Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
juudje84 schreef:haffylover schreef:mm volgens mij over zien de meeste hier ook iets. Ok ik moet toegeven ik stap ook niet altijd iedereen voorbij. Maar ik weet wel bij wie ik dat kan doen. En bovendien ik krijg vaak ook de vraag waarom ik voorbij stap. dat ik voorbij galopper vind ik vet zeggen ze vaak. Ik denk dan bij mezelf van dat kan wel amar stel dat je paar omdat moment schrik ergens anders van en die persoon om ver rent??
En wat honden betreft tjaa niet alle honden bezitters hebben hart voor mede dieren liefhebber heb ik uit ervaring gemerkt. Want mijn verzorg pony is 2 keer aangevalle door een hond terwijl ik in stap naderde en zelfs halt hield en de honden bezitter netjes verzocht om de hond aan te lijnen. tjaa en asl ze dat dan neit doen en de hond komtop me af geloof me dan galopper ik liever voorbij puur wegens veiligheid want anders dan vlucht die van mij.
Maar zoals juud in de begin post zij dat vorbij draaft of galoppeerd tjaa ik denk dan dat moet je zelf weten is neit bepaald sociaal naar de mede mens toe maar onthoud wel als jou paard schrikt en hij vlucht en rend wandelaars of honden omver dan heb jij meer schuld dan wanneer een hond een paard bijt.
maar goed dat is mijn mening
maar je zegt zelf dat je ook niet altijd voorbij stapt! :S dus we doen t zelfde.....
blensink schreef:Even helemaal bijgelezen, en moet eerlijk toegeven dat ik het wel met hc eens ben.
Het is hier heel erg belangrijk om met je paard een goede communicatie te hebben want soms kom je gewoon voor gevaarlijke dingen te staan.
En ditzelfde denk ik toch ook in Nederland of waar dan ook.
En dus moet het paard een bepaalde communicatie met de ruiter hebben om hier doorheen te gaan.
Als je wilt rijden zoals hc is dat dus de eerste vereiste, want zo kun je veilig op pad.
Wij kunnen het ons absoluut niet permiteren dat onze paarden schrikken, aan de haal gaan of van zich aftrappen, en ze zijn zo gemaakt dat ze de ruiter voledig vertrouwen.
Onze paarden zijn zich bewust dat luisteren naar de ruiter in dit geval het minst gevaarlijke is.
Daarom zullen ze niet hun instinct volgen maar luisteren naar hun berijder.
Je kunt het misschien vergelijken met de politiepaarden in Nederland.
Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik begrijp hc volkomen.
Het heeft in ieder geval niets met rijkunsten te maken maar met het vertrouwen tussen paard en ruiter.
Noem het machines, maar dat is het niet.
En ik begrijp dat het voor jullie misschien een soort hokus spokus is.
Wat in Nederland misschien ook weer moeilijker is om voor elkaar te krijgen, maar als ruiter moet je volledig vertrouwt zijn met je paard en anders moet je binnen blijven denk ik.
En het paard vind het vertrouwen in jou juist door je in gevaarlijke gebeurtenissen te bevinden, maar op de juiste manier.

Montignac schreef:honden die niet naar hun baasjes luisteren zijn de uitzondering op de regel en heb ik nog nimmer in de 27 jaar dat ik paardrij meegemaakt. Tja, wel eens een hond die bleef blaffen en meeholde maar ook die droop wel af. Als je inderdaad te maken krijgt met een hond die aanvallend reageert dan is de eigenaar goed fout..maar als ruiter ben je ook fout als je je paard onder de man toestaat om dreigend te reageren.
blensink schreef:Even helemaal bijgelezen, en moet eerlijk toegeven dat ik het wel met hc eens ben.
Het is hier heel erg belangrijk om met je paard een goede communicatie te hebben want soms kom je gewoon voor gevaarlijke dingen te staan.
En ditzelfde denk ik toch ook in Nederland of waar dan ook.
En dus moet het paard een bepaalde communicatie met de ruiter hebben om hier doorheen te gaan.
Als je wilt rijden zoals hc is dat dus de eerste vereiste, want zo kun je veilig op pad.
Wij kunnen het ons absoluut niet permiteren dat onze paarden schrikken, aan de haal gaan of van zich aftrappen, en ze zijn zo gemaakt dat ze de ruiter voledig vertrouwen.
Onze paarden zijn zich bewust dat luisteren naar de ruiter in dit geval het minst gevaarlijke is.
Daarom zullen ze niet hun instinct volgen maar luisteren naar hun berijder.
Het heeft in ieder geval niets met rijkunsten te maken maar met het vertrouwen tussen paard en ruiter.
Wat in Nederland misschien ook weer moeilijker is om voor elkaar te krijgen, maar als ruiter moet je volledig vertrouwt zijn met je paard en anders moet je binnen blijven denk ik.
En het paard vind het vertrouwen in jou juist door je in gevaarlijke gebeurtenissen te bevinden, maar op de juiste manier.
