Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:06

Nadya schreef:
Feit is dat er bij het rij-examen amper aandacht wordt besteed aan ruiters en paarden. Je leert alleen maar dat een ruiter een bestuurder is en that's it. Beetje weinig, hoor, met al dat drukke verkeer tegenwoordig..... Scheve mond

dat is idd ook zoiets.. Je bent als ruiter idd een bestuurder maar dat maakt je paard nog geen voertuig, dat word vergeten of zien een hoop mensen niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:10

woeliej schreef:
Nadya schreef:
Feit is dat er bij het rij-examen amper aandacht wordt besteed aan ruiters en paarden. Je leert alleen maar dat een ruiter een bestuurder is en that's it. Beetje weinig, hoor, met al dat drukke verkeer tegenwoordig..... Scheve mond

dat is idd ook zoiets.. Je bent als ruiter idd een bestuurder maar dat maakt je paard nog geen voertuig, dat word vergeten of zien een hoop mensen niet

Ik denk dat men daar eens zou moeten beginnen, bij het rij-examen, zowel in theorie als praktijk. Ik woon in een dorp waar heel veel paarden en ruiters zijn. Rij in het weekend maar eens rond in dit dorp en je komt er heel wat tegen. Er staan hier zat waarschuwingsborden dat de weggebruikers rekening moeten houden met paarden/ruiters. Dat ze er geen verstand van hebben, wil niet zeggen dat er niet meer aandacht aan besteed kan worden. Of zijn mensen zo dom dat ze het niet kunnen leren? Lijkt mij niet. Vork
Verandering bij de theoriecursus en bij de rijlessen zou al een hoop kunnen schelen!!! Ja

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:14

zeker mee eens!

Hoeft uiteraard geen ellelang gedoe over paarden te zijn maar mensen wakker schudden dat dier leven met een eigen wil en geen dood ding zijn, vind ik zeker niet verkeerd!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:07

woeliej schreef:
Wat geeft dan die automobilist het recht mij van achteren op te drukken/jagen?

Die heeft dat recht niet, maar als hij dat doet, néémt hij dat recht toch. Vervelend voor jou, maar het gebeurt wel en met díe situatie heb je dan om te gaan.

Dat is in het hele verkeer (en eigenlijk de hele maatschappij) zo. Je kunt als fietser ergens recht op voorrang hebben, maar als er een automobilist aankomt die niet van plan is je die voorrang te verlenen, dan ben jíj de kwetsbaarste partij en ben jíj dus degene die in moet houden. Als kwetsbaarste partij heb je namelijk het grootste belang een conflict te vermijden. Pling

Recht hebben op voorrang is handig, maar eigenlijk alleen voor de rechter, wanneer het ongeluk al is gebeurd.
In alle andere situaties ben je afhankelijk van de bereidheid van een ander om je voorrang te verlenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:13

Nadya schreef:
Ik denk dat men daar eens zou moeten beginnen, bij het rij-examen, zowel in theorie als praktijk. Ik woon in een dorp waar heel veel paarden en ruiters zijn. Rij in het weekend maar eens rond in dit dorp en je komt er heel wat tegen. Er staan hier zat waarschuwingsborden dat de weggebruikers rekening moeten houden met paarden/ruiters. Dat ze er geen verstand van hebben, wil niet zeggen dat er niet meer aandacht aan besteed kan worden. Of zijn mensen zo dom dat ze het niet kunnen leren? Lijkt mij niet. Vork
Verandering bij de theoriecursus en bij de rijlessen zou al een hoop kunnen schelen!!! Ja

Wederom een heel wonderlijke eenzijdige benadering van de werkelijkheid.
Waarom beginnen bij de bestuurders die al een rij-examen hálen of gehaald hébben?!
Is het niet veel redelijker dat ook bestuurders van een paard een rijbewijs zouden moeten halen? om dáármee te beginnen? Pas dán is er situatie waarbij vanuit gelijkwaardigheid over kennis en leren gesproken kan worden Ach gut

