Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:41

Ik vind het een super gave droom en mijn complimenten dat jullie de voorbereiding zo veel jaren tijd willen geven. Naar mijn mening hebben mensen zo een vermoderniseerd beeld van tere paardjes. Vroeger (in sommige landen nogsteeds) zijn paarden gewoon werk/last dieren die kilometers moeten maken. Vroeger in amerika de cowboy's, native americans, de mongoliers zelf. Die deden alles met de paarden.
Alleen de grens overgangen zal idd lastig zijn in deze tijd, ook wat al eerder genoemd is met onveiligere gebieden lijkt mij het belangrijkste om in te verdiepen!
ik wens jullie super veel succes met alles! Lijkt me erg gaaf om de reis tegen die tijd te kunnen volgen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:42

ElineS schreef:
@Josien: Was jij dan 500 dagen op trektocht met 20km elke dag, door alle seizoenen heen waardoor ook de winter (dus nee niet nou en, een nat dekje droogt wel weer, in de koude winter)? ... Lijkt me niet.

Nee, natuurlijk niet. Waarom zou je iedere dag 20 km willen trekken? Je doet wat op dat moment goed is en je kunt rustig ergens een week blijven. Hoezo zweetdeken, regendeken, vliegendeken, enz. Hoe denk je dat ze dat vroeger deden?
Ik weet het weer, het dekje was een opgevouwen deken, bij kou kon die op 's nachts. Alle seizoenen zijn niet overal gelijk. Je tocht plan je uiteraard op klimaat. En je kunt een aantal weken of maanden pauzeren als dat aantrekkelijk of noodzakelijk lijkt. Je lijkt vooral in moeilijkheden te denken, dat geeft niet, jij zou zo'n tocht niet maken. Maar je kunt ook in mogelijkheden denken en de vraagstukken als puzzel zien en beantwoorden. Er zijn geen regels voor zo'n tocht, die maak je zelf.
Overal op bokt wordt geageerd tegen veel krachtvoer, (ruwvoer is belangrijker) nu wordt het opeens als must gebracht, bijzonder. En natuurlijk ga je niet op pad met een paard wat dat wel nodig heeft, nee je kiest een sobere, sterke natuurpony, althans, dat zou ik doen.

Als het paard mocht kiezen tussen deze lange trektocht in zijn eigen kudde (2 paard, 2 mens)of een leven als dressuurpaard, getraind, verhandeld, altijd naar wedstrijden, vervoerd per trailer of zelfs vliegtuig, zonder eigen kudde. Dan denk ik wel te weten wat een paard zou kiezen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:44

Josien; dat hangt ook van paard tot paard af. Heb er hier eentje staan die je echt geen plezier zou doen met zo'n plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:47

Nee, dit is niet haalbaar in mijn optiek.

Wat voor paard ben je naar opzoek? Hoe zul je medische mankementen oplossen? Beslag?
Überhaupt, als je geen rijervaring hebt ga je in 5 jaar tijd niet alles opdoen wat je nodig zult hebben tijdens zo'n reis...

Wat doe je je paard aan zeg... Ik zou mijn paard nooit verkopen aan iemand die zo iets gaat doen, met zo weinig verstand van wat hij of zij doet.
Toch wel weer bizar dat jan en alleman maar een dier kan kopen terwijl ze er geen idee van hebben hoe te onderhouden.. :?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:51

Die koopt TS dan ook niet, Ayasha.

TS is aan het kijken naar mogelijkheden. Onmogelijk is het vooralsnog niet.
Het is vooralsnog niet zo dat ze in 1 streep van Amsterdam naar de steppe van Mongolië wil in zo kort mogelijke tijd, maar al reizend en rustend en van de omgeving genietend ooit een keer in Mongolië wil aankomen, rekening houdend met beperkingen van visa etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:52

Ayasha schreef:
Josien; dat hangt ook van paard tot paard af. Heb er hier eentje staan die je echt geen plezier zou doen met zo'n plan.

Die neem je dus ook niet mee :)*

Stop eens met denken in sportpaarden en andere tere zielen die hun dagelijkse massage nodig hebben en 40 verschillende poedertjes.

