Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:22

Ronja, die dingen die jij opnoemt van de theorie leer je ook wel als je een eigen paard hebt, hoor.
Ik leerde al over die onderwerpen trouwens in de tijd dat ik als kind leerde rijden (heb nooit op een manege gezeten, dus ik leerde destijds op mijn 'leeradresje' ook alles over de verzorging, het tuig etc.). Kan me de A4tjes met alle theorielessen nog goed herinneren Knipoog

Daarbij las ik alle boeken over paarden en paardrijden die er maar te krijgen waren (dus niet alleen de penny, maar ECHTE leerzame boeken). Ben het met je eens dat het handig is om meer over je lievelingsdier te weten, maar daar zou het ruiterbewijs niet voor moeten zijn. Dat zou je sowieso al moeten weten, vind ik.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:23

runningkawa schreef:
is dat zo?
mm oke, dat wist ik dan niet
dacht dat de SRR opzichzelf stond

Ik neem aan van wel, want ik rijd geen wedstrijden Haha!

Ooit wel gedaan (wederom jaaaaren terug) maar ik heb nu niks geen startkaart meer of iets dergelijks.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:24

xtostarlight schreef:
Hihi ik rij al jaren alleen maar buiten en dan zou ik bij dat ruiterbewijs moeten opnoemen waar mn beugels zitten *LOL*

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Sentido

de SRR staat niet op zichzelf.. heb ik net gelezen op hun site Nagelbijten / Gniffelen
je wordt dan lid van de KNHS recreatie iets..
ik wist het niet, ik was zowieso al lid van de KNHS dus Lachen

Anoniem

snap ff niet waarom je dat vraagt aan mij
Zeg ik ergens dat dat niet kan of mag? Lachen
Ik begrijp je daar dus ff verkeerd Lachen

Juist en die verantwoordelijkheid leer je niet door zo'n papiertje
Willen ze dan toch een papiertje dat ook wat voorstelt, zullen ze de eisen aan moeten scherpen

Maar nogmaals, ik vind het papiertje gewoon nooit wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:26

Sentido schreef:
de SRR staat niet op zichzelf.. heb ik net gelezen op hun site Nagelbijten / Gniffelen
je wordt dan lid van de KNHS recreatie iets..
ik wist het niet, ik was zowieso al lid van de KNHS dus Lachen

Dat wist ik ook niet
Weer wat geleerd

Zit je met dat ding ook nog aan een hoop andere onzin vast...
Alle bomen die ze onzinnig kappen voor dat clubblaadje wat je eigenlijk niet wilt...
Weg natuur waar je in wilde rijden Tong uitsteken

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:27

Nadya schreef:
Ronja, die dingen die jij opnoemt van de theorie leer je ook wel als je een eigen paard hebt, hoor.

Misschien wel, maar ik zou er niet teveel op rekenen. Indertijd had ik sinds 1 jaar mijn paard, gestald op een manege/pensionstal, waar iedereen zorgt voor je natje en je droogje. Verder geen theorielessen. Nu was ik gelukkig wel een boekenwurm, dus ik wist wel een hoop dingen. Maar dan nog kreeg ik nieuwe dingen te horen. Ik was natuurlijk ook nog maar net twaalf Haha! Maar toch, ik vind wel dat zo'n ruiterbrevet bewijst dat je het examen succesvol hebt afgelegd. Het is dan controleerbaar. En dan heb ik het met name over de verkeersregels en dergelijke.

Ik heb op de basisschool ook mijn verkeersexamen op de fiets moeten doen. Voor een brommer heb je ook een rijbewijs nodig. En als ruiter ben je weer een andere deelnemer in het verkeer.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:28

nee ik vroeg het niet aan jou Lachen
je zei alleen dat je dat papiertje zou halen op een suf manege paardje en de volgende dag op je net beleerde knotgekke paard zou stappen.. zoiets was het
het was gewoon een bevestiging, aangezien ik niet weet of het bij het ruiterbewijs kan, ik heb dat namelijk niet. ik heb het koetsiersbewijs met mijn eigen paardje Knipoog
dus vandaar
maar het maakt ook niet zoveel uit
het papiertje stelt gewoon niks voor op dit moment
punt.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:28

runningkawa schreef:
Zit je met dat ding ook nog aan een hoop andere onzin vast...
Alle bomen die ze onzinnig kappen voor dat clubblaadje wat je eigenlijk niet wilt...
Weg natuur waar je in wilde rijden Tong uitsteken

bwaha inderdaad ja Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:29

Sentido schreef:
punt.

ik denk dat daar iedereen het wel over eens is Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:30

Ronja, maar ik ben inmiddels 36 en al vanaf mijn jongste jaren gek van paarden. Ik zou niet weten wat het ruiterbewijs nog toevoegt aan mijn kennis. Clown
Wil helemaal niet arrogant zijn, hoor, maar ik heb wel eens zo'n examenboekje bekeken en vragen gemaakt en ik vond het supersimpel. Ik ben ook niet bepaald een 'typische manegeruiter', ik heb altijd alles zelf gedaan bij mijn verzorgpaarden en nu eigen paard. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:31

