strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:17

Wat ik me dan weer afvraag. Al die mensen die zeggen dat het toch zo snel afbreekt, laten die de mest dan ook gewoon in het weiland, de bak of de paddock liggen? Onder het motto dat het na een regenbuitje toch weg is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:35

Ik wel, is inderdaad ook snel weg :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:37

Op de stal waar mijn paard staat wordt de mest ook niet uit de wei geschept. Uit de rijbak schep ik het zelf wel weg, maar daar ben ik dan ook de enige in.
Wordt niet zo spastisch gedaan om een hoopje paardenmest, vind het wel best zo. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:17

Ik mest de wei ook niet. Ten eerste is hij te groot en ten tweede lopen er nog een tiental koetjes bij.

Ik ben wel blij met een zomertje rug rust ben zo goed als klachten vrij. Straks van de winter gaat de ellende weer beginnen als ik weer dagelijks met hooi moet gaan slepen over modderige paden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:03

Karl66 schreef:
Wat ik me dan weer afvraag. Al die mensen die zeggen dat het toch zo snel afbreekt, laten die de mest dan ook gewoon in het weiland, de bak of de paddock liggen? Onder het motto dat het na een regenbuitje toch weg is?

Ik wel, ze hebben meestal een hectare of 12 van de dertig, in elk geval veel ruimte en afwisselend gebied, en ik vind het niet terug en het regent hier amper in de meeste tijd van het jaar. Wind en zon doen het ook prima, samen met beestjes. :D .
Ze eten niet waar ze poepen en wormlarven, als die er al zijn, kruipen geen meters door droog gras, dus... Daarbij heb ik hier vogels die om ze heen lopen (of op ze zitten) en die halen al het eetbaars, inclusief wormlarven als die er zouden zijn, uit de drollen.

Uit elkaar slaan of de sleep erover is ook prima om natuurlijk opruiming te versnellen. Het hoeft niet opgeruimd, het is alleen dat hun poepplek steeds groter wordt omdat ze aan de rand poepen, en dan houd je weinig graasruimte over als de wei klein is.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:55

De weiden weet ik niet direct, maar de 3 pistes dienden ten allen tijde proper worden gemaakt op de pensionstalling. Als je dat niet deed en de staleigenaar zag het, dan werd je er echt op aangesproken en terecht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:36

Dat is logisch, omdat het een kleine ruimte is waar relatief veel paarden in poepen en als dat mengt met zand, eindig je met een onderlaag die niet zo prettig is als zand of de oorspronkelijke laag van welk materiaal dan ook, en er bovendien heel lelijk uit komt te zien, maar dat is maar estetisch.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:41

Op het fietspad ruim ik het netjes op, iig ik schuif het aan de kant zodat het in de berm ligt. Maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om op het strand de mest op te ruimen...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:47

uhhh hier op het strand heb je paalhoofden dan klim je daar op en zo hup weer op je paard :j

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:53

Ik ruim niks op in de zin van poepzak of zak mee nemen en dan weggooien :n

Zorg als me paard mest ik in de gras kant zijn kont kan draaien anders schop ik het in de berm alleen in woon wijk waar ik eigenlijk niet kom.

Vind het echt onzin! 1 regen bui of emmer water en het is weg honden en katten stront daar in tegen echt te vies!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:59

kwita schreef:
uhhh hier op het strand heb je paalhoofden dan klim je daar op en zo hup weer op je paard :j

Tegen de tijd dat ik op een paalhoofd ben geklommen kan ik het net zo goed proberen om op het paard van 1.80 te klimmen :')