Enne Nadya, 'opletten - ruiters' is geen gebodsbord en ook geen voorrangsbord Pling
Het houdt NIET in dat de weggebruikers rekening moeten houden met paarden/ruiters.
Het is een wáárschuwingsbord en vraagt alleen extra attentie. Is eigenlijk een heel raar bord als je er over nadenkt: ruiters horen overal op de rijbaan en overal niet meer of minder 'rekening' te krijgen dan een ander voertuig.
Is het in die buurt soms extra riskant omdat daar veel ruiters zijn die van toeten nog blazen weten en het verkeer daarvoor gewaarschuwd moet worden?! Vork

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:25

woeliej schreef:
ik neem toch aan dat mensen wel een beetje na kunnen denken in de zin van dat een beest onberekenbaar is,

Als dat zo zou zijn Woeliej, dan is dat een doorslaggevend argument om ruiters niet op de openbare weg toe te staan: het is niet verantwoord om het verkeer bloot te stellen aan de risicos van een potentieel ongeleid projectiel van 500 kilo.
De vele voorbeelden op Bokt waarbij een mobieltje wordt meegenomen om de stal te bellen dat het paard er alleen aankomt, spreken wat dat betreft keíharde woorden. Als dat paard verantwoord alleen door het verkeer kan, waarom zeurt iedereen hier dan zo? Als dat paard niet alleen verantwoord door het verkeer kan, waarom vindt de ruiterij het dan wel normaal/aceptabel dat de rest van het wereld dat risico moet lopen?

Wát geeft de ruiterij het recht dat de rest van de wereld er speciale rekening mee moet houden? Het potentieel grotere risico? Is dat dan niet juist een grotere verantwoordelijkheid van de ruiteríj?!
Een ruiterij die zonder enige vaardigheidsproef tussen wél op kennis en vaardigheid getoetste verkeersdeelnemers rijdt.....

Ik blijf erbij dat er maar één aspect verandering behoeft: de ruiterij.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:43

oomens schreef:
maar als er een automobilist aankomt die niet van plan is je die voorrang te verlenen, dan ben jíj de kwetsbaarste partij en ben jíj dus degene die in moet houden. Als kwetsbaarste partij heb je namelijk het grootste belang een conflict te vermijden. Pling

Helaas vraagt dit inzicht ... inzicht Oomens.
Het is net als bij 'goed zichtbaar' in het donker de weg op gaan. Zichtbaar of niet moet je wel wáárgenomen worden. Dát is het ENIGE kriterium en daar heb je maar heel beperkt invloed op.

Deze hele 'ja, maar zíj...'-discussie ken ik al 35 jaar van motorrijders waar al sinds jaar en dag meer dan tweederde van de dodelijke ongevallen een direct gevolg van een (voorrangs)fout van een automobilist is en er is maar één 'oplossing': ZELF beter anticiperend rijden.
Let wel, die motorrijders hebben óók een rijbewijs Cool en zelfs bepaald goed zichtbare en alarmerende politieagenten op de motorfiets worden met regelmaat op een hoop gereden.

Een ruiter is een kwetsbare bestuurder met een éxtra verantwoordelijkheid. Ook al heb je álle recht van de wereld is het zinloos, zelfs contra-productief om naar 'de rest' te wijzen. De wereld om je heen is een gegeven. Dat is geen rechtvaardiging noch een acceptatie doch een gegeven en als je veiliger wil rijden, moet JIJ veiliger rijden Pling

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:24

wat als JIJ als ruiter ER ALLES AAN DOET (samen met je aan de verkeersregels houden gaat dat niet .. maar stel dat zelfs dat in combi lukt Haha! )
geloof mij als iemand doordat die zodicht inhaalt een kras op zijn auto heeft staan door mijn beugel of de lamoen en dan bedenkend dat ik godzijdank zeer verkeersmakke brave mij vertrouwende paarden heb ..boos word op mij en ik in eerste instantie heel erg vriendelijk
blijf tot dat die persoon wel erg geweldadig dreigt te worden ..

