Ruiterbewijs WAAROM??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Re: Ruiterbewijs WAAROM??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:24

Heb een mailtje naar het KNHS gestuurd met een korte inleiding van onze discussie. 'k ben nu echt benieuwd wat/hoe het antwoord gaat worden. Heb meteen verteld dat ik hun antwoord hier ga publiceren. Zodat duidelijk is waar mijn vraag vandaan komt en dat ze me geen verhaaltjes hoeven te gaan vertellen.
Wil natuurlijk wel cijfers zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:26

Dus als ik dan mijn ruiterbewijs ga halen ga ik zeuren om ruiterpaden omdat die hier niet zijn en dan sta ik in mijn recht?

Dan ga ik eens wat buurt ruiters optrommelen...
Maar geloof niet dat er ooit een ruiterpad door komt Lachen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:33

runningkawa schreef:
Dus als ik dan mijn ruiterbewijs ga halen ga ik zeuren om ruiterpaden omdat die hier niet zijn en dan sta ik in mijn recht?

Dan ga ik eens wat buurt ruiters optrommelen...
Maar geloof niet dat er ooit een ruiterpad door komt Lachen

Als contact opneemt met je regioconsulent kan je horen wat er kan/mogelijk is in jouw regio.
Onder het motto; 'als je het niet vraagt, krijg je ook niets'
Maar of je 'in je recht staat' zoals jij dat noemt, vind ik wat kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:35

Waarom kort door de bocht?
Jij maakt er van dat van dat geld ruiterpaden worden bijgehouden...
Aangezien dat de rest van dat bewijs een grote aanfluiting is...dan wil ik ook waar voor mijn geld Haha!

Ik heb dat al eens gemaild naar staatsbosbeheer, maar in dat bos wordt dat nooit veranderd

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:02

Sandrina schreef:
Ruiterbewijs Waarom NIET?
Van de bijdrage van het verlengen worden de ruiterpaden bekostigd, wisten jullie dat? En niet uit algemene middelen, zoals velen denken. Denk daar maar eens aan als je weer fijn hebt gereden op ruiterpaden.

runningkawa schreef:
Waarom kort door de bocht?
Jij maakt er van dat van dat geld ruiterpaden worden bijgehouden...
Aangezien dat de rest van dat bewijs een grote aanfluiting is...dan wil ik ook waar voor mijn geld Haha!

Ik heb dat al eens gemaild naar staatsbosbeheer, maar in dat bos wordt dat nooit veranderd

Dit is een misverstand.
Tot een paar jaar geleden had SRR een convenant met Stichting Natuurmonumenten (dat is overigens geen SBB!)
SRR droeg gelden af aan Natuurmonumenten en Natuurmonumenten zou dat geld gebruiken voor aanleg en onderhoud van ruiterpaden. Andersom zou Natuurmonumenten een aantal gebieden openstellen voor ruiterbewijs-houders (waaronder de Veluwe-trail).
Helaas gebeurde dat onderhoud niet en toen is het convenant opgezegd.
Het is dus nu zo dat je op de Veluwe bij Natuurmonumenten rechtsreeks betaalt, in de vorm van een dagkaart. Eigenlijk wel eerlijker want het zijn nu niet alleen de ruiters die moeten betalen maar ook bijv. de mountainbikers.

L*llig voor SRR want nu heeft het ruiterbewijs minder waarde in feite.
Ondanks dat hebben ze de jaarlijkse bijdrage niet naar beneden gebracht (waar zou dat nu blijven? Clown )

Overigens is het zo, dat indien een landeigenaar zoals SBB ruiterpaden aanlegt en de ruiters verplicht daarop te rijden, dit ook consequenties heeft. Dan moeten deze ruiterpaden ook veilig zijn. Als jouw paard dus struikelt in een diep gat of jij eraf kleunt door een overhangende tak, kan je de eigenaar aansprakelijk stellen (vergelijk de fiets die klem komt tussen twee losliggende tegels, daar kan je de gemeente ook op aanspreken).

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:02

zap schreef:
@Waratje, inderdaad. Het is wel lekker makkelijk om het af te schepen op: het is een vluchtdier. Jij rijd het paard, dus jij houdt het onder controle. Is dat niet mogelijk? Dan simpel niet de weg op!