Hoe denk je dat mongoolse paarden in mongolie overleven? Indien er nood is eten die zelfs vlees of vis, net als bijv ijslanders in hun eigen land zichzelf maar moeten zien te redden.
Daarom zijn die beesten hier doorgaans ook veel te vet.

Echter is daardoor het plan van een paard uit nederland meenemen ook echt geen goed plan maar dat heeft TS geloof ik al door.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:56

Of het haalbaar is weet ik natuurlijk niet, maar het klinkt wel heel gaaf! Zeker omdat je er alle tijd voor wilt nemen.

Ik weet niet meer waar ze nou precies heen waren gereden, maar een aantal jaar geleden waren er op Horse-Event een paar ruiters met paarden (3 geloof ik) die toen (net?) terug waren van een gigantische tocht. Dat is volgens mij een jaar of 4-5 geleden, dat maakte toen op mij veel indruk maar ik weet dus helaas niet meer wat hun route was. Misschien kun je dat nog terug vinden en hun om advies/tips vragen.

Ah hier, dit was het. Dat is dus wel een stuk minder ver maar wie weet heb je er wat aan: http://www.horses.nl/algemeen/ruiter-ha ... -istanbul/

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:02

Sizzle schreef:
Ayasha schreef:

Die neem je dus ook niet mee :)*

Stop eens met denken in sportpaarden en andere tere zielen die hun dagelijkse massage nodig hebben en 40 verschillende poedertjes.

Hoe denk je dat mongoolse paarden in mongolie overleven? Indien er nood is eten die zelfs vlees of vis, net als bijv ijslanders in hun eigen land zichzelf maar moeten zien te redden.
Daarom zijn die beesten hier doorgaans ook veel te vet.

Echter is daardoor het plan van een paard uit nederland meenemen ook echt geen goed plan maar dat heeft TS geloof ik al door.

40 poedertjes en massages krijgt ie niet, maar tenzij het in Nederland een heel ander klimaat en ondergrond is dan hier ga je niet veel paarden vinden die je kan kopen en kan meenemen op zo'n trip. Mongoolse paardjes groeien op in die omstandigheden. De gemiddelde Nederlandse ijslander/haflinger/fjord niet. Dus dan met je al een paard gaan importeren, weer een hoop papierwerk er bij. Dat dier moet je dan vervolgens zo gaan rijden dat ie hier in Nederland kan vertrekken, dat terwijl TS en vriend 0 ervaring hebben. Al van plan zijn bij stap 1 illegaal een land te betreden.

Nou, ik wens ze veel succes. :)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:03

Marije_jiplover schreef:
Sizzle schreef:
Ik moet ook wel behoorlijk lachen over reacties van typische bakruiters.

Biks en winterdekens mee :')
Uiteraard ga je niet met je regen ondichte kwpner met roze peesjes zo'n tocht maken :=

Gelukkig ben ik niet de enige die sommige reacties wat overtrokken vindt...

Goed oriënteren, TS.
Eerst op haalbaarheid van de hele papierhandel en daarna komen andere dingen wil in beeld.
Trektochten gaan voor het merendeel in stap, grotendeels lopend naast je paard. Trainen met endurance ruiters is dan wel leuk, maar die trainen uiteindelijk om afstanden op snelheid af te leggen. Een totaal ander doel dan ene trektocht, mijns inziens.
Mennen vind ik wel een leuke suggesties. Wel lijkt me dat de rloute enorme beperkingen opleggen.