Sentido schreef:
nee ik vroeg het niet aan jou Lachen
je zei alleen dat je dat papiertje zou halen op een suf manege paardje en de volgende dag op je net beleerde knotgekke paard zou stappen.. zoiets was het
het was gewoon een bevestiging, aangezien ik niet weet of het bij het ruiterbewijs kan, ik heb dat namelijk niet. ik heb het koetsiersbewijs met mijn eigen paardje Knipoog
dus vandaar
maar het maakt ook niet zoveel uit
punt.

jemag het idd halen op een ander paard dan die van jezelf Ja

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:32

Ronja schreef:
Geen punt, heb ik al jaaaaren Haha! meteen gehaald toen ik twaalf was.

Wij moesten theorie examen doen en praktijk. Praktijk was rondjes door de bak kachelen voor één of ander oud krom menneke, 60 cm springen (draaien we onze hand/hoef niet voor om) en je tuig werd gecontroleerd.

Ik vind het helemaal niet nutteloos! Er komen dingen voorbij zoals giftige planten, verkeersregels enzovoorts, toch best makkelijk voor onze buitenrijdende mederuiter! Ook qua exterieur, ziekten en gebreken, tuigonderdelen, hindernissen enzovoorts, heb ik destijds echt wel dingen bijgeleerd! (als ik ze al niet kende uit de penny, lang leve dierenarts Veronica ROFL ) Ik was er toendertijd echt trots op dat ik dat papiertje had (0 fout bij de theorie, jaja Haha!)

Hoewel ik er nu wel twee keer over zou nadenken. In mijn tijd kostte het 100 gulden (keihard voor gespaard, hihi) maar geloof dat het inmiddels crimineel hoog is geworden Nagelbijten / Gniffelen

Als het verplicht wordt, alleen maar goed, maar dan wel goedkoper aub, eerlijk is eerlijk!

100 maar? Bij mij was het 350 en ik heb er ook nog eens 3 jaar over gedaan Clown echte afzetters op de manege.
Vervolgens heb ik het ruiterbewijs niet meer verlengd.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:37

Nadya schreef:
Ronja, maar ik ben inmiddels 36 en al vanaf mijn jongste jaren gek van paarden. Ik zou niet weten wat het ruiterbewijs nog toevoegt aan mijn kennis. Clown
Wil helemaal niet arrogant zijn, hoor, maar ik heb wel eens zo'n examenboekje bekeken en vragen gemaakt en ik vond het supersimpel. Ik ben ook niet bepaald een 'typische manegeruiter', ik heb altijd alles zelf gedaan bij mijn verzorgpaarden en nu eigen paard. Lachen

Snap ik best, ik zou er nu ook niet zoveel meer aan hebben. Beetje laat Haha! Daarom zou ik er nu ook wel twee keer over nadenken voor ik het zou doen. En een derde en vierde keer door de prijs Haha!

Maar een gemiddeld manegeklasje zou er toch best iets aan hebben volgens mij, als deel van de "opleiding".

Als het ruiterbewijs verplicht wordt, dan zouden ze eigenlijk iets moten bedenken voor de "oudere" ruiters. Bijvoorbeeld dat je alleen het examen aflegt zonder de hele cursus te volgen, en dan minder geld kwijt bent.
Ik weet ook niet wat het "ruiterbewijs" tegenwoordig inhoudt, waarschijnlijk zal er genoeg moeten veranderen, maar het idee van een "rijbewijs" voor ruiters vind ik helemaal niet verkeerd.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:38

runningkawa schreef:
Maar ruiters die beginnen te miepen over een los sprongetje van 60 cm vind ik ook onzin
Omdat veel paarden (behalve die van shadow) wel eens ergens over heen springen of opzij springen...

Oh, nu ben ik aan het miepen omdat ik 60 cm hoog vind? Sommige mensen zijn nou eenmaal geen helden en voor mij is 60 cm gewoon hoog, hoe raar je dat ook kan vinden. Zeker als je een paard hebt dat gewoon niet zo makkelijk springt, kan 60 cm best hoog zijn.
Die van Narya springt trouwens ook nooit ergens overheen of opzij, hoewel het best een angsthaas is. Het enige wat dat paard doet, is stokstijf stil blijven staan Clown

KiWiKo

ik wil best examen af moeten leggen hoor, maar dan wil ik dat de examinator eerst een half uurtje op mijn paard rondstuurt Lachen Lachen

Anoniem

of een bewijs onder de 18
Als je je autorijbewijs hebt hoef je ook geen brommer certificaat meer.
Misschien zoiets?
Dan heb je iig al theorie gehad en wat verkeers inzicht

OemmiejO

Ik heb er al een, maakt mij dus weinig uit. Clown

Ronja

Lest schreef:
100 maar? Bij mij was het 350 en ik heb er ook nog eens 3 jaar over gedaan Clown echte afzetters op de manege.
Vervolgens heb ik het ruiterbewijs niet meer verlengd.