Toch de weg op? Dan gecontroleerd en verantwoord, zodat er niks gebeurd. Er zijn zat mogelijkheden!

waratje en jij vinden dus dat iemand die WEL kan rijden en WEL zijn paard onder controle kan houden als de medebestuurders rekening met hun houden en dus vertragen of stoppen als het paard angst toont niet op de weg mag komen?
Mijn pony doet niet liever dan door de bossen eens wat stoom af te blazen maar daarvoor moet ik jammer genoeg eerst op de weg waar soms tractors passeren en auto's die langsrazen. Als die bestuurders gewoon vertragenen of stoppen zoals het in de wet staat (auto's hoeven dat niet voor mijn pony maar misschien voor andere paardn wel, juist tractors en camions moeten wat vertragen of stoppen en zeker niet te dicht voorbijsteken) dan is er geen enkel probleem. Als er een vrachtwagen of tractor wil passeren en ik kan aan de kant gaan zal ik dat zeker doen, en als ik niet aan de kant kan dan ga ik draven zodat het toch een beetje vooruit gaat voor die mensen ook.

dit is gisteren op het nieuws geweest en ik zag het toevallig hier op bokt ..

[VN] "Er zitten helaas geen remmen op een paard"

zo zieje maar dat mensen die een paard hebben met schrik voor bepaalde dingen maar die geen gevaar vormen als de bestuurders rekening houden met het dier ook op de weg kunnen.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:44

Mie_Pony schreef:
waratje en jij vinden dus dat iemand die WEL kan rijden en WEL zijn paard onder controle kan houden als de medebestuurders rekening met hun houden en dus vertragen of stoppen als het paard angst toont niet op de weg mag komen?

Op het moment dat je in de problemen komt als anderen wat "soepel" met de regels omgaan, dan vind ik inderdaad dat je (nog) niet op de weg thuishoort. Punt is nou eenmaal dat niet iedereen zich strak aan de wet houdt, vooral niet als men haast heeft. Als je daar niet mee om kunt gaan, zorg dan dat je niet in die situatie terecht komt.

Mie_Pony schreef:
Mijn pony doet niet liever dan door de bossen eens wat stoom af te blazen maar daarvoor moet ik jammer genoeg eerst op de weg waar soms tractors passeren en auto's die langsrazen. Als die bestuurders gewoon vertragenen of stoppen zoals het in de wet staat (auto's hoeven dat niet voor mijn pony maar misschien voor andere paardn wel, juist tractors en camions moeten wat vertragen of stoppen en zeker niet te dicht voorbijsteken) dan is er geen enkel probleem. Als er een vrachtwagen of tractor wil passeren en ik kan aan de kant gaan zal ik dat zeker doen, en als ik niet aan de kant kan dan ga ik draven zodat het toch een beetje vooruit gaat voor die mensen ook.

Als ruiters nou eens eerst zorgen dat hun paard niet in paniek raakt van een auto, vrachtwagen of bewegende grasspriet, dan hoeven andere bestuurders niet te stoppen voor de zoveelste figuur die zijn paard niet onder controle kan houden als het wat spannend wordt. Let wel, een paard mag best schrikken, maar in paniek raken of wegschieten is een ander verhaal. Paniek mag niet op de openbare weg! Je zorgt als ruiter dat je voldoende ruimte hebt om je heen, dat kan wel eens betekenen dat je voor een stuk waar het smal wordt even wacht tot een auto gepasseerd is om te voorkomen dat ze kort langs je heenkomen. Verder kun je met een (dressuur)zweep jezelf breder maken, zodat automobilisten je niet rakelings passeren. Maar eerst en vooral, je zorgt dat je paard netjes onder je blijft, ook bij schrik. Dat betekent dat je langs de weg je been erbij houdt om direct te begrenzen als ze opzij willen springen. In een open veld is dat veel minder van belang en mag mijn paard gerust een pasje opzij maken.

Mie_Pony schreef:
dit is gisteren op het nieuws geweest en ik zag het toevallig hier op bokt ..

[VN] "Er zitten helaas geen remmen op een paard"

zo zieje maar dat mensen die een paard hebben met schrik voor bepaalde dingen maar die geen gevaar vormen als de bestuurders rekening houden met het dier ook op de weg kunnen.

"Als de bestuurders rekening houden met" betekent dat je jezelf afhankelijk maakt van anderen. Als je zelf zorgt dat je je zaken voor elkaar hebt, ben je niet afhankelijk van andermans medewerking. Dit is net zoiets als beweren dat je "voorrang hebt", je "hebt" pas voorrang als een ander je dat verleent, als die ander dat niet doet, kun je maar beter zorgen dat je zelf kunt regelen dat je niet wordt aangereden (is trouwens ook een wettelijke verplichting, tenminste in NL).
En als je van je eigen paard zegt dat er geen rem opzit als er een vuilniszak verkeerd ligt, dan hoor je dus ook niet op straat met dat paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:52

beantsje schreef:
Overigens is het zo, dat indien een landeigenaar zoals SBB ruiterpaden aanlegt en de ruiters verplicht daarop te rijden, dit ook consequenties heeft. Dan moeten deze ruiterpaden ook veilig zijn. Als jouw paard dus struikelt in een diep gat of jij eraf kleunt door een overhangende tak, kan je de eigenaar aansprakelijk stellen (vergelijk de fiets die klem komt tussen twee losliggende tegels, daar kan je de gemeente ook op aanspreken).

