Wielrenners met een buitenrit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:19

Danique_G schreef:
Gydja schreef:
Wielrenners een ramp in het verkeer -_- Als ze een pony zien gaan ze een partij lopen bellen en gillen omdat er een pony loopt, dat leid tot pony in de stress, pony draait de kont naar de fietsers toe en de fietsers beginnen nog hader te gillen -O-

Dat is heel simpel, je pony hoort dan niet thuis in het verkeer ;)

Ik vind niet laten reageren op schreeuwende en gillende mensen anders enorm moeilijk en ook onwenselijk om af te leren, het is immers fijner als je paard wel reageert op een stem correctie of een stemcommando. Ons paard reageert ook als vreemde tegen hem beginnen te schreeuwen omdat hij door veel verschillende mensen word gereden/gemend, meestal is dat juist heel praktisch, alleen als wildvreemde dan ineens tegen je paard gaan gillen is het vervelend >;)

Sowieso kan een paard nooit leren om verkeersmak te worden zonder in het verkeer te komen..

Verosjaak

Re: Wielrenners met een buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:40

Gelukkig is het niet zo zwart wit liedje89. In de etiquette van alle weggebruikers staat volgens mij niet aangegeven dat gillen en overmatig bellen / toeteren naar een ander wenselijk is. Daarnaast is zo'n draaiende kont heel handig om de asocialiteit van sommigen even in te dammen :) . Want dat is wat het is.

Een paard hoort pas niet in het verkeer thuis als je hem niet binnen een aantal passen terug krijgt. Dat is zwart. Ik vind in dit geval jouw pony een grijs gebied.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:50

Vind dat liedje daar wel een punt heeft, mijn paard is zeer gevoelig en probeert altijd maar alles zo goed en zo braaf mogelijk te doen. Als je daar te hard tegen schreeuwt zou ze in haar paniek nog proberen om de dichtstbijzijnde boom in de klimmen. Die denkt dan echt dat ze iets fout doet!

Trouwens ik schrik er zelf ook van. Slecht geweten misschien, maar een bel vind ik neutraler.

Livana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 18:44

Gypsy schreef:
Zelf ben ik me wel eens helemaal kapot geschrokken toen ik op een rustig weggetje opeens link en tegelijkertijd ook rechts werd ingehaald. Ik had het niet meer! Dat was natuurlijk ook deels mijn eigen fout. Gelukkig had paardlief het blijkbaar wel aan zien komen, ze geeft me dan altijd zo'n blik: >;)
Het is volgens mij medelijden en betekend "jij zou allang dood zijn als je mij niet had, onderontwikkelde tweebener."

Onderontwikkelde tweebener _O- _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:48

verography schreef:
xSlvna schreef:
Het spijt me maar het interesseert me niet. Als ik er een goede rendraf op heb zitten ga ik mijn paard niet constant lastig vallen met afremmen en weer versnellen en weer afremmen.

De weg (berm) is van iedereen, autos, fietsers (wielrenners en gewone fietsers), bromfietsers en scooters moeten elkaar inhalen met een rotvaart en daar zie ik het probleem niet van. Vraag me af welke onnozele er ooit mee is gekomen dat wielrenners paarden niet mogen inhalen en paarden geen andere mensen op een snelheid sneller dan 6 km/h.

Eens, volgens mij is dat ook vooral situatie inschatten. Het enige waarbij het echt not done is om op snelheid te blijven is bij het tegemoetkomen of passeren van andere paarden (ivm kuddegedrag). Zo heb ik het ook met mijn ruiterrijbewijs geleerd.

Dan zou ik mijn ruiterbewijsdocumentatie even tevoorschijn halen, want je dient ook wandelaars in stap te passeren.

