''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:52

Draaikolk schreef:
Daar dient men een paard toch echt rustig en met voldoende afstand in te halen, .

...in stap?

Vlot en veilig, met aangepaste snelheid en voldoende afstand. Aangepast en voldoende in rédelijkheid want de verantwoordelijkheid voor het rijdier ligt bij de ruiter en deze termen leggen die NIET bij de inhaler.

Paardrijden is primair een verantwoordelijkheid. Voor de ruíter, niet voor de rest van de wereld. In de openbare ruimte helemáál.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:55

San1978: Dat is dus wat ik bedoel met "Je kunt niet verwachten van een ander dat hij het voor je gaat oplossen".

En daarom vind ik het ook wel van belang dat je hoe dan ook enigzins je paard onder controle kunt houden.
Als ik er van uit ga dat die trekker voor mij opzij gaat en zijn snelheid mindert, leg ik de bal bij die boer neer.
Dat maakt mij eigenlijk heel weerloos.
Maar ik kan er ook voor kiezen mijn paard zó op te leiden, dat hij zich kan gedragen. Dat maakt mij weerbaar en dat rijdt ook een stuk ontspannender!

Ik kies er dus bewust voor niet de bal bij een ander neer te leggen, maar het heft in eigen hand te nemen en houden, zodat het buitenrijden een veilige activiteit blijft. Voor een ieder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:56

twinducklin schreef:
Wanneer ik op een rustige landweg rijd en er komt een fiets langs of een auto die ze niet gehoord heeft schrikt ze daar weleens van. Dan hebben wij zelf toch ook, het onverwachtte daar schrik je van.

...en het paard leren dan op de ruiter te vertrouwen/letten is het doel van dressuur :)*

Dressuur = de kunst van het dresseren = aanleren van bepaald gedrag op specifieke signalen.

Voor het in de openbare ruimte rijden is betrouwbaar veilig gedrag een voorwaardelijk doel van dressuur.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:02

Ik geloof dat we het er allemaal wel zo'n beetje mee eens zijn dat we allemaal in principe onze paarden onder controle moeten hebben, dat je als iemand je vraagt het rustiger aan te doen, je dat uit goed fatsoen dan ook doet, maar dat degene die dat vraagt er niet van uit mag gaan? :Y)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:06

San1978 schreef:
Ik geloof dat we het er allemaal wel zo'n beetje mee eens zijn dat we allemaal in principe onze paarden onder controle moeten hebben, dat je als iemand je vraagt het rustiger aan te doen, je dat uit goed fatsoen dan ook doet, maar dat degene die dat vraagt er niet van uit mag gaan? :Y)

Nee, eigenlijk niet, klinkt erg he? Daarvoor al te veel meegemaakt onderweg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:08

Huertecilla schreef:
Er vanuit moeten gaan dat je niet vlot in kan halen is niet normaal.

Niet normaal, maar wel mogelijk.

hyppolyte

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:11

Citaat:
JA ik ben zelf vooruitziend en zal dus even vertragen als ik zie dat het niet goed gaat bij diegene die ik wil inhalen (of als ik honden los zie of kindjes of noem maar op), maar langs de andere kant moet de ruiter zelf ook wel in staat zijn zijn rijdier onder controle te houden, dus ik zie niet in waarom ik standaard ieder dier in voorzichtig in stap zou moeten passeren als daar geen aanleiding toe is.

Kinderen en dieren hoor je wettelijk gezien met een gepaste snelheid en een ruime afstand te passeren (verkeersregels). Ook als er geen aanleiding voor is, het feit dat het om een kind of dier gaat is al aanleiding. Bovendien was er in deze situatie wel degelijk een aanleiding, namelijk dat het paard onrustig werd en de ruiter heeft verzocht om vaart te minderen. Als je dan stug doorgaat omdat jij vindt dat je het recht hebt om op jouw manier door te rijden omdat EEN ANDER het dan maar goed moet doen, dan maak je precies dezelfde fout als waar je hier iedereen om veroordeelt.
De situatie die hier geschetst is, vraagt erom dat de achteropkomende ruiter anticipeert op een onrustig paard. Dan minder je dus vaart, zeker als daar ook nog eens om gevraagd wordt. Bovendien, achteropkomend verkeer moet zich aanpassen aan de situatie voor zich, aangezien mensen geen ogen in hun achterhoofd hebben. Als je met een auto achterop een andere auto komt, dan is dat jouw verantwoording, omdat jij had moeten anticiperen, jij hebt namelijk het overzicht van wat er gebeurt.

