buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Rebec

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:42

buitenrijden doe ik gewoon ontspannen zonder gedwongen te zijn. maar met stappen is het al gauw dat ze zelf ontspannen gaan lopen, dus dan laat ik ze lekker. buitenritten is bij mij vaak gas geven, en dat vinden ze helemaal geweldig

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:56

eerst lekker hoe ze het zelf wil, dan nageeflijk en dan gaan we ff dressuren.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:43

Ik zou willen dat ik haar de hele tijd lekker ontspannen aan een half/lang teugeltje kon rijden, maar daar is mijn paardje het type niet voor. Tenminste als ik niet ergens in een boom of sloot met der wil belanden. Ik moet haar continue bezighouden om haar aandacht bij mij te houden anders kan ik niet meer tot haar doordringen als ze ergens opgefokt van raakt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:16

nu rij ik [naam] wel aan de teugel enz buiten, wij kunnen niet in de bak rijden, omdat er droes is, op de plek waar wij altijd rijden.. en ik wil het wel een beetje bijhouden.. [naam] vind het ook niet erg ofzo, dus dan buiten maar een beetje door ''oefenen''

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:12

laat haar maar lopen alleen als ze effe vervelend doet pak ik haar terug op en dan effe nageeflijk tot ze waar gekalmeerd is en dan weer gewoon hoe zij wilt

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:56

Ik vind het heerlijk om buiten te trainen, de bak vind vanita niets aan!

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:58

Meestal wel gewoon losjes, Maar als ze druk loopt te doen, een beetje aan het mutsen is vraag ik der wel wat meer naar beneden zodat ze afleid is..

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:59

Langs de weg niet, dan houd ik haar oplettend naar mijn hulpen. Eenmaal in het bos mag ze gewoon lekker lopen. Wel voorwaarts en nog steeds luisterend naar mij, en mijn tempo.

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:11

Mijn paard moet tijdens een buitenrit ook gewoon naar mij luisteren hoor In galop probeer ik wel af te wisselen tussen links en rechts.

Ontspanning vind ik ook erg belangrijk tijdens een buitenritje, we doen het beide omdat we het leuk vinden

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:57

Als ik buiten aan het rijden ben is dat meestal met Katinka of Widia en die laat ik altijd maar een beetje hun eigen gangetje doen.
Vooral Katinka, die is nu 25, heeft haar hele leven zowat buitenritjes gelopen dus die ga ik nu geen moeilijke dingen meer vragen. Ze moet natuurlijk wel blijven luisteren (ze wil nogal graag hard) maar verder mag ze zelf bepalen waar ze kijkt en hoe hoog of laag ze dr hoofd houdt
Widia vraag ik wel eens een beetje nageeflijk, maar verder ook niet veel.. Laat dr meestal ook lekker met dr neusje vooruit en met dr hoofdje laag lopen, wat ze zelf het fijnst vindt.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:43

Ik laat Astra gewoon lopen, heeft ze verdiend na al die rondjes in de bak! Laat ze toch even ontspannen en de hals strekken, het zijn geen robotten...

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:03

wij hebben geen bak, dus ik rij altijd op de weg.. ( ik mag wel bak in van buren, en heb les in de bak tuurlijk!)
IK train nu nog niet zo veel.. werk op dit moment veel aan mn eigen houding. Maar ze moet wel luisteren en wel beetje werken dus.. ipv bak..
Maar ik hou het wel voor beiden leuk.. mijn paardje wil atlijd alleen maar draven.. stappen vindt ze saai dusjah er is alijd wel wat te doen.. ze mag zelf ook beetje meekiezen..

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:31

Ik zie hier vaak dingen terugkomen als: "hij moet wel naar me luisteren" Sorrie, maar dat is toch logisch? Zeker als je naar buiten gaat, als je paard niet naar je luistert in het verkeer is het toch levensgevaarlijk? Bij mij zit er echt wel een verschil in luisteren of echt keihard werken. Luisteren moet hij ook als wij ontspannen een buitenritje maken met overwegend losse teugel. En luisteren moet hij ook als we een trainingsritje maken, waarbij ik hem wel rond vraag en vraag om in een bepaalde galop aan te springen of een stukje schouderbinnenwaarts te rijden. Dat lijkt me niet meer dan logisch?

