Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:36

30 jaar geleden een keer mijn ruiterbewijs gehaald.
Was een grote aanfluiting. Na de theorie lunchpauze en de volwassen deelnemers vonden het nodig om lekker alcoholisch te gaan drinken.
Zodanig dat er twee niet eens meer op hun paard konden stappen en die zijn er met hulp opgekomen.
Zelfs die personen zijn geslaagd toen voor het ruiterbewijs en ik neem dus het ruiterbewijs met een korreltje zout.

Killian1

Re: Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:11

Haha ja ik heb het ook gehaald toen ik 8 jaar was, kon amper sturen en toch gehaald maar ja ik heb hem nog steeds dus mooi meegenomen!

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:20

Ik heb mijn CBR gehaald via de manege die vertelde dat je alleen met een ruiterbewijs buiten mag rijden. Ik heb ze alle 3 gehaald, kost echt veel geld. Ik ga heel vaak met mijn verzorgpony´s op weg, zonder m´n ruiterbewijs mee te nemen. Ben gelukkig nog nooit aangehouden. Het is inderdaad vreemd dat het nergens staat, je mag volgens mij gewoon zonder ruiterbewijs de weg op alleen ben je dan niet verzekerd.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:21

10 jaar geleden heb ik dat ding ook een gehaald.. nooit nodig gehad en toen was het geloof ik al dat je het maar in bepaalde gebieden nodig had..
Naar mijn weten is het toen afgeschaft, en moest je nummers halen bij de VVV?? Correct me if i'm wrong :o

Ik heb mijn ruiterbewijs 1 of 2 jaar geleden opgezegd. Vond het zonde van het geld.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:23

Sharonaa_ schreef:
10 jaar geleden heb ik dat ding ook een gehaald.. nooit nodig gehad en toen was het geloof ik al dat je het maar in bepaalde gebieden nodig had..
Naar mijn weten is het toen afgeschaft, en moest je nummers halen bij de VVV?? Correct me if i'm wrong :o

Ik heb mijn ruiterbewijs 1 of 2 jaar geleden opgezegd. Vond het zonde van het geld.

Als je hem eenmaal gehaald hebt hoef je toch niet door te betalen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:24

Ik heb hem in 1996 gehaald omdat het toen vanaf 1 januari 1997 verplicht zou worden, ik heb hem echt nog nooit nodig gehad.

Je moest hem eens in de zoveel tijd verlengen en dat kostte wel wat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:25

ik heb hem in 1983 gehaald en ben blij dat ik hem steeds verlengd heb, want ik rij tegenwoordig in het Goois natuurreservaat, waar je alleen van die fraaie gele nummerplaten kan kopen als je een ruiterbewijs hebt.
Het ruiterbewijs op zich heb ik nooit bij me met paardrijden (geen boswachter zou geloven dat ik het ben, want er zit een foto van 1983 op :) ) maar die platen wel, die heb ik aan mijn zadel, want aan het hoofdstel (zo heurt het) vind ik paardonwaardig.

Je moet het ruiterbewijs iedere 2 jaar verlengen tegen een x bedrag :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:32

Die plaatjes heb ik ook nog ergens liggen inderdaad. Ik ben nog nooit een boswachter tegengekomen. Ik had ze aan mijn zadel of voortuig (als ik na het springen buiten uitstapte) bevestigd.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:34

Morrie schreef:
ik heb hem in 1983 gehaald en ben blij dat ik hem steeds verlengd heb, want ik rij tegenwoordig in het Goois natuurreservaat, waar je alleen van die fraaie gele nummerplaten kan kopen als je een ruiterbewijs hebt.
Het ruiterbewijs op zich heb ik nooit bij me met paardrijden (geen boswachter zou geloven dat ik het ben, want er zit een foto van 1983 op :) ) maar die platen wel, die heb ik aan mijn zadel, want aan het hoofdstel (zo heurt het) vind ik paardonwaardig.