@HC
Voor wat betreft het in stap passeren, dat is hier in het bos en duin wel degelijk verplicht, dus het is leuk dat jij van mening bent dat wij dat verzinnen, maar dat maakt het nog geen feit. Feit is wel dat je elkaar hier in stap moet passeren, omdat er namelijk meerdere mensen gebruik maken van het bos.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:15

o0eefje0o schreef:
Lara_Silver schreef:
@o0eefje0o: Voor het eerst naar buiten gaan met je jonge paard in de hoop van zegen, en in de verwachting dat iedereen wel rekening houdt met jou en je jonge paard, is zeer naief....
Een jong paard neem je al een hele tijd voor je eerst buitenrit al aan de hand mee naar buiten. Die leer je al een hele tijd vantevoren dat een auto/tractor/vrachtwagen echt niet eng is, daar heb je immers een erf of bak voor. Je zet die dingen eens in de wei, bak of paddock en zet je paardje een paar uurtjes erbij. Zo nu en dan zet je het aan, laat je het hoog in de toeren lopen, zet het uit en loopt weer weg. Daarnaast leer je ze dat ook enge geluiden geen rede is om te flippen. En pas na dat alles ga je met ze naar buiten, want dan kun je tenminste zeggen dat ze genoeg zijn voorbereid.

ben ik het niet mee eens! pak bv men eigen ponny! kan wandelen langs het spoort de snel weg af mvr. geeft geen kick ga erop zitten en ze flipt! dus heb als voorbereiding alles gedaan wat jij op noemt maar men ponny kan niet mee na buiten! en als er dan mensen voorbij komen crossen als ze al rustig is is ze mee! keizen op bit en gaan denkt ze dan!

dan maar naief maar je hoort rekening te houden met elkaar!

kan best zeggen dat je associaal bent als je zelf niet met die gedachten op pad gaat! ( is in het algemeen he niemand moet zich nu aangesproken voelen )

vind dit zelf ook een mooie discussie hoor!

Dan heeft ze blijkbaar te weinig vertrouwen in jou als je erop zit, maar wel genoeg als je ernaast loopt, dit is al een begin hoor. Je kunt ook in een gesloten ruimte oefenen met enge dingen terwijl je erop zit, dan leren ze je ook te vertrouwen als je erop zit. Ik ken het, mijn pony had het eerst ook, maar dan ging mijn vader mee te voet en zo hebben we het geoefend, hem steeds meer en meer vooruit te laten lopen met mij en mijn vader steeds meer er achteraan.

Natuurlijk hoor je rekening te houden met de ander, ik ben ook niet gek, als ik 20 m vantevoren zie dat het om een angstig paard gaat dan ga ik ook niet in galop voorbij, dat is erg onbeleefd en ook nog eens vragen om problemen. Maar als je ziet dat het dier gewoon rustig blijft ook al ziet hij jou paard dan kan je best op voldoende afstand in een drafje passeren lijkt me. Hier echt nog nooit problemen mee gehad.

@Laetitia: Even beter lezen. Dat opwaaiend blaadje is idd geen letterlijke situatie, het is een metafoor. Waarmee ik wil zeggen dat als je dom bezig bent als je onvoorbereid naar buiten gaat met een paard waarvan je weet dat het een angsthaas is, die als hij schrikt ook echt voor gevaarlijke situaties zorgt, voor zichzelf en de ruiter. (en met je bedoel ik niet jou persoonlijk maar de eventuele persoon die het zou doen)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:17

Huertecilla schreef:
Draaikolk schreef:
Daar dient men een paard toch echt rustig en met voldoende afstand in te halen, .

...in stap?