Hmmmm, ik zie vaak zat diepe gaten, overhangende takken en wortels van bomen waar je paard over heen moet stappen bij ons in het bos. Knipoog
Op de hei heb je daar minder last van, maar daar groeien ook minder bomen en de ruiterpaden zijn daar een stuk breder.

Waratje, ik wandel met mijn paard naar het bos, omdat ik over de weg er niet op durf Clown . Levensgevaarlijk, want ja, hij is soms echt bang en dan loop ik er liever naast, omdat hij dan minder schrikt, zich sneller op mij richt. Best logisch bij een jonkie Haha! .

Maar OOIT komt er een moment dat je er toch op gaat op de weg. Elk paard moet het immers leren (vind ik). Dan is het zeker fijn als het verkeer wel wat rekening met je houdt. Elk paard kan schrikken, zelfs de meest ervaren paarden. Ik schrik altijd weer van de mentaliteit van sommige mensen, die zich echt niets van je aantrekken, niet in zien hoe gevaarlijk ze bezig zijn (moet mijn paard wennen aan iemand die expres met gierend remmen of hard gas gevend naast ons komt rijden?). Of dat je al wandelend langs een vluchtstrook loopt, waar een auto nog net even tussendoor raast??? Meegemaakt vorige week, echt ongelofelijk, omdat zo'n trut haast heeft blijkbaar. Boos!

Jaja, zulke aso types rijden hier rond (veel van die opgeschoten pubers met de sportauto van pa of ma Clown ). Ik kan dat aso gedrag ook doortrekken naar de momenten dat ik mijn kind moet leren fietsen in het verkeer....... Ik zie daar niet naar uit, vreselijk, maar ja, ook zij moet het leren straks, toch?

Hou gewoon rekening met elkaar. Hou je tenminste aan de toegestane snelheid, hou afstand, wees attent naar elkaar. Hele simpele dingen, voor mij althans, maar niet voor veel mensen. Oh, ik rij zelf ook auto natuurlijk, maar ik hou altijd rekening met andere weggebruikers en zeker bij kinderen en paarden. Ja
Dan rem ik echt wel even af, ook al heb ik nog zo'n haast.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 12-08-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:53

Ik heb geen ruiterbewijs en ben ook zeker niet van plan het te gaan halen.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:59

nou vraag ik me af, na 4 jaar ga ik misschien toch rijden op mijn verzorgpony (nog helemaal niet zeker, maar stel dat) en ik heb geen ruiterbewijs, mag ik dan wel gewoon buiten rijden? (ik heb wel een of ander boekje waar stempels in werden gezet af ik mijn F proeven had gehaald, waar ook mijn gegevens in staan, is dat iets soortgelijks?)

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:03

x_soofjuhxXx schreef:
nou vraag ik me af, na 4 jaar ga ik misschien toch rijden op mijn verzorgpony (nog helemaal niet zeker, maar stel dat) en ik heb geen ruiterbewijs, mag ik dan wel gewoon buiten rijden? (ik heb wel een of ander boekje waar stempels in werden gezet af ik mijn F proeven had gehaald, waar ook mijn gegevens in staan, is dat iets soortgelijks?)

Je mag zonder ruiterbewijs buitenrijden mits de eigenaar van je verzorgpony dat goed vind en je niet in een terrein wilt gaan rijden waar het verplicht is.
Dat boekje met stempels is iets anders, kan wel aan de eigenaar van je verzorgpony een beeld geven van je niveau, maar een verstandige eigenaar zal zelf kijken hoe je met de pony omgaat en hoe je "problemen" oplost voor je toestemming krijgt om met de pony naar buiten te gaan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:47

Wat grappig dat men nu nog steeds roept dat het Ruiterbewijs verplicht gaat worden.
Ik kwam die van mij vorige week nog tegen, die is van het jaar 1986, toen riep men dat ook al. En nog steeds niets veranderd dus...best triest eigenlijk. Dit soort dingen kost een hoop geld, zou fijn zijn als het ook echt tot iets leidt (moet er bij zeggen dat ik niet alle 6 pagina's heb doorgelezen).
20 Jaar geleden stelde het niets voor, ik geloof dat we 6 examen momenten hadden, beetje theorie, beetje rijden, 2 keer het bos in en dat was het dan.