[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:23

@ ikke: daar kan je inderdaad goed het bos mee delen! Die zouden er meer moeten zijn. Nou gaat het bij ons eigenlijk meestal wel goed gelukkig.

Zo meteen naar stal voor een lekker tweede kerstdag ritje!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:30

Haha ja ik wordt ook niet altijd gelooft wat betreft verhalen over Jimmy :+

Veel plezier snadrem :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:34

Marcella schreef:
Bos in gaan is prima gelukt en laatste stuk terug, maar de rest is eigenlijk wat minder goed verlopen.

Even gekopieëerd van facebook:
Arrgghhh wat een vieze poedersuiker heb ik soms ook. Nou bos gehaald en ging perfekt en ook nog in het begin een rotwieler gehad die in zijn staart gehangen heeft. Toen had bollie even losse achtervoetjes, maar nog prima onder controle te houden. En aangezien de baas geen controle had over zijn hond maar in een draf er vandoor gegaan. Super braaf nog steeds. En toen kwam bij die heel mooie lange rechtte, droge en zwaar zand gedeelte. We waren nog aan het draven en ik wilde een afslag nemen en blijkbaar was bollie het daar niet mee eens. En toen ging er ineens een knopje om. Spring ineens al bokkend naar voren en dan ook echt smerige bokken bewust om baas kwijt te raken. Om de een of reden had ik dit verwacht en de teugels behoorlijk kort en andere hand al de knop vast (gelukkig anders was ik echt gaan vliegen). Toen dit niet lukte maar in volle galop tussen een paar smalle paaltjes door en uiteindelijk gewoon de struiken in gehold. Hoe bedoel je dus kwaad opzet om baas te lozen. -:(- _-:( -:(- _-:( -:(-

:') Lijkt de mijne wel, die deed alleen gelukkig niet bokken. Maar was ook vreselijk fel gisteren, overal bang van. Stuiteren dribbelen echt weer een arabier hoor. :Z
Heb vandaag gelijk geen zin meer om een buitenrit te maken. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:54

Silence schreef:
Citaat:
En Fjorden hebben bij mij nou niet bepaald de naam erg zuinig op hun baas te zijn.

Wordt toch eens tijd dat wij hetzelfde nvvr weekend boeken haha.
Heb vorige week nog te horen gekregen dat Jimmy zo'n lieve en slimme fjord is.
Jimmy laat wel merken als hij het ergens niet mee eens is, maar wel in een respectvolle vorm naar mij toe.
Wij zijn zuinig op elkaar ;)

Begin nu langzaam de eerste uitstapjes voor 2013 vast te leggen.
Werkt altijd aanstekelijk die voorpret haha. Dan blijf ik zoeken naar leuke plekjes.
Wil komend jaar eens naar wat voor ons nieuwe locaties dus ben benieuwd.

September, Boszicht :)*

Probleem met veel Fjorden is een gebrek aan opvoeding.

Marcella schreef:
dancer_ schreef:
Paarden zijn altijd onvoorspelbaar... Gelukkig is t goed afgelopen :(:)

Voor mij was het niet onvoorspelbaar en eigenlijk had ik er al op gerekend door de teugels kort genoeg te nemen in 1 hand en de knop in de andere hand. En dit is dan ook wel een reden dat ik niet zonder westernzadel wil buitenrijden. Zie het als een soort levensverzekering. :+

En eigenlijk weet ik dat ik met een stevige wind niet buiten moet rijden, want dan kan hij wel eens onvoorspelbaar zijn. Hij kan namelijk ook heel perfekt halve pirouttes draaien (anky kan er jaloers op zijn). Weet wel weer waarom ik dus absoluut geen verzorger wil of iemand anders dan ik op hem rij ik wil dit risico gewoon niet nemen dat het fout gaat. Ik weet gewoon in die 12 jaar dat ik hem heb wat ik kan verwacht, maar kan dan ook gewoon die oren aflezen. En ik durf het ook gewoon aan om tijdens de rodeo hem een rotschop te geven en op zo'n moment moet je ook absoluut van de teugels afblijven.

