Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:49

Marjo schreef:
dierenfan schreef:
Hahahaha ik hoor meer mountainbikers vloeken en tieren over mijn 8 en 10 meter rollijnen dan vroeger over mijn wel los kunnen lopende honden.
Toen was een "wacht" voldoende om ze stil te laten staan zodat iedereen kon passeren. Nu werkt het wacht ook wel maar gaan er nog lijntjes naar mij. Ik loop niet met de honden aan de lange lijn op mountainbike paden maar mountainbikers komen wel vaak op de wandel paden. Dan heb ik regelmatig niet genoeg tijd om ze allemaal (4) bij mij te krijgen. Vind ik ook niet mijn probleem ik mag ook genieten van het bos en houdt mij aan de regels.

Dat is het risico wat de mountainbiker loopt op de wandelpaden. Waarom zou jij je niet aan de regels houden omdat mountainbikers op de verkeerde paarden zitten?

Nou ja soms zijn de regels gewoon niet zo handig. Waar ik wandel loopt sinds kort de mountainbike route soms best lange stukken over hetzelfde pad als de honden uitlaat route waar de honden op sommige delen los mogen. Dus niet dat je het mountainbike pad vaak kruist, nee beide routes lopen soms enkele 10-tallen meters over hetzelfde pad van 1 tot 1,5m breed. Vaak zitten er op die stukken ook gewoon bochten. Zelfde voor de ruiterroutes die delen soms hele stukken met de wandelroutes.
En ja het is daar nu dus echt oprecht gevaarlijker om je hond overal waar dat eigenlijk moet aan te lijnen, ook als je met 1 hond aan een relatief korte lijn loopt, laat staan als je met meerdere honden aan rollijnen zou lopen. En vaak kijken al die recreanten ook niet verder dan hun neus lang is, verwachten ze je daar niet en gaan ze er dus ook vanuit dat de ander iets verkeerd doet en is er weinig animo om dan rekening te houden met elkaar.
Het is echt chaos bij mooi weer, ik kan alleen maar medelijden hebben met de BOA die dat moet handhaven eigenlijk. En ik zou een bekeuring daar ook echt voor lief nemen voor mijn loslopende hond, zelf denken is veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:10

meggiemeg schreef:
SVRL schreef:
Er moet gewoon logica in de regels zitten en ze moeten fair zijn. Ik wil best netjes op de ruiterroute blijven. Maar als ze tijdens het bosbeheer de ruiterpaden aan gort rijden, de ruiterroute verleggen zonder nieuwe bordjes te zetten, de ruiterroute niet onderhouden waardoor de takken je rond de oren zwiepen, of de ruiterroute over een geasfalteerd fietspad laten lopen terwijl er een zandpad is dat je kan nemen waarbij je niet op dat fietspad komt (weet jammer genoeg mijn weg niet langs daar), dan creeer je onwil om de paden te volgen. En dan heb ik nog het geluk om in een provincie te wonen waar men beseft dat men de paden beter moet organiseren en er een project is opgestart om dat te realiseren.

Hier rond Kootwijk hebben een aantal mensen een werkgroep opgezet in combinatie met staatsbosbeheer, ik dacht dat ze 2 of 3 per jaar de paden proberen te onderhouden met het materiaal van staatsbosbeheer, op deze manier zijn de paden altijd aardig goed begaanbaar, wellicht iets om over na te denken en zelf op te zetten in de eigen regio?

Daar zijn ze op provinciaal niveau naartoe aan het werken en ik heb me al lang opgegeven om de paden mee te onderhouden en op te ruimen. Maar dan moet het bosbeheer natuurlijk nog mee willen en die staan voorlopig nog op de rem.