de mountain bikers, de motoren , de squads ja zelfs picknickers vlak na een bocht , op het voor
hun verboden ruiterpad zijn van die figuren

als auto bestuurder word je toch ook geleerd
rekening te houden met motorrijders?? en met tractoren ?? en met fietsers?? en met moeders met kinderwagens ?? en met spelende kinderen ?? en wandelaars ?? en met vrachtwagens ??
dus waarom niet met ruiters te paard??

ja als zwakkere (fietser , motorrijder , wandelaar , ruiter) moet je zelf goed anticiperen en uiteraard zorgen dat je goed zichtbaar bent en soms de wet even vergeten omdat dat veiliger is
voor iedereen , niet alleen de fietser motorrijder wandelaar ruiter , ook de auto en vrachtwagen etc etc

maar waarom zo fel tegen het feit dat sommige aso's absoluut met niemand rekening willen houden dan zich zelf en waarom zou het niet goed zijn deze (en andere ) mensen
erop te wijzen dat minder sociaal gedrag een dodelijke afloop zou kunnen hebben ?
zoals voorheen die reclame over rijgedrag in het algemeen

wie kent m nog "het ochtend humeurtje , het strebertje , het assotje ..."

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:29

Ik ken ze nog! Ik zie ze 2 x per dag voorbij razen, de ene keer een paaltje de andere keer een paardje meenemend....... Volgens HC het logische gevolg van ontwetendheid, onopgevoede knollen, angstige en gefrustreerde ruiters die zolang ze maar tijdig en beleefd hun hoed afnemen nooit in een moeilijke situatie zouden kunnen belanden.

I rest my case, ten slotte moet ik beleefd blijven! Chapeau!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:32

denk echt dat slechts een reclame zoals die met het vuurwerk
beetje zoden aan de dijk zet

wil best met iedereen rekening houden en zorg zoiezo dat ik zichtbaar ben en houd me zover als de veiligheid van een ieder gebied netjes aan de regels
maar sommige gedragen zich zodanig dat het echt valt onder
poging tot doodslag zonder dat ze dat door hebben ..of wel ..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:57

Pensionnetje schreef:
IVolgens HC het logische gevolg van ontwetendheid, onopgevoede knollen, angstige en gefrustreerde ruiters die zolang ze maar tijdig en beleefd hun hoed afnemen nooit in een moeilijke situatie zouden kunnen belanden.

Ja, denk je? ik lees de posts van HC heel anders namelijk.....

Wij zijn met ons paard kwestbaar, wij hebben een dier mee op de weg. Een dier dat inderdaad kan schrikken. Het is fijn als er rekening met ons wordt gehouden, zeker in een lastige situatie heel erg fijn. Maar wij blijven degene die de grootste verantwoordelijkheid hebben, namelijk je paard in goede banen blijven leiden, hoe extreem de situatie ook is en hoe veel of weinig rekening er ook met je gehouden wordt. Zaak is dat iedereen ongeschonden uit de strijd komt.

De overheid komt ons enorm tegemoet met de campagne over het paard op de weg Ja We zijn een kwetsbare, kleine en tegenwoordig bijna alleen nog maar recreatieve groep die zich met een paard op de weg tussen het verkeer begeeft. De simpelste oplossing zou inderdaad zijn het paard uit die situatie te halen.

Zolang wij nog in die situatie willen blijven zullen we ons extreem verantwoordelijk en risicomijdend moeten opstellen denk ik.

En nogmaals over de aso's, die zullen er altijd wel blijven, zullen zich niet beter gaan gedragen door een negatieve benadering van onze kant, de kloof wordt eerder groter. De voorlichting moet zeker blijven...
nickyu schreef:
wie kent m nog "het ochtend humeurtje , het strebertje , het assotje ..."