Silence op stal willen ze niet echt geloven dat die lieve fjord van me dat doet, want hij is zo lief en een dooie donder. :+

En dat proef ik dus toch ook uit deze reactie.
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Marcella hier en daar wat fijn te slijpen heeft aan de opvoeding en wellicht management rondom Bollie. Mijn tip: ga eens zeuren in de marges, daar is meer te halen dan je denkt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:04

Ach zo'n 10 jaar geleden was het voor die bolle van mij ook gewoon een sport om zijn baas ook in de bak eraf te mikken. En dan zo schijnheilig met oortje naar voren je aankijken van baas wat doe je nou. Dat heb ik afgeleerd door uiteindelijk eraf gooien is schop onder zijn kont krijgen. Maar dat kan ik buiten niet doen, want als ik eraf lig is hij weg. Vasthouden is levensgevaarlijk hij haalt dan gericht uit.

Zit wel alvast te bedenken hoe ik dit aan ga pakken, want kan dit gewoon niet toestaan omdat het ook levensgevaarlijk is. In een groep gaan is ook geen oplossing, want dan doet hij het even goed met risico op uitstaande achterbenen vind ik ook geen succes. En hij trekt zich dan helemaal niks aan van de rest, want die interesseren hem niet als hij zijn zin maar krijg.
Ik rij normaal trouwens met dit bit buiten.
Afbeelding
Maar zit er dus aan te denken om de volgende keer maar dit bit te gebruiken. Kan ik hem gelijk vol op de rem zetten en op zijn donder geven op het moment dat het gebeurt. En zeer waarschijnlijk hebben ik dan pas volgend jaar weer last ervan. Baal er alleen weer van dat het toch 1x per jaar nodig blijkt te zijn. {:)-:
http://www.horze.nl/Sprenger-Linda-Tell ... NL,pd.html
(lijkt op het bit dat ik heb)

Ikke mijn probleem is toch ook dat ik gewoon arm en been lengte mist en dit weet hij en maak er dus ook gerust misbruik van (en dit weet ik ook). Dan krijg je ook gewoon een combi van paard te sterk voor ruiter. ;)

Op de grond en in de bak is er niks aan de hand. Kan mijn fjord zelfs helemaal los poetsen, zadelen en met een bak voer voorbij lopen. Blijf met opstijgen stilstaan tot hij opdracht krijg om voorwaarts te gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:21

Silence: kan je het gebruik van B&B aanraden bij trektochten? Hoe doe je het met bagage, gewoon het hoognodige mee, en lakens ed zitten bij het huisje in? Lijkt me wel gemakkelijker dan altijd een tentje meezeulen :) tenzij we een pakpaard meepakken :D

Marcella: balen van je rit. Dat zijn al sterke bitten waarmee je je paard (moet) rijden. Maar je kent hem natuurlijk het beste en hij zal ook al wel wat truukjes ontwikkeld hebben in de loop der jaren.

Er lag voor mij een nieuwe outdoorjas van Divoza onder de kerstboom, dus die gaat straks uitgetest worden! Ik ga met Sol een kort ritje zonder zadel maken, even lekker uitwaaien :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:23

Ik wil ook buitenrijden... Maar ik wil niet alleen. :+ Haha.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:24

Yep, sommige dingen moet je gewoon met geweld de kop indrukken, eerder komt het niet aan. Ouwe Sok had elk voorjaar de wind in de bol en dan was er soms geen houden aan.

Afbeelding

Loste dat probleem op. Ik reed er standaard mee, zodat ik iets te melden had, maar in de praktijk hoefde in maar eens, hooguit twee keer per jaar in te grijpen. De rest van de tijd kun je aan een los teugeltje buitenrijden. Nou, als dat dan de oplossing is, dan is dat zo.

