Ik zou bij een jong of niet verkeersmak paard er eerder voor kiezen om op drukke wegen ernaast te lopen of een helper te vragen de eerste periode, dan niet naar buiten te gaan. Dressuur matig je paard voor elkaar hebben wil niet zeggen dat je buiten kunt rijden, oke het is makkelijker, maar die hond die het paard nog nooit is tegen gekomen blijft dan toch eng. Voor mijn gevoel kun je een paard in de bak leren gehoorzamen maar niet verkeersmak maken. Ik heb zelf een haffie die bij de vroegere eigenaar alleen op de manege gereden en gelongeerd werd, ze schrok dan ook voor alles, nu is ze redelijk schrikvrij en als ze iets eng vind, gebruik ik vaak de wandelaars om me heen en laat haar daarachter aan wandelen. Meestal vragen mensen al oh vind die dat eng en dan zeg ik nog wel maar als u erlangs durft, dan durft zij het ook, de meeste kunnen hier wel om lachen en werken graag mee of praten haar zelfs moed in. Als er geen wandelaar is en ze vind het echt eng dan stap ik af en laat ik haar snuffelen aan die enge boom of dergelijke en de dag erna herhaal ik de rit en loopt ze er gewoon langs.