Anoniem

Re: Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:43

Zoals al eerder geschreven dit valt geheel onder de noemer ruimtelijke ordening en daar hebben wij (ruimte) in dit land erg weinig van.
Wat betreft regelgeving die weet ik wel wat op maar dan rolt geheel Bokt (behalve de tuin/groenmensen) over mij heen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:09

Je mag maar op een plek op het Kootwijkerzand oversteken en dat is over "Dikke Bart" en dat is een heel erg zwaar en mul stuk. De ruiter en men paden staan verder goed aangegeven.
Maar binnenkort willen ze bijna het hele Kootwijkerzand voor iedereen afsluiten iig tijdens het broedseizoen maar het zou mij niet verbazen als het permanent gaat worden.
De recreatie druk is te groot voor het kwetsbare gebied. Loslopende honden en mensen die werkelijk overal lopen verstoren de zeldzame broedvogels en sowieso het wild. Dus dan is het helemaal duidelijk, je mag er niet meer op.
(Dat de verdroging en stikstofdepositie de grootste oorzaak is van de achteruitgang van flora en fauna laten ze hier gemakshalve achterwege)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:27

justkid schreef:
Je mag maar op een plek op het Kootwijkerzand oversteken en dat is over "Dikke Bart" en dat is een heel erg zwaar en mul stuk. De ruiter en men paden staan verder goed aangegeven.
Maar binnenkort willen ze bijna het hele Kootwijkerzand voor iedereen afsluiten iig tijdens het broedseizoen maar het zou mij niet verbazen als het permanent gaat worden.
De recreatie druk is te groot voor het kwetsbare gebied. Loslopende honden en mensen die werkelijk overal lopen verstoren de zeldzame broedvogels en sowieso het wild. Dus dan is het helemaal duidelijk, je mag er niet meer op.
(Dat de verdroging en stikstofdepositie de grootste oorzaak is van de achteruitgang van flora en fauna laten ze hier gemakshalve achterwege)

Dat is te begrijpen, máár..... als je één deel gaat afsluiten, wordt het dan in de omliggende recreatie stukken/ gebieden niet nóg drukker dan het nu al is?

Minder oppervlakte en dezelfde hoeveelheid mensen.....is al gebleken dat dát geen goede match is.

Op dit moment is het kwa weer eerder herfst te noemen dan lente, en volgens de weerkaarten blijft dat waarschijnlijk zo tot eind maart. Als daarna de lente echt goed losbarst, tezamen met de opening van het kampeerseizoen, ben ik bang dat het nog véél drukker gaat worden dan het nu al is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:25

@mvdende, Dat is ook precies waarom wij het daar niet mee eens zijn. Zeker moet de kwetsbare natuur worden beschermd, daar is iedereen het wel over eens. (behalve de mensen die overal schijt aan hebben. In stilte gebieden gaan zoeken naar hertengeweien, hun honden lekker los laten lopen, alles van zich afgooien, zodat overal zwerfvuil ligt, lekker van de ruiterpaden/ wandelpaden, mountainbikepaden afgaan. Alles doen voor de perfecte (natuur) foto. Noem maar op)
Maar een groot gebied afsluiten levert veel meer drukte op in andere stukken, en aan de andere kant wordt er ook enorm veel reclame gemaakt om vooral hier van de natuur te komen genieten, hebben we sinds kort weer een werkende kalvermesterij in het dorp. Kortom het is een wirwar van tegenstrijdige belangen en uiteindelijk verliest de natuur het toch. *frustratiemodus uit*

Blijf gewoon op de paden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:28

Met aangelijnde hond waar dat gevraagd wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:41

SBB en aanverwanten hebben ook het onzalige idee om parkeerplaatsen op te doeken, en alleen in de buurt van restaurants ed te laten parkeren. Prima plan om wildplassen en -poepen in te dammen zou je zeggen, maar met Corona geen goed idee qua samenscholen, en bovendien krijg je dan als die parkeerplaatsen vol zijn dat mensen in de berm gaan parkeren. Of gewoon in de ingangen van brandweertoegangen. Nee, dáár is de natuur bij gebaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:59

Daarom ben ik wel fan van dat systematische rotweer in het weekeinde.
Dan trekken minder mensen de natuurgebieden in }>

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:03

Hier in de buurt ook, maar ook natuurmonumenten blokt steeds meer parkeerplekken bij de bossen.

Sbb een plek ipv 4 mogelijkheden is er een overgebleven. Een plek waar misschien 10 autos kunnen staan allemaal geconcetreerd over een pad het gebied in ipv van 4 kanten er in. Maar die andere drie zijn met boomstammen blokken en borden helemaal onmogelijk gemaakt.