Je moet het ruiterbewijs iedere 2 jaar verlengen tegen een x bedrag :+

Hier precies hetzelfde, ook aan het zadel. Flapperdingen zijn het. We kregen nog wel afgelopen jaar een brief wat we allemaal bij ons moesten hebben. De flapperdingen dus, ruiterbewijs en ID. Ik ben al blij als ik mijn telefoon niet vergeet......zomers helemaal, waar laat je dat......

Ruiterkaart € 40,-, Ruiterbewijs 1 x per 2 jaar en lidmaatschap KNHS (moet weer voor het ruiterbewijs).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:36

Tazzey schreef:
Die plaatjes heb ik ook nog ergens liggen inderdaad. Ik ben nog nooit een boswachter tegengekomen. Ik had ze aan mijn zadel of voortuig (als ik na het springen buiten uitstapte) bevestigd.

ik kom meestal 2 x op een ritje langs het huis van de boswachter, die vaak op de loer ligt en als ie "een praatje" maakt probeert mijn paard met 1 voet op verboden terrein te krijgen en mij dan voor 90 euries op de bon ste slingeren }>
De kunst is dus die man te ontwijken door op hele rare tijden te gaan rijden :D

Ik heb foto's van mijn ruiterbewijs gemaakt en die staan op de telefoon, daar zullen ze het mee moeten doen. ID heb ik altijd wel bij me, zit gewoon in het mapje van de telefoon. Als ze willen dat ik het ruiterbewijs meenemen, moeten ze het ook maar op het formaat van een creditkaart gaan maken

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:37

Welke boswachter is dat???
Dan gaan we wat harder!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:39

Margee schreef:
Welke boswachter is dat???
Dan gaan we wat harder!!!

in Laren aan de Harmen Vosweg :P
vlakbij de hut van Mie waar je dus NIET mag komen met een paard (en waar je zo makkelijk even oversteekt naar het volgende verboden bosje)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:39

Wat een zielige luizenstreek......

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:44

Wat een flauwe boswachter! Ik heb hem al jaren niet meer verlengd, ik heb hem nog wel liggen zo'n grote kartonnen kaart met foto. Ik had wel verwacht dat ze er inmiddels een pasje van gemaakt hadden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:51

Behalve in een paar gebieden is het ruiterbewijs nergens verplicht, en al zeker niet op de openbare weg. Ik rijd al 50 jaar buiten, heb geen ruiterbewijs (want spring niet) en zolang die stomme verplichte WA verzekering er aan vast zit die iedereen als het goed is al heeft (ik dacht dat koppelverkoop strafbaar was in Nederland) rijd ik wel overal behalve in die paar gebieden. Het hele Drents/friese woud is in ieder geval vrij toegankelijk, op alle ruiter/menpaden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:57

Vanaf 1 januari is het Ruiter wel op pasjesformaat. Ik denk dat als je er om vraagt dat je een nieuwe kan krijgen.

Hier wordt weer de beroemde verzekering genoemd. Deze is redelijk overbodig, iedere weldenkende Nederlander heeft een WA verzekering, dus je bent gewoon verzekerd als je een buitenrit maakt.

Overigens is de verzekering vanaf 1 januari geen aansprakelijkheid meer, maar een ongevallen verzekering. Dus bij invaliditeit of overlijden agv een ongeluk komt er een uitkering.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:02

saabineex schreef:
Sharonaa_ schreef:

Volgens mij iets van 25 euro in t jaar want je moest m steeds verlengen

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:07

saabineex schreef:
Sharonaa_ schreef:

Helaas wel. Ik heb hem ook in het verleden gehaald. Maar toen ik, door een verhuizing, niet op tijd betaald had was het einde ruiterbewijs. Ik mocht hem niet eens met terugwerkende kracht alsnog betalen.
Stelletje bureaucraten...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:08

linky schreef:
Behalve in een paar gebieden is het ruiterbewijs nergens verplicht, en al zeker niet op de openbare weg. Ik rijd al 50 jaar buiten, heb geen ruiterbewijs (want spring niet) en zolang die stomme verplichte WA verzekering er aan vast zit die iedereen als het goed is al heeft (ik dacht dat koppelverkoop strafbaar was in Nederland) rijd ik wel overal behalve in die paar gebieden. Het hele Drents/friese woud is in ieder geval vrij toegankelijk, op alle ruiter/menpaden.