Montignac schreef:honden die niet naar hun baasjes luisteren zijn de uitzondering op de regel en heb ik nog nimmer in de 27 jaar dat ik paardrij meegemaakt. Tja, wel eens een hond die bleef blaffen en meeholde maar ook die droop wel af. Als je inderdaad te maken krijgt met een hond die aanvallend reageert dan is de eigenaar goed fout..maar als ruiter ben je ook fout als je je paard onder de man toestaat om dreigend te reageren.
Adil18 schreef:En toch is het niet in alle situaties realiseerbaar dat je je paard tot 100% onder controle hebt. Je paard KAN er eens vandoor gaan en je paard KAN trappen uit schrik en/of verdediging...
En waarom zouden we moeten rijden als HC? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, HC bewandeld zijn weg en wij een andere.
Het vervelende is alleen dat HC doet alsof zijn route de enige juiste route is, en dat is dus niet waar, er zijn meerdere routes
blensink schreef:Ik zeg helemaal niet dat iedereen net zo moet rijden als hc, ik begrijp wel zijn manier van rijden en dat probeer ik jullie duidelijk te maken.
Toch heb ik beide ervaringen en zou ze graag met jullie willen delen, ik vertel mijn ervaringen en zeg alleen dat het hier anders is.
De ruiter moet op zijn paard vertrouwen en het paard op zijn ruiter.
Maar sowieso is het helemaal anders, denk eerlijk gezegt dat de paarden in Nederland meer machines zijn dan hier.
Want wees eerlijk als je alleen maar op zondag een buitenrit maakt en de rest van de week in de bak rijd dan is het paard ook niet gewend aan dingen die hij buiten tegenkomt.
Hoe vaker je een hond tegenkomt en daar op de juiste manier mee om weet te gaan des te minder problemen heb je ermee imo.
Ikima schreef:Montignac, hoe zou jij dan reageren als je paard door een hond aangevallen wordt?
suleilitha schreef:Montignac schreef:honden die niet naar hun baasjes luisteren zijn de uitzondering op de regel en heb ik nog nimmer in de 27 jaar dat ik paardrij meegemaakt. Tja, wel eens een hond die bleef blaffen en meeholde maar ook die droop wel af. Als je inderdaad te maken krijgt met een hond die aanvallend reageert dan is de eigenaar goed fout..maar als ruiter ben je ook fout als je je paard onder de man toestaat om dreigend te reageren.
Huh??? Hoezo ben je dan fout?
Adil18 schreef:Paarden zijn niet in alle situaties meer in staat naar hun verstand te luisteren. Emotie beinvloed ratio, en de emotionele reactie (de kortste) vind vaak plaats in panieksituaties, immers moet in deze situaties snel gereageerd worden (ratio heeft dan geen plek omdat hij over wordt geslagen om het maar zo te zeggen). Ik heb een paard in blinde paniek tegen een trailer op zien rennen, kun je dan nog spreken van een paard wat zijn verstand volgt...?
Nee....
Citaat:heeft dus gelijk wat betreft een paard in normale omstandigheden onder controle houden, maar er zijn situaties denkbaar waarin dit moielijk of haast onmogelijk wordt...
Citaat:Politiepaarden worden natuurlijk getraind op een manier wat de meeste mensen niet kunnen omdat ze noch tijd, noch materiaal en geld tot beschikking hebben...
EN: Ook bij politiepaarden gaat het mis! Nog niet zo lang geleden stond op bokt een artikel van een geroutineerd politiepaard dat schrok en in de gracht sprong, met ruiter en al...
Paardn blijven beesten, gedreven door instincten en reflexen, die kun je niet uitschakelen...Als iemand beweerd dit wel te kunnen maakt hij in mijn ogen een paard geestdood, en een geestdood paard is voor mij een machine...
Ikima schreef:Blensink, gelukkig bekijk je het van 2 kanten maar dan kom je weer met een rare conclusie dat in Nederland alleen op zondag in het bos gereden wordt en de rest van de week in de bak. Als ik het zo lees dan zijn jullie paarden meer robots dan de paarden hier.
Ik ga juist niet op zondag het bos in maar wel door de week, de ene week misschien maar 1 x en de week daarna misschien elke dag, ik ben niet iemand die de hele week uitstippeld maar ga die dag doen waar ik zin in heb, het kan dus bos, bak longe of vrij zijn. Dus dat onze paarden robots zijn zie ik eigenlijk als een belediging.
blensink schreef:Ikima schreef:Blensink, gelukkig bekijk je het van 2 kanten maar dan kom je weer met een rare conclusie dat in Nederland alleen op zondag in het bos gereden wordt en de rest van de week in de bak. Als ik het zo lees dan zijn jullie paarden meer robots dan de paarden hier.
Ik ga juist niet op zondag het bos in maar wel door de week, de ene week misschien maar 1 x en de week daarna misschien elke dag, ik ben niet iemand die de hele week uitstippeld maar ga die dag doen waar ik zin in heb, het kan dus bos, bak longe of vrij zijn. Dus dat onze paarden robots zijn zie ik eigenlijk als een belediging.
Ik denk dat geen enkel paard een robot is, dit was eigenlijk meer een voorbeeld zoals jullie geven.