Natuurmonumenten, bij hackfort een betaalde parkeerplaats en de rest is aardig lastig geworden, ook daar dan vanaf een punt allemaal vertrekken ipv verspreid. Geen idee waarom maar echt logisch lijkt het niet :n zeker niet ivm covid waar ze juist alles willen verspreiden

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:13

Ik lees meerdere malen in dit topic dat mensen niks hebben met boa's, maar hebben jullie toevallig nare ervaringen met boa's in alle sectoren dan? :D Dat zijn er namelijk best wat. Als al die verschillende boa's die je bent tegengekomen vervelend zijn dan is het misschien goed om eens te kijken naar je eigen aandeel in die nare situaties. :)

Het is makkelijk om anderen te bekritiseren en over een kam te scheren, maar overal kom je weleens vervelende mensen tegen. Ik ben in ieder geval blij dat er boa's zijn. :j

Vervelende boa's van de dierenbescherming ook altijd he, die zonder reden aan je deur staan. Of de leerplicht ambtenaar die je lastig valt. _-:( :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:18

Ach als je je gewoon aan de regels en voorschriften houd zijn politie en boa's je beste vrienden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:27

En toch.... Gigantisch veel jaren terug waren er geen huishonden. Inmiddels zijn er gedrochten van honden geschapen die om te janken zijn.

Ontzettend veel jaren geleden zijn wolven uit NL met succes verdreven /afgemaakt. Inmiddels ondanks veelll minder natuur zijn ze gewoon weer terug. Ze worden gewoon gespot op klaarlichte dag in niet eens extreem afgelegen gebieden.

Jaren geleden zag ik in delen bos en hier in de polders heel soms een glimt van een ree. Nu moet je je best doen er een dag geen enkeke te zien.

Dieren, ook wilde dieren passen zich gewoon aan de leefsituatie aan. Net als dat wij mensen doen. Uiteraard worden er wel eens (moedwillig) nesten verstoord. Uiteraard krijgt wild wel eens een nare dood wat je geen enkel levend wezen gunt (hoewel ik een mug of teek zonder wroeging vermoord). Maar laten we wel wezen dat hoort bij het risico van levend wezen zijn. Ik gun niemand een vliegtuig ramp, een auto ongeluk, een nare val van de trap, een dodelijke beet van een hond. Maar dat is een risico van het leven. Risico's zijn er om re verkleinen en om te voorkomen. Maar het zijn nu eenmaal risico's. Situaties die je kan overkomen omdat je leeft. Omdat het leven blijft veranderen, omdat het leven onvoorspelbaar is en blijft.

Als nu iedereen eens zijn verantwoordelijkheid zou nemen dan kunnen best veel levende wezens tegelijk een fantastisch leven hebben met zoveel mogelijk vrijheid voor zover verantwoordelijk kan. Gaat het eens fout? Neem je verantwoordelijkheid dat kan al zoveel leed schelen. Mij maak je niet wijs dat er mensen zijn die nooit fouten maken.

Ennn laten we niet vergeten als er nooit een (jonge) vogel dood zou gaan dan was de zon nooit meer te zien en kon er geen vliegtuig meer opstijgen. Als alle reeën en zwijnen zouden blijven leven dan stonden ze kont aan kont in het bos. Dat is toch ook geen zicht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:29

Of gewoon als je niet werkt door de weeks gaan naar een losloopgebied. Er wordt niet voor niks al een jaar gezegd dat je drukke plekken moet vermijden

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:15

dierenfan schreef:
Ennn laten we niet vergeten als er nooit een (jonge) vogel dood zou gaan dan was de zon nooit meer te zien en kon er geen vliegtuig meer opstijgen. Als alle reeën en zwijnen zouden blijven leven dan stonden ze kont aan kont in het bos. Dat is toch ook geen zicht.