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:10

Hij mag bij mij gewoon zelf bepalen waar hij loopt en hoeft niet nageefelijk maar hij moet wel luisteren en opletten.
Ik hou zowieso contact met de mond moch er iets gebeuren waarvan die schrikt dat je dan straks bijna geen teugels meer heb.

angelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:12

Over het algemeen rijd ik buiten om te ontspannen, voor zowel het paard als voor mijzelf. Dus meestal een lang teugeltje, eens goed gas geven enz.
Soms ga ik ook doelgericht buitenrijden om te trainen. Zeker de galop verbetert daar heel erg van vind ik. Lange wegen waar je rustig rechtdoor kan blijven gaan, oefenen op midden- en verzamelde galop, overgangen stap-galop enz.
Wijken gaat bij mij trouwens altijd beter op buitenrit. Ik denk omdat ik dan toch iets ontspanner zit, en het paard dat ik rijd is dan ook iets vinniger.

Mijnviera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:20

ik train altijd met Viera,
of ik nou binnen of buiten rij.
maar ontspannen der achterhand er onder en aan de teugel moet ze in de bak en daar buiten van me.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:44

De mijne heeft buiten als basis-emotie: totale paniek
Dus ik laat haar niet helemaal los, wel laat ik d'r ontspannen wat langer en wat dieper naar beneden lopen.
Buiten heeft ze namelijk heel erg de neiging hoog achter de teugel te gaan kruipen waardoor je niets meer in je handen hebt. En dat komt natuurlijk heel goed van pas als je op de vlucht moet voor een of andere boskabouter
Dus ik houdt wel contact, en probeer naar ontspanning toe te rijden.

Mo_I_Rana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:37

altijd los, heel soms eens wat dresseren, maar vnl losse teugel

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:40

Bijna altijd met een losse teugel, en zo af en toe eens een stukje oppakken..
Als ze weer eens te hard wil stappen ofzo
(heeft altijd haast )

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:17

Ik rijd heel vaak buiten. En meestal kachel ik gewoon rond met een los teugeltje, Al moet ik dat in galop niet proberen Knipoog Soms al hij loopt te stieren pak ik m een beetje op, moet i nageven. Alsti dat heeft gedaan ff lekker laag. En dan ben ik weer tevreden. Soms kan het wel helpen als ''rem'' Schijnheilig moet ik zeggen, dan is dr geen houden meer aan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:29

Hoeft echt geen dressuur te zijn in het bos van me. Zo lang mijn paardje zich maar gedraagt. Gewoon contact houden en rijden. Wendingen rijd ik wel altijd correct trouwens (juiste manier sturen, stelling/buiging etc)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:11

Als ik buiten rij hou ik wel goed contact , maar ik laat hem niet nagevelijk lopen of wat dan ook. Lekker met z'n los mogelijk teugeltje lekker alle gangen rijden . Als het maar ontspannen is . Dat is mijn doel met een buitenrit Lachen In de bak moet hij werken buiten mag hij ontspannen .

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:50

Wij gaan hier altijd stappen, puur voor de ontspanning. Als ik mijn teugels korter neem dan is het puur omdat ik onzeker ben of iets eng ofzo zie komen. Ik kan hier niet alleen gaan wandelen, er is altijd iemand bij met de fiets. In de zomer misschien toch eens op een veld waarop de oogst al is binnengehaald wat gaan dressuren.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:37

Bij ons is er geen veld om te dressuren, anders zou ik het ook wel eens proberen. Maar op de weg en paden laat ik ze eens lekker ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:59

Buitenrijden doe ik voor de ontspanning en dus laat ik m gewoon lopen. Meestal wel een beetje met zijn hoofd naar beneden, maar vaak lukt dat buiten niet eens en dan laat ik t zo, heb geen zin in strijd buiten.