Een ijzersterke... Het verkeer in het algemeen moet wat mij betreft gewezen blijven worden op de regels, veiligheid en aggressie in het verkeer.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:00

oomens schreef:
Die heeft dat recht niet, maar als hij dat doet, néémt hij dat recht toch. Vervelend voor jou, maar het gebeurt wel en met díe situatie heb je dan om te gaan.

precies wat ik bedoel! Ik heb met dat aso gedrag maar om te gaan en het feit dan mijn paard een keer kan schrikken dat is overandwoord en fout? Leg mij maar uit waar dat op slaat, hun wel en wij niet...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:05

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:

Waarom beginnen bij de bestuurders die al een rij-examen hálen of gehaald hébben?!
Is het niet veel redelijker dat ook bestuurders van een paard een rijbewijs zouden moeten halen? om dáármee te beginnen? Pas dán is er situatie waarbij vanuit gelijkwaardigheid over kennis en leren gesproken kan worden Ach gut

Enne Nadya, 'opletten - ruiters' is geen gebodsbord en ook geen voorrangsbord Pling
Het houdt NIET in dat de weggebruikers rekening moeten houden met paarden/ruiters.
Het is een wáárschuwingsbord en vraagt alleen extra attentie. Is eigenlijk een heel raar bord als je er over nadenkt: ruiters horen overal op de rijbaan en overal niet meer of minder 'rekening' te krijgen dan een ander voertuig.
Is het in die buurt soms extra riskant omdat daar veel ruiters zijn die van toeten nog blazen weten en het verkeer daarvoor gewaarschuwd moet worden?! Vork

hc

over eenzijdige benadering gesproken.. Jij gaat er vanuit dat geen enkele ruiter die aan het verkeer deelneemt weet waar hij/zij mee bezig is en de boel op stelten zet.. Er zijn genoeg ruiters die een ruiterbewijs hebben, waaronder ikzelf en die echt wel weten hoe zich te gedragen. Maar ondanks dat nog van de pinnen worden gereden. En dan moeten de paarden maar weg van de rijbaan?! Nou sorry hoor..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:12

Idd... hoe kleute ook, je hebt het er soms maar gewoon mee te doen.... Dat even over de situatie op dat moment.

Hun wel omdat ze de zich niet aan de verkeersregels of fatsoensnormen houden, en wij niet omdat wij kwetsbaar zijn in een heleboel opzichten.

Goh, wat zou ik graag hebben dat het verkeer mij op een prettige manier benadert..... Tuurlijk! Maar ja.... Tis niet anders soms.

Moeten de paarden dan maar van de weg? Ik denk serieus dat dit de makkelijkste stap zou zijn vanuit overheids en waarschijnlijk meerderheidsoogpunt gezien. Zeker als wij het zo blijven stellen als nu... Schrikachtig, vluchtdier... Ga je gang voortaan maar op de ruiterpaden, niet op onze openbare weg.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:20

vaak zijn ruiterpaden alleen te berijken via openbare wegen. Dus dan zou niemand meer van het erf mogen op gelijk het beest voor dat kleine rotstukkie op de trailer pleuren. En endurance is dan kennerlijk ook einde verhaal?

En paarden met karren? Ook weg daarmee? Geen rondritjes meer door steden? Vaak de aller braafste dieren maar als men ze opfokt dan kunnen die ook schrikken..

ik zoek toch echt het probleem bij die stresskippen in de auto.. Die maken niet alleen ons ruiters het vervelend maar ook mede weggebruikers. Lijkt me dat probleem toch groter..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:22

moeten er wel ruiterpaden zijn Clown

en dan nog hoe wilde je daar komen ??

