Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pomelo

Re: Alleen buitenrijden: moet kunnen of levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:54

Ik wil graag met mn paardje alleen naar buiten, maar ga hem toch eerst maar wat beter leren kennen. Samen naar buiten en dan voorop rijden enzo...

Met mn shet ga ik al vanaf hij 2 was alleen naar buiten (nu sinds een paar maanden met de kar Lachen )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:11

Ik rijd meestal alleen buiten. Gaat prima en ik vind het soms fijner. Mijn pony heeft dan iig geen neiging om te gaan racen met haar vriendjes en ze is verder vrij heldhaftig. Soms ga ik met een vriendin naar buiten en dan zie je juist dat ze elkaar opvullen. Soms vind Amber iets eng, dan gaat max voorop en omgedraait.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:07

Ik rijd best vaak alleen buiten. Mijn moeder is er minder blij mee denk ik, die denkt nog steeds dat ik altijd samen met anderen buitenrijd Haha!
Ik vind alleen buitenrijden wel gevaarlijker, als er wat gebeurt ben je maar alleen. Zo heeft mijn (over het algemeen betrouwbare) paard mij een keer in de sloot gegooid en is toen zelf weer richting huis gerend (gelukkig werd hij vlak voor een drukke weg gevangen) op zo'n moment zou je toch liever samen met iemand anders rijden, zodat die je paard kan vangen, of je kan helpen als je daar zo ligt.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:10

ik rij eigelijk nooit allen buiten omdat ik altijd met een meisje van stal meerij.
naar de paardjes dus doen we ook rijden enzo samen..
maar ik ga soms wel alleen naar buiten.
lekker rustig genieten.. Dromen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:52

ik rij ook altijd buiten (omdat ik geen bak heb en er maar een pony staat Nerd ) maar soms gaat er wel iemand mee op de fiets. Ik heb wel áltijd mijn mobiel op zak, voor het geval er iets gebeurt (hetzij met de pony, hetzij met mij).. tsja.. ik snap best dat als ik val en ik ben niet in staat te bellen dat ik dan een probleem heb, maar er is geen andere oplossing, ik vertrouw de pony 100% en zij mij, ik rij met halster buiten.. zonder zadel.. maargoed,ik rij dus gewoon buiten, ik zie de gevaren wel en besef me dat ook, maar voor mij is er geen andere optie (anders zou de pony vrijwel de hele winter stilstaan Knipoog

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:01

Met mijn pony rijd ik ook bijna altijd alleen buiten. Ik vind dat ideaal, hoef geen rekening met anderen te houden (training endurance) en mn pony kan op z'n eigen tempo blijven lopen. Mobiel heb ik wel altijd bij en altijd weet er wel iemand dat ik alleen naar het bos ben.

Een jaar geleden hoefde ik dat nog niet te doen omdat Mitxa nog zo schikachtig was, maar nu we elkaar zo vertrouwen en hebben we samen heel veel plezier in onze "eenzame" buitenritjes Knipoog

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:43

Vandaag voor het eerst met mn verzorgpaardje naar buiten geweest, ging heel goed:)
Tuurlijk, er kan iets gebeuren als je alleen bent, maar dat kan ook als je alleen ergens fietst
Heb me wel voorgenomen altijd een telefoon mee te nemen,en overdag te rijden

Alvast veel plezier met de buitenritten Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:59

Wij wonen aan de rand van het bos en het is zo heerlijk om na een dag hard werken met je paard alleen de rust op te zoeken in de bossen. Dat ik er geen probleem mee heb om alleen op pad te gaan. Wel neem ik altijd mijn gsm met headset mee, met 1 druk op de knop bel ik gelijk naar thuis Bloos mocht er wat gebeuren. Mijn vriendin rijd 1 van mijn merrie`s en ik heb er geen moeite mee dat zij alleen op pad gaat, vertrouw haar voor 1000% samen met mijn paard. Wel neemt zij ook altijd haar gsm mee.