Dat vind ik ook zo achterlijk, dat je persé 60 centimeter moet springen, terwijl je zelf misschien een goede reden hebt dat niet te doen (en een paard dat niet mag springen maar verder prima in orde is.) Bovendien: je gaat toch niet ergens galopperen waar je niet kunt zien of er een boomstam om de hoek ligt, want dan kan er ook een voetganger lopen.
En een klein takje kan iedereen wel over.

In Duitsland kun je ook een bewijs halen zonder springen. En om een koetsiersbewijs te halen hoefde ik ook niet te springen, klinkt als flauwekul van me misschien, maar je zou met een paard voor de kar ook zomaar in een situatie kunnen komen dat er wat voor je op de weg ligt, en dan moet je toch ook voorkomen dat je paard eroverheen probeert te springen en kom je ook niet weg met een noodsprong.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:23

Ruiterbewijs is vanaf 1 januari jl. veranderd.

Je hebt nu inderdaad ook CBR1+2+3 waarbij CBR 3 gelijk staat aan het ruiterbewijs. Nadeel hiervan is dat je een FNRS paspoort moet hebben en dat hebben mensen met eigen paard meestal niet. En kost deze optie veel meer dan het "gewone" ruiterbewijs.

Het gewone ruiterbewijs kan je ook nog steeds halen, en is vanaf 1 januari jl. inderdaad een creditcard formaat zodat je hem makkelijker mee kan nemen. Ook vanaf 1 januari heb je niet meer een WA verzekering, maar een ongevallenverzekering.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:25

Citaat:
Ik heb foto's van mijn ruiterbewijs gemaakt en die staan op de telefoon, daar zullen ze het mee moeten doen. ID heb ik altijd wel bij me, zit gewoon in het mapje van de telefoon. Als ze willen dat ik het ruiterbewijs meenemen, moeten ze het ook maar op het formaat van een creditkaart gaan maken

Mijn ruiterbewijs is echt een pasje, even groot als mijn ID etc

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:31

saabineex schreef:
Mijn ruiterbewijs is echt een pasje, even groot als mijn ID etc

helaas heb ik nog 2 papieren dingen, deel 1 met een foto van 1983 erop en deel 2 die ik iedere 2 jaar opnieuw "koop" van 1 of andere instantie.

Ik hoop niet dat ik hem opnieuw moet halen, want springen zit er niet meer in op mijn leeftijd en al helemaal niet met mijn paard. Als ik mijn hek uit ga, zit ik na 50 meter op terrein van het Goois Natuurreservaat, dus ik moet die gele platen wel hebben

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:37

Klopt dames, maar lees dan even voorgaande reacties... Vanaf 1 januari is het een pasje! Daarvoor inderdaad 2 losse papiertjes....

Overigens op de site van de SRR (Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter) staat waar het ruiterbewijs verplicht is:

"Waar is het Ruiter- en Menbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek."

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:42

grappig als ze het zouden gaan verplichten, wat zegt een ruiterrijbewijs nou eigenlijk?

Ik heb al zeker geen 20 jaar meer paardgereden, maar wel om het jaar het papiertje verlengt.

Ik weet nog maar net hoe een paard er uit ziet, dus wat zegt zo'n papiertje nu?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:05

bridgetF schreef:
grappig als ze het zouden gaan verplichten, wat zegt een ruiterrijbewijs nou eigenlijk?

Ik heb al zeker geen 20 jaar meer paardgereden, maar wel om het jaar het papiertje verlengt.

Ik weet nog maar net hoe een paard er uit ziet, dus wat zegt zo'n papiertje nu?

Ssst, geen slapende boswachters wakker maken! }>