Vlot en veilig, met aangepaste snelheid en voldoende afstand. Aangepast en voldoende in rédelijkheid want de verantwoordelijkheid voor het rijdier ligt bij de ruiter en deze termen leggen die NIET bij de inhaler.

Paardrijden is primair een verantwoordelijkheid. Voor de ruíter, niet voor de rest van de wereld. In de openbare ruimte helemáál.

Dat staat er toch niet of wel soms?
Rustig is met "aangepaste snelheid", waar schrijf ik "in stap"?
Een paard is geen voertuig!
En JA daar dien JIJ rekening mee te houden.
Of je nou wil of niet, de weg is niet van JOUW ALLEEN ;)
Ook als inhaler heb je een verantwoordelijkheid.
Er is wel degelijk verschil bij het inhalen van een paard of een auto.
Kom op dat weet je best, lees maar goed in de Wet die je zo aanhaalt.

"Als de situatie daar om vraagt" dan wel in stap of stapvoets ja.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:18

Achja lastig als het gebeurd. Maar daarvoor moeten het niet altijd western ruiters zijn. Ik ken veel mensen die western rijden en dit nooit zouden doen. Dan ken ik weer andere sportruiters dat jou op die moment gewoon zouden uitgelachen hebben en zelfs jullie nog wat harder zouden gaan pesten door er nog wat harder voorbij te lopen.
Die mensen die in western gekleed zijn, rijden misschien voor de lol zo buiten, maar zijn daarmee geen echte western ruiters die bv wedstrijden of dergerlijke rijden. Ik ken veel mensen die geen bal kunnen rijden maar western het leukste vinden en daarmee met western zadel en kleren buitengaan omdat ze het er leuk uitzien vinden, enja deze mensen kunnen dan voor zo'n ongevallen zorgen.
Maar ik snap je reactie wel, maar ik zou het niet persee hier zo uiten op western ruiters ;) niet slecht bedoeld maar hier zijn bv veel mensen die western rijden en bv ook aan NH doen. Ik weet zeker dat die nooit zo iets zouden doen :)

Als ik in je plaats was zou ik ook zo reageren. Volgende keer wat harder roepen :P ?? Doe ik ook op autos die in een razende snelheid voorbij komen :P

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:27

San1978 schreef:
Wat een verhalen voor eigenlijk zoiets simpels. Als jij vanachter nadert en je ziet dat iemand op een paard zit dat een beetje aan het narren is en de ruiter vraagt of je er rustig voorbij zou willen gaan dan doe je dat toch of mis ik dan iets?

Je kunt er nog eens 10 A4tjes over posten vol met argumenten over het wel of niet je paard onder controle hebben, maar volgens mij is fatsoen en de juiste inschatting van de situatie het enige waar het veel mensen aan ontbreekt.

Helemaal mee eens! Het gaat hier om FATSOEN, niets meer niets minder.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:27

Barmat schreef:
San1978 schreef:

Nee, eigenlijk niet, klinkt erg he? Daarvoor al te veel meegemaakt onderweg.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Wat ik hierboven zeg heeft toch totaal niets te maken met wat men ondertussen wel en niet heeft meegemaakt?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:43

San1978: Jij vind het raar dat je er niet van uit kunt gaan dat een ander ook het fatsoen heeft om rekening met jou te houden. Ik zeg: Daarvoor heb ik al te veel meegemaakt onderweg om daar blindelings op te vertrouwen ja.

Zelf meegemaakt met mijn jonge paard dat voor het eerst meeging in een groep naar buiten en dus nog alles moest leren - vrachtwagen die niet af wilde remmen en met 80 km per uur op ons af kwam rijden op zo'n 2 meter afstand van de groep, ondanks vriendelijk gebaar "afremmen aub" Gelukkig goed afgelopen mede dankzij kunde van de ruiters die mee waren en de coolheid van mijn paard.

Trekkers die je de pas afsnijden als ze de bocht omwillen, men-combinaties die in volle galop voorbij komen.. allemaal meegemaakt.... ik denk ook niet dat het bewust gebeurt, maar het gebéurt en daarom kun je er niet van uitgaan dat een ander rekening met jou houdt en dingen voor je oplost.