Jullie zijn niet de enige die de reacties wat overtrokken en bekrompen vinden, al zijn ze heel goed bedoeld. Niets is onmogelijk en onrealistisch, als je maar weet waar je aan begint. Inderdaad, goed oriënteren en zorgen dat geen risico's loopt bij grenzen. En leer zoveel mogelijk over de gezondheid van paarden en oriënteer je goed op de landen waar je doorheen moet. Zijn daar veel paarden? Hoe gaan ze daar met de paarden om? Hoe is het klimaat en hoe is de begroeiing op ieder klein deel van je reis? Een stuk woestijn of gebied door zonder voedsel voor paarden is bijvoorbeeld erg lastig als je paarden bij je hebt. Paarden zijn gebouwd op hele dagen door kleine beetjes eten en een lege maag is erg ongezond voor een paard. Ik zou zelf niet snel met twee paarden onderweg gaan, liever met minimaal 1 reservepaard of liever nog 2 die je ook als pakpaard kunt inzetten. Het voordeel hiervan is dat je je paarden kunt ontlasten gedurende de reis. Zorg dat je paarden hebt die zoiets aankunnen. Ik vraag me af of er in Nederland veen paarden te vinden zijn die in alle soorten gebieden en alle soorten klimaten goed mee kunnen. Overweeg om toch in bepaalde landen van paard te wisselen. Of begin in Mongolië. Ik heb een aantal weken te paard over de steppe in Mongolië mogen trekken, en ik ken geen enkel Europees paard dat zo sterk is. Ze kunnen leven op steppegras, zijn oer en en oersterk en kunnen tegen hoge temperaturen en temperaturen van min 30. En nee, dan krijgen ze geen winterdekens op. Misschien dat de IJslander in de buurt komt, maar ik denk dat ik een mongools paard zou preferen. Juist omdat die gewend zijn aan allerlei soorten klimaten en gewend zijn aan dit soort lange tochten.

Succes met de voorbereidingen! Ik hoop dat het jullie lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:04

Ik heb niet alles gelezen en ik bedoel dit niet vervelend, maar beseft ts zich wel dat je dus eigenlijk in geval van nood een noodslachting moet kunnen uitvoeren?

Als paard in THE middle of nowhere iets ernstigs overkomt en die kan niet verder? Want een echte dierenliefhebber, die je zelf zegt te zijn, laat het paard niet aan zijn lot over.

Er zijn zoveel dingen waar je kennis van moet hebben, dat het mij verstandig lijkt om idd eerst les te gaan nemen. En dan nog niet eens zo zeer in het rijden, maar hoe verzorg ik een paard in zijn algemeen, dan kom je er vanzelf achter dat het in barre omstandigheden eigenlijk niet te doen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:13

Ze heeft toch inmiddels ook al aangegeven dat paardwissel ook een optie is?

Het topic is om de haalbaarheid te verhogen. En paardwissel is daar 1 van.
Dat is voor vele mensen ondenkbaar want een paard is geen fiets, maar dat is nou net het punt: op zulke tochten is een paard wel een werktuig, welliswaar ook een reispartner met gevoel maar juist om die reden is er niets mis mee om ze te wisselen. Net als een ponyexpres pony of een ploegpaard dat na een aantal uur gewisseld wordt.

Ik heb zelf in bergen in australie een tocht gemaakt waar ik echt blij was op een locale pony te zitten, een kwpner was zeker al 4x gestorven :')
Het beste advies was: teugels los, dat paard weet wat hij doet glijdend tussen de bomen door omlaag waar ik niet eens te voet zou gaan.

Na een hele dag werden de ruiters doodmoe opgehaald en de paarden gewoon losgelaten.
Die waren eerder thuis dan de auto's :+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:20

TS, bij de laatste twee alinea's van je eerste bericht heb ik hardop zitten lachen. Ik zie het al voor me: twee hippisch onervaren wandelfanaten met - in het meest hilarische geval - twee lieve Friezen op sleeptouw, die al vrij snel de droom moeten opgeven. Ik heb alle reacties gelezen en kennelijk was ik niet de enige met mijn bedenkingen.

Maar, naast je schijnbare naïviteit proef ik ook doorzettingsvermogen en wilskracht. Ondanks een hoop hele zinvolle tegenargumenten weiger je jouw droom op te geven. En ongeacht hoe onverstandig ik je droom ook mag vinden, daar moet ik respect voor hebben.

Als jij en je vriend jezelf de voorbereidingstijd gunnen waar je het over hebt, is het misschien een idee om volgend jaar of het jaar daarop de Mongol Derby mee te rijden. En dan niet met de mentaliteit om als eerste te finishen, maar om hem uit te rijden. De ervaring die je daar op doet zal je denk ik alleen maar helpen in het verantwoordelijk kunnen verwezenlijken van je droom.