En er werd hier in dit topic ook aangekaart dat er rotte appels zitten bij de wielrenners die het voor de rest verpesten.
Dit kun je ook doortrekken naar de ruiters. En dan even losstaand of het om wielrenners gaat die zich niet weten te gedragen in de buurt van paarden. Als ruiters zich al niet weten te gedragen als ze tegenliggers (mens of paard) tegenkomen, hoef je je niet te verbazen dat je ineens uitgescholden wordt als je te paard ergens komt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:07

Cassidy schreef:
verography schreef:
Eens, volgens mij is dat ook vooral situatie inschatten. Het enige waarbij het echt not done is om op snelheid te blijven is bij het tegemoetkomen of passeren van andere paarden (ivm kuddegedrag). Zo heb ik het ook met mijn ruiterrijbewijs geleerd.

Dan zou ik mijn ruiterbewijsdocumentatie even tevoorschijn halen, want je dient ook wandelaars in stap te passeren.

En er werd hier in dit topic ook aangekaart dat er rotte appels zitten bij de wielrenners die het voor de rest verpesten.
Dit kun je ook doortrekken naar de ruiters. En dan even losstaand of het om wielrenners gaat die zich niet weten te gedragen in de buurt van paarden. Als ruiters zich al niet weten te gedragen als ze tegenliggers (mens of paard) tegenkomen, hoef je je niet te verbazen dat je ineens uitgescholden wordt als je te paard ergens komt.

Hangt er wel weer een beetje vanaf op wat voor pad je rijdt, in het bos hier zijn de meeste paden wel breed genoeg om wandelaars ook in draf te passeren zonder dat ze daar last van hebben. Als er nog een stukje tussen het wandelpad of fietspad of het ruiterpad zit haal ik ook wel eens in galop in. (niet als het onwijs stoft oid natuurlijk)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:17

Vandaag een wielrenner op het ruiterpad meegemaakt.
En ik was aan het galopperen (zag hem niet goed optijd) dus ik galoppeer en zie hem opeens midden op het ruiterpad fietsen.
Toen zat ik in een sliding stop, wat ben ik blij dat mijn paard goed luistert.
Anders was ik zo tegen hem gebotst hoor ..

Niet alle wielrenners zijn onbeleefd, heb er ook een hele boel meegemaakt die gewoon goed rekening met je houden.
Sommige zeggen zelfs vriendelijk hoi.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:25

Liedje89, het ging mij vooral omdat de kont naar de fietsers werd gedraait. Dit is voor (niet alleen natuurlijk voor) fietsers zeer bedreigend.

Gydja, je gaf aan dat je pony dit uit angst doet. Maar dit is dus precies wat ik bedoel. Er wordt volop geschermd met 'het is een dier 'maar zodra je pony z'n kont naar het overige verkeer draait is het opeens ongeldig omdat jij 100% weet wat z'n volgende stap is? Well, I don't think so. Anders had je die draaiende billetjes ook wel kunnen voorkomen. En dat is mijn achterliggende gedachte waarom ik mij afvraag waarom je dan nog het verkeer ingaat. En jij bent niet de enige hoor. Ik hoor zovaak ruiters opeens roepen 'kom maar hoor, deze doet niets'. Oh ja, ben je telepathisch? En als het hun uitkomt omdat het overige verkeer niet naar wens is dan komt het bloedlinke pennymeisje naar boven. Want je moet potverdorie je waffel houden, het is wel een dier ja!

Natuurlijk ben ik van mening dat je een paard moeten laten wennen, maar wel met een behoorlijk mak ander paard en niet zo dat je zo op je mede verkeersgebruikers zit. Dit kan echt wel op een veilige manier. Er zijn zat signalen die je als ruiter kunt gebruiken!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:27

Wielrenners...

Levens moe..
Kudde dieren..
Ogengeleide projectielen...
Snappen geen zak van paarden..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:33

Natuurlijk Wafel...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:38

Wafel schreef:
Wielrenners...

Levens moe..
Kudde dieren..