Je moet ZELF in staat zijn onverwachte situatie op te lossen, zélf ook die controle over het paard houden en hem gehoorzaam genoeg hebben om in te kunnen spelen om die onverwachte dingen.

En ja, daarbij mag hij best schrikken hoor, maar hij moet binnen twee passen weer van mij zijn, en zijn schrik niet de overhand laten nemen, niet blind van angst gaan worden. Want dan wordt het gevaarlijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:13

Barmat schreef:
En ja, daarbij mag hij best schrikken hoor, maar hij moet binnen twee passen weer van mij zijn, en zijn schrik niet de overhand laten nemen, niet blind van angst gaan worden. Want dan wordt het gevaarlijk!

Schrikken = reflex.
Het gedrag ná die eerste reflex(pas) ligt binnen het doel van dressuur, de vaardigheid van de ruiter.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:41

Barmat schreef:
San1978: Jij vind het raar dat je er niet van uit kunt gaan dat een ander ook het fatsoen heeft om rekening met jou te houden. Ik zeg: Daarvoor heb ik al te veel meegemaakt onderweg om daar blindelings op te vertrouwen ja.

Zelf meegemaakt met mijn jonge paard dat voor het eerst meeging in een groep naar buiten en dus nog alles moest leren - vrachtwagen die niet af wilde remmen en met 80 km per uur op ons af kwam rijden op zo'n 2 meter afstand van de groep, ondanks vriendelijk gebaar "afremmen aub" Gelukkig goed afgelopen mede dankzij kunde van de ruiters die mee waren en de coolheid van mijn paard.

Trekkers die je de pas afsnijden als ze de bocht omwillen, men-combinaties die in volle galop voorbij komen.. allemaal meegemaakt.... ik denk ook niet dat het bewust gebeurt, maar het gebéurt en daarom kun je er niet van uitgaan dat een ander rekening met jou houdt en dingen voor je oplost.

Je moet ZELF in staat zijn onverwachte situatie op te lossen, zélf ook die controle over het paard houden en hem gehoorzaam genoeg hebben om in te kunnen spelen om die onverwachte dingen.

Dan denk ik dat ik mij niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt of dat je het misschien verkeerd begrijpt.
Misschien is het duidelijker als ik zeg dat ik het jammer vind dat men er niet vanuit kan gaan dat er op de weg rekening met hen wordt gehouden. Voor mij is het iets vanzelfsprekends, maar helaas is dat niet voor iedereen het geval.

Nogmaals, voor mij is het vrij normaal dat als ik een ruiter tegenkom en hij of zij vraagt mij op een rustige manier te passeren dat ik dat ook doe. Helaas is dat niet voor iedereen hetzelfde. Afgelopen zondag met mijn jonge poown ook weer aan den lijfe ondervonden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:51

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:
Onaardig ja, maar een combinatie die uitflipt omdat ze voorbij gedraafd, of gegalopeerd worden zijn imo niet klaar voor een buitenrit.

;)
Enige nuance met de vingerwijzerij door de ts is wel op de plaats ja.

Ook is het ruiterbewijs geen énkel kriterium.
'Met aangepaste snelheid' is de juiste term. Dat is dus situationeel afhankelijk en kan ook in een rustige galop zijn.

In het licht van gevaar voorkomen is het niet de bedoeling om een paard wat niet klaar is voor een buitenrit in draf in te halen.
Het is dan een 'fijne buitenrij-ervaring' als iemand daar ongevraagd rekening mee houdt.
Niet correct waneer iemand daar gevraagd geen rekeing mee houdt.
Blijft je inderdaad niet met een paard wat al zó makkelijk flipt de openbare ruimte in mag gaan. Daar begínt het mee. Deze situatie begínt met het besluit van de ruiter met een paard wat daar niet klaar voor is op pad te gaan.

In de regel passeer ik in draf; dan haal je tenminste vlot in. Vlot inhalen verkort de tijd waarin de vreemde paarden dicht naast elkaar zijn. Mijn ervaring is dat dit vaak de veiligste optie is. Zéker als je minder ervaren ruiters op een huurpaard inhaalt.
Als ik zoals in geval van de ts gestuiter zie aankomen, ga ik van het pad af door het terrein in een boog om het probleem heen.
De combinatie welke niet klaar is, is het probleem.

