Kuggur schreef:Onaardig ja, maar een combinatie die uitflipt omdat ze voorbij gedraafd, of gegalopeerd worden zijn imo niet klaar voor een buitenrit.
Enige nuance met de vingerwijzerij door de ts is wel op de plaats ja.
Ook is het ruiterbewijs geen énkel kriterium.
'Met aangepaste snelheid' is de juiste term. Dat is dus situationeel afhankelijk en kan ook in een rustige galop zijn.
In het licht van gevaar voorkomen is het niet de bedoeling om een paard wat niet klaar is voor een buitenrit in draf in te halen.
Het is dan een 'fijne buitenrij-ervaring' als iemand daar ongevraagd rekening mee houdt.
Niet correct waneer iemand daar gevraagd geen rekeing mee houdt.
Blijft je inderdaad niet met een paard wat al zó makkelijk flipt de openbare ruimte in mag gaan. Daar begínt het mee. Deze situatie begínt met het besluit van de ruiter met een paard wat daar niet klaar voor is op pad te gaan.
In de regel passeer ik in draf; dan haal je tenminste vlot in. Vlot inhalen verkort de tijd waarin de vreemde paarden dicht naast elkaar zijn. Mijn ervaring is dat dit vaak de veiligste optie is. Zéker als je minder ervaren ruiters op een huurpaard inhaalt.
Als ik zoals in geval van de ts gestuiter zie aankomen, ga ik van het pad af door het terrein in een boog om het probleem heen.
De combinatie welke niet klaar is, is het probleem.