Ik benijd je niet, ik ben heel blij dat ik niet belast ben met een ontzettende reisdrang en te paard naar Mongolië lijkt me een ware nachtmerrie, maar ik heb respect voor de overgave waarmee jullie het lijken aan te grijpen. Ik hoop dat de goede voorbereiding slaagt en dat het ook voor alle paarden die jullie "lotgenoten" gaan worden een mooie en veilige reis zal zijn op het moment dat jullie hem gaan maken.

Succes!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:40

Vergeet niet dat de Mongol Derby al minimaal 10.000 euro kost aan inschrijfgeld. Dan nog alle overige kosten (rondom de 5.000 wat ik begrijp van de deelnemers) en dat maal 2.
Dus daar moet je dan wel de financiele middelen voor hebben. Ik zou dat geld liever investeren in andere vormen van voorbereiding en begeleiding tijdens het avontuur.

Maar ik kan uiteraard niet in hun portemonnee kijken. Het is hoe dan ook een uitdaging en avontuur om die race te kunnen rijden. Meer omdat het hier al vaker geroepen is, waarbij ik mij afvraag of mensen beseffen hoe duur het is hieraan deel te nemen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:51

Heel eerlijk denk ik dat de mongol derby niet de beste meetstaaf is.. Daar moet je (ruim) 100 kilometer per dag afleggen.. bij een trektocht slechts 20 en heb je normaal na 5 dagen een rustdag.. Daarnaast zit je op bekende/betrouwbare pony's.. dat is niet te vergelijken met iedere 30 km een andere wellicht bokkende pony..

TS is gewend om te trekken.. om onder een zeiltje te slapen en zelf voor eten/drinken en geld te zorgen.. Ze is gewend om creatief te zijn en oplossingen te bedenken voor problemen waar ze onderweg tegen aan loopt.. Ze heeft dus best wel wat ervaring.. en in 5 jaar kunnen je je denk ik prima voorbereiden..

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:03

Ik volg dit topic nu een tijdje en TS blijft standvastig dat ze haar droom wilt waarmaken. Hartstikke leuk en standvastig, maar je komt wel erg naïef over omdat je alle negatieve reacties (die beschermd zijn bedoeld) gewoon negeert. Als je een avontuur wilt zien moet je deze negatieve kanten ook mee nemen in je voorbereiding, maar zo als het nu over komt lap je die aan je laars.... Ik denk dat je het dan voor jezelf alleen maar moeilijker maakt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:13

Marije_jiplover schreef:
Sizzle schreef:
Ik moet ook wel behoorlijk lachen over reacties van typische bakruiters.

Biks en winterdekens mee :')
Uiteraard ga je niet met je regen ondichte kwpner met roze peesjes zo'n tocht maken :=

Gelukkig ben ik niet de enige die sommige reacties wat overtrokken vindt...

Goed oriënteren, TS.
Eerst op haalbaarheid van de hele papierhandel en daarna komen andere dingen wil in beeld.
Trektochten gaan voor het merendeel in stap, grotendeels lopend naast je paard. Trainen met endurance ruiters is dan wel leuk, maar die trainen uiteindelijk om afstanden op snelheid af te leggen. Een totaal ander doel dan ene trektocht, mijns inziens.
Mennen vind ik wel een leuke suggesties. Wel lijkt me dat de route enorme beperkingen opleggen.

Weet je hoe koud het kan worden in Rusland bijvoorbeeld? Als je vervolgens je paard met dikke wintervacht kleddernat rijd van het zweet bij -10... Dat gaat niet werken. Of alleen van gras leven, terwijl er elke dag iets super zwaars van ze word gevraagd, is voeding toch wel heel belangrijk. Dus ja, dat zijn zeker dingen waar om gedacht moeten worden.

Precies, elinedeau alleen oeis en ahs krijgen reactie en de rest word genegeerd. Daar verdwijnen de problemen die je zult ervaren met zo'n toch niet mee. Als je het serieus overweegt, neem het commentaar dan serieus mee en ga wat doen met al die punten die worden opgenoemd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:17

ElineS, je gaat als ruiter ook niet bij -10 onder een zijltje slapen, dan ga je dood terwijl het paard daar gewoon tegen kan.