Maar dan nog.. Dat is geen reden om je hond los te laten lopen op plekken waar dit niet is toegestaan.
En het gaat niet alleen om dieren die hier in grotere aantallen voor komen.
Er zijn ook soorten die met uitsterven bedreigd worden en ook extra risico lopen wanneer Brutus en Fifi loslopen in de natuur.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-03-21 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:19

Ik mis echt wat wolven, klimaatverandering, mountainbikers en anderen die zich niet aan regels houden, en nu ook doorgefokte honden, en het sterven van vogels en het opgaan van de zon nu nog met het onderwerp uit de OP te maken hebben, namelijk het passeren van een bord verboden toegang.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:38

Telpeva schreef:
Ik mis echt wat wolven, klimaatverandering, mountainbikers en anderen die zich niet aan regels houden, en nu ook doorgefokte honden, en het sterven van vogels en het opgaan van de zon nu nog met het onderwerp uit de OP te maken hebben, namelijk het passeren van een bord verboden toegang.

hahahah ja leuk toch

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:42

Ja het geeft wel interessant leesvoer zo op een saaie vrijdagavond :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:52

Telpeva schreef:
Naja, kijk, als die wolven nou gewoon zouden snappen dat ze niet zonder ID-kaart het land in mogen, dan hadden wij onze honden niet zo ver hoeven doorfokken dat ze zich van pure ellende voor de fietsen van aanstormende mountainbikers gooien, zodat er ook minder vogels doodgaan en de zon later opkomt, en we dus de klimaatsverandering kunnen stoppen. Of zo. :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:55

Mkango schreef:
Telpeva schreef:
Naja, kijk, als die wolven nou gewoon zouden snappen dat ze niet zonder ID-kaart het land in mogen, dan hadden wij onze honden niet zo ver hoeven doorfokken dat ze zich van pure ellende voor de fietsen van aanstormende mountainbikers gooien, zodat er ook minder vogels doodgaan en de zon later opkomt, en we dus de klimaatsverandering kunnen stoppen. Of zo. :+

_/-\o_

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:04

Maar als die wolf nou gewoon achter dat verbodsbord had gelegen, was de TS vást niet doorgereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:07

Ibbel schreef:
Maar als die wolf nou gewoon achter dat verbodsbord had gelegen, was de TS vást niet doorgereden.
Misschien was hij net naar grootmoeder voor een kopje thee...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:18

purny schreef:
Of gewoon als je niet werkt door de weeks gaan naar een losloopgebied. Er wordt niet voor niks al een jaar gezegd dat je drukke plekken moet vermijden

Je hebt het over mij?

De rede waarom ik juist in het weekend een losloopgebied ga opzoeken, is omdat mijn vaste rondje dorp dan echt, echt niet meer te doen is. Ziet zwart van de mensen en dan kan mijn hond helemaal niet meer los. Terwijl het op een doordeweekse dag meestal prima lukt zonder teveel andere mensen tegen te komen.

Het is een fietspad waar ik loop en op dit moment staan de akkers helemaal braak. Als er gewas op staat mag mijn hond er niet op. Maar nu op de braakliggende stukken is het prima. Zelf loop ik natuurlijk niet over de akkers.

Ik ben er in 2 jaar tijd, misschien 4 x wild tegen gekomen, een konijn/haas.

Een prima rondje dus om mijn hond lekker te laten rennen zonder dat iemand er last van ondervindt.

Alleen is het in het weekend niet normaal druk op dit pad. En in ons aangrenzende bos óók trouwens.

Daarom als ik 45 minuten ga rijden naar een losloopgebied, dan doe ik het op het moment dat elders wandelen niet grappig meer is en dat is vaak een zondag met mooi weer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:30

Het is ook niet echt een wonder dat je weinig wild tegenkomt of eigenlijk zíet als je een drukke loslopende stuiterbal bij je hebt.

Dus dat is een enorme drogreden.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:52

Ik woon in Kootwijk en ik zou willen dat de Boa's flink fanatieker waren.

Zoals hierboven al aangegeven dreigt SBB een groot deel van het natuurgebied af te sluiten voor wandelaars ruiters en fietsers. Reden teveel verstoring van het wild en zeldzame op de grond broedende vogels die hun nesten verliezen door met name loslopende honden.

Overigens is er rond deze tijd ook regelmatig een hond die het loslopen niet overleeft. De wilde zwijnen verdedigen hun biggen namelijk nogal stevig. Maar ook dit lijkt veel hondenbezitters niet te deren.