Bedenk wel wat voor "martelwerktuig" je in z'n bek hangt, want bij verkeerd gebruik werkt dit volstrekt averechts en dan heb je pas een probleem, omdat er dan geen stap verder meer is! Bezind dus goed eer ge begint, maar bij juist gebruik kan het wel degelijk een oplossing zijn.
Ik ken wel iemand in jouw omgeving die je hiermee zou kunnen helpen, zodat je ook het gewenste effect krijgt. PB voor info.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:25

@Somebitch: Ik ga niet alleen :P Zus met haar pony gaat mee. Misschien een stalgenootje ronselen? Da's hier wel het nadeel van een eigen wei huren, geen stalgenootjes (buiten zus dan) dus nogal een beperkte keus van buitenrij-maatjes :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:28

Helaas het stalgenootje waar ik normaal mee gaat zit in Duitsland, en de andere die uhmm die rijden volgens mij op het moment weinig buiten. :+

En ach ik rij buiten met Hackamore, ik rij 9 van de 10 keer met een los teugeltje, maar ik ben erg blij op de momenten dat ik dat ding nodig heb. :j Hij heeft me al vaak geholpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:29

Solleke_Noah, B&B bij trektocht is heel prettig omdat je inderdaad geen slaapspullen mee hoeft te nemen te paard. Je het het dan over een minimaal beetje kleding, toiletspulletjes (beperkt) en minimaal verzorgspul voor je paard (ehbo-setje dient voor paard en ruiter). Het scheelt je kilo's bagage en daarnaast hoef je ook voor je ontbijt geen boodschappen te doen :9k
Tentje vergt eigenlijk dat je met 2 paarden gaat, of die tweede dan een pakpaard is of dat je met twee ruiters gaat en de tent over de 2 paarden verdeelt is een kwestie van voorkeur.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:31

Vandaag pony uit de wei proberen te vangen, hij doet al een week onwijs raar. Maar zodra we buiten de wei zijn geniet hij van de aandacht :\

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:33

Klinkt alsof je de pony niet te pakken hebt gekregen? :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:33

Solleke_Noah schreef:
Silence: kan je het gebruik van B&B aanraden bij trektochten? Hoe doe je het met bagage, gewoon het hoognodige mee, en lakens ed zitten bij het huisje in? Lijkt me wel gemakkelijker dan altijd een tentje meezeulen :) tenzij we een pakpaard meepakken :D

Je kunt met heel weinig bagage toe. Als je voor jezelf en je paard meer dan ong 8kg zooi hebt (inkl tassen) dan moet je nog wat leren in minimalistisch denken.
Er zijn prima lichtgewicht twee-persoons tentjes. Een persoon de stokken, de andere het doek en je bent al klaar. Een goede benzinebrander voor het koken en handig worden in eenpans maaltijden :D

Maar gewoon van B&B naar B&B rijden voldoet ook prima en is zeker voor de eerste keren verstandig; ook minimalistisch denken moet je leren door ermee om te gaan. En vooral: vergeet niet ervan te genieten!!!!!!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:35

Waratje schreef:

Deze week nog niet. Iemand anders heeft m met moeite moeten pakken. Vandaag nieuwe kansen, in mn uppie..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:36

dancer_ schreef:
Waratje schreef:

Deze week nog niet. Iemand anders heeft m met moeite moeten pakken. Vandaag nieuwe kansen, in mn uppie..

:(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:36

@Waratje: ok goed om te weten! We zouden sowieso met minimum drie ruiters gaan :) Maar die B&B's klinken steeds aantrekkelijker!

@ikke: hm hm jij maakt het tentje weer aantrekkelijk :D Mijn mede-ruiters zijn niet zo'n fan van het tent-plan haha, ze zijn niet zo'n kampeerders, maar misschien krijg ik ze nog overtuigd. En anders gaan we voor de B&B, een beetje luxe op z'n tijd is ook fijn :) en dan weet je ook zeker dat de paarden goed staan voor de nacht!