als kwetsbaardere verkeersdeelnemer moet je er uiteraard alles aan doen
om minder kwetsbaar te zijn
je assertief opstellen en je paard zo goed als bom proef maken
maar dan nog .. van de sokken gereden worden heeft niks te maken
met de ruiter maar het overige aso verkeer
en een paard , of we nu willen of niet , compleet getraind of niet
(denkt even aan bv politie paarden_ ) een paard KAN schrikken , uitglijden , zich verstappen

gelukkig het merendeel van de overige weggebruikers die ik tegen kom
denken mee en ook voorbijrazende tractoren (die vlug naar de volgende boer gaan om voor de regen de oogst binnen te hebben ) groeten wij vrolijk , al staat mijn paard te stuiteren aan de
zijlijn ,maar aangereden worden , extra gas of tuteren zijn acties die gewoon niet door de beugel kunnen , ben blij dat mijn paarden daar niet koud of warm van worden , noch van weele trekkende pubers , voorpluk haar tellende auto mobilisyten of ringende voorbijscheurende fietsers (zo zijn ze niet geboren !! zo zijn ze gemaakt ! .. dit kan niet in de bak maar op de weg ..en denkt aan al die mensen die wel rekening hielden met en dus er mede voor gezorgd hebben dat mijn paarden nu zo zijn en niet getraumatiseerd)

maar veel mensen kijken niet verder dan ergste wat gebeuren kan is dat die
trut (want positiever denkt het niet) er af valt ..
dat je het met jou , je paard of alle 3 het leven zou kunnen bekopen realiseert men niet
en ondanks alles denk ik dat daar best eens een harde campagne over mag komen

en nee je zal nooit iedereen berijken en nee wij als ruiters moeten ons dan niet ineens ubermnachtig op gaan stellen , maar je bereikt er allicht een aantal mee
en alle beetjes helpen ././

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:09

Huertecilla schreef:
Nado schreef:
Persoonlijk denk ik dat de wet die stelt dat een paard, bereden of gevoerd aan de hand, een voertuig is, vallend onder langzaam verkeer, en verplicht is op de rijbaan zich voort te bewegen, verouderd is en niet meer voldoet voor de huidige omstandigheden. Het zal nuttig zijn om die eens onder de loep te nemen en na te denken over hoe het wel mogelijk moet zijn voor ruiters om zich veilig op de openbare weg te begeven.

Euh....
Het feit dat het een voertuig is geeft je toegang tot het verkeer, tot de openbare weg. Het geeft je een positie als volwaardig verkeersdeelnemer. Wees daar liever héél zuinig op!

Streef er liever naar dat de ruiters zelf ook volwaardige, vaardige bestuurders zijn en geen vanuit angstagressie zelfrechterende activisten die zonder kennis van het wegenverkeersreglement op een potentieel ongeleid projectiel op de openbare weg rijden.
Het enige wat veranderen moet is de kwaliteit van de ruiterij als die toegang tot de openbare weg wil houden.
Ruiterij let op uw zaak!

hc

Allereerst; er bestaat geen langzaamverkeer en snelverkeer meer.
Maar verder ben ik het met Nado eens. Dat wil niet zeggen je daarmee je positie als volwaardig weggebruiker opgeeft.
Zo is het nu nog steeds verboden om op het fietspad te rijden terwijl dat vaak wel de veiligste plek is. Waarom dat niet aanpassen?
Verder - om de parallel maar even door te trekken - aan automobilisten wordt wel geleerd om fietsers en voetgangers met een ruime boog te passeren. Waarom deze voorzichtigheid niet in acht nemen met een paard? Van een fietser wordt wel geaccepteerd dat hij door onhandigheid/windvlagen of wat dan ook, soms onverwachte bewegingen maakt. natuurlijk, je moet je paard in de hand hebben maar de realiteit is dat je een schrikreactie niet altijd kan voorkomen. Op zich is dat niet zo erg, als dit maar niet resulteert in wegspringen of nog erger, vluchten. Maar ik vind het redelijk om van medeweggebruikers te verwachten, dat ze dit soort (kleine) reacties incalculeren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:18

beantsje schreef:
aan automobilisten wordt wel geleerd om fietsers en voetgangers met een ruime boog te passeren. Waarom deze voorzichtigheid niet in acht nemen met een paard?

Automobilisten wordt wel degelijk geleerd ook een paard ruim en met passende snelheid te passeren Ja Zelfs geaccentueerd door bijvoorbeeld de campagne 'weet wat je doet' en een uitzending over het paard in het verkeer door 'blik op de weg'.
Of het in acht wordt genomen is een tweede....

