alle rechten die hij niet heeft op wil eissen. Ik heb te paard al zoveel bizarre acties meegemaakt die ik als fietser echt nooit tegen kom. Nogmaals dus: ik zou wensen dat paarden als fietsers werden behandels en dat is helemaal niet ingewikkeld om te leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:12

nounounou nou paarden haten :D :D overdrijf je niet een beetje nou?

en heee........... een fiets luisterd en stuk beter dan een paard, is wendbaarder, smaller en staat een stuk makkelijker stil@@@

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:13

Ligt eraan wie erop zit :D

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:14

KiWiKo schreef:

Ik denk dat wij ons allemaal aan moeten passen. Bij ons is er weinig verkeer. Het lokale verkeer houdt wel rekening met ons, maar er zijn erbij...
Meestal als ik iets aan zie komen waarvan ik denk dat het niet geheel zonder spanning zal gaan, rijd ik zo snel ik kan naar een dam van het land. Gaat dat niet, blijf ik midden op straat rijden en rijd dan zo snel mogelijk naar een uitvalbasis en groet de bestuurder altijd. Maar bij ons zijn er vele mogelijkheden om even van de straat af te gaan. Midden In the middle of nowhere... In de 'stad ' ga ik alleen maar op een paard die ik vertrouw. Blijft de vraag: hoe leer je het paard dat....?

Wat een heleboel automobilisten niet beseffen , is dat wanneer ze een paard aanrijden, ze zelf in het ergste geval ook het leven kunnen laten. En anders ruiter en paard wel en hoe willen ze verder met dat (schuld)gevoel...? Of de familie....
Wat ruiters niet altijd beseffen, hoe gaan zij om met het gevoel dat een aanrijding weleens fatale afloop kan hebben voor mens en dier.

Wie heeft nu gelijk, wie moet er nu zonodig...