@dancer: lastig, misschien wat chagrijnig door het weer?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:37

Nou als ie uit t hek is, is hij onwijs lief en vrolijk.. Zit in dubio..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:39

Solleke_Noah schreef:
@Waratje: ok goed om te weten! We zouden sowieso met minimum drie ruiters gaan :) Maar die B&B's klinken steeds aantrekkelijker!

@ikke: hm hm jij maakt het tentje weer aantrekkelijk :D Mijn mede-ruiters zijn niet zo'n fan van het tent-plan haha, ze zijn niet zo'n kampeerders, maar misschien krijg ik ze nog overtuigd. En anders gaan we voor de B&B, een beetje luxe op z'n tijd is ook fijn :) en dan weet je ook zeker dat de paarden goed staan voor de nacht!

Hoeveel ervaring heb je met reizen te paard? Als dat weinig is, zou ik voor B&B kiezen, zodat je minder kans op fouten hebt en je kunt leren van je fouten zonder dat je je tocht af moet breken. Hoe minder zooi hoe kleiner de kans op bepakkingsfouten.
Heb je wel de nodige ervaring, dan kun je van daaruit een stapje verder gaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:40

dancer_ schreef:
Nou als ie uit t hek is, is hij onwijs lief en vrolijk.. Zit in dubio..

Waarover zit je in dubio..?

Lastig hoor als je je paard niet te pakken krijgt.. Ik heb er zelf gelukkig bijna nooit last van, soms in de zomer maar uiteindelijk krijg ik hem wel. :j Dan doen we eerst gewoon een spelletje in de wei (dat vind hij prachtig) en daarna als hij het genoeg vindt dan staat hij stil om zich rond te kijken en te wachten tot ik hem kom halen. :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:40

Oehhh ik hoor net dat stalgenootje alweer terug is en naar buiten wilt vanmiddag *\o/* *\o/*

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:41

Er zijn pasgeleden 2 ponys in de kudde erbij gekomen, daarvoor ging het wel goed....

Gezellig :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:42

Ohhh... Hmm.. lastig hoor.. Raar dat dat zo ineens kan werken dan. :(:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:43

B&B is comfortabel en gemakkelijk, zeker leuk voor een eerste keer. Wat mij ook goed bevallen is om met trekkershutten te werken, vrij veel campings hebben die tegenwoordig en dan hoef je alleen maar een kussentje (opblaas) en slaapzak te hebben als beddegoed om comfortabel te slapen :P
Alleen heb je bij een trekkershut meestal geen ontbijt bij de prijs inbegrepen, dus moet je dan zelf wat regelen voor je eetgebeuren. Maar ook daar geldt dat je het op verschillende manieren kunt regelen ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:49

We hebben dit jaar eind augustus begin september een soort trektocht gehouden, waarbij we met de paarden wel telkens terugkeerden naar dezelfde wei, maar op voorhand de tochten gepland hadden (we maakten dus altijd een cirkel zeg maar) en dat varieërde dan van tochten van 15 km tot tochten van 40 km. Dat hadden we last minute gepland dus wilden we nog niet met overnachten op andere plaatsen doen: [RIJ-ITP] Rij mee op onze vijfdaagse trektocht! zoals je ziet, zijn het wel gemakkelijke paarden waar je overal mee kan komen. De nodige verdwaal-troubles hebben we ook al gehad, één dag op 10u 's ochtends vertrokken en pas om 20u 's avonds toegekomen wegens verdwalen (was dus niet echt gepland, haha).

Maar als ik het zo hoor, is B&B zeker geen slechte keus :) we zijn nog maar beginnertjes in het trektocht gebeuren :)

edit: qua eetgebeuren hebben we de vorige keer op café gegaan met de paarden gewoon naast ons tafeltje, of frietjes of kebab :')