Ik ben best levensmoe ja. Ik ga zo weer even wat pennymeisje pesten met wielrennen! Heb uit dit topic best wat inspiratie kunnen halen om ze te irriteren :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:53

Even wat anders... Ik heb weleens meegemaakt dat een heel gezin zat te picknicken midden op een ruiterpad en ook nog eens vlak na / voor een bocht!

Ik kwam in een flinke draf de bocht om en moest ineens vol in de remmen! Toen ik vroeg waarom ze midden op een ruiterpad zaten te picknicken kreeg ik een grote mond terug en ik moest maar gauw wegwezen, want ik had er voor gezorgd dat er zand in het eten was gekomen. Het gezin was inmiddels op gesprongen uiteraard... Maar door die opmerking verloor ik het respect hoor en riep ik oke ajuparaplu en sprong zo over het picknick kleed en galoppeerde weg... Dat was wel het vreemste en ook wel extreemste wat ik mee heb gemaakt.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:30

Danique_G schreef:
Wafel schreef:
Wielrenners...

Levens moe..
Kudde dieren..

Ik ben best levensmoe ja. Ik ga zo weer even wat pennymeisje pesten met wielrennen! Heb uit dit topic best wat inspiratie kunnen halen om ze te irriteren :Y)

Heb niks tegen wielrenners. Zolang ze maar beetje rekening met je houden. Niks aan de hand.

Alleen vaak is dat beetje rekening mee houden............. enz enz enz

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:31

Ineke2 schreef:
Even wat anders... Ik heb weleens meegemaakt dat een heel gezin zat te picknicken midden op een ruiterpad en ook nog eens vlak na / voor een bocht!

Ik kwam in een flinke draf de bocht om en moest ineens vol in de remmen! Toen ik vroeg waarom ze midden op een ruiterpad zaten te picknicken kreeg ik een grote mond terug en ik moest maar gauw wegwezen, want ik had er voor gezorgd dat er zand in het eten was gekomen. Het gezin was inmiddels op gesprongen uiteraard... Maar door die opmerking verloor ik het respect hoor en riep ik oke ajuparaplu en sprong zo over het picknick kleed en galoppeerde weg... Dat was wel het vreemste en ook wel extreemste wat ik mee heb gemaakt.

Respect voor jou actie *\o/* :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:36

Op mijn vorige stal waren er altijd wielrenners op de weg die het liefst met z'n 12en in V-formatie gingen inhalen. Pony's horen ze niet aankomen en schrikken zich rot zonder geschreeuw, dus in dat geval is even bellen/schreeuwen wel verstandig.

En ik heb een keer een wielrenner in mijn stijgbeugel gehad, omdat hij dacht wel even vlak er langs in te halen...

Ik hoop nooit mijn respect verloren tegen ze, altijd netjes in stap ingehaald, netjes in de berm gereden, maar sommige hebben totaal geen respect voor het verkeer (en daarmee bedoel ik ook auto's e.d.)

Ik ben er niet enthousiast van, maar ook met deze weggebruikers moet je dealen. :+
Ik moet wel zeggen op mijn nieuwe stal zijn een hoop minder wielrenners en degene die er zijn hebben verstand van paarden (het is ongeveer een paardendorpje daar) en dat scheelt enórm.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:31

Wafel schreef:
Heb niks tegen wielrenners. Zolang ze maar beetje rekening met je houden. Niks aan de hand.

Alleen vaak is dat beetje rekening mee houden............. enz enz enz

Alleen zijn er procentueel gezien net zo veel asociale ruiters, automobilisten en noem maar op. En het grappige is dat jouw bovenstaande opmerking door de rest van Nederland net zo vaak over ruiters gemaakt wordt...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:31

Cassidy schreef:
verography schreef:

Zie dikgedrukte. Natuurlijk ligt het aan de situatie. Als ik vlak langs moet passeer ik in stap. Zit er minstens 3 meter breedte tussen en geen hond dan gerust in galop. Anders kon ik dus nooit de drie gangen maken, want ik had geen bak. Mensen vinden het altijd machtig toen ik langs kwam want er zit meer dan voldoende ruimte tussen.