Al is mijn ervaring dat slechts een heel klein percentage medeweggebruikers geen acht slaat op mij en mijn paard. Het overgrote deel heb ik hele positieve ervaringen mee Ja

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:03

Huertecilla schreef:
Pluizebolpum schreef:
Het moet toch van twee kanten komen, die van het verkeer maar zeker ook van de ruiter.

Er is verder geen enkele reden waarom de niet-ruiter in meer begrip en kunde mbt paardrijden moet investeren. Het hoeft helemaal niet van twee kanten te komen Pling
hc

Wat ik hiermee bedoelde was dat ik van de kant van de ander verlang dat die zich enigzins menselijk opsteld in het verkeer, dat doe ik ook als ik op de fiets zit. Ik verwacht totaal niet dat de tegenligger een spoedcursus paardenpsychologie heeft gedaan, in tegendeel.
Het is aan mij als ruiter om te kunnen omgaan met het feit dat veel voorbijgangers paarden doodeng of op z'n minst lastig vinden, de kant van de ruiter dus.
Als het verkeer zich menselijk gedraagt (dwz volgens de geldende verkeersregels) en ik me daarin anticiperend (en eveneens volgens de regels) opstel, moet het imo toch goed gaan...

Vanuit mijn positie ga ik helemaal met met het commentaar van hc en oomens, dat de ruiter zich heeft te houden aan de regels en zorg dient te dragen dat het paard ook onder controle is te houden, mocht het verkeer zich eens van de minder menselijke kant laten zien. Ook dat het geen kwaad kan de 'ruiterij' in een positief daglicht te zetten door net even wat meer rekening te houden met anderen, per slot van rekening recreeer ik en die vrachtauto verdient z'n centen. Die mag van mij dan wel even voor...ik heb de tijd, namelijk.

Ik realiseer me wel dat ik niet weet hoe de verkeerssituaties van anderen die hier gereageert hebben is. Het kan zomaar wezen dat zij zich net zo opstellen als ik, net zulke bomproof paardjes hebben en dan nog in bijzonder gevaarlijke situaties terecht komen. Dat was voor mij de reden om mee te gaan in het idee van een kleine wetswijziging, bv toestaan op het fietspad bij wegsituaties die bijzonder gevaarlijk zouden kunnen zijn voor paarden. Bij scholen wordt men immers ook geacht rekening te houden met jongspul dat zich onvoorspelbaar midden in het verkeer werpt...

Iig heb ikzelf eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met verkeer. Vrachtauto's die, heel netjes, wat gas terug nemen, tractors die even wachten met werken tot ik erlangs ben, automobilisten die voorrang geven terwijl dat niet hoeft en dan heb ik het niet eens over de racefietsers en hondeneigenaren waar ik steevast vriendelijk door gegroet word.
Dat ik op dergelijke vriendelijke reacties reageer door op z'n minst vriendelijk terug te groeten, lijkt me logisch; ik verwacht dit niet, alleen dat ik als medeweggebruiker behandelt word.

Het schiet me ineens te binnen dat ligfietsers (imo) in een soortgelijke positie verkeren. Ze willen ook graag dat de wet voor hun aangepast wordt, omdat ze 'anders' zijn dan normale fietsers. Naar mijn weten vinden de meeste mensen dat onzin. De ligfietser heeft zich maar aan te passen...
En om heel erg eerlijk te zijn heb ik de pest aan ligfietsers. En dan niet alleen te paard. En waarom? Simpel om de reden dat ze zomaar uit het niets me de stuipen op het lijf jagen door ineens de bocht om te komen, ik heb een paar keer verwensingen naar mijn hoofd gehad omdat ik niet op tijd opzij zou zijn gegaan (gaat een beetje moeilijk, hé, als je ze niet ziet aankomen...), lopend en op de fiets wel te verstaan...Ik vind hun onvoorspelbaar en eng, en reageer dus ook zo...