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:07

Iemand hiermee ervaring?
Afbeelding
Citaat:
STEED APPLE CATCHER POEPZAK
- de oplossing bij uitstek om mesten op de openbare weg te voorkomen
- kan zowel bij aangespannen paarden als bereden paarden gebruikt worden
- ook te gebruiken tijdens vervoer in de trailer/vrachtwagen
- lichtgewicht (500gr), dus vormt geen belemmering bij het paard
- gemaakt van nylon
- breng de AppleCatcher hoog genoeg aan onder de staart en maak het klittenband strak om de staart vast
- wanneer het paard gaat mesten en zijn staart op tilt, word de Apple Catcher automatisch geopent, zodat de mest in de opvang zak valt
- wanneer het paard zijn staart laat zakken word de zak weer gesloten
- als je de zak onderweg wilt legen, kan dat door de knijpers aan de onderkant van de zak los te halen of door de banden los te koppelen

je hangt een plastic zak aan de speciale haakjes, opent de twee klemmetjes en de inhoud verdwijnt in de zak. als je gebruik maakt van een biologisch afbreekbare zak dan kan de zak met inhoud rechtstreeks naar de composthoop. Je sluit de zak weer door de 2 strippen naar boven te vouwen en de klemmetjes erop te plaatsen.

bevestigen van de SteedAppleCatcher:
bij aangespannen rijden; de rugriem vastmaken aan het schoft en de zijriemen bevestigen aan de binnensingel
onder het zadel; de rugriem onder de zweetbladen door bevestigen aan de haakjes van het zadel (deze zitten voorop aan weerszijden van het zadel); de zijriemen maak je vast aan de singel.
in de trailer; je maakt de SteedAppleCatcher eenvoudig vast aan bijvoorbeeld een losse dekensingel met ringen
bron: http://www.ej.nl

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:44

Marg schreef:
Iemand hiermee ervaring?
[ Afbeelding ]
Citaat:
- gemaakt van nylon
- breng de AppleCatcher hoog genoeg aan onder de staart en maak het klittenband strak om de staart vast
- wanneer het paard gaat mesten en zijn staart op tilt, word de Apple Catcher automatisch geopent, zodat de mest in de opvang zak valt
- als je de zak onderweg wilt legen, kan dat door de knijpers aan de onderkant van de zak los te halen of door de banden los te koppelen

je hangt een plastic zak aan de speciale haakjes, opent de twee klemmetjes en de inhoud verdwijnt in de zak. als je gebruik maakt van een biologisch afbreekbare zak dan kan de zak met inhoud rechtstreeks naar de composthoop. Je sluit de zak weer door de 2 strippen naar boven te vouwen en de klemmetjes erop te plaatsen.

bij aangespannen rijden; de rugriem vastmaken aan het schoft en de zijriemen bevestigen aan de binnensingel
onder het zadel; de rugriem onder de zweetbladen door bevestigen aan de haakjes van het zadel (deze zitten voorop aan weerszijden van het zadel); de zijriemen maak je vast aan de singel.
in de trailer; je maakt de SteedAppleCatcher eenvoudig vast aan bijvoorbeeld een losse dekensingel met ringen

Ziet er apart uit.. Als je paard tegen dingen kan die aan z'n kont hangen is het zeker handig.
Die van mij laat t echt niet toe. Dus dan lig ik er af voordat ik erop zit..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:05

Dan zou ik er niet eens op komen :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:26

Is dat ding ook voor slappe mest? Die van mij schijt altijd slap in de zomerperiode (24/7 gras vreten is de oorzaak)
Ik denk dat het zo tussen zak en paard naar beneden valt en ik vind dat bandje rond de staart maar niks.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:24

Geen idee.
Ik vind ze erg prijzig om zomaar even te kopen en te proberen. Dus had opzoek naar ervaringsdeskundigen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:59

Volgens mij moet er een bokker zijn die zoiets heeft, al was het denk ik nog een net iets ander model.
Haar paard mestte altijd bij het begin van het rijden (geconditioneerd), waardoor ze altijd af moest stappen en het op moest ruimen ipv dat ze door kon rijden. Met zo'n zak wilde ze die positieve bekrachtiging (poepen = onder het werk uitkomen) doorbreken. Eens kijken of ik dat topic terug kan vinden.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:10

Afbeelding

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:48

Mooi plaatje ;) klopt wel!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:30

Marg schreef:
Iemand hiermee ervaring?
[ Afbeelding ]
Citaat:
- gemaakt van nylon

Lekker hygienisch.. Of moet je voor elke rit een nieuwe kopen?
En mag zo'n buitenrit voor het paard ook een beetje plezierig blijven?