Momenteel heb ik een 15 jarige meid die een van onze andere merrie`s rijd, met haar ga ik dus altijd nog wel mee. Ook al weet ze goed wat ze doet en heeft ze het paard goed onder controle, ze mag van mij niet alleen op pad. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar gezien haar leeftijd voel ik mij gewoon verplicht om goede zorg voor haar te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:56

Het verschilt wel met het paard denk ik,
Met yvke heb ik wat minder leuke ervaringen, en echt ontzéttend veel geluk gehad dat er op die momenten iemand bij was,

Sabine dat was echt een makkerd, de schrok zelfs niet als we voor het spoor stonden, en der ineens een trein langs haar sjoefde (als er eerst van dat gebel etc. klonk), die was gewoon super'cool' van karakter,

Maarja, ook zij zou eens kunnen struikelen dan... Sabine lijkt me niet een pony die dan meteen weg zou zoeven, (itt yvke) om nooit meer terug te vinden. Maar toch,

Maar zoals laatst, toen reed ik in de bak (met Yvke). Yvke was een beetje aan het flippen, en zakte ineens door der achterbenen... Wat er toen precies gebeurde weet ik niet écht meer, maar het kwam der op neer dat ze viel toen ze op stond even vergat dat mijn benen en arm nog onder haar hoefjes lagen...

Zou der niet aan moeten denken dat dat op buitenrit zou gebeuren, en dat had natuurlijk met ieder paard kunnen gebeuren, hoe betrouwbaar ook...

Maar aangezien ik op buitenrit ook nog wel eens onder yvkes hoefjes heb gelegen, waarna ze 'm peerde in volle galop.(En het geluk had dat er een wielren wedstrijd was, en een super snelle wielrennen die even aan 't oefenen was der achteraan ging, en der pakt... Ander had ik ook niet geweten hoe het met yvje afgelopen was, Als ze in de teugel was gestapt bv. was het iig hele foute boel geweest) Met yvke zou ik het dus sowieso nooit doen Scheve mond

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:28

Banjer en ik rijden sinds kort ook alleen buiten, zonder andere paarden erbij. Banjer is dan wat meer op mij gefikseerd, en ze ziet af en toe wat meer spookjes.. voor de rest is ze eigenlijk heel erg braaf... Lachen

Ik vind dat alleen buitenrijden moet kunnen, je bent dan niet zo afhankelijk van anderen om naar buiten te kunnen gaan. Wel altijd een cap dragen, een mobieltje bij je hebben, mensen op stal van te voren inlichten waar je heen gaat met je paard, en evt. een adreskokertje aan je zadel.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:45

soms wel eens alleen, maar ook vaak genoeg met andere. mijn paard is niet de stekste en gaat er ook niet zomaar vandoor.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:47

Als ik een buitenrit ga maken dan ga ik meestal wel alleen (soms ook wel met iemand anders). Maar dan laat ik de baasjes van mijn verzorgpony wel weten waar ik naar toe ga. Maar ik ga liever met iemand anders. Maar als er niemand is: zit er niks anders op, dus ga ik alleen.

zilverspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:50

Moet kunnen Knipoog alleen moet je wel zorgen dat je je paard goed kent en dat je weet waarvan hij kan schrikken Knipoog en je moet hem natuurlijk vertrouwen

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:52

ik ga altijd alleen met Ramiro buitenrijden. Meestal is dat veiliger dan wanneer ik met andere ga, want met andere paarden in de buurt loopt Ramiro zich ontzettend druk te maken en is dan moeilijk te controleren. Ik ga wel meestal maar korte stukjes naar buiten dus geen uren. Als ik langer wil gaan buiten rijden, ga ik met het paard van mijn moeder en dan dus wel samen met anderen.
Ik laat wel altijd iemand even weten dat ik naar buiten ben, en vaak ook wel waar naar toe en als ik eraan denk neem ik mijn mobiel mee.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:54

Dat gaat best hoor Knipoog Mijn ouders werken allebei in een ziekenhuis en ik rij al zo'n 3 jaar alleen buiten Lachen Soms met mensen soms zonder .
Ik heb wel ALTIJD m'n gesm mee Knipoog

