stap je af of niet als..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:48

pluisje88 schreef:
Ik blijf erop zitten. Als ik eraf ga kom ik er niet meer op. Ik ben 1.67 en mijn verzorgpaard is 1.78 *D

Hoe doe je dat dan als hij een steen in zijn hoef heeft? Of als je eraf valt?

(Is geen kritiek, ik vraag het me gewoon af; vraag je dan voorbijgangers om een beentje ofzo? :D)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:51

ik blijf er altijd liever opzitten tenzij er iemand bij is,
erop heb ik gewoon veel meer te vertellen dan ernaast!

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:53

pluisje88 schreef:
Ik blijf erop zitten. Als ik eraf ga kom ik er niet meer op. Ik ben 1.67 en mijn verzorgpaard is 1.78 *D

echtwaar!
oepss.. oefenen dan.
Ik ben ook niet zo groot, 1.65 ofzoiets, en klim zo op een paard van 1.82:P
hihi veel oefenen! dan lukt het wel!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:56

Ik blijf er ook op zitten.Maar zorg wel dat ik een hengstenketting mee heb voor het geval dat. Heb een 4 jarige wat nog vrij weinig naar buiten is geweest en nog wel eens wat spatjes heeft.Als ik samen met een stalgenootje ga uitstappen op de wetering zorg ik wel dat ik de ketting bij me heb.Meneer denkt soms dat hij nog hengst is. Wanneer ik op een stuk niet kan draven om één of andere reden dof dat het te druk is probeer ik er eerst op te blijven zitten.Vaak na een paar minuten is hij wel gekalmeerd.Wanneer dat niet het geval is knup ik de hengstenketting eraan :)

SammieLola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:33

als je natuurlijk laag bij de grond zit blijf je erop whaha *D
maar t was waarschijnlijk boven de 1.55 m.
maar het hangt van het paard af.
bij mijn eigne paardje zou ik erop blijvee zittwen

xxx

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:27

ik blijf er altijd op.
want dan heb ik ook het gevoel dat ik meer te vertellen heb.
dr naast vind ik ook best eng als ie zo raar doet, want dan is mn paard een stukje groter dan mij :')

Beauty96

Re: stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:57

Ik blijf erop zitten in zo'n situatie!
Maar als het paard een wondje heeft, steentje onder de hoef o.i.d dan stap ik even af om te kijken hoe erg het is en wat ik er op dat moment aan kan doen!
Ik stap NOOIT af als paard druk/springerig word! ik heb denk ik meer te vertellen als ik er bovenop zit, want als het paard de weg op rent en op een of andere motorkap beland, dan vergeef ik mezelf dat nooit!!
Ik rij gewoon voorwaarts, aanstellen doet die maar in zn eigen tijd! Vaak is het ook weer over als ik m aan het werk zet op de weg, dan moet ie zich concentreren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:24

Beauty96 schreef:
Ik rij gewoon voorwaarts, aanstellen doet die maar in zn eigen tijd!

En wat doe je als het paard alleen nog maar achteruit gaat en het verrekt om voorwaarts te gaan? Die paarden zijn er genoeg 8-)

Nooit is nou typisch een woord om uh nooit te gebruiken :P

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:06

Als het even kan blijf ik zitten.
Erop heb ik meer te vertellen dan ernaast als hij 'schrikkerig' is. :j
Als hij zich aan de hand losrukt is ie weg en heb je niets meer te vertellen, maar als ik er op zit kan ik nog proberen hem onder controle te brengen. En als het echt gevaarlijk wordt om te blijven zitten kun je je alsnog laten vallen.

Gelukkig is m'n pony een vreselijk coole kikker en heb ik nog niet hoeven meemaken dat hij iets zo vreselijk eng vond dat hij flipte of niet meer verder wilde. Meestal wil hij eerst uitgebreid naar iets engs kijken en dan gaat hij er uiteindelijk altijd wel langs.

IRIIZ_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:15

ik blijf erop

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:18

erop heb je veel meer te vertellen dan ernaast...........

blijven zitten :D :D dus :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:41

ALTIJD erop blijven, ernaast ben jij een speeltje als je paard weg wilt, erop heb ik altijd meer controle. Toevallig vorig weekend er weer voor het eerst sinds tijden af gevallen door jagers in het land (en daar kan die van mij helaas echt niet tegen.) Kon haar ten eerste al met moeite bij me houden (dan houd ik dus echt wel vast.. is gevaarlijker als ze gaat rennen) Ze is toen nogmaals weggerent omdat ze zo opgefokt was, kon haar toen niet meer houden en toen is ze gelukkig op een afgesloten stuk gerent waardoor ik haar weer kon pakken, maar dit bevestigde voor mij dat ik er nooit en te nimmer vrijwillig af zou stappen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 08:55

KiWiKo schreef:
erop heb je veel meer te vertellen dan ernaast...........

Jij misschien. En bij jou paard misschien. Bij mijn paard dus niet, die is soms gewoon echt bang en als je dan afstapt kun je laten zien dat er niks engs is. Dat werkt (bij haar!) vanaf de grond veel beter dan vanaf haar rug. Ik zou het bijna dierenmishandeling vinden om in zo'n situatie te blijven zitten en een bang paard te dwingen ergens langs te gaan wat ze echt eng vind, als je het ook op een andere manier kunt oplossen.