Met dit in mijn achterhoofd kan ik me sommige reacties van verkeer wel beter begrijpen. Het werpt voor mij tenminste, een wat andere blik op deze discussie, ik neem het iig wel mee als ik de weg weer eens op ga...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:25

Citaat:
Zo is het nu nog steeds verboden om op het fietspad te rijden terwijl dat vaak wel de veiligste plek is. Waarom dat niet aanpassen?

Misschien is dit een gedeeltelijke oplossing van het probleem, maar paarden kunnen veel gevaarlijker zijn (zeker als ze echt zo onberekenbaar zijn als een aantal mensen hier zegt) en meer schade aanrichten bij een ongeval dan fietsers en bromfietsers.
In de huidige situatie, waarin het paard overal op of naast de rijbaan (of op ruiterpaden) moet, is het paard meestal een van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers. Dit is jammer voor ruiters, maar de ruiterij is nog steeds maar een heel klein deel van het Nederlandse verkeer.

Als paarden op het fietspad zouden mogen komen, is dit voor de (in aantal veel grotere groep) fietsers een verhoogd risico. De laatste jaren wordt door de overheid juist geprobeerd om de situatie voor de fietsers veiliger te maken, door bijvoorbeeld op veel plaatsen de bromfietsers van de fietspaden te weren. Het toestaan van potentiëel veel gevaarlijkere paarden op diezelfde fietspaden past dus niet echt binnen dat beleid.

Als de overheid de wet al zo zou aanpassen dat ruiters inderdaad op het fietspad zouden mogen, dan zou dat volgens mij alleen enigszins verantwoord kunnen na goede, duidelijke voorlichting. Fietsers zouden in een landelijke campagne (van dezelfde omvang als die voor de veranderde voorrangsregeling, waarbij ook fietsers van rechts recht op voorrang kregen) gewaarschuwd moeten worden voor paarden op het fietspad.

Zelfs dan (of eigenlijk juist dan) is het belangrijk dat de ruiterij zich veilig gedraagt en zich aan de (dan geldende) regels houdt. Doordat je je als ruiter tussen "zwakkere" verkeersdeelnemers begeeft, heb je een extra verantwoordelijkheid.

Ook zal deze wetswijziging geen oplossing zijn voor menners, omdat de fietspaden vaak smaller zijn dan de maximaal toegestane breedte (2.60m)van wagens.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:52

oomens schreef:
Zelfs dan (of eigenlijk juist dan) is het belangrijk dat de ruiterij zich veilig gedraagt en zich aan de (dan geldende) regels houdt. Doordat je je als ruiter tussen "zwakkere" verkeersdeelnemers begeeft, heb je een extra verantwoordelijkheid.

Helemaal mee eens...je moet gewoon een braaf paard hebben, niet zo'n stuiterbal. Dat is zelfs voor een paardenliefhebbende fietser een opgave om langs te rijden. Been there, done that...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:38

Kelly_ann schreef:
Ja, denk je? ik lees de posts van HC heel anders namelijk.....

Waar een wil is, is een weg OK dan!

Citaat:
Wij zijn met ons paard kwestbaar, wij hebben een dier mee op de weg. Een dier dat inderdaad kan schrikken. Het is fijn als er rekening met ons wordt gehouden, zeker in een lastige situatie heel erg fijn. Maar wij blijven degene die de grootste verantwoordelijkheid hebben, namelijk je paard in goede banen blijven leiden, hoe extreem de situatie ook is en hoe veel of weinig rekening er ook met je gehouden wordt. Zaak is dat iedereen ongeschonden uit de strijd komt.

De overheid komt ons enorm tegemoet met de campagne over het paard op de weg Ja We zijn een kwetsbare, kleine en tegenwoordig bijna alleen nog maar recreatieve groep die zich met een paard op de weg tussen het verkeer begeeft. De simpelste oplossing zou inderdaad zijn het paard uit die situatie te halen.

Zolang wij nog in die situatie willen blijven zullen we ons extreem verantwoordelijk en risicomijdend moeten opstellen denk ik.