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:03

ik rij (bijna) nooit alleen. Of dr gaat iemand te paard mee of iemand op de fiets.
Ik vond dat altijd onzin, tot vandaag.
Toen mij verzorgpaard ineens bokkend langs de dijk ging racen en elke x bijna viel omdat het veel te modderig en te glad was. Hij ging er vandoor omdat een ander paard altijd op dat stuk galopeerd en nu dus ook gewoon ging en mijn verzorgpaard bleef achter.
Ook moet ik altijd dicht langs best drukke wegen rijden dus ben ik altijd wel blij als er iemand bij is. Als ik een keertje een klein stukje alleen ga: mobieltje mee.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:07

als je paard zich gedraagt alleen kan dat prima hoor, ik reed met mijn arabiertje het liefst alleen omdat ie anders heel druk was. nu heb ik een paard wat absoluut niet alleen kan( en ik mis het zo) het is zo heerlijk om alleen met je paardje te zijn.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:10

ik rij Bijna altijd alleen buiten, simpelweg dat ik met mijn verzorgpony's nergens anders naar toe kan. doordeweeks blijf ik wel op de ruiterpaden maar 's weekend niet Tong uitsteken dan ga ik ook in kleine paadjes Lachen soms ook geen mobiel bij dat is wel ontzettend dom, maar in de zomer ging dat ook zo moeilijk. in de winter heb ik altijd een dikke jas aan met zakken dus dat is fijner Lachen

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:12

Ik ga ook alleen, of toevallig moet er iemand ook mee gaan. Dat is ook gezelliger Lachen!
Ook altijd mobiel bij me, voor het geval dat...

xXx

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:50

met mijn pony rij ik meestal alleen buiten, dat gaat meestal wel goed alleen soms is se nogal schrikkerig

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:01

Ik rijd eigenlijk altijd alleen buiten, dit heb ik ook jaren zo gedaan. Tegenwoordig rijden we ook wel eens samen met een paar Fjorden hier in de buurt, maar in principe zijn we gewend om alleen te rijden en dat gaat allemaal best. Lachen

Het ligt denk ik wel aan het paard, maar aan de andere kant; als het de enige optie is, doe je het toch wel.

bRRtJu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:03

Ik zorg inderdaad dat ik een mobiel bij me heb en ik niet te ver van huis ga (dichtstbijzijnde bos is toch 1uur heen en terug, dat deed ik dus niet alleen)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:33

Ik vind het heerlijk om met een betrouwbaar paard alleen op pad te gaan, maar samen met anderen vind ik wel vertrouwder. Met Andrew ging ik op de vorige stal wel regelmatig alleen naar buiten, en toen ik hem verzorgde voor de vorige eigenaren ook langere ritten naar het bos. Dat deed ik later niet meer alleen.
Nu is alles nieuw voor hem en rijd ik ook alleen nog met iemand samen. Hier in de buurt met een weidegenootje van ons, of mijn vriend gaat mee op de fiets of lopend...
Misschien dat als hij meer gewend is hier dat ik bepaalde routes ook alleen ga rijden, maar je moet hier wel wat rekening houden met het verkeer...

Uitstappen kan ik overigens ook op eigen terrein prima doen. we hebben een pad om de weilanden aangelegd en dat is een klein kwartiertje stappen...

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:32

Ik ga nooit alleen naar buiten.
alleen een rondje over de weg ofzo..
want wat als er iets gebeurt en je bent bewusteloos omdat ja van
je pony bent gevallen of als je er af valt en je pony gaat er vandoor.
Ik ga altijd met een vriendin naar buiten Ben je teminste altijd nog met z'n 2en.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:48

Ik ga ook vaak alleen, vind het niet prettig want door de weeks is het vaak zo rustig in het bos maar goed, je moet toch wat, dus als er mensen zijn in Rhenen die ook vaak alleen gaan en dat saai vinden....