Ik ga er vanuit dat je zo'n route niet midden in de winter door siberie gaat rijden.
Ook gaat een paard van 20 km stappen niet overmatig zweten, ook niet met wintervacht en als hij wel zweet dan kan ze hem nog op haar gemak 10.000 km uitstappen :P

Daarnaast kunnen robuuste paarden juist wel van steppegras alleen leven. Sterker nog, die leven zelfs van wat boomschors indien nodig.
Denk je soms dat er iedere dag vrachtwagens met biks aan nomaden geleverd wordt op zo?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-08-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:19

Ik vraag me vooral af waar het geld vandaan komt. Ik zou ook best zo willen leven, maar ook in het buitenland moet je boodschappen halen om jezelf te onderhouden of kunnen jullie jezelf redden met de natuur? En een paard kost een hoop geld en kan tijdens de reis toch blessures oplopen die je misschien zelf nog niet eens kunt herkennen en wat een hoop geld kan kosten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:21

Grappig dat iedereen TS naïef noemt. Ik vind dat helemaal niet.
Ze gaat niet morgen weg, wil 2 tot 5 JAAR uittrekken voor de voorbereiding en haalt binnen een dag 100 zinvolle (en ook 100 zinloze :-)) tips op van ervaren Bokkers. Laten we over een jaar eens kijken hoe het er dan voorstaat.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:23

josien_m_ schreef:
ElineS schreef:
@Josien: Was jij dan 500 dagen op trektocht met 20km elke dag, door alle seizoenen heen waardoor ook de winter (dus nee niet nou en, een nat dekje droogt wel weer, in de koude winter)? ... Lijkt me niet.

Nee, natuurlijk niet. Waarom zou je iedere dag 20 km willen trekken? Je doet wat op dat moment goed is en je kunt rustig ergens een week blijven. Hoezo zweetdeken, regendeken, vliegendeken, enz. Hoe denk je dat ze dat vroeger deden?
Ik weet het weer, het dekje was een opgevouwen deken, bij kou kon die op 's nachts. Alle seizoenen zijn niet overal gelijk. Je tocht plan je uiteraard op klimaat. En je kunt een aantal weken of maanden pauzeren als dat aantrekkelijk of noodzakelijk lijkt. Je lijkt vooral in moeilijkheden te denken, dat geeft niet, jij zou zo'n tocht niet maken. Maar je kunt ook in mogelijkheden denken en de vraagstukken als puzzel zien en beantwoorden. Er zijn geen regels voor zo'n tocht, die maak je zelf.
Overal op bokt wordt geageerd tegen veel krachtvoer, (ruwvoer is belangrijker) nu wordt het opeens als must gebracht, bijzonder. En natuurlijk ga je niet op pad met een paard wat dat wel nodig heeft, nee je kiest een sobere, sterke natuurpony, althans, dat zou ik doen.

Als het paard mocht kiezen tussen deze lange trektocht in zijn eigen kudde (2 paard, 2 mens)of een leven als dressuurpaard, getraind, verhandeld, altijd naar wedstrijden, vervoerd per trailer of zelfs vliegtuig, zonder eigen kudde. Dan denk ik wel te weten wat een paard zou kiezen...

_/-\o_

Ik zou het trouwens leuk vinden om in een apart topic jullie voorbereiding te kunnen volgen, inclusief lessen enzo :)
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 15-08-16 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:26

Ik heb trouwens op echte trektocht eigenlijk niets gehad aan mijn behoorlijke dosis rijervaring.
Juist de onervaren probeerden veel minder te 'regelen' wat wel zo veilig is.
En toen er wat geregeld moest worden (moederloos kalf vangen) had ik ook niets aan mijn lintjes en bekers, dat deden die cowboys toch echt 100% handiger :+
Werd me toen heel bewust hoe nutteloos je als gemiddelde dressuurruiter bent.
Aan Z heb je bizar weinig als het zweet je uitbreekt op een afbrokkelend paadje.
Dan kun je beter hopen dat je paard geen 2 linker hoeven heeft.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:29

