Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
not2miss schreef:Heb even het leerboek voor het ruiterbewijs erbij gepakt en er staan een aantal opmerkelijk dingen in: ik citeer uit het leerboek: Als ruiter behoort u volgens het schema tot de bestuurders. Zowel lopend met een paard aan de hand als rijdend op een paard gebruikt u dus de rijbaan. Bovenstaand artikel verbiedt u gebruik te maken van het voetpad of trottoir, ook het gebruik van een fietspad is voor ruiters en geleiders van rij-, trekdieren of vee verboden.
Dan staat er nog, ruiters gebruiken het ruiterpad. Zij gebruiken de rijbaan of de berm indien een ruiterpad ontbreekt.
Ik snap echter niet waarom we op de rijbaan moeten, dit betekent dus tussen de auto's!!!! In het boek staat dat fietsers ook onder bestuurdes vallen, en die gaan een stuk langzamer dan auto's.. Met paard ben je hoe dan ook bestuurder, ook als je ernaast loopt. Maar tussen de auto's is toch levensgevaarlijk!! Ik moet langs de provinciale weg om bij 't bos te komen, de berm is niet breed genoeg, dan worden we geraakt door een autospiegel. Om op de provinciale weg op de autoweg te gaan rijden (zoals dus blijkbaar moet) lijkt mij niet erg slim, maar volgens de wet is het dus verboden als ruiter op het fietspad te rijden.. Kan iemand me uitleggen hoe 't dan precies moet?
Maar aangezien we als ruiter dus onder de gemotoriseerde voertuigen vallen mogen we niet bellen te paard (ook niet als je ernaast loopt). Dit geldt trouwens alleen voor alle voor het openbaar rij-, of ander verkeer openstaande wegen of paden. Buiten de openbare wegen, zoals fabrieksterreinen, maneges, landgoederen etc. die niet vrij toegankelijk zijn geldt deze regel niet en mag er gewoon gebeld worden te paard.
) Daar zal je inderdaad op de rijbaan of berm moeten rijden. Geloof me ik ben het er ook niet mee eens, en ben van mening dat een fietspad in dit geval een stuk veiliger is.
not2miss schreef:_Bitje_ schreef:ik doe het wel eens, als er iets is ...wat dan?
of je word gebelt en er is iets ergs wat dan?
nee laat mij maar gewoon bellen te paard,..
maar het moet niet on nodig zijn
Maar het kan toch ook belangrijk zijn als iemand je belt en bent met de auto, motor of bromfiets bent? En dan mag je ook niet telefoneren.. Dat is dus een raar argument..
kimxbabbel schreef:Je kunt hem toch meenemen,
En als je gebeld word, stap je even af!
& dan ga je even aan de kant staan.
Nouja, dit is wat ik altyd doe.
doeidoei!