Van het ruiterrijbewijs mag je ook niet op het fietspad. Rijdt jij dan ook op een 80 a 100km weg? (Je had overigens uiteraard wel gelijk mbt de regel dat je alle weggebruikers in stap passeert) ik heb dat vooral geïnterpreteerd op bovenstaande manier m.u.v. andere ruiters ivm vlucht en kuddegedrag.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:44

Als er genoeg ruimte tussen zit, moet je natuurlijk gewoon door kunnen draven of galopperen. Maar dat jij geen bak hebt is echt alleen maar jouw probleem en niet dat van de mensen die je inhaalt. Dat is dus geen argument dat jij dingen mag die eigenlijk niet horen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:48

Klopt Karl66, daarom schat ik elke situatie opnieuw in. Ik denk dat dat de essentie is van buiten rijden en misschien ook wel wielrennen. Leuk al die regels die je sport beletten, maar is het ook werkbaar om überhaupt je sport dan nog te beoefenen? Dat is de reden dat wielrenners geen snelheid willen minderen, maar lever dan in door je smal te maken ipv 5 man naast elkaar. Zo lever ik in door alleen te draven en galopperen als er een veilige ruimte is (natuurlijk toen ik jong was heb ik de nodige aso fouten gemaakt). Geen gevaar in bepaalde situaties gezien die ik nu wel zie.

Moraal van het verhaal, leven en laten leven en niet op iedere slak zout leggen. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:04

Kijk en daar kan ik het nou weer helemaal mee eens zijn :D

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:25

Wielrenners op het ruiterpad lijkt mij sterk. Met die dunne bandjes door het zand is niet te doen, ik denk dat je dan te maken hebt met mountainbikers. Fietspad is voor fietsers en daar zijn ruiters te gast en op het ruiterpad is het andersom dus ik vind dat men zich daar ook naar moet gedragen. Ik vind het sowieso kinderachtig wat ik lees dat mensen elkaar aandoen in een verkeerssituatie. Ben je het niet eens met het handelen van een wielrennen? Verlaag jezelf dan niet en maak de situatie niet gevaarlijker dan hij al is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:33

Er is wel een groot verschil tussen een fiets- en een ruiterpad. Op een fietspad mag het overige verkeer officieel niet komen. Een ruiterpad is daarentegen een algemeen pad, waar ruiters ook op mogen komen. Een ruiterpad is dus niet exclusief voor ruiters...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:13

Is dat zo Karl? Nooit geweten!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 00:17

Je mag in principe met een paard op elke openbare weg (uitzonderingen als snelwegen, eenrichtingswegen van de verkeerde kant etc. daargelaten) rijden, dus ook op elke onverharde openbare weg rijden. Alleen is het in veel natuurgebieden zo dat je op de meeste paden niet mag rijden. Dat is alleen niet aangegeven met verbodsborden bij elk pad en bij elke kruising in het bos. Maar daarvoor in de plaats staat er aan het begin van zo'n gebied een algemeen verbodsbord, waarbij het je verboden wordt om op alle paden te rijden, met uitzondering van dat ene pad, wat dan het ruiterpad is. Maar uiteindelijk is dat nog steeds zo'n openbare onverharde weg, die voor iedereen toegankelijk is, alleen in dit geval inclusief ruiters.
Vandaar dat je het begrip ruiterpad ook niet in de wegenverkeerswet tegenkomt, er bestaat namelijk helemaal geen exclusief ruiterpad wat een vergelijkbare status als een fietspad, maar dan voor paarden, heeft. Het is gewoon een algemeen pad wat ook toegankelijk voor ruiters gemaakt is.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:21

Weer wat geleerd :D