Als je niet veel geld hebt, kan het je ook niet veel kosten...
Zou je werkelijk zo als een nomade willen leven? Het is een zwaar leven, lichamelijk erg inspannend (ik praat even over mijn fietsreizen) mentaal ook zwaar doordat je in iedere nieuwe streek weer moet zien uit te vinden hoe je aan eten komt, hoe veilig het is en wat de gewoonten daar zijn. Maar ook zeer bevrijdend, er is niets anders dan je dagelijkse behoeftes, die nemen je (bijna) helemaal in beslag. Een hard leven maar een vrij leven en soms is het vreselijk. We hebben ook onderweg een tijdje honger gehad omdat er haast geen voedsel verkrijgbaar was en dan wel moeten fietsen... Maar gelukkig niet lang.

Enne, superzwaar, ach 20 km wandelen is niet zwaar hoor voor een paard. Het zware zit hem in heel andere dingen. Inderdaad een roedel halfwilde honden horen terwijl je in het donker in je tentje ligt en de paardjes tekeer gaan. Je kunt niets doen, behalve wachten tot het licht wordt en hopen dat de touwen het houden. Het is goed gegaan gelukkig maar dat was best angstaanjagend! Op zulke momenten had ik vreselijke spijt van onze tocht, maar dat gaat weer over als het toch weer goed gaat.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:35

Ik zeg ook: niet doen alsjeblieft.

Je komt heel enthousiast over, en mensen mogen zeker dromen, dat moet zelfs!
Maar volgens mij is dit niet haalbaar... En denk dan niet zo van "ik ga hier even het tegendeel bewijzen", want ik heb het niet over jou. Jij zult dit vast kunnen, maar je paard niet.
Omdat het je o.a. aan kennis ontbreekt. Ik las dat iemand de berekening maakte van een jaar of 2 onderweg te zullen zijn. Dat is echt lang hoor. Niet voor jou, daar gaat het me niet om, het gaat mij echt om de paarden die je hier in wilt mee slepen.

En ja, je hebt nog 5 jaar om kennis op te doen en te leren rijden en wat nog allemaal. Die kennis verandert niks aan het feit dat dit een overdreven lange afstand en veel te zware tocht wordt. Nogmaals, voor de paarden.
Je kapt die gezondsheidsattesten vrolijk af. Besef je wel dat dit voor een reden is, dat dit gedaan wordt om de gezondheid van het paard te garanderen? Hier doodleuk "nee lukt niet" tegen zeggen, is "nee lukt niet" tegen de gezondheid van het paard zeggen. En dat is écht niet oké.

Hoe voorzie je dagelijks voldoende voer? Sleep je dat ook mee? M.a.w., laat je dat je paard ook meeslepen, bovenop jezelf en je bagage? Die zal wel niet gering zijn, voor zo'n lange periode, daar bovenop moeten jullie ook eten en dringen. Waar slaap je? Of liever gezegd, waar slaap je paard? Jij kan zowat overal slapen, maar je paard heeft toch net iets meer nodig.

Hoe lang je ook wacht, hoe veel kennis je ook opdoet, hoe goed je ook leert rijden, en hoe goed je ook alles gaat plannen; ik blijf er van overtuigt dat dit geen goed idee is... Toch niet met een paard. Kun je niet met de mobilhome naar Mongolië, en daar een tijdje rondtrekken te paard? Lijkt mij veel doenlijker :)

Ik bedoel het niet rot. Ik vind gewoon echt dat je er veel te licht over gaat. Je hebt geen idee waar je aan begint, qua paarden, wat jij wilt gaat gewoon niet. Ik vind je droom geweldig, maar ik weet niet, ik denk niet dat het kan...

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:35

phormicola schreef:

[/quote]

Je schetst een leven van een trekpaard bij mensen met ervaring met paarden. Natuurlijk heb je tijdens een trektocht niets aan je Z niveau, maar wel aan je paardenkennis. Denk aan ziekte beeld of alleen al het aanvoelen of je paard goed is of niet. Mensen die geen ervaring hebben met paarden leren dit zomaar in 2 jaar. Dat duurt langer en dan heb je als trekpaard geen prachtig leven. Dan wordt je als levenddier in iemands droom gedwongen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:38

Dat zei ik niet hoor :)