Ja, en guldens hee Haha! ik heb er een paar weken over gedaan; tien theorielessen en hoppaa examen. Werd ook gegeven op de manege zelf.

Het jaar erna werd het al twee keer zo duur Nagelbijten / Gniffelen ikke blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:40

*LOL* kim

das een goeie Lachen

wat is 60 cm nu?
Kom op zeg...
als je op zo'n groot collosaal dier durft te gaan zitten, die daar in stap over heen kan hupsen...

ineens stilstaan is veilig als er verkeer achter je zit...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-07 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:40

Ronja schreef:
Nadya schreef:

Snap ik best, ik zou er nu ook niet zoveel meer aan hebben. Beetje laat Haha! Daarom zou ik er nu ook wel twee keer over nadenken voor ik het zou doen. En een derde en vierde keer door de prijs Haha!

Maar een gemiddeld manegeklasje zou er toch best iets aan hebben volgens mij, als deel van de "opleiding".

Als het ruiterbewijs verplicht wordt, dan zouden ze eigenlijk iets moten bedenken voor de "oudere" ruiters. Bijvoorbeeld dat je alleen het examen aflegt zonder de hele cursus te volgen, en dan minder geld kwijt bent.
Ik weet ook niet wat het "ruiterbewijs" tegenwoordig inhoudt, waarschijnlijk zal er genoeg moeten veranderen, maar het idee van een "rijbewijs" voor ruiters vind ik helemaal niet verkeerd.

Ok, dat ben ik met je eens, hoor. Lachen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:44

runningkawa schreef:
of een bewijs onder de 18
Als je je autorijbewijs hebt hoef je ook geen brommer certificaat meer.
Misschien zoiets?
Dan heb je iig al theorie gehad en wat verkeers inzicht

Zoiets ja! Zeker voor de rondcrossende pre-puberale tiener zou het volgens mij geen kwaad kunnen hoor Nagelbijten / Gniffelen

Overigens had ik bij mijn auto-theorielessen af en toe ook zoiets van "heeee dat weet ik nog van mijn ruiterbewijs" Haha!

Dat je met een paard aan de hand als bestuurder wordt gerekend enzo.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:46

ik heb het idd ookal zoooo vaak gehoord, blabla (nog) niks da. Op de manege bij ons gingen ze het ook doen, dat ruiterbewijs dinges, maar ik doe niet mee. Vind het veel te duur en best wel onzinnig. Ik bedoel maar elke ruiter gaat toch rijden waar het het veiligst is...lijkt me vrij logisch.

En buiten dat zul je toch eerst echt de automobilisten e.d. aan het verstand moeten brengen hoe een dier in elkaar zit, want ze rijden je gewoon van de sokken af:
-scheuren je voorbij met dik 50 km per uur, waar je 30 mag...
-je haalt een geparkeerde auto in en ze frummen zich er gewoon tussen half over de stoep om nog sneller te zijn...
-rijden heel dicht voorbij, trekken op naast je of toeteren, ook heel gezellig.

Heb k geluk dat ik een braaf paardje heb, die heel cool in het hoofd is en dat ik bij mij in de straat de mensen al aan het verstand heb gebracht hoe het werkt met paarden, helaas kom ik ook wel eens verder dan mijn straat en dan zou ik best een ruiterbewijs kunnen hebben en een sprongetje kunnen maken, want ik kom hindernissen tegen op straat Clown en een proefje kan ik vast ook nog wel rijden, want die figuren kan ik op de straat fijn toepassen.

Ik vind het trouwens niet verkeerd om jonge kinderen (laten we zeggen rond de 12 jaar) zulke basis dingen te leren, om goed met paarden om te gaan e.d., maar mensen van laten we zeggen 18 jaar en ouder...nee daar zie ik met dit ruiterbewijs ff niet het nut van in, meestal heb je je autorijbewijs toch...en kun jij in ieder geval wel met verstand langs paarden op gaan.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:46

runningkawa schreef:
*LOL* kim

das een goeie Lachen

wat is 60 cm nu?
Kom op zeg...
als je op zo'n groot collosaal dier durft te gaan zitten, die daar in stap over heen kan hupsen......

Ik vind het een beetje vreemd om het op een ander paard te halen dan het paard waarmee je buiten gaat rijden. Natuurlijk kan ik wel op een paard gaan die wel makkelijk 60 cm kan springen, maar daar is toch niemand mee gebaat? Dat paard zie ik daarna nooit meer, maar ga ondertussen wel met een ander een rondje hobbelen.
Daarnaast rij ik gewoon het liefste op de eigen knol. Springen vind ik toch al best wel eng en dan zit ik liever op een paard dat ik vertrouw dan een paard dat ik dan pas voor het eerst heb gezien.
Is het eigenlijk ook mogelijk om alleen voor springen een ander paard te nemen, of moet je dan meteen het hele examen op dat paard doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:47

Het hele examen

Ze willen zien dat jij dat als ruiter onder de knie hebt Lachen