Ik vind het plaatje van suussuus76 heel mooi. Waarom maken we ons zo druk om wat natuurlijke, verteerbare, organische paardenmest die met een paar dagen weg is? Maak je liever druk om alle troep die de mensheid achterlaat, want die verteert niet vanzelf.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:33

Hahahaha!! Hilarisch, ik heb best een braaf paard maar stoppen, afstappen met een vuilniszak een drol opruimen (met een beetje pech ligt de drol over een metertje of twee verspreid) wapperend weer in de zee legen die zak met poep en weer opstappen met een natte vuilniszak met poep eraan...

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:01

Ik blijf het dubbel vinden. Zelf sluikstorten op een publiek strand, maar tegelijk wel afgeven op mensen die hetzelfde doen met niet organisch spul.
Gevoelsmatig zit er voor jullie een verschil, maar als je 1 ding toelaat dan kun je volgens mij amper meer wetten en regels opstellen owv al die mensen die vinden dat ze boven de wet staan en zich in een uitzonderingssituatie bevinden.

In mijn ogen is het simpel: wet is wet en je dient je eraan te houden op publiek terrein. Thuis doe je wat jij zelf wil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:44

Mesten heeft niets met storten te maken. Het is geen bewuste actie.
En er IS een enorm verschil tussen organisch en niet organisch. Dat is niet gevoelsmatig, maar feitelijk.
Daarbij is een paardendrol nog eens extra snel verdwenen met het tij.

Maar als iemand er een probleem van maakt, dan kun je daar ter plekke wel goede wil tonen door het dan even op te ruimen, desnoods met hulp van degene die bezwaar maakt....

Er zijn stranden met opruimplicht, maar dat is dan aangegeven, want geen landelijke verplichting.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:14

Marg schreef:
Iemand hiermee ervaring?
[ Afbeelding ]
Citaat:
- gemaakt van nylon

Werkt geweldig.
Moest er wel eerst om lachen joh.

http://www.ej.nl/products/10000009/8100 ... ER+POEPZAK

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:26

Lusitana schreef:
Mesten heeft niets met storten te maken. Het is geen bewuste actie.
En er IS een enorm verschil tussen organisch en niet organisch. Dat is niet gevoelsmatig, maar feitelijk.
Daarbij is een paardendrol nog eens extra snel verdwenen met het tij.

Maar als iemand er een probleem van maakt, dan kun je daar ter plekke wel goede wil tonen door het dan even op te ruimen, desnoods met hulp van degene die bezwaar maakt....

Er zijn stranden met opruimplicht, maar dat is dan aangegeven, want geen landelijke verplichting.

[ Afbeelding ]

Hier (belgie) valt het wel onder sluikstorten, dus is het imho wel behorend tot storten, ondanks dat het geen bewuste actie is. En ondanks dat er een verschil is tussen organisch en niet organisch, wordt daar bij mijn weten in de wet geen onderscheid onder gemaakt dus is er op dat vlak dus geen verschil. Een bananenschil aan de kant neergooien is hoort ook onder sluikstorten bv ondanks dat het vergaat.

Verder vind ik het niet echt een teken van goede wil dat je het opruimt, maar eerder je burgerplicht. Het niet opruimen is (in mijn ogen) eerder een teken van slechte wil aangezien het wel verplicht is (aangezien sluikstorten verboden is bij mijn weten - er zullen maar weinig plaatsen zijn waar men van kan zeggen: "hier is sluikstorten wettelijk toegelaten, kom maar af"). Bij mijn weten moet je bv (hier althans toch) hondenpoep ook steeds opruimen en niet enkel in de zones waar men extra borden heeft geplaatst. Desondanks zie je maar weinig mensen die hondenpoep in het bos ook oprapen - men doet het opruimen eigenlijk vooral "wanneer men in het zicht is".

Nu ja, hier in Belgie is het toch al wel verbeterd mbv de GASboetes die men voor dit soort zaken mag uitdelen