HC, helemaal mee eens!!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:59

hyppolyte schreef:
@HC
Voor wat betreft het in stap passeren, dat is hier in het bos en duin wel degelijk verplicht, dus het is leuk dat jij van mening bent dat wij dat verzinnen, maar dat maakt het nog geen feit. Feit is wel dat je elkaar hier in stap moet passeren, omdat er namelijk meerdere mensen gebruik maken van het bos.

Ik weet niet hoe het met het ruiterbewijs in Nederland zit...Maar hier is het zo dat je zowel bij het behalen van je ruiterbewijs als van je koetsierbewijs geleerd krijgt dat je ook niet in draf een weide mag passeren waar paarden in staan....Waat voor mij betekent dat ik bijna nergens zou kunnen draven of galoperen...Hier staat het namelijk vol met paarden...

Het gaat om het inschatten van de situatie...Als een paard er niks uit maakt dat ik draf aan de wei voorbij ga dan doe ik dat ook, flipt dat paard dermate dat ik denk dat hij elk moment over het draad springt, doe ik langzamer....

Zo moet je dat met het passeren van een andere ruiter ook gewoon doen denk ik.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:13

ik kom niet veel ruiters tegen, maar wij passeren altijd in stap.
maar inderdaad aso!
wel eens geflipte auto's die met een knoertenhard tempo langs je scheuren.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:35

DubbelDun schreef:
Munnie schreef:
Wel een keer een heel aso iemand die met een reflecterende deken reed waardoor mijn paard bijna in de boom klom. ;)

Sorry hoor, maar daar moet ik toch wel even om lachen :D
Die ruiter had die deken waarschijnlijk met een goede reden om, nl veiligheid. Ik vind het echt not-done om dan iemand aso te noemen }>
Zijn alle ruiters met opvallende/goed zichtbare kleding nu ook aso omdat jouw paard een kleurenprobleem heeft ???

Ha ha ha nou het was ook eigenlijk gewoon een grapje hoor. Helemaal geen probleem mee maar die kwam voorbij gegallopeerd op het pad net voor mijn neus ik was op een soort T splitsing dus toen klom mijn paard bijna in een boom maar het was een grapje omdat het op dat moment grappig was :D

Zo heb ik ooit een keer een soort wielrenner maar dan in het bos met zon moutanbike onder mijn paard gehad die kwam ineens om de hoek en mijn paard stond op dr achterbenen ha ha ha die vent de bosjes in gevallen met fiets en al.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:43

Munnie schreef:
Zo heb ik ooit een keer een soort wielrenner maar dan in het bos met zon moutanbike onder mijn paard gehad die kwam ineens om de hoek en mijn paard stond op dr achterbenen ha ha ha die vent de bosjes in gevallen met fiets en al.

En zoiets vind jij grappig? Heul erg vreemd...

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:44

Adil dat vind ik zeker grappig als hij bijna op mijn paard inrijd en mijn paard daar op reageerd... Ja zeker grappig want daarna ging die ook netjes aan de kant net zoals ik zelf doe.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:48

Munnie schreef:
Adil dat vind ik zeker grappig als hij bijna op mijn paard inrijd en mijn paard daar op reageerd... Ja zeker grappig want daarna ging die ook netjes aan de kant net zoals ik zelf doe.

Denk dat jij het niet meer zo grappig vind als jou paard eens daadwerkelijk schade toebrengt aan derden. Denk dat jij het dan helemaaaaal niet meer grappig vind. ;)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:51

Mijn paard brengt helemaal geen schade toe omdat die niet meer buiten komt omdat die best heel erg snel gestresst is

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:52

Munnie schreef:
Mijn paard brengt helemaal geen schade toe omdat die niet meer buiten komt omdat die best heel erg snel gestresst is

Slimme keuze dan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:05

Munnie schreef:

Je zegt dat hij de hoek om kwam...misschien had hij je niet eens gezien... :\