Ik blijf het jammer vinden dat zoveel mensen zo generaliseren. ALTIJD erop blijven zitten, of ALTIJD afstappen - waarom niet gewoon je hersens en gevoel gebruiken en per situatie inschatten wat het beste werkt?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:02

In de meeste situaties blijf ik liever zitten omdat ik dan meer te zeggen heb.
Maar laatst reed ik op een smal pad met aan 2 kanten een sloot en langs achter kwam er een tractor. Paard vreselijk in paniek en stijgeren (mijn ouders op de fiets lagen er bijna onder) Tractor stopte netjes en ik ben afgestapt en langs de tractor gelopen en daarna kon hij doorrijden en kon ik er weer op..:)
Denk dat je moet afwegen wat het veiligst is.

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:01

als het paard iets echt eng vind stap ik af, en loop ik er heen om het paard te laten kijken. Als hij gewoon aan het klieren is blijf ik zitten. ;)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:04

Ik stap ook nooit af, beter samen aan de kletter, dan alleen.

En ik ben ook klein , 163 en mijn paardje 178, dus ik stap ook niet eventjes op.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:09

zitten blijven en gaan draven. desnoods m nageeflijk instellen of stukje laten wijken zodat ie weer even de aandacht bij jou heeft. aan de teugels hangen op zo'n moment worden ze vaan heel druk van en komen ze alleen maar omhoog. en zolang ze voorwaarst gaan kunnen ze minder makkelijk springen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:14

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:21

ik stap bij mijn paard af omdat ie dan over t algemeen rustiger blijft als dat ik er op zit ligt een beetje aan de situatie

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:36

Ik blijf op mijn pony zitten, 1x afgestapt: weg pony, gelukkig was mijn huis om de hoek, maar toch .. :\

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:44

Waratje schreef:
Hangt volledig van paard en situatie af. Maar ik moet zeggen dat ik met een onervaren paard nooit alleen op pad zou gaan en een paard dat een probleem heeft met de combinatie auto en groepje paarden in een wei is wat mij betreft onervaren.
Je hebt gruwelijk veel geluk gehad dat er feitelijk niets is gebeurd.

Beetje kort door de bocht.
Mijn paard van 16 jaar, heeft de afgelopen 13 jaar altijd (voor de kar) buitenritten gemaakt, maar kan (op een drukke dag) nog vreselijk onrustig worden van achterop komende auto's en/of drukke paarden.
Ligt helemaal aan het (karakter van het) paard

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:45

Ook het braafste paard kan een rotdag hebben inderdaad, of gewoon ineens onrustig worden van dingen die normaal geen enkel probleem opleveren. Daarnaast kom je soms gewoon onverwachte situaties tegen; lui die 120 rijden op een 60 km weg en zo de bocht om komen scheuren, vrachtwagenchauffeurs die het vertikken af te remmen, een peloton met 40 wielrenners...

Wel denk ik dat je altijd goed moet blijven nadenken. Als ik merk dat mijn pony echt erg onrustig is, ga ik gewoon een keertje in de wei of in de bak rijden, of iets anders met haar doen. Of ik zoek een rustig tijdstip op de dag uit, waarop er minder vrachtauto's en tractors e.d. rijden. Het beessie is 22 en ik heb haar inmiddels alweer 14 jaar, maar het blijft een paard met haar eigen unieke karakter en daar horen ook wisselende stemmingen bij. Als ik ga rijden terwijl zij erg onrustig is heb ik er toch geen plezier in, en zij ook niet, dus dan kunnen we beter iets anders gaan doen.

Maar dan nog kan het wel eens voorkomen dat ze onrustig wordt van iets. Als ze bijv. hengstig is merk ik dat soms pas als we al onderweg zijn en er ergens een jonge hengst kunstjes in de wei begint uit te halen. Daar wordt ze wel onrustig van ja, 22 of niet. ;)

Het belangrijkste vind ik om altijd je verstand te blijven gebruiken. Ik zie hier veel adviezen als 'altijd erop blijven!' of 'altijd afstappen!', maar juist dat soort dingen maken situaties gevaarlijk. Als mensen stoppen met zelf nadenken en alleen maar advies volgen dat gebaseerd is op heel andere situaties (andere ruiters, andere paarden, andere omstandigheden), dan klopt er iets niet.

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:38

ligt aan de situatie maar ik ga er wel makkelijk af en liefs voor ze in paniek is door dan naast voor haar te lopen merkt ze dat het niet eng is en dan daarna erop en evt. nog een keer er langs werkt bij ons prima. Ik denk wel dat het verschil maakt hoe goed je een team bent met je paard. je moet afwegen waar je paard het meest vertrouwen door krijgt en hoe gevaarlijk de situatie werkelijk is want bij echt gevaar wil je er echt niet op zitten.

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:42

bij mijn pony was ik eraf gestapt, die van mij is zo gek in ze hoofd dat hij zo voor de auto de weg op draait, stap ik er liever snel af en help hem de berm or dergelijke in, voor haar veiligheid. :D

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:48

Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar : blijf zitten.
Dan is het meestal ook samen uit, samen thuis.
Maar in de praktijk vind ik dat ook moeilijk....