En nogmaals over de aso's, die zullen er altijd wel blijven, zullen zich niet beter gaan gedragen door een negatieve benadering van onze kant, de kloof wordt eerder groter.

Dát is wat ik schrijf ja.

Wat ík niet begrijp is dat de ruiterij zelf zich niet voorlichtend richt op de vele onbenullen te paard die de positie van het paardrijden in het verkeer in gevaar brengen.
De ruiterij is degenen met het grootste belang dat het paar niet van de openbare weg verbannen wordt.
Wie kent ze niet de ruiters die op verkeerde plekken rijden, die angst oproepen, die voorrang eisen en zonder te weten dat ze fout zitten een grote mond opzetten?!
Wie kent de foto niet van een tinkerrijder aan de verkeerde kant van de weg, dus tegen de richting in, op een fietspad waarbij fietsers rijbaan van een drukke weg tussen vrachtverkeer op moesten?! Let wel door de ruiters als schoolvoorbeeld van hoe erg het voor de ruiterij is
Gestoord Gestoord Gestoord Als je daar over opmerkt dat het een schoolvoorbeeld van aso ruitergedrag is krijg je de heel Bokt over je heen inclusief OW!!
Waarom is dus niet juist de ruiterij heel fel op onkunde, onvaardigheid, asociaal gedrag en angstagressie van en door ruiters?!
Wat mij betreft is een OW of BAN van de hoofdstroom(moderators) vanwege mijn mening het grootste compliment wat ik kan krijgen Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:48

Pluizebolpum schreef:
Met dit in mijn achterhoofd kan ik me sommige reacties van verkeer wel beter begrijpen. Het werpt voor mij tenminste, een wat andere blik op deze discussie, ik neem het iig wel mee als ik de weg weer eens op ga...

OK dan!

Je weet niet wat je niet weet en dát weten is heel veel: er is altijd meer, altijd.

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:53

er zijn helaas veel ruiters die het voor andere verzieken
door door een woonwijk te rijden terwijl dat nie nodig is
(soms wel om van a naar b te komen!) in speeltuinen op speelveldjes , 3 breed op een fietspad
voorrangnemend ipv gevend maar daar kan men iig het theorie ruiterbewijs verplicht voor stellen of evt een minimum leeftijd
van de ruiter die alleen op pad mag
ook daar zijn er dingen die zeer zeker voor verbetering vatbaar zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:52

woeliej schreef:
Huertecilla schreef:

hc

over eenzijdige benadering gesproken.. Jij gaat er vanuit dat geen enkele ruiter die aan het verkeer deelneemt weet waar hij/zij mee bezig is en de boel op stelten zet.. Er zijn genoeg ruiters die een ruiterbewijs hebben, waaronder ikzelf en die echt wel weten hoe zich te gedragen. Maar ondanks dat nog van de pinnen worden gereden. En dan moeten de paarden maar weg van de rijbaan?! Nou sorry hoor..

Dank je wel, Woeliej Lachen . HC snapt er weer eens niets van, maar dat is me in deze discussie al aardig bekend, hoor. Knipoog
Misschien moet hij eens uit die bergen komen en kijken hoe het er hier in Loosdrecht aan toe gaat. Vrijwel iedere ruiter die hier naar buiten gaat heeft hier een ruiterbewijs, aangezien dat hier verplicht is. Ik toevallig niet, aangezien ik bitloos geen examen mag doen en dus bedank voor de eer. Daarbij voegt het weinig toe aan mijn ervaring, maar dat is een andere discussie Knipoog .

Ik ben geen hele jonge, onvolwassen meid meer in het verkeer, heb mijn rijbewijs al jaren, maar volgens HC weet ik niets van het verkeer en de regeltjes. Haha!
Knap dat hij dat van me weet, aangezien hij me persoonlijk niet kent.
Nou ja, ik lach er maar hard om en besteed er verder maar geen aandacht meer aan. Het is hier prachtig weer en ik ga lekker met mijn paard buiten wandelen. Tong uitsteken Doei!