Jullie denken dat het niet kan en dat de paarden hier robotten zijn en wij zien paarden in nederland op stal staan en één keer in de week door bos of duin lopen (bwvs)
Als ik morgen met mijn paard een bak op ga zoeken weet ik zeker dat ik het moeilijk krijg met haar.
Na een tijdje gaat het beter, maar mijn paard is niet gewend om binnen te lopen.
Dat bedoel ik je moet er doorheen.
Verder maakt het niet uit we zijn allemaal op onze eigen manier onze hobby aan het beoefenen, de een een beetje anders dan de andere en op een andere plek maar iedereen op een paard en geen robot.
Ikima schreef:Dat zeg je goed, we zijn allemaal op onze eigen manier met onze paarden bezig, die van mij staat overdag buiten en 's nachts binnen, een ander laat zijn paard dag en nacht buiten, weer een ander laat hem 23 uur p/d op stal staan. Met rijden hetzelfde, ik kies voor variatie, de ene dag bos en een andere dag bak of longeren, elke dag het bos zou ik weer te saai gaan vinden. ieder moet het zelf wete hoe ze hun paard houden/rijden en dat hebben we te respecteren.
blensink schreef:Oke, dat beeld had ik wel een beetje en dus begrijp ik het verkeerd.
Maar als jij stapvoets langs een hond loopt, valt hij je paard dan aan?
Echt bijten?
Zoals ik het filmpje van @Adil18 daar word de hond op zijn plaats gezet door het paard. Maar zie niet echt dat de hond het paard aanvalt, wel dat de hond het paard stoort.
Deze lopen samen vrij rond dus zonder een ruiter ander omstandigheden.
Dat is een natuurlijke reactie maar je kunt je paard ook laten wennen en dat hij minder snel een knal geeft.
Door steeds weer in contact te komen met honden en deze reactie er langzaam aan uit halen.
Als je dat wilt natuurlijk en anders is het ook goed.
blensink schreef:Ikima schreef:Dat zeg je goed, we zijn allemaal op onze eigen manier met onze paarden bezig, die van mij staat overdag buiten en 's nachts binnen, een ander laat zijn paard dag en nacht buiten, weer een ander laat hem 23 uur p/d op stal staan. Met rijden hetzelfde, ik kies voor variatie, de ene dag bos en een andere dag bak of longeren, elke dag het bos zou ik weer te saai gaan vinden. ieder moet het zelf wete hoe ze hun paard houden/rijden en dat hebben we te respecteren.
Dat is ook zo, maar het is niet verkeerd om naar elkaar te luisteren.
En ik geloof dat iedereen die zich hier op bokt bevind toch wel zodanig met paarden bezig is dat ze in hun vrije tijd zich ook nog bezig houden met paarden dat ieder op zijn manier goed is voor zijn paard.
En dat is gelukkig niet allemaal op dezelfde manier anders zou het wel erg saai zijn en zo steken we ook nog wat op.
Ikima schreef:blensink schreef:
Dat is ook zo, maar het is niet verkeerd om naar elkaar te luisteren.
En ik geloof dat iedereen die zich hier op bokt bevind toch wel zodanig met paarden bezig is dat ze in hun vrije tijd zich ook nog bezig houden met paarden dat ieder op zijn manier goed is voor zijn paard.
En dat is gelukkig niet allemaal op dezelfde manier anders zou het wel erg saai zijn en zo steken we ook nog wat op.
Ben ik met je eens.
Het probleem hier op bokt is dat men elkaar vaak niet in zijn waarde laat en meningen van anderen als belachelijk beschouwd.
Ieder moet zo vrij zijn om met zijn/haar paard te doen wat hij wil, met sommigen zijn we het eens en met anderen weer niet. Het opdringen van een bepaalde manier van paarden houden of rijden, daar word ik een beetje misselijk van.
blensink schreef:Onze paarden zijn zich bewust dat luisteren naar de ruiter in dit geval het minst gevaarlijke is.Daarom zullen ze niet hun instinct volgen maar luisteren naar hun berijder.
Huertecilla schreef:blensink schreef:Onze paarden zijn zich bewust dat luisteren naar de ruiter in dit geval het minst gevaarlijke is.Daarom zullen ze niet hun instinct volgen maar luisteren naar hun berijder.
Dan en daarom is optomingsloos ook geen onderwerp: het paard wíl 'luisteren'.
Ik ben nu met een voor mij heel leerzame, nuttige en interessante cursusbezig en hoop met twee van mijn paarden een voor onszelf weer overtreffende trap op dit gebied te kunnen beklimmen.
De horizon van wat mogelijk is ????
Bedenk dat het paard millennia hét oorlogsgereedschap bij uitstek geweest is. Wat de ptomingloze cavallerie van Hannibal deed ligt een aantal dimensies in het 'onmogelijke' van de perceptie van de NL-ruiters die problemen met huishonden hebben![]()
Tienduizenden tot de tanden bewapende en goed gedrilde Romeinse soldaten zijn echt van een andere orde van grootte toch....
In een NL recreatiebos vol wandelaars met hun fikkies hoor je gewoon het gedrag van je paard